پکیج مناسب برای آپارتمان با متراژهای متفاوت

۲۳ مرداد ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

وقتی یک ساختمان ساخته شده و برای سیستم گرمایشی آن پکیج شوفاژ دیواری در نظر گرفته می‌شود، یکی از نکات مهم، انتخاب پکیج با ظرفیت مناسب است. ممکن است هنگام خرید پکیج این مورد نادیده گرفته شود و زمانی که قصد دارید پره‌های رادیاتورها یا تعداد آنها را افزایش دهید، متوجه شوید که پکیج شما جواب نمی‌دهد‍! البته این موضوع به جنس پره‌های رادیاتور نیز ارتباط دارد و رادیاتورها می‌بایست با ظرفیت پکیج تطابق داشته باشد. در صورتی که این مطابقت وجود نداشته باشد، رادیاتورها به خوبی گرم شده اما فضا را به طور کامل گرم نمی‌کند.
در نظر داشته باشید در ابتدا لازم است محیط شما کارشناسی شود تا تشخیص دهید آیا به عنوان بهترین پکیج دیواری بهتر است از پکیج شوفاژ دیواری استفاده کنید و یا اینکه موتورخانه، سیستم‌های تهویه مطبوع گرمایشی و ... برای فضای شما مناسب‌تر است. ممکن است یکی از دلایلی که پکیج شوفاژ دیواری برای گرمایش محیط انتخاب می‌شود این باشد که دستگاه پکیج هم آب گرم مصرفی یا اصطلاحا آب گرم بهداشتی و هم آب گرم سیستم گرمایشی محیط را فراهم می‌کند و برای گرمایش آب مصرفی دیگر نیازی به نصب آبگرمکن وجود ندارد.

به دلیل اهمیت انتخاب صحیح پکیج برای محیط، در این مقاله موارد مهم و موثر در انتخاب پکیج را خواهیم گفت.

بهترین ظرفیت پکیج شوفاژ دیواری کدام است؟


نمی‌توان گفت بهترین ظرفیت پکیج شوفاژ دیواری کدام است زیرا برای تشخیص آن می‌بایست به برخی موارد و نکات مهم دقت نمود. تشخیص و محاسبه این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد که در هر محیط می‌تواند متفاوت باشد. معمولا با یک حساب سرانگشتی گفته می‌شود برای محیط و فضای کمتر از 120 متر، پکیج شوفاژ دیواری با ظرفیت کمتر از 30 کیلووات و برای محیط‌های بیشتر از 120 متر، پکیج‌های بالای 30 کیلووات مناسب است اما به طور کلی لازم است این مورد دقیق‌تر بررسی شود تا بهترین دستگاه را بر اساس نیاز خود تهیه نمایید. در ادامه به بررسی و شرح این نکات و موارد خواهیم پرداخت.

ظرفیت پکیج شوفاژ دیواری به چه شکل قابل تشخیص است؟

ظرفیت پکیج شوفاژ دیواری در واقع به اندازه‌ی قطعات که مهم‌ترین آنها شعله پکیج است، بستگی دارد. معمولا ظرفیت دستگاه‌های پکیج را به واحد کیلووات محاسبه و اعلام می‌کنند که هر 1 کیلووات 1000 وات است و یک دستگاه 24 کیلووات معمولا 24000 هم گفته می‌شود. معمولا هر یک از نازل‌هایی که بر روی مشعل پکیج قرار گرفته است، 2 کیلووات ظرفیت دارد و به همین شکل ظرفیت پکیج مشخص می‌شود. برای مثال یک دستگاه 28KW معمولا دارای 14 نازل بر روی شعله است. پکیج‌ها در ظرفیت‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شود که بیشتر در ظرفیت 24، 26، 28، 30 و 60 کیلووات و ... در بازار یافت می‌شود.

نکات قابل توجه برای انتخاب و خرید پکیج شوفاژ دیواری

علاوه بر ظرفیت پکیچ که هنگام خرید بسیار مهم است، موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌بایست به آن دقت نمود تا پکیج مناسب برای فضا خریداری شود. این نکات موارد زیر است:

  • نوع پنل تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری؛ پکیج‌هایی با پنل تنظیمات دیجیتالی و مکانیکی و آنالوگ در بازار وجود دارد و معمولا پکیج‌هایی با تنظیمات مکانیکی پرفروش‌تر است، زیرا تنظیمات آن بسیار ساده بوده و نیاز به دقت بالایی در وارد کردن دماها و اعداد ندارد. با این حال می‌توان گفت در پکیج‌هایی با تنظیمات دیجیتالی می‌توان تنظیمات را به صورت بسیار دقیق و جزئی انجام داد.

  • برند و گارانتی پکیج شوفاژ دیواری؛ برندهایی هستند که به نسبت شناخته‌شده‌تر و معروف‌ترند؛ ممکن است انتخاب شما از بین مدل‌های پکیج برندهای معروف در زمینه سیستم‌های گرمایشی باشد و گاهی هم ممکن است برندهای دیگر را ترجیح دهید. در هر صورت اگر در مورد مسائل فنی دستگاه تا حدی اطلاعات داشته و به اعتبار خدمات پس از فروش و گارانتی دستگاه پکیج توجه داشته باشید، می‌توانید دستگاه مناسبی را خریداری کنید و در مورد ایرادات احتمالی آن در آینده نیز آسوده خاطر باشید.
  • منزل یا فضای مورد نظر در طبقه چندم قرار دارد؟ طبقه هم در ارتباط با ظرفیت پکیج و هم برای لوله کشی دودکش اهمیت دارد. بنابراین اگر طبقات پایین هستید و فضای شما لوله کشی دودکش ندارد، در این مورد بررسی لازم را قبل از خرید دستگاه انجام دهید.

