راهنمای خرید تلویزیون ۴k; مزایا،معایب و ویژگی آن

۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
مزایای خرید تلویزیون 4K

امروزه در تلویزیون‌های موجود در بازار، قابلیت‌های جذابی به آن‌ها افزوده شده است. همین موضوع سبب شده است که خریداران تلویزیون در هنگام انتخاب و مواجه با ویژگی‌های تصویر و قابلیت‌ها با سردرگمی رو به رو شوند. همانطور که می‌دانید در تلویزیون‌ها، ویژگی‌های نمایش تصویر مهم‌ترین قابلیت در این محصولات است. زیرا هر چقدر تلویزیونی با کیفیتِ تصویری بهتر، انتخاب یا خریداری کنید، طبیعتا هر آنچه برای تماشا در تلویزیون به نمایش گذاشته می‌شود به قشنگ‌‎ترین شکل آن خواهید دید. اما حال سوال خیلی از شما عزیزان در هنگام انتخاب برای خرید تلویزیون این است که قابلیت‌ تصویر4k، UHD ، SUH را چگونه تشخیص دهید؟ برای خرید تلویزیون چه اطلاعاتی باید داشته باشید؟ پس با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی تلویزیون ‌4k در تلویزیون‌ها آشنا کنیم.
روش‌های اتصال موبایل به تلویزیون را یاد بگرید. برای مطالعه مطالب مفید همراه ما باشید.

رزولوشن چیست؟

برای اطلاع از مفهوم دقیق رزولوشن نیاز است با معنای پیکسل نیز آشنا شوید.
پیکسل یعنی کوچک‌ترین واحدی که در یک تصویر دیجیتالی نمایش داده می‌ شود. پیکسل ها مربع های کوچکی که با کنار هم قرار گرفتن، یک تصویر را به نمایش در می آورند. پس هر تصویری، از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی پیکسل به وجود می‌آید. راحت ترین تعریف برای رزولوشن، به تعداد پیکسل های قرار گرفته در طول و عرض نمایشگر است.

بهتر است بدانید که هر چقدر اندازه پیکسل های تصویری که تماشا میکنید کوچک‌تر باشد، تصویری که ملاحظه می‌کنید از پیکسل های بیشتری تشکیل شده است. در نتیجه تصاویر با کیفیت تری خواهید دید. بیشتر بودن پیکسل یک نمایشگر، نشانگر با کیفیت تر بودن آن است. در واقع رزولوشن عددی است که تعداد پیکسل‌های تشکیل شده در یک نمایشگر مشخص میکند در نتیجه در زمان انتخاب و خرید تلویزیون اهمیت زیادی دارد.

ویژگی تلویزیون ‌4k

یک نمایشگر Full HD دارای 1920×1080 پیکسل و یک تلویزیون4k  دارای 2160×3840 پیکسل می باشد. هرچقدر نمایشگر بزرگتر باشد، بالا بودن رزولوشن اهمیت بیشتری در آن پیدا می کند. 4k واقعی تعداد 2160*4096 پیکسل دارد که بیشتر در ویدئوهای سینمایی و در حوزه‌ی تصویر برداری رعایت می‌شود اما در مورد تکنولوژی تلویزیون 4k یا UHD همان تعداد 2160*3840 پیکسل دارد.

رزولوشن 4k به چه معناست؟

هرچه تعداد پیکسل‌های یک نمایشگر بیشتر باشد، تصویر با کیفیت‌تری روی صفحه به نمایش گذاشته می‌شود. اگر رزولوشن 4k را در نظر بگیرید، تعداد پیکسل‌ها 2160×4096 است. یعنی در هر ستون 2160 و در هر ردیف 4096 پیکسل وجود دارد. تعداد کل پیکسل‌های تلویزیون 4k به قدری زیاد است که با چشم غیر مسلح نمی‌توان آن‌ را دید.

ویژگی تلویزیون ‌4k

تلویزیون 4k چیست؟

برای پاسخ به سوال این که فورکی چیست  و ویژگی تلویزیون 4k چطور است، باید بیان کرد که از دید عموم مردم، تلویزیون 4k، تلویزیون رده بالا و برتر محسوب می‌گردد. اما از نظر علمی در واقع این تلویزیون ها دارای تعداد پیکسل 3840*2160 هستند که همان 8 میلیون پیکسل است که اصطلاحا در مورد آن گفته می‌شود. این موضوع که از دید مردم تلویزیون 4k برتر هستند تقریبا دیدگاه درستی است زیرا معمولا این تلویزیون ها از تمامی جهات یا ابعاد در رده بالا قرار دارند. مانند تکنولوژی تصویر، تکنولوژی پنل، بلندگوها، طراحی ظاهری، امکانات هوشمند و ... . اما آیا تلویزیون هایی با ویژگی تلویزیون ‌4k میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.
اگر تلویزیون جی پلاس دارید و به دنبال تعمیر آن هستید. صفحه تعمیر تلویزیون جی پلاس رو مطالعه کنید.

