ویژگی های یک سیستم صوتی خانگی خوب چیست؟

۲۹ فروردين ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
َسیستم صوتی خانگی

سینمای خانگی، سیستم صوتی و یا ساندبار تقریبا بخش هیجان انگیز منزل شده است و علاوه بر صدای شفاف و با کیفیت هنگام انتقال صدا از تلویزیون، به دلیل زیبایی خاصی که به مجموعه صوتی و تصویری منزل می‌بخشد، معمولا در کنار تلویزیون برای منزل خریداری می‌شود؛ اما بهتر است برای خرید سیستم صوتی منزل به چه نکاتی توجه کرد؟
در این راهنما در پاسخ به این سوال به بررسی ویژگی‌های سیستم‌های صوتی پرداختیم تا بتوانید بر اساس نیاز خود بهترین سیستم صوتی مناسب خانه را انتخاب کنید و در کنار زیبایی آن از ویژگی‌های کاربردی این دستگاه‌ها بیشتر بهره ببرید. راهنمای مشخصات فنی سیستم‌های صوتی جی پلاس نیز می‌تواند در انتخاب دستگاه به شما کمک کند.

سینما خانگی یا ساندبار؟

اولین سوالی که در مورد تفاوت‌های سینما خانگی و ساندبار مطرح می‌شود این است که سینمای خانگی بخریم یا ساندبار؟ در این مورد بهتر است به این نکته توجه کنید که آیا دستگاهی می‌خواهید که فقط پخش صدا را انجام دهد و یا اینکه می‌خواهید امکان اجرای CD را نیز داشته باشد. اگر دستگاه ساندبار و یا برخی از سیستم‌های صوتی را انتخاب کنید، دستگاه امکان پخش دیسک را ندارد. سینمای خانگی امکان اجرای دیسک را دارد و معمولا قابلیت‌های یک ساندبار را نیز داراست. دومین نکته تعداد باندهای دستگاه است و اگر می‌خواهید باندها را اطراف منزل قرار دهید بهتر است سینمای خانگی تهیه کنید.

قدرت و توان خروجی صدا


قدرت خروجی صدای سیستم صوتی
و یا سینمای خانگی اهمیت زیادی دارد و شاید مهم‌ترین عامل موثر برای انتخاب دستگاه باشد. اگر انتخاب شما ساندبار باشد معمولا می‌توانید دستگاه‌هایی با قدرت خروجی صدای 300 ، 320، 500 وات و ... و در مورد سینمای خانگی، دستگاهی با میزان خروجی صدای بالاتر را انتخاب کنید. معمولا دستگاه‌های سینمای خانگی با قدرت خروجی صدای 1000، 1200 وات و در بازه‌ای کمتر و یا بیشتر در بازار وجود دارد.

صدای فراگیر چیست؟


دستگاه می‌تواند دارای چند کانال صدایی و یک یا دو ساب ووفر باشد. ساب ووفر صدای Base دستگاه و در واقع همان صدای ریتم کوبنده را پخش می‌کند. سنتر نیز که صدای گوینده و اشخاص را پخش می‌کند، به عنوان یک کانال صدایی محاسبه می‌شود. برای مثال اگر دستگاه 5.1 باشد، به این معنی است که سینمای خانگی 5 کانال صدایی یا در واقع 5 بلندگو و 1 ساب ووفر دارد. اگر دستگاه ساندبار شما 4.2 باشد، به این معنی است که دستگاه دارای 4 کانال صدایی و 2 ساب ووفر می‌باشد؛ هر چند که ساندبار فقط یک بلندگوی خطی است، اما اینکه ساندبار دارای چند کانال صدایی است به این معناست که در همین بلندگوی خطی، چند عدد باند کوچک قرار گرفته است که روی هم رفته برای مثال 4 کانال صدایی را تشکیل می‌دهد.

بلندگوهای وایرلس سینما خانگی


برخی از سینماهای خانگی دارای باندهای وایرلس هستند و معمولا دو باند عقب به صورت با سیم به یک گیرنده وصل می‌شود و آن گیرنده به صورت وایرلس با دستگاه اصلی ارتباط برقرار می‌کند. در برخی مدل‌های سینمای خانگی نیز همه‌ی باندها وایرلس است. در صورتی که قصد تهیه‌ی ساندبار دارید، بیشتر ساندبارها دارای ساب ووفر بی‌سیم هستند و تنها در مدل‌های محدودی ساندبار دارای ساب ووفر سیمی و یا به طور کلی بدون ساب ووفر است.

فرمت‌های قابل پخش دستگاه صوتی

در صورتی که قصد تهیه‌ی سینمای خانگی دارید و بیشتر می‌خواهید با این دستگاه فیلم تماشا کنید. در این مورد لازم است قبل از خرید دستگاه مطمئن شوید که سینمای خانگی شما کدام فرمت‌ها را پشتیبانی می‌کند. اگر برای شما پخش فرمت MKV، MP4، M4V و ... برای شما اهمیت دارد، قبل از خرید دستگاه در مورد فرمت قابل پشتیبانی دستگاه تحقیق کنید؛ علاوه بر این فرمت و کدک صدایی قابل پخش دستگاه نیز اهمیت دارد و بهتر است هنگام خرید سینما خانگی به فرمت‌های صدایی و کدک‌های صدایی قابل پخش دستگاه توجه کنید.

