تلویزیون‌های ۸K؛ پنجره‌ای به دنیایی سرشار از رنگ و وضوح

۲۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

تکنولوژی تلویزیون‌ها و انواع نمایشگر همیشه و به‌ویژه در سال‌های اخیر معمولا در حال تغییر و تکامل بوده و این روند تا حد زیادی نیاز کاربران به استفاده‌ی گسترده‌تر از دستگاه‌هایی که دیگر فقط یک نمایشگر نیستند را پاسخ می‌دهد. همین مسیر رشد و پیشرفت تکنولوژی تلویزیون‌ها سطح انتظار مخاطب را نیز تغییر داده و معمولا شاهد هستیم که کاربران نیازشان به نسخه‌های جدید برای آپدیت و ارتقای نرم‌افزاری نمایشگرها را مطرح می‌کنند.


این پیشرفت تکنولوژی در تلویزیون‌ها در ابعاد متفاوتی مانند ارتقای نرم‌افزاری، رشد فناوری ساخت پنل‌ها، آنالیز تصویری و افزایش گستره‌‍‌ی نمایش رنگ‌ها و ... بوده است. در سال‌های اخیر نیز تکنولوژی تصویری 4K یا همان UHD و پس از آن 8K که البته هنوز هم فناوری 8K آنقدر فراگیر نشده است هنگام خرید تلویزیون‌ها ذهن خریدار را کمی به خود مشغول می‌کند. تلویزیون‌های 8K با وضوح بسیار بالا و جزئیات غنی در ارائه تصویر، تجربه تماشای تصاویر و ویدئوها را به یک سطح جدید ارتقا می‌دهند. در این مقاله، به بررسی مزایا، مشکلات، و کاربردهای تلویزیون‌های 8K می‌پردازیم.

بهترین فناوری پنل تلویزیون؛ مقایسه کامل پنل های IPS، VA و TN 

ساختار تلویزیون‌های 8K


شاید تاکنون بارها کلمه‌ی رزولوشن را شنیده باشید و بدانید که تقریبا به ویژگی‌های تصویری یک تلویزیون مربوط می‌شود. معمولا این کلمه در معنای وضوح تصویر به کار برده می‌شود و البته می‌تواند تا حد زیادی درست باشد. همانطور که می‌دانید تصویر از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده که در واقع همان نقاط تشکیل‌‌دهنده‌ی تصویر است و مجموع این پیکسل‌ها در کنار هم یک تصویر با کیفیت و یا تصویری با کیفیت پایین را  ایجاد می‌کند. تعداد پیکسل‌ها در طول و عرض صفحه نمایش یک نمایشگر مشخص می‌کند که تلویزیون 8K، 4K و یا در رده پایین‌تری مثلا در دسته‌بندی FHD قرار گیرد. تعداد پیکسل‌ها در تلویزیون‌های 8K به این شکل بوده که 7680 پیکسل یا همان نقطه در طول نمایشگر و 4320 نقطه یا پیکسل در ارتفاع یا عرض نمایشگر وظیفه‌ی نمایش تصاویر را دارد که معمولا 33 میلیون پیکسل عنوان می‌شود. تعداد پیکسل‌ها در هر نمایشگر را بر مبنای PPI (Pixel Per Inch) که نشان‌دهنده‌ی میزان تراکم پیکسل در 1 اینچ است بیان می‌کنند. برای مثال تقریبا در یک تلویزیون بزرگ از نوع 8K حدود 117 پیکسل در هر یک اینچ قرار دارد اما در تلویزیون‌‌های 4K معمولا این تعداد 59 و در تلویزیون‌های FHD حدود 29 عدد است.
مشخص است که هر چه تعداد نقطه‌ها در یک تصویر بیشتر باشد، امکان نمایش جزئیات بیشتری وجود دارد و تصویر واضح‌تر و باکیفیت‌تر خواهد بود اما این بخشی از ماجراست و بهتر است به این موضوع از ابعاد دیگر هم نگاه کنیم. در حال حاضر تلویزیون‌هایی با تعداد پیکسل 2160*3840 با نام 4K یا همان UHD رواج دارد و تقریبا محبوب‌ترین نوع پنل بین تلویزیون‌های موجود در بازار است زیرا تلویزیون‌های 8K هنوز جای انواع قبلی نمایشگر را نگرفته است.
چه عواملی در کیفیت تصویر تلویزیون موثر است؟

