بهترین راهکار برای خنک کردن موتور یخچال + علت و هزینه تعمیر

۱۰ مهر ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
خنک کردن موتور یخچال

یخچال‌ها وسایل ضروری هر خانه هستند و اگر موتور یخچال به درستی عمل نکند، ممکن است مشکلات اساسی برای دستگاه پدید بیاید. در این مقاله، به برخی راهکارهای خنک کردن موتور یخچال و همچنین نکاتی در مورد هزینه تعمیر آن می‌پردازیم.

داغ شدن موتور یخچال چه پیامدی دارد؟

روش خنک کردن موتور یخچال

داغ شدن موتور یخچال تا حدی طبیعی است زیرا در موتور یخچال فشار و دمای گاز آن بالا رفته و همین جریان موجب می‌شود که دستگاه روند کارکرد طبیعی خود را داشته باشد. اما حرارت بالا و غیرطبیعی آن در روند کارکرد دستگاه تاثیر منفی زیادی دارد و باعث تغییر حالت شیمیایی مبرد یا همان گاز دستگاه و یا از بین رفتن حالت طبیعی روغن درون آن، گرفتگی، انسداد و خرابی مسیر کندانسور، لوله مویی، فیلتر درایر و اواپراتور به دلیل تغییر ترکیب روغن و سوختن و یا ضعیف شدن موتور دستگاه می‌شود. از این رو توصیه می‌شود راهکارهای جلوگیری از داغ شدن موتور یخچال را در نظر داشته و برای جلوگیری از ایرادات گفته شده آنها را رعایت نمایید؛ برای جلوگیری از داغ شدن موتور یخچال ابتدا بررسی می‌کنیم که دلیل داغ شدن آن چیست.

چرا موتور یخچال داغ می‌کند؟

موتور یا همان کمپرسور یخچال به طور طبیعی و با توجه به عملکردی که دارد، تا حدی داغ می‌شود اما داغ شدن بیش از حد آن می‌تواند در طولانی‌مدت موجب خرابی آن و قطعات دیگر شود. معمولا دمای کمپرسور یک یخچال در حالت نرمال و استاندارد و زمانی که در حالت کارآمد عمل می‌کند، دمایی بین 35 تا 50 درجه سانتی‌گراد است؛ اما اگر دمای کمپرسور بیش از اندازه داغ باشد و یا صدای غیرطبیعی تولید کند، می‌بایست به علت اصلی داغ شدن آن پی برد. گرمایش بیش از اندازه موتور یخچال ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:
  • گردش هوای ضعیف اطراف کمپرسور یخچال؛ یکی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن کمپرسور یخچال، گردش ضعیف هوا در قسمت‌هایی است که می‌بایست تبادل دمایی و گردش هوا انجام شود. اطراف کمپرسور و کندانسور یخچال می‌بایست امکان گردش هوا وجود داشته باشد تا حرارت بالا تا حدی تعدیل شود. کثیف بودن کویل‌های کندانسور و یا مسدود شدن پره‌های فن و یا ایراد فن آن می‌تواند موجب داغ شدن موتور شود زیرا وظیفه‌ی گردش هوای داخل یخچال را دارد و اختلال در کارکرد آن مشکل ایجاد خواهد کرد.
    چرا فن یخچال دچار مشکل می‌شود؟ + راهکارهای جلوگیری از خرابی فن یخچال