اتصال موبایل به سینما خانگی یا Sound bar


در صورتی که می‌خواهید گاهی اوقات به دستگاه صوتی خود موبایل وصل کنید و موزیک‌های موبایل را بر روی سینمای خانگی و یا ساندبار پخش کنید، لازم است دستگاه شما دارای قابلیت بلوتوث باشد تا بتوانید موبایل را با بلوتوث به دستگاه وصل کرده و موزیک را اجرا کنید. اگر موبایل شما IOS است بهتر است قبل از خرید دستگاه در مورد اینکه آیا گوشی با سیستم عامل IOS به دستگاه وصل می‌شود یا خیر، بررسی لازم را انجام دهید. دستگاه ممکن است مجهز به پورت Port in برای اتصال موبایل از طریق کابل AUX نیز باشد.

اتصال موبایل به سینما خانگی با قابلیت میراکست

برخی از دستگاه‌های سینمای خانگی که البته تعداد محدودی هستند، قابلیت میراکست دارند؛ با این قابلیت می‌توانید موبایل را به سینما خانگی وصل کرده و تصویر آن را بر روی دستگاه داشته باشید و از طریق تلویزیون مشاهده نمایید. در بیشتر مدل‌ها این امکان وجود ندارد اما اگر برای شما این نکته حائز اهمیت است، بهتر است قبل از خرید در مورد این نکته دقت کافی داشته باشید.

برای محافظت از سوختن لوازم برقی
از محافظ برق استاندارد استفاده کنید.

قابلیت کارائوکه در سیستم صوتی

قابلیت کارائوکه این امکان را فراهم می‌کند که به دستگاه صوتی میکروفون وصل کنید و با استفاده از دیسک مخصوص کارائوکه، بر روی موزیک ترانه بخوانید. این امکان تنظیمات خاصی دارد که معمولا در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه‌ها به آن اشاره شده است.

انتقال صدای تلویزیون به سینما خانگی

ممکن است بخواهید صدای تلویزیون را به سینمای خانگی و یا سیستم صوتی خود انتقال دهید. برای وصل کردن باند به تلویزیون ال جی که امروزه خیلی هم رایج است، به پورت‌های خروجی صدای تلویزیون خود دقت کنید و دستگاه صوتی را متناسب با آن خرید کنید. برای مثال اگر تلویزیون شما پورت خروجی صدای اپتیکال دارد و می‌خواهید صدا را از طریق پورت اپتیکال به دستگاه سینمای خانگی انتقال دهید، می‌بایست سینما خانگی، ساندبار و ... هم پورت ورودی صدای Optical را داشته باشد. در مورد انتقال صدا از طریق پورت HDMI ARC، وایرلس و ... هم بهتر است توجه داشته باشید.

حالت آماده به کار Bluetooth Standby

برخی مدل‌های سینمای خانگی، ساندبار و یا سیستم صوتی، دارای قابلیت آماده به کار بلوتوث هستند و در صورتی که این ویژگی برای شما اهمیت دارد، لطفا قبل از خرید دستگاه آن را مد نظر قرار دهید. دستگاه‌هایی که قابلیتBluetooth Standby دارند، در صورتی که بخواهید با موبایل به دستگاه متصل شوید، حتی اگر دستگاه در حال پخش ورودی دیگر باشد، و یا زمانی که دستگاه خاموش است، به طور خودکار بر روی حالت بلوتوث می‌رود و موزیک پخش خواهد شد.

قابلیت سیمپلینک

قابلیت Simplink این امکان را فراهم می‌کند زمانی که صدای تلویزیون را به دستگاه صوتی انتقال می‌دهید، بتوانید با کنترل تلویزیون، صدای سینما خانگی و یا ساندبار را هم تغییر دهید. همچنین در صورت فعال بودن ویژگی سیمپلینک با روشن کردن تلویزیون، دستگاه صوتی شما نیز روشن می‌شود.


قابلیت پخش فیلم سه بعدی و بلوری


برخی از دستگاه‌های سینمای خانگی امکان پخش دیسک‌های بلوری Blu-ray و 3D را دارند و معمولا در نام گذاری و مدل دستگاه این امکان مشخص می‌شود. با توجه به اینکه بلوری حجم بیشتری از اطلاعات را با کیفیت بالا در فضای کمتری ذخیره می‌کند، ممکن است در آینده به این کارکرد دستگاه نیاز داشته باشید.

از نظر شما بهترین سیستم صوتی مناسب منزل کدام است؟

سیستم‌های صوتی دنیای وسیعی دارد که در این راهنما تنها برخی از ویژگی‌هایی که برای دستگاه مناسب منزل کاربردی بود را شرح دادیم. لطفا شما هم پیشنهاد خود را در مورد ویژگی‌های یک سیستم صوتی خوب برای ما بنویسید.

پیشنهاد ویژه‌ی ما: ساندبار جی پلاس
برای اطلاع از ویژگی‌های این دستگاه با گلدیران تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...