جدیدترین و برترین تکنولوژی در سیستم‌های صوتی خانگی

۰۸ فروردين ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

تقریبا بیشتر ما به گوش دادن موسیقی علاقه‌مندیم و کمتر کسی پیدا می‌شود که دوست نداشته باشد موزیک‌های مورد علاقه‌ی خود را از طریق دستگاهی باکیفیت صدای بالا و دسترسی فوق‌العاده و حتی با بهترین سیستم صوتی خانگی بازار گوش دهد. البته گوش دادن به موزیک گاهی نیاز به تجهیزات خیلی پیشرفته‌ای هم ندارد اما ممکن است برخی افراد ترجیح دهند برای منزل خود سیستم‌های صوتی متناسبی تهیه کنند که کاربردهای دیگری نیز داشته باشد مانند پخش صدای تلویزیون به واسطه‌ی انتقال صدا، امکان همخوانی با موزیک و ... و یا اینکه بخواهند از این دستگاه در محیط‌های بزرگ دیگری استفاده کنند که نیاز است دستگاه پیشرفته‌تری را انتخاب و خرید کنند.
تکنولوژی‌های برتر در سیستم‌های صوتی به طور مداوم در حال توسعه هستند. در ادامه در مورد جدیدترین و مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی که در سیستم‌های صوتی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر مربوط به کیفیت صدا می‌شود، صحبت خواهیم کرد. زیرا ممکن است هنگام خرید با این اصطلاحات مواجه شوید و ندانید معنی هر یک چیست.

تکنولوژی Dolby Atmos؛ صدای هیجان‌انگیز سه بعدی


این تکنولوژی به کاربران اجازه می‌دهد تا از تجربه صدای سه بعدی و با کیفیت تقریبا واقعی لذت ببرند.
در سیستم‌های صوتی قدیمی که حالت پخش صدای سه‌بعدی را نداشتند، صداها به طور ثابت از جلو، عقب و یا زوایای مختلف اتاق پخش می‌شد اما Dolby Atmos اینطور عمل نمی‌کند. با استفاده از Dolby Atmos، صداها به صورت اشیایی (Object-based) مدلسازی می‌شوند. به عبارت دیگر، صداها به طور دقیق و با توجه به وجود عناصر خاص در تصویر (مثلاً یک شخص، یک وسیله، یا یک صحنه خاص) پخش و منتشر می‌شود.

این فناوری اجازه می‌دهد تا صداها به طور دقیق در فضا حرکت کنند و باعث ایجاد احساس عمیق و واقعی از انتشار صدا در جهت واقعی می‌شود. به این ترتیب، با Dolby Atmos، می‌توان صداها را در هر جهت، از بالا به پایین و ... و به طور دقیقی شبیه به تجربه واقعی پخش کرد.

سیستم‌های پخش Dolby Atmos معمولاً بلندگوهایی دارند که به اطراف اتاق و یا نزدیک به سقف قرار داده می‌شود تا صداها را به طور دقیق و متناسب با حالت سه‌بعدی پخش کند. این فناوری برای سینماها، سالن‌های کنسرت و برخی از سیستم‌های صوتی خانگی عرضه شده و از سوی بسیاری از کمپانی‌های سیستم صوتی پشتیبانی می‌شود.

فناوری DTS:X صدایی متفاوت و فراگیر


DTS:X یا همان Dedicated To Sound یک فناوری پیشرفته صوتی است که از سوی شرکت DTS (Digital Theater Systems) توسعه پیدا کرده است. این ویژگی و فناوری خاص همانند Dolby Atmos، امکان تجربه‌ی صوتی سه‌بعدی و فراگیر را در تماشای فیلم‌ها، شنیدن موسیقی، استفاده از بازی‌های ویدیویی و سایر محتواها را فراهم می‌کند.
DTS هم از Object-based برای پخش صدا استفاده کرده و صداها به صورت اشیایی (Objects) مدلسازی شده و با توجه به عناصر خاص در تصویر پخش می‌شوند. به طور کلی تقریبا تجربه‌ای همانند دالبی اتموس را شکل می‌دهد.
از جمله ویژگی‌های DTS:X می‌توان به پشتیبانی از تعداد بیشتری بلندگو، امکان سفارشی‌سازی صدا برای فضاهای خاص، و انتقال دقیق صداها در فضا اشاره کرد.

