دلایل اصلی خرابی پنل تلویزیون، تعمیر + هزینه تعمیر و ضمانت صد در صد

۲۳ مهر ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

تلویزیون دستگاهی نسبتا ضروری در بیشتر منازل که در دهه‌های اخیر دستخوش پیشرفت‌های قابل توجهی شده است، دارای چند قطعه است که هریک اهمیت زیادی در فرآیند تشکیل تصویر و نمایش صحیح آن دارند. شاید به نظر برسد که این دستگاه باید دارای قطعات ریز و درشت بسیار زیادی باشد اما اینطور هم نیست. و البته از میان همین تعداد قطعات یکی از مهمترین اجزای آن پنل است که به آن صفحه نمایش هم می‌گویند. پنل وظیفه‌ی ایجاد تصاویر را برعهده دارد. مانند همه‌ی دستگاه‌های الکترونیکی، پنل‌های تلویزیون نیز به دلایل مختلف احتمال خرابی دارند.
هنگامی که پنل تلویزیون از کار می‌افتد، می‌تواند نشانه‌هایی مانند عدم نمایش تصویر، سوسو زدن تصویر، خطوط افقی یا عمودی روی صفحه نمایش و یا مشکل پرش تصویر داشته باشد. در این مقاله نشانه‌ها و مهم‌ترین دلایل خرابی پنل تلویزیون را بررسی خواهیم کرد. ابتدا باید بدانیم نشانه‌های بروز ایراد و خرابی در پنل تلویزیون‌ها چیست و چگونه متوجه شویم که پنل تلویزیون ما دچار ایراد شده است.

نشانه‌ های خرابی پنل تلویزیون چیست؟

خرابی پنل تلویزیون

خرابی پنل تلویزیون ممکن است با نشانه‌ها و علائم مختلف تشخیص داده شود. این نشانه‌ها با توجه به تعداد و نوع خرابی تلویزیون متغیر بوده و به نوع تلویزیون، مدل و خرابی آن وابسته هستند. اما در کل، مشکلات پنل تلویزیون ممکن است با نشانه‌های زیر تشخیص داده شوند:

عدم نمایش تصویر تلویزیون

معمولا پیش می‌آید که مشکل مطرح شده از سوی مشتریان این است که تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد. اگر پنل تلویزیون کاملا خاموش است، احتمال می‌رود ایرادی در پنل آن به وجود آمده باشد. البته این مشکل می‌تواند به دلایل دیگری مانند بروز ایراد در قسمت‌های الکترونیکی دستگاه نیز باشد.

مشکل در نمایش تصویر تلویزیون

این مشکل می‌تواند به صورت خطوط نازک یا پهن افقی یا عمودی بر روی تصویر، تیرگی تصویر، رنگ غیرطبیعی، ناهماهنگی رنگ‌ها، پیکسل‌سوختگی یا پیکسل روشن (نقاط سفید) بر روی صفحه نمایش مشخص شود. در برخی موارد ایراد پدید آمده باعث نمایش تصاویر با کیفیت بسیار پایین می‌شود.

عدم پخش هماهنگ نور بکلایت

تابش نور پس‌زمینه به تاریکی صفحه نمایش باعث می‌شود که تصاویر نمایش داده شود. اگر مشکلی در بکلایت وجود داشته و بخش‌هایی از آن ضعیف شده باشد، نور به طور هماهنگ به صفحه نمایش نمی‌تابد و این ناهماهنگی نور نشان‌دهنده‌ی مشکل پنل تلویزیون است.

تصویر سوختگی و حک‌شدگی تصویر در پنل تلویزیون

پدیده حک‌شدگی تصویر زمانی رخ می‌دهد که تصاویر ثابت یا لوگوها برای مدت طولانی روی صفحه‌ نمایش داده شوند. با گذشت زمان، این تصاویر در پنل به صورت حک‌شده درمی‌آید و باعث آسیب دائمی به پنل می‌شوند. این مورد به‌ویژه در نمایشگرهای OLED رایج است که در صورت نمایش تصاویر ثابت برای مدت طولانی، مستعد حک‌شدگی هستند. این حک‌شدگی می‌تواند آنقدر آزاردهنده باشد که تلویزیون را کاملاً غیرقابل استفاده کند زیرا این تصاویر باقیمانده باعث عدم تمرکز بیننده می‌شود و لذت تماشای تصویری با کیفیت را از بین می‌برد.

مهم‌ ترین دلایل خرابی پنل تلویزیون

مهم‌ترین علل خرابی پنل تلویزیون موارد زیر است:

ضربه‌ خوردگی، آب‌ خوردگی و نفوذ رطوبت به تلویزیون

مشخص‌ترین و حتی یکی از رایج‌ترین دلایل خرابی پنل تلویزیون‌ها آسیب فیزیکی است. صفحه تلویزیون بسیار شکننده بوده و با ضربه‌ای هرچند سطحی ممکن است آسیب ببیند. برخورد اشیا و یا ضربه خوردن به دستگاه در حمل و نقل، می‌تواند منجر به ترک خوردن یا شکستن صفحه نمایش شود و ایراداتی در نمایش تصویر پدید آورد. چنین ایرادی هم تصویر را مختل کرده و هم ممکن است پنل را به طور کامل از کار بیاندازد. آب‌خوردگی و نفوذ رطوبت نیز هرچند جزئی باشد، ممکن است به دستگاه آسیب جدی وارد کند.

