راه اندازی وسایل گرمازای خانه در ۱ دقیقه

۱۰ آبان ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

تغییر فصل یکی از جذاب‌ترین و بزرگترین رویدادهای طبیعی است که زندگی روزمره ما را تا حدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر چهار فصل سال ما را به دنیای جدیدی می‌برد. تغییر از تابستان به پاییز و از پاییز به زمستان با تغییر رنگ‌ها و مناظر، برخی نیازهای ما را هم تغییر می‌دهد. همراه با تغییر فصل‌ها از گرمای تابستان به سرمای زمستان، دما و شرایط جوی هریک به گونه‌ای بر زندگی ما تاثیر می‌گذارند. نیاز به وسایل گرمایشی به سرعت و طی چند روز تغییر دمای هوا، تبدیل به یکی از نیازهای اساسی ما می‌شود.


از این رو در این مقاله به بررسی انواع مختلف وسایل گرمایشی، روش‌های کارکرد آنها و نکات مهمی که باید برای راه‌اندازی آن در شروع سرما نظر داشته باشیم، خواهیم پرداخت.

نحوه راه‌اندازی حالت گرمایش کولرگازی چگونه است؟

کولرهای گازی که سرمایشی گرمایشی بوده و دارای مدار گرمایشی نیز هستند، برای فصل زمستان بر روی حالت گرمایشی قابل استفاده‌اند اما لازم است تاکید کنیم که هر نوع کولرگازی دارای کلاس آب و هوایی است و تا زمانی می‌تواند گرما و یا حتی در فصل تابستان سرمایش دهد که در بازه کلاس آب و هوایی آن باشد. برای مثال برخی کولرهای گازی چنانچه دمای محیط تا 10- درجه سانتی‌گراد، برخی تا 5- درجه سانتی‌گراد و انواعی دیگر نیز تا 1 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد، جواب می‌دهد و امکان گرمادهی دارد و اگر سرمای محیط بیشتر از این اندازه باشد نمی‌تواند گرمادهی مناسبی داشته باشد. اگر یک کولرگازی از نظر کلاس آب و هوایی گرمایشی متناسب با منطقه‌ی شما نباشد، قسمت کندانسور آن در روزهای خیلی سرد یخ می‌زند و وارد مرحله‌ی دیفراست می‌شود و دیگر سرمادهی نخواهد داشت.
برای اینکه حالت گرمایشی یا اصطلاحا بخاری کولرگازی خود را فعال نمایید، کافی است مراحل زیر را انجام دهید:
  • ابتدا برق کولرگازی را قطع کنید و فیلترها یا همان پیش‌فیلترهای آن را خارج کنید و پس از شستشوی فیلترها، آن را در محل خود قرار دهید. تمیزی فیلترها موجب گردش بهتر هوا و تبادل دمایی مناسب و استاندارد خواهد شد. برای خارج کردن پیش‌فیلتر کولرگازی خود با توجه به مارک و مدل لازم است به نحوه‌ی باز کردن قاب آن توجه فرمایید و این مورد معمولا در دفترچه راهنمای کولرهای گازی به طور کامل درج شده است. برای اطلاع از اینکه چگونه می‌بایست فیلترهای کولرگازی ال جی خود را خارج کرده و شستشو دهید، می‌توانید راهنمای نحوه تمیز کردن فیلتر کولرگازی ال جی را مطالعه بفرمایید.
  • با کلید Mode بر روی کنترل کولرگازی حالت Heating یا شکل خورشید را انتخاب کنید. ممکن است این کلید به صورت شکل نیز بر روی کنترل دستگاه قرار گرفته باشد که شکل خورشید، دانه‌ی برف، فن و ... است.
  • دمای کولرگازی را با کلیدهای Temp که معمولا به شکل فلش بر روی کنترل قرار دارد بین 16 تا 30 درجه انتخاب کنید. با توجه به اینکه می‌خواهید دستگاه گرمایش منتشر کند، دمای بالاتری به نسبت حالت سرمایش انتخاب کنید. دمای 26 تا 28 دمای مناسبی است و دمای 30 درجه گرم‌ترین حالت خواهد بود.
  • نکته‌ی مهمی که می‌بایست مد نظر قرار دهید، حالت پیش‌گرمایش یا Hot Start کولرگازی است. زمانی که دستگاه را بر روی حالت گرمایشی روشن می‌کنید، مدتی زمان می‌برد تا دمای داخل پنل کولرگازی بالا برود و به 28 درجه برسد و پس از آن دستگاه شروع به گرمادهی می‌کند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد حالت گرمایش کولرهای گازی و نکات مرتبط با آن پیشنهاد می‌کنیم مطلب نکاتی در مورد حالت گرمایش کولرهای گازی ال جی را مطالعه فرمایید.  

