دلایل اصلی خاموش شدن مداوم بخاری گازی

۲۰ آذر ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

بخاری گازی یکی از وسایل گرمایشی منازل که حتی با رواج پکیج شوفاژ دیواری و رادیاتور همچنان از سوی بیشتر افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاهی است که معمولا خرابی زیادی ندارد و می‌توان آسوده خاطر بود که دستگاه پس از مدت زمان استفاده طولانی نیز دچار مشکل خاصی نمی‌شود. البته این وسیله نیز ایرادات رایجی دارد که هرچند کم اتفاق می‌افتد اما گاهی دچار این ایرادات می‌‎شود.


اینکه نیمه‌ی شب به دلیل سرما از خواب بیدار شده و متوجه شوید بخاری خاموش شده ، نارحت‌کننده است و اگر راهکارهای رفع این مشکل را بدانید، ممکن است بتوانید سریع‌تر مشکل را رفع کرده و بخاری را مجدد روشن کنید. در این راهنما خواهیم گفت که اگر بخاری شما دائم خاموش می‌شود، علت خاموش شدن مداوم بخاری گازی چیست و کدام موارد را بررسی نمایید.

راه اندازی وسایل گرمازای خانه در 1 دقیقه

دلایل اصلی خاموش شدن بخاری گازی

اگر بخاری گازی شما به طور خودکار خاموش می‌شود و علت آن مشخص نیست، با توجه به اینکه معمولا ایرادات بخاری‌های گازی زیاد نیست، می‌تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

 انسداد مسیر لوله بخاری و دودکش


یکی از مهم‌ترین دلایل خاموش شدن بخاری و خطرناک‌ترین موردی که ممکن است پیش بیاید، انسداد دودکش، لوله بخاری و یا عدم خروجی دود منواکسیدکربن به هر دلیلی است. در نظر داشته باشید که دودکش بخاری باید استاندارد بوده و حتی اگر از نوع آکاردئونی آن استفاده می‌کنید، دقت کنید که پس از مدتی سوراخ نشده باشد. محل اتصال لوله دودکش به دستگاه و همچنین محل خروجی آن در بیرون منزل نیز اهمیت دارد و ممکن است در خروج دود مشکل ایجاد کند؛ این موضوع از این رو مهم است که حتی اگر باعث خاموشی دستگاه نشود، خطراتی را در پی دارد.

در برخی موارد نیاز است دودکش شیب عمودی بخورد و در صورت استفاده از زانویی در مسیر لوله دودکش، تعداد آن می‌تواند استاندارد متراژ مسیر لوله‌کشی دودکش را محدود کند. استفاده از کلاهک اچ در بیشتر موارد نیاز است و می‌بایست با توجه به دستورالعمل‌های استاندارد استفاده از دستگاه قرار داده شود.
در صورتی که لوله بخاری مسدود شود و مشکلی در خروج منواکسید کربن وجود داشته باشد، علاوه بر اینکه شعله خوب نمی‌سوزد، بوی گاز منواکسیدکربن را که معمولا موجب حالت تهوع، سوزش چشم، خستگی، بی‌حالی، سردرد و خواب آلودگی هم می‌شود، استشمام می‌کنید. با توجه به اینکه برگشت منواکسید کربن به داخل محفظه‌ی احتراق بخاری موجب کمبود اکسیژن مورد نیاز احتراق می‌شود، شعله نیز دائم و مدتی پس از هر بار روشن کردن بخاری، خاموش خواهد شد.
پکیج مناسب برای آپارتمان با متراژهای متفاوت

مشکلات مشعل بخاری گازی


یکی دیگر از دلایل خاموش شدن بخاری گازی، ایرادات مربوط به مشعل است؛ گاهی گرفتگی ژیگلورهای روی مشعل باعث می‌شود که گاز درست نسوزد و معمولا از رنگ زرد شعله مشخص می‌شود که سوخت شعله استاندارد نیست. بخاری گازی در شروع هر فصل سرما لازم است به طور کامل تمیز شود و ژیگلورهای آن از آلودگی‌های انباشته شده پاک گردد. اگر اقدام به تمیز کردن مشعل و ژیگلورها نکنید، به دلیل سوخت غیراستاندارد در محفظه احتراق بخاری، ممکن است شعله به طور خودکار خاموش شود. اگر شعله پس از چند دقیقه خاموش می‌شود، ممکن است شیر کنترل کثیف باشد.