  • کمبود شارژ گاز و مبرد یخچال؛ به طور کلی کارکرد مناسب و استاندارد یخچال به میزان مناسب و سطح استاندارد گاز و مبرد آن بستگی دارد، اگر میزان گاز یخچال کم باشد، علاوه بر اینکه عملکرد سرمادهی آن به خوبی انجام نخواهد شد، منجر به گرم شدن بیش از حد موتور یخچال و سایر مشکلات مرتبط با آن نیز می‌شود زیرا مبردی که وارد کمپرسور می‌شود حجم کمتری بوده اما فشار برای کمپرس کردن و افزایش فشار مبرد به میزان بالاتری است.
علت خالی شدن گاز یخچال
  • ایراد ترموستات یخچال؛ ترموستات معیوب می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد کمپرسور یخچال شود، زیرا این قطعه وظیفه‌ی تنظیم دمای داخل یخچال را دارد. اگر این قطعه دچار مشکل شود، نمی‌تواند دمای داخل کابین یخچال را در سطح بهینه حفظ کند و همین موضوع موجب تجمع بیش از حد گرما در اطراف قطعات خاصی مانند کمپرسور یا فن می‌شود. در چینین شرایطی ممکن است نیاز باشد ترموستات معیوب تعویض شود که البته این مورد می‌بایست از سوی کارشناس حرفه‌ای تعمیرات انجام شود.
  • قرار دادن مواد غذایی زیاد داخل کابین یخچال؛ قرار دادن بیش از حد مواد غذایی در یخچال می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد قطعات دستگاه از جمله کمپرسور شود زیرا به دلیل کاهش جریان هوا و نیاز به سرمادهی بیشتر برای خنک شدن بیشتر کابین، کمپرسور یخچال بیشتر داغ می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، به چیدمان مواد غذایی در یخچال دقت داشته باشید و فضای کافی را در چیدمان آنها در نظر بگیرید تا هوا به خوبی داخل کابین گردش کند.
راهکارهای طلایی نگهداری مواد غذایی و نحوه صحیح شستشوی آن‌ها
  • مشکلات الکتریکی یخچال؛ یکی از شایع‌ترین دلایل داغ شدن بیش از حد کمپرسور یخچال، برق تغذیه غیراستاندارد و عدم تامین ولتاژ کافی است. زمانی که یخچال به طور مطلوب عمل نمی‌کند، برای خنک نگه داشتن محفظه و تامین سرمایش مورد نیاز می‌بایست سخت‌تر و با توان بیشتری کار کند. این بدان معناست که دستگاه به انرژی بیشتری نیز نیاز دارد و به همین دلیل گرمای بیشتری هم در کمپرسور و محدوده کندانسور تولید خواهد کرد. حتی اگر به نظر می رسد یخچال شما به درستی خنک می‌شود، یک مشکل الکتریکی باعث می‌شود تعداد دفعات کارکرد آن افزایش یافته و بیشتر گرم شود.

برای خنک کردن موتور یخچال چه باید کرد؟

  • تهویه و گردش هوای مناسب: اطمینان حاصل کنید که گردش هوای اطراف دستگاه به طور مناسب انجام می‌شود. پشت دستگاه باید تمیز و بدون مانع باشد تا هوا به طور منظم جریان پیدا کند. در نظر داشته باشید یخچال باید از کناره‌ها 5 سانتی‌متر، از پشت 10 سانتی‌متر و تا سقف حدود 30 سانتی‌متر فضای آزاد داشته باشد.
برای خنک کردن موتور یخچال چه باید کرد؟

  • نظافت و تمیزی پشت یخچال؛ گرد و غبار و کثیفی پشت یخچال، گردش هوا را محدود می‌کند. به منظور بهبود تهویه توصیه می‌شود پشت یخچال را به طور دوره‌ای تمیز کنید. بهتر است به منظور بررسی دستگاه و تمیز کردن آن، برای سرویس دوره‌ ای یخچال اقدام کنید.
  • کنترل دمای یخچال و چیدمان صحیح مواد غذایی: تنظیمات دمای داخل یخچال و فریزر را بررسی کنید. دمای فریزر معمولاً باید در حدود 18- درجه سانتی‌گراد و دمای یخچال در حدود 4یا 5 درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دمای انتخابی بیش از حد پایین یا بالا باشد، کارکرد موتور و میزان داغ شدن آن نیز متفاوت خواهد بود. علاوه بر این چیدمان مواد غذایی را حتما طوری انجام دهید که گردش هوا امکان‌پذیر بوده و بیش از اندازه به یخچال فشار وارد نشود. غذای خیلی داغ نیز داخل یخچال قرار ندهید زیرا توان بیشتری برای خنک کردن آن نیاز است.

هزینه تعمیر موتور یخچال چقدر است؟

هزینه تعمیر موتور یخچال متناسب با نوع مشکل، نوع موتور دستگاه و محل سکونت شما متغیر است. این هزینه ممکن است شامل هزینه قطعات یدکی، اجرت کار تعمیرکار مجاز، و در صورت فنی‌تر بودن مشکل، هزینه تخصصی رفع ایراد باشد. برای تخمین هزینه به صورت دقیق، ابتدا درخواست تعمیرات یخچال ثبت نمایید.
اگر یخچال شما در بازه گارانتی است، هزینه تعمیر ممکن است تا حد زیادی از سوی شرکت گارانتی تحت پوشش قرار گیرد. در نهایت، برای افزایش عمر مفید موتور یخچال و جلوگیری از مشکلات به نگهداری منظم و تعمیرات پیشگیرانه آن طی سرویس‌های دوره‌ای توجه داشته باشید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...