نکات قابل توجه در مورد تلویزیون‌های 8K


کاملا مشخص است که تلویزیون‌های 8k از این نظر که رزولوشن تصویر بسیار بالایی دارند، وضوح بالاتری نیز داشته و تصاویر با کیفیت بسیار بالاتری را نمایش می‌دهند. موضوع بسیار حائز اهمیت این است که تا زمانی که تصویر ورودی و منبع اصلی محتوای تصویر دارای رزولوشن 8K نباشد، حتی اگر نمایشگر 8K باشد، نمی‌تواند تصاویر را با کیفیت 8K نمایش دهد؛ البته این امکان وجود دارد که به دلیل قابلیت ارتقای کیفیت تصویر یا همان Up Scaling کیفیت را تا حدی بالا برده و تصاویر را به صورت بهینه‌تری نشان دهد.
با توجه به اینکه محتوای پخش صدا و سیما و به طور کلی محتوای ویدئویی که به صورت عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نهایت با رزولوشن FHD ارائه می‌شود، حتی استفاده از تلویزیون‌های 4K نیز موجب نمی‌شود که تصاویری با همان رزولوشن UHD را مشاهده نمایید. تلویزیون 8K نیز با توجه به اینکه همین شرایط را داشته و نیاز به ورودی 8K برای نمایش تصویر دارد، از این نظر تفاوتی نداشته و تنها زمانی می‌توانید از مزیت آن به طور کامل استفاده کنید، که محتوایی با رزولوشن 8K داشته باشید.  در نظر داشته باشید برای استفاده از برخی بازی‌های 8K این تلویزیون‌ها می‌تواند بسیار کاربردی و لذت‌بخش باشد.
تولید ویدئوهای 8K نیز نیاز به تجهیزات ویدئویی خاص خودش را دارد و ممکن است تا زمانی که بیشتر ویدئوهای تولید شده برای عموم به این سطح از کیفیت وضوح تصویر برسد، چند سالی زمان ببرد. در حال حاضر محتوای 4k نیز محدود بوده و معمولا ویدئوها بیشتر با رزولوشن FHD در دسترس است.
بهترین تلویزیون برای گیمینگ

برندهایی که در ایران تلویزیون 8K عرضه می‌کنند

در حال حاضر کمپانی ال جی، سامسونگ، سونی و ... چند مدل تلویزیون 8K عرضه می‌کنند که از دیگر جهات نیز تلویزیون‌هایی رده بالا به حساب می‌آیند. این تلویزیون‌ها معمولا با سیستم عامل Webos و Tizen در بازار موجود است؛ از نظر میزان صدا معمولا دارای 40، 60، 70 وات یا بالاتر از این میزان خروجی صدا هستند. این تلویزیون‌ها از نظر ابعاد نیز معمولا در اندازه‌های بزرگ ارائه می‌شوند.

خرید تلویزیون‌ 8K برای منزل


اگر قصد خرید تلویزیونی با رزولوشن 8K برای منزل خود دارید، همانطور که مطالعه کردید و احتمالا تاکنون بارها شنیده‌اید، این دستگاه‌ها در حال حاضر بالاترین کیفیت تصویر را داشته و از پیشرفته‌ترین فناوری نمایش تصویر بهره می‌برد؛ اما در نظر داشته باشید برای استفاده از حداکثر قابلیت این تلویزیون باید تصاویر و ویدئوهایی که تماشا می‌کنید در همین سطح رزولوشن و وضوح تصویر باشد در غیر این صورت تفاوت چندانی نخواهد داشت. برای یک استفاده‌ی معمولی تلویزیون‌های UHD هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
تلویزیون جدید QMLED جی پلاس؛
تلویزیونی محبوب و اولین QMLED بازار ایران

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...