LDAC فناوری بی‌نظیر سیستم‌های صوتی


فناوری LDAC یا Large Data Audio Coding تکنولوژی بسیار پیشرفته در انتقال صوت بوده که از سوی شرکت سونی توسعه یافته است. این فناوری این امکان را فراهم می‌کند که صدا را از طریق بلوتوث با بالاترین کیفیت انتقال دهیم. البته این ویژگی به طور کلی برای صوت‌هایی با وضوح بالا طراحی شده است و بیشتر حفظ کیفیت صدا را انجام می‌دهد اما با استفاده از LDAC، داده‌های صوتی با سرعت‌های بالا از دستگاه ارسالی به دستگاه پذیرنده انتقال می‌یابد.
 LDAC امکان انتقال محتوای صوتی با بیت‌ریت بسیار بالا تا 990 کیلوبیت بر ثانیه را دارد که این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد موسیقی با کیفیت بسیار بالا و خالص را به وسیله‌ی اتصال بلوتوثی تجربه نمایند.
معمولاً تلفن‌های همراه، هدفون‌ها، اسپیکرها و سایر دستگاه‌های صوتی سازگار با فناوری LDAC هستند. این فناوری به دلیل کیفیت صدای بالا و قابلیت انتقال داده‌های بیشتر، مورد توجه قرار گرفت و از سوی دیگر کمپانی‌های تجهیزات صوتی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه این ویژگی می‌تواند یکی از مهم‌ترین امکانات یک سیستم صوتی خانگی خوب باشد.

تکنولوژی صوتی DSEE در سیستم‌های خانگی


فناوری DSEE یا همان Digital Sound Enhancement Engine نیز از طرف شرکت سونی توسعه یافته و تقریبا یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در این زمینه است. در حال حاضر نیز همچنان از سوی این شرکت پشتیبانی می‌شود.
DSEE با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و تخصصی پردازش دیجیتال صدا، تلاش می‌کند تا کیفیت صدایی که از فایل‌های صوتی با فرمت فشرده (مانند MP3) با کیفیت پایین را بهبود دهد. عملکرد اصلی DSEE شامل بهبود جزئیات صوتی، بازسازی اطلاعات صوتی از منابع فشرده، کاهش اثراتی مانند تاری، تیزی یا تغییر ساختار فرکانسی است و می‌توان گفت DSEE سعی می‌کند صدایی با کیفیت واقعی‌تر و نزدیک‌تر به صدای اصلی ضبط شده را انتشار دهد.

کاربرد تکنولوژی DSP در تجهیزات صوتی

تکنولوژی DSP به معنای پردازش دیجیتال سیگنال Digital Signal Processing با استفاده از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های مختلف، سیگنال‌های صوتی و تصویری را با هدف بهبود کیفیت و ویژگی‌های صوتی و تصویری در دستگاه‌های الکترونیکی متفاوت پردازش می‌کند.

DSP در سیستم‌های صوتی می‌تواند با استفاده از ویژگی‌هایی مانند کنترل اکولایزرها و فرکانس‌ها، کنترل سطح صدا، کاهش نویز و حذف اکو، افزایش بیس، تقویت صداهای فراگیر و یا ایجاد صداهای فراگیر مانند صدای سه بعدی برای تجربه‌ی بهتر کیفیت صدا، این بهبود کیفیت را ایجاد کند.

UHQ و تاثیر آن در دامنه‌ی صدا

UHQ معمولا به Ultra High Quality و محصولات و فناوری‌هایی اشاره دارد که کیفیت صوتی بسیار بالایی را ارائه می‌دهند. این کیفیت بالا می‌تواند شامل پخش کدک‌های صوتی با رزولوشن بالا و پردازش صوتی پیشرفته‌ای مانند DSP باشد.

این قابلیت مربوط به سیستم‌های صوتی شرکت سامسونگ بوده و می‌تواند با تقویت منابع صوتی، خروجی صوت را تا 32 بیت برساند.

بهترین سیستم صوتی خانگی کدام است؟


در این مطلب جدیدترین و برترین تکنولوژی‌های مربوط به کیفیت صدا در سیستم‌های صوتی را عنوان کردیم اما دستگاه‌های صوتی دارای ویژگی‌های دیگری نیز هستند که می‌تواند در انتخاب شما موثر باشد. در این مورد می‌توانید ویژگی‌های یک سیستم صوتی خانگی خوب را مطالعه کنید تا بتوانید با توجه به همه‌ی ابعاد ویژگی‌های یک دستگاه صوتی، آن را انتخاب و خریداری نمایید.

بررسی سیستم‌های صوتی جی پلاس

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...