نوسانات ولتاژ برق

مهمترین دلایل خرابی پنل تلویزیون

مشکلات الکتریکی، مانند نوسانات برق یا نوسانات ولتاژ، می‌تواند منجر به خرابی پنل تلویزیون شود. قطعات الکترونیکی حساس در تلویزیون در برابر بی‌نظمی‌‌های ولتاژ برق آسیب‌پذیرند. افزایش ناگهانی ولتاژ، که اغلب در نتیجه اصابت صاعقه یا مشکلات شبکه برق است، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به پنل تلویزیون و مدار آن وارد کند. استفاده از محافظ برق برای جلوگیری از خرابی تلویزیون مهم و ضروری است.
آیا استفاده از محافظ برق برای دستگاه ‌های خانگی ضروری است؟

گرم شدن بیش از حد تلویزیون

گرمای بیش از حد می‌تواند به پنل تلویزیون و اجزای داخلی آن صدمه بزند. تلویزیون ها در حین کار گرما تولید می‌کنند و تهویه ناکافی یا استفاده طولانی مدت با درجه روشنایی بالا می‌تواند منجر به افزایش دمای دستگاه شود. گرمای بیش از حد می‌تواند بر عملکرد پنل تاثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی مانند سوسو زدن یا اعوجاج تصویر صفحه شود. توجه به دستورالعمل های نگهداری و استفاده مناسب از تلویزیون برای جلوگیری از خرابی های مربوط به گرمای بیش از حد آن بسیار مهم است.

اصلی‌ترین علت داغ شدن تلویزیون، راهکار و تعمیر همراه با ضمانت

عیوب ساخت تلویزیون

هیچ محصولی از عیوب ساخت مصون نیست و تلویزیون‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. گاهی اوقات، پنل‌های تلویزیون ممکن است با مشکلاتی مانند پیکسل‌های سوخته، رنگ‌های غیرعادی یا منبع نور غیریکنواخت از کارخانه به دست مشتری برسند. این عیوب ممکن است مدت کوتاهی پس از خرید آشکار شوند، و یا در برخی موارد ممکن است در طول زمان ظاهر شوند. در این مورد معمولاً طبق قوانین ضمانت‌نامه‌ها رفع ایراد صورت می‌گیرد.

طول عمر تلویزیون

درست مانند هر قطعه‌ی الکترونیکی، پنل‌های تلویزیون نیز طول عمر محدودی دارند؛ با گذشت زمان، عملکرد آنها ممکن است ضعیف‌تر شده و منجر به مشکلاتی مانند کاهش میزان روشنایی، نمایش غیرطبیعی رنگ‌ها یا عدم یکنواختی نور صفحه شود. برای حفظ کیفیت و نمایش تصویر رضایت‌بخش ممکن است نیاز به تعویض پنل وجود داشته باشد.

قطعی مدارهای داخلی تلویزیون

عیب یابی پنل تلویزیون

برد اصلی و برد تیکان و کابل‌های فلت وظیفه‌ی انتقال اطلاعات به پنل تلویزیون را دارند. ایراد در این کابل‌ها و یا منابع اصلی ارسال مشخصات تصویر که همان برد است، باعث مشکل در نمایش تصویر می‌شود و ممکن است پس از مدتی باعث خرابی در پنل تلویزیون نیز بشود.

هزینه و ضمانت تعمیر تلویزیون
علت خرابی پنل تلویزیون

اگر فکر می‌کنید که پنل تلویزیون شما خراب است، عیب یابی پنل تلویزیون و تشخیص دقیق مشکل ضروری است. تشخیص دقیق مشکلات پنل تلویزیون به تست‌های مختلف و بررسی توسط یک تعمیرکار متخصص نیاز دارد. برخی از مشکلات ممکن است قابل تعمیر باشند، در حالی که در برخی موارد، نیاز به تعویض پنل یا خرید یک تلویزیون جدید دارید. با این حال، در بسیاری از موارد، تعمیر یا تعویض پنل تلویزیون ممکن است پرهزینه بوده و خرید تلویزیون جدید مقرون به صرفه‌تر باشد. کارشناسان گلدیران در این مورد آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره‌ی فنی و تخصصی به شما هستند؛ کافی‌‌ست درخواست تعمیرات تلویزیون خود را ثبت کنید. با توجه به اینکه گلدیران گارانتی تعمیرات دستگاه‌ها را نیز ارائه می‌دهد، می‌توانید در مورد ضمانت صد در صد تعمیر تلویزیون خود مطمئن باشید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...