راهنمای کامل علت خطوط افقی و عمودی صفحه نمایش انواع تلویزیون

۲۷ فروردين ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که در حال تماشای تلویزیون روی صفحه نمایش خط یا خطوط مشاهده کنید که محو هم نمی‌شود و تا فکری برای تعمیرش نکنید ناچارید برنامه‌ها را با همان خطوط روی صفحه تماشا کنید! شاید همین لحظه که در حال مطالعه‌ی این مطلب هستید به دنبال نمایندگی مجاز برای تعمیر خط روی تلویزیون باشید.
یکی از ایرادات بسیار رایج تلویزیون‌ها در انواع متفاوت آن خطوط افقی و یا عمودی نازک یا پهن است که در برخی موارد ممکن است بر روی صفحه‌ی تلویزیون حرکت کند و یا اینکه تعداد این خطوط به مرور بیشتر شود. این ایراد در تلویزیون‌ها می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و به همین علت امروز موضوع خط افتادن روی تلویزیون را به طور کامل بررسی خواهیم کرد و علل آن را در ادامه به ترتیب خواهیم گفت.
7 نکته کاربردی در مورد تعمیر تلویزیون ال جی

خط افتادن روی تلویزیون به دلیل ضربه خوردگی

کاملا مشخص است که در صورت ضربه خوردن تلویزیون ممکن است دچار ایراد صفحه و یا ایرادات زیاد دیگری شود که هم بر روی نمایش تصویر و هم در اتصالات تلویزیون مشکل ایجاد کند. گاهی ممکن است در ناحیه‌ی ضربه‌خوردگی لکه‌ی سیاه یا رنگی ایجاد شود و در بیشتر موارد ضربه باعث ایجاد خط و خطوط روی صفحه تلویزیون می‌شود.
توصیه می‌کنیم همیشه مراقب باشید که ضربه‌ای هر چند خفیف به تلویزیون وارد نشود، زیرا ممکن است با کوچکترین ضربه نیز به پنل تلویزیون آسیب برسد. پنل تلویزیون اصلی‌ترین قطعه‌ی آن است و در صورتی که دچار ایراد شود هزینه‌ی تعمیرات آن بسیار بالا خواهد بود، زیرا حدود %80 قیمت یک تلویزیون مربوط به هزینه‌ی پنل آن است. با توجه به اینکه معمولا ضربه‌خوردگی و شکستگی پنل قابل تعمیر نیست، ناچار می‌بایست پنل آن به طور کامل تعویض شود.
نکاتی در مورد تعمیر تلویزیون جی پلاس

صدمات ناشی از آب خوردگی پنل تلویزیون

یکی دیگر از مواردی که به سرعت باعث بروز ایراد در تلویزیون می‌شود، آب‌خوردگی است. در نظر داشته باشید منظور از آب‌خوردگی تلویزیون نفوذ میزان زیادی آب نیست، بلکه حتی چند قطره آب نیز می‌تواند موجب خرابی و ایجاد لکه و خط و خطوط بر روی صفحه نمایش تلویزیون بشود. ممکن است هنگامی که می‌خواهید تلویزیون را تمیز کنید، به دلیل استفاده از اسپری، تلویزیون شما دچار آب‌خوردگی شود. یکی از نکات قابل توجه در حین تمیز کردن تلویزیون این است که نباید مایع تمیزکننده را مستقیم بر روی تلویزیون اسپری کرد؛ اگر می‌خواهید صفحه نمایش را با مایع تمیز کننده مخصوص LCD تمیز کنید، حتما توجه داشته باشید فقط مقدار کمی مایع تمیزکننده را بر روی دستمال مخصوص اسپری کرده و بعد دستمال را روی صفحه نمایش بکشید و آن را تمیز کنید. در این مورد می‌توانید ویدئوی آموزشی روش تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون و روش برداشتن برچسب‌های تبلیغاتی را مشاهده فرمایید.
دلیل اینکه مقدار کمی اسپری نیز موجب آسیب به تلویزیون می‌شود این است که قطرات به سمت پایین تلویزیون سرازیر شده و سپس به داخل تلویزیون نفوذ می‌کند؛ در قسمت پایین تلویزیون کابل‌های فلت قرار دارد که برخی اطلاعات را داخل تلویزیون انتقال می‌دهد و در فرآیند تشکیل تصویر موثر است. وقتی آب به این کابل‌ها نفوذ می‌کند و باعث ایجاد جرقه و یا سولفاته شدن آنها می‌شود، می‌تواند موجب ایجاد خطوط مشکی یا سفید، تشکیل هاله بر روی تصاویر، دو نیم شدن تصویر و تفاوت نور و ... در دو نیمه‌ی تصویر تلویزیون شود.
معمولا یکی از نکاتی که کارشناسان تعمیر تلویزیون توصیه می‌کنند، این است که در صورت آبخوردگی تلویزیون سریعا اتصال آن را از برق جدا کنید و تلویزیون را به صورت برعکس قرار دهید تا آب به سمت بیرون برگردد و تا 24 ساعت دستگاه را به برق وصل نکنید. بعد از آن، اگر تلویزیون شما دارای گارانتی گلدیران است، سریعا با نمایندگی خدمات پس از فروش گلدیران تماس بگیرید و در صورتی که خدمات مربوط به شرکت دیگری می‌شود، از خدمات آن کمک بگیرید.