مزایای انتخاب تلویزیون 4k

از مهم‌ترین مزایا و ویژگی تلویزیون 4k نسبت به تلویزیون‌های نسل قبل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. در مقایسه با تلویزیون های نسل قبل یعنیHD ،Full HD ،2K کیفیت تصویر تلویزیون 4k نسبت به همه ی آن ها بیشتر است.
  2. تکنولوژی تلویزیون 4k با تصاویر با کیفیت پایین‌تر سازگارتر است یعنی علاوه بر تصاویر 4k امکان نمایش تصاویر با کیفیت کمتر را دارند.
  3. با توجه به ویژگی های خوب و مفید این نسل تکنولوژی تلویزیون ها، افراد برای خرید دستگاه‌هایی با این قابلیت استقبال گرمی داشتند و به همین دلیل کمپانی ها و برندهای مختلف دست به تولید تلویزیون4k زده‌اند.
  4. با پیشرفت تکنولوژی و ورود کنسول‌های بازی تعداد محتواهای سازگار با تکنولوژی 4k بیشتر شده است.
رزولوشن 4k

معایب خرید تلویزیون 4k

علاوه بر مزایا و ویژگی تلویزیون 4k، بد نیست بدانید که این تلویزیون‌ها معایبی نیز دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. با وجود اینکه کیفیت تصاویر 4k چهار برابر Full HD است ولی چشم انسان برای درک این تفاوت محدودیت دارد. در نتیجه کیفیت 4k  و Full HD برای چشم انسان تفاوت زیادی ندارد.
  2. قیمت تلویزیون‌ها فورکی همچنان نسبت به قیمت مدل‌ های Full HD و HD تفاوت زیادی دارد. در نتیجه شاید فقط قشر خاصی امکان خرید تلویزیون های 4k را داشته باشند.
  3. دانلود محتواهایی با کیفیت فورکی حجم بالایی دارد که با کم بودن سرعت اینترنت ممکن است زمان زیادی طول بکشد.
  4. اگر تلویزیون 4k در اندازه‌های کوچکتر از 55 اینچ ساخته شود، ممکن است در بعضی قابلیت‌ها مانند HDR و روشنایی ضعف داشته باشد.
  5. همچنین تلویزیون‌های بزرگتر از 55 اینچ برای سالن‌های بزرگ مناسب است که با توجه به کم بودن متراژ خانه‌های امروزی بسیاری از کاربران نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
کامل‌ترین راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای پایانی برای خرید تلویزیون با قابلیت فورکی

اگر دنبال یک راهنمای سریع برای خرید تلویزیون هستید، بهتر است ویژگی تلویزیون 4k  را بدانید. تلویزیون ‌های فورکی با صفحه‌ی نمایش OLED از همه بهترند، چه از نظر قیمت و چه از نظر کیفیت. بسته به نیازتان پورت‌های ورودی و خروجی را در قابلیت های مدل انتخابیتان را چک کنید. اگر محدودیت بودجه برای شما وجود ندارد قطعا به سراغ تلویزیون‌ های 4k اولد بروید و برای آن یک ساندبار یا یک سیستم صوتی با کیفیت که به طور مثال از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند، تهیه کنید.

اما اگر محدودیت بودجه دارید در ابتدا به سراغ تلویزیون‌ های LED با رزولوشن 4k بروید و اگر در نهایت ارزان‌ترین انتخاب موجود را خواستید تلویزیون‌ های LED با رزولوشن FHD بهترین انتخاب ممکن هستند. دقت داشته باشید که هر چقدر یک تلویزیون قابلیت‌ های بیشتری را داشته باشد قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. در یک تلویزیون ارزان قیمت و اقتصادی هیچ یک از قابلیت‌های بالا مانند HDR، نرخ نوسازی و … را نمی‌توانید پیدا کنید.

تکنولوژی تلویزیون 4k

در آخر به ضمانت ‌نامه و خدمات پس از فروش و موارد مندرج در آن توجه زیادی داشته باشید. ضمانت ‌نامه‌ی معتبر مثل گلدیران،‌ تضمین خرید شما است. شرکت خدمات پس از فروش گلدیران به صورت 24 ساعته شبانه روز، 7 روز هفته در 365 روز سال آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می‌باشد. در صورت نیاز به هرگونه خدماتی مثل نصب، تعمیر تلویزیون، تمدید گارانتی، تهیه قطعه جانبی مورد نیاز دستگاهتان و ... با شماره تماس 02184733 یا با ثبت درخواست در سایت با ما در ارتباط باشید.
نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با متخصصان گلدیران درخواست خود را ثبت کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...