علاوه بر این ایرادات مشعل که می‌تواند مربوط به ترموکوپل، بوبین، جرقه‌زن فندک نیز باشد، باعث خاموش شدن خودکار بخاری می‌شود. اگر علت خاموش شدن شمعک بخاری ترموکوپل باشد، معمولا می‌بایست سالم بودن ترموکوپل و فاصله استاندارد آن تا شعله به طوری که پایین‌تر یا بالاتر از شعله نباشد، مورد بررسی قرار گیرد. اگر پس از رها کردن سلکتور مربوط به روشن کردن دستگاه گاز قطع شده و شعله خاموش می‌گردد، احتمال دارد به دلیل ایراد بوبین باشد. در صورت عمل نکردن فندک نیز می‌بایست فندک و جرقه‌زن مورد بررسی قرار گیرد.

بهترین و به صرفه ترین سیستم گرمایشی برای محیط شما کدام است؟

قطعی گاز یا وجود مشکل در مسیر ورودی گاز

همانطور که مشخص است یکی از رایج‌ترین ایراداتی که باعث خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی می‌شود، قطعی گاز و یا افت فشار گاز است. قطعی گاز موردی است که به سادگی و سریع متوجه آن خواهید شد اما زمانی که خاموش شدن بخاری به دلیل افت فشار گاز است، ممکن است سریع متوجه آن نشوید و همچنان در پی یافتن علت آن باشید. با باز کردن شیرهای گاز اجاق گاز و روشن کردن شعله‌‎های آن می‌توانید متوجه شوید آیا فشار گاز کاهش پیدا کرده است یا خیر. گاهی شمعک بخاری نیز مسدود شده و به همین دلیل است که شعله تشکیل نمی‌شود.

راهکارهای رفع مشکل خاموش شدن مداوم بخاری گازی

خاموش شدن بخاری گازی همیشه هم ایراد جدی نیست و برخی موارد را می‌توانید خودتان و بدون نیاز به بررسی از سوی کارشناس بررسی نمایید. به غیر از ایرادات فنی که باید از سوی کارشناس تعمیرات رفع شود، مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، ممکن است باعث خاموش شدن مداوم بخاری گازی شده باشد:

 فاصله‌های بخاری از اطراف

بخاری همانند دیگر وسایل گازسوز یا برقی باید فاصله استاندارد از طرفین و از دیوار داشته باشد. اگر در فضایی قرار بگیرد که اطراف آن تقریبا بسته باشد، به دلیل اینکه هوا و اکسیژن مورد نیاز برای احتراق گردش نمی‌کند، مشعل بخاری خاموش خواهد شد. دستگاه بهتر است تا دیوار و هر مانع دیگر در اطراف 30 سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

بررسی دودکش و لوله بخاری

همانطور که قبل‌تر گفتیم یکی از دلایل مهم و اصلی خاموش شدن کولرگازی، انسداد دودکش و بروز مشکل در خروج دود منواکسیدکربن است. در اولین مرحله برای تشخیص دلیل خاموش شدن بخاری گازی، دودکش، خروجی آن، کلاهک H، محل اتصال دودکش به دستگاه و همچنین مکش دودکش بخاری را بررسی کنید.

سرویس مشعل، فندک و ژیگلورهای بخاری گازی


گرفتگی ژیگلورها و فندک مشعل بخاری باعث می‌شود شعله ناپایدار بسوزد و پس از مدتی نیز باعث خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی خواهد شد. به طور کلی سرویس دوره‌ای بخاری در شروع فصل سرما کمک می‌کند که دستگاه بهتر کار کرده و همچنین بوی حاصل از احتراق آن نیز کمتر باشد. علاوه بر این لازم است شیر کنترل یعنی همان قسمتی که از طریق آن دستگاه را روشن می‌کنید، نیز تمیز شود.

بررسی ورودی گاز بخاری

گاز شهری ممکن است ناخالصی‌هایی داشته باشد که به صورت سنگریزه‌های کوچک است و پس از مدتی مسیر شیر ورودی گاز را محدود می‌کند و همین حتی اگر موجب قطعی گاز نشود، موجب افت فشار گاز خواهد شد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...