ایراد در پنل تلویزیون و مشاهده خطوط تمام صفحه

اگر خط از راست تا چپ تلویزیون و یا از بالا تا پایین تلویزیون به طور کامل کشیده شده است، احتمالا ایراد از پنل تلویزیون است و راهکاری برای رفع آن از طریق تنظیمات و ... وجود ندارد. در این حالت معمولا می‌بایست پنل تلویزیون به طور کامل تعویض شود.

چرا تلویزیون ال جی تصویر ندارد ولی صدا دارد؟

خرابی برد تیکان (T-Con) یا فلت‌های تلویزیون و بروز ایراد در نمایش تصویر

خرابی برد تیکان و اتصالات مربوط به آن نیز می‌تواند باعث نمایش خط بر روی صفحه‌ی تلویزیون و یا برخی ایرادات دیگر شود. اگر خطوطی که بروی تلویزیون دیده می‌شود به صورت نصفه و نیمه بوده و در نیمه‌ی سمت راست یا چپ تلویزیون مشاهده شود، احتمالا مربوط به ایراد برد تیکان و یا فلت‌ها است.
برد تیکان یک برد بسیار مهم در تلویزیون‌هاست و اطلاعات تصویر را پردازش می‌کند و آنها را برای نمایش بر روی پنل تلویزیون آماده می‌کند و به پنل انتقال می‌دهد. فرآیند نمایش تصویر در تلویزیون به این شکل است که ابتدا برد مین یا همان برد اصلی اطلاعات ورودی برای نمایش تصویر بر روی تلویزیون را دریافت می‌کند. در واقع پورت‌های ورودی و خروجی تلویزیون بر روی برد مین قرار دارد و ما قسمت قابل مشاهده‌ی پورت‌ها را در قسمت پشت، کنار و یا زیر تلویزیون می‌بینیم و کابل‌ها را به آن وصل می‌کنیم. پس از دریافت اطلاعات برای نمایش تصویر در مین برد، این اطلاعات و سیگنال‌ها از طریق کابل LVDS FLAT به برد تیکان منتقل می‌شود تا برای نمایش تصویر آماده شوند؛ سپس این سیگنال‌ها وارد پنل شده و به صورت تصویر نمایش داده می‌شود. اگر این برد دچار مشکل شود، یکی از ایراداتی که معمولا شاهد آن خواهیم برد، خط نیمه روی تصویر تلویزیون است.

آیا  در صورت مشاهده خط قطعا ایراد فنی در تلویزیون وجود دارد؟

گاهی مشاهده‌ی خطوط افقی یا عمودی بر روی صفحه‌ی تلویزیون ایراد فنی نیست و ممکن است به دلیل تصویر ورودی گیرنده دیجیتال یا دستگاه جانبی متصل به تلویزیون باشد؛ علاوه بر آن ایراد کابل ارتباطی نیز می‌تواند باعث بروز خط و خطوط افقی یا عمودی روی تلویزیون بشود؛ پس بهتر است ورودی تصویر تلویزیون را بررسی کنید. اگر ایراد مربوط به کابل‌های ارتباطی باشد، معمولا خط روی صفحه نمایش تلویزیون حرکت می‌کند و در یک محدوده ثابت نمی‌ماند. برای بررسی و تست بهتر است در حالتی که تلویزیون خط نمایش می‌دهد، کابل ارتباطی را از پشت دستگاه جدا کنید و بررسی نمایید آیا تلویزیون همچنان آن خط را نمایش می‌دهد یا خیر. می‌توانید گزینه‌ی تست تصویر را نیز بررسی کنید که از میان تلویزیون‌های گلدیرانی، برخی دستگاه‌‌های ال جی این گزینه را داشته و معمولا در منوی تصویر قرار دارد.

اگر خطوط در تصویر ورودی آنتن مشاهده بوده و یا ممکن است فقط بر روی برخی از کانال‌ها مشاهده شود، احتمالا سیگنال آنتن ضعیف بوده و نیاز است آنتن را تعویض کنید یا زاویه‌ی آن را تغییر دهید.

در نهایت اگر ایراد رفع نشده و نیاز است دستگاه تعمیر شود، برای رفع ایراد تلویزیون‌هایی با ضمانت گلدیران لطفا درخواست تعمیر تلویزیون ثبت کنید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان برای رفع ایراد دستگاه مراجعه نمایند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

۱۴۰۳/۰۱/۰۸ ۰۴:۲۷

بخدا یک هفته‌س که تلویزیون gtV-65RU744N رو خریداری کردم لوگوی کم رنگ یکی از کانالها و دوتا خط افقی سرتاسر صفحه رو گرفته موندم چرا sony و الجی و... اینطوری نیست آخه یک هفته؟؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۳/۰۱/۰۸ ۱۶:۰۵

سلام و وقت به خیر؛ ضمن تبریک سال نو، بهتره دستگاه شما بررسی بشه؛ لطفا در این لینک درخواست تعمیرات ثبت کنید تا برای بررسی مراجعه بشه: cs.goldiran.ir/request موفق باشید

در حال ثبت...