راه‌اندازی گرمایش شوفاژها و سیستم گرمایش از کف


رادیاتورها یا سیستم گرمایش از کف منزل شما ممکن است به موتورخانه و یا پکیج شوفاژ دیواری متصل شده باشد و با توجه به رواج استفاده از پکیج‌های شوفاژ دیواری این روزها معمولا از این دستگاه بیشتر از موتورخانه استفاده می‌شود. در صورتی که از پکیج شوفاژ دیواری استفاده می‌کنید، راه‌اندازی رادیاتورها به شکل زیر انجام می‌شود:
  • وضعیت سلکتور روی پکیج را از حالت خورشید به حالت دانه‌ی برف و یا از حالت Summer به Winter تغییر دهید.
  • دمای رادیاتورها را با سلکتوری که علامت رادیاتور دارد تنظیم نمایید؛ معمولا بازه تنظیم دمای رادیاتورها 40 تا 85 درجه سانتی‌گراد است و اگر سیستم گرمایش از کف داشته باشید، می‌بایست دما را در بازه‌ی 35 تا 60 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید.
  • شیر مسیر رفت و برگشت آب گرم یعنی اولین لوله از سمت راست و سمت چپ زیر پکیج را باز کنید.
  • فشار بار دستگاه می‌بایست بر روی 1.5 بار باشد. در صورت پایین بودن فشار، شیرپرکن زیر دستگاه را باز کنید تا فشار بر روی این درجه بار قرار گیرد.
  • شیر رادیاتورها که بالای هریک از رادیاتورها قرار گرفته را باز کنید.
  • هواگیری رادیاتورها را انجام دهید. برای هواگیری بعد از گرم شدن رادیاتورها پیچ هواگیری کوچکی که بالای هریک از رادیاتورها قرار دارد را باز کنید و زمانی که چند قطره آب خارج شد، پیچ هواگیری را ببندید.
برای اطلاعات کامل‌تر در این مورد می‌توانید راهنمای جامع تغییر حالت تابستانی به زمستانی در پکیج شوفاژ دیواری را نیز مطالعه بفرمایید.

راه‌اندازی و روشن کردن بخاری گازی


برای راه‌اندازی بخاری گازی نیاز به تنظیمات پیچیده‌ای نیست و همانطور که می‌دانید به سادگی می‌توانید آن را روشن کنید. تنها موضوعی که اهمیت زیادی دارد این است که لوله‌ی گاز و لوله بخاری را از نظر نشت و همچنین خروج صحیح دود حاصل از احتراق از قبل بررسی نمایید. همانطور که می‌دانید این نکات ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد. بخاری‌های گازی بهتر است هر دو سال یکبار سرویس شود. طی این سرویس دوره‌ای، شعله و ورودی و خروجی گاز دستگاه تمیز می‌شود و از خرابی زودهنگام دستگاه و همینطور بوی غیرطبیعی و سوختن غیراستاندارد شعله هم جلوگیری می‌کند. برای روشن کردن بخاری گازی کافی است سلکتور یا همان شیرکنترل کنار دستگاه را به داخل فشار دهید و سپس آن را بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا فندک جرقه بزند. 30 ثانیه سلکتور را در این وضعیت نگه دارید. پس از آن با چرخش بیشتر سلکتور می‌توانید شعله را روشن کنید. با توجه به اینکه در این فصل اولین بار است دستگاه را راه‌اندازی می‌کنید، در صورتی که با علائم گازگرفتگی مواجه شدید، نشتی گاز بخاری را بررسی کنید.

روشن کردن شومینه در ابتدای فصل سرما


اگر شومینه شما از نوع برقی است تنظیم خاصی ندارد و مانند یک بخاری برقی با انتخاب کلید آن روشن خواهد شد. شومینه گازی نیز تفاوت زیادی با بخاری گازی ندارد و به همان روش بخاری با وسیله احتراقی می‌توانید شعله‌ی آن را روشن کنید. قبل از روشن کردن شومینه توجه داشته باشید که مسیر خروج دود شومینه باز باشد.

ضرورت سرویس دوره‌ای سیستم‌های گرمایشی


در میان لوازم خانگی و محصولاتی که نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارد، سیستم‌های گرمایشی یکی از مهم‌ترین آنها به حساب می‌آید زیرا طی سرویس‌های دوره‌ای نکات ایمنی دستگاه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و علاوه بر آن موجب می‌شود در روزهای سرد مطبوع‌ترین گرما را در محیط خود داشته باشید. کارشناسان گلدیران برای سرویس دوره‌ای سیستم‌های گرمایشی گلدیرانی شما آماده‌ی ارائه خدمات هستند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...