  • میزان استفاده از آب مصرفی؛ شاید در ابتدا به نظر برسد که این نکته فاکتور مهمی در خرید پکیج نیست، اما باید بگوییم این موضوع اهمیت زیادی دارد. زمانی که شیر آب گرم مصرفی را باز می‌کنید، تا زمانی که از آب گرم استفاده می‌کنید، گرمایش رادیاتورها قطع می‌شود و آب گرم وارد رادیاتورها نمی‌شود؛ به همین دلیل پس از گذشت مدت زمانی، گرمای محیط از بین رفته و محیط سرد خواهد شد. به همین علت اگر میزان استفاده‌ی شما از آب گرم زیاد است، بهتر است پکیج را برای گرمایش محیط انتخاب نکنید.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید راهنمای انتخاب بهترین پکیج شوفاژ دیواری را نیز مطالعه نمایید.

ظرفیت سنجی برای خرید پکیج شوفاژ دیواری چگونه انجام می‌شود؟

پکیج مناسب برای آپارتمان با متراژهای متفاوت


برای تشخیص ظرفیت مناسب پکیج لازم است به موارد زیر توجه شود:

  • تعداد نفرات: هر نفر به میزانی گرمایش  نیاز دارد که باید در خرید دستگاه در نظر گرفته شود. بنابراین برای خرید دستگاه پکیج لازم است به تعداد افراد نیز توجه نمود، البته این مورد به عواملی مانند کاربری محیط و متراژ ارتباط مستقیم دارد.
  •  کاربری محیط در انتخاب پکیج موثر است و باید در نظر گرفت که آیا این پکیج برای محیط اداری یا تجاری و یا مسکونی خریداری خواهد شد. معمولا برای محیط‌های اداری و تجاری با توجه به رفت و آمدها و اتلاف انرژی و هدر رفتن گرما، می‌بایست پکیج با ظرفیت بالاتری انتخاب شود. اما گاهی ممکن است اینطور هم نباشد و در فضای مسکونی نیاز به گرمایش بیشتری برای محیط یا آب مصرفی وجود داشته باشد.
  • همانطور که می‌دانید مهم‌‌ترین عامل برای تعیین ظرفیت پکیج متراژ محیط است و معمولا فضاهایی مانند کمد، کابینت و فضاهایی که وسایل قرار گرفته از محاسبه برای ظرفیت پکیج حذف می‌شود و این فضاها در نظر گرفته نمی‌شود. برای محیط‌های بزرگ و بیشتر از 200 متر ممکن است نیاز به پکیج زمینی با ظرفیت بالا باشد.

  • نکته مهم دیگر آب و هوای شهر و دمای منطقه مورد نظر است. بسته به اینکه شهر دارای آب و هوای سرد، معتدل و یا گرم است پکیج با ظرفیت متناسب انتخاب می‌شود. برای شهرهای سرد باید پکیج با ظرفیت بالاتری انتخاب شود.  معمولا بسته به نوع عایق بندی محیط، در شهرهای معتدل بین 80 تا 140 وات به ازای هر متر مربع، در شهرهای سرد بین 100 تا 160 وات و در شهرهای گرم بین 60 تا 120 وات به ازای هر متر مربع انرژی گرمایشی مورد نیاز است.
  • نوع عایق بندی ساختمان و نوع درب‌ها و پنجره‌ها برای انتخاب ظرفیت پکیج باید در نظر گرفته شود. اگر پنجره‌ها تک جداره است، باید پکیج با ظرفیت بالاتری انتخاب شود.
  • فشار آب؛ پکیج قطعه‌ای به نام فلومتر و یا فلوسوئیج دارد و ورود آب را از طریق آن تشخیص می‌دهد. اگر فشار آب پایین باشد، دستگاه ورود آب را تشخیص نمی‌دهد و گرمایش آب مصرفی را شروع نمی‌کند، بنابراین برای استفاده از پکیج باید به فشار آب منطقه نیز دقت کرد.
  • اگر طبقاتی هستید که بیشتر در معرض سرما قرار دارد، محیط شما به میزان گرمایش بیشتری نیاز دارد.
  • تعداد رادیاتورها و پره‌هایی که هر رادیاتور دارد در ظرفیت پکیج اهمیت داشته و به طور کلی پکیج باید بتواند از نظر ظرفیت میزان گرمایش رادیاتورها را تامین کند. جنس رادیاتورها نیز در میزان گرمای دریافتی آن تاثیر دارد.

اگر قصد دارید از سیستم‌های تهویه مطبوعی مانند کولرگازی استفاده کنید، در ارتباط با کلاس آب و هوایی کولرگازی و تطابق آن با آب و هوای شهر مورد نظر، می‌توانید راهنمای خرید کولرگازی بر اساس آب و هوای شهر را مطالعه نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...