راهکارهای طلایی نگهداری مواد غذایی و نحوه صحیح شستشوی آن‌ها

۲۲ دی ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
راهکارهای طلایی نگهداری مواد غذایی و نحوه صحیح شستشوی آن‌ها

اغلب افراد با نگهداری مواد غذایی دچار مشکل هستند، برای نگهداری مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات باید در رعایت برخی از نکات دقت کنید و از روش های فوق العاده استفاده کنید. مردم برای نگهداری مواد غذایی روش‌های کمابیش متفاوتی دارند اما پیروی از یک راهنمای مشخص برای نگهداری مواد غذایی در منزل می‌تواند تا حدود زیادی در حفظ سلامت این محصولات و در نتیجه سلامت افراد خانواده موثر باشد. گذاشتن ماده‌های غذایی مختلف و گوناگون برای مدت زمان طولانی درون یخچال، کار بسیار آسانی است. ولی معمولاً اشخاص خانواده از ماده های غذایی که درون یخچال شان وجود دارد بی خبر می شوند و آن ها را به فراموشی می‌سپارند. برای اینکه به بهترین شکل بتوانید مواد غذایی از جمله، میوه، سبزیجات، گوشت سفید، قرمز و ... را به درستی شستشو دهید در این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت نگهداری از مواد غذایی

معنی نگهداری و ذخیره کردن مواد غذایی چیست؟ منظور از نگهداری، روشی است که با رعایت آن می تواند مدت زمانی که خوراکی های موجود در خانه می توانند سالم بمانند را ارتقاء دهید.
طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، نگهداری مناسب از مواد غذایی، چه به صورت ترشی و مربا درآمده باشند و چه منجمد تبدیل شده باشند، می تواند در حفظ طعم، رنگ، بافت و مواد مغذی موجود در آن خوراکی خاص کمک کرده و در کل کیفیت خوراکی مورد نظر را کاهش ندهد

روش های نگهداری از مواد غذایی

ذخیره سازی کوتاه مدت، ذخیره سازی طولانی مدت و ذخیره سازی آب تمیز. این روش های مختلف نگهداری از خوراکی ها هستند. تمام خوراکی ها، بسته به مدت زمانی که می خواهید ماندگاری داشته باشند، به روش های مختلفی پردازش و ذخیره میشوند.

بهترین روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال

اهمیت نگهداری از مواد غذایی

گذاشتن مواد غذایی مختلف برای مدت طولانی در یخچال کار بسیار اسانی به نظر میرسد اما گاهی امکان دارد که افراد از مواد غذایی که درون یخچال خود دارند غافل شوند و یادشان برود. پس به همین دلیل مواد غذایی برای همیشه تازه نمیمانند.
تـاریـخ مـصرف مواد غذایی، راهنمایی برای مصرف کنندگان می باشد تا مدت زمان نگهداری ماده غذایی را قبل از فاسد شدن آن بداند، مشــروط بـر ایـنـکه شرایـط نگهداری ماده غذایی را کاملا رعایت کنند ایـن مـدت بـه عــوامــلـی همچون ترکیبات مواد غذایی، نوع بسته بندی و چگونگی نگهداری آنهـابستگی دارد.
اما گاهی کارشناسان بهداشت و تغذیه سفارش میکنند که همیشه نباید به برچسب توضیحات تاریخ مصرف آن اعتماد کرد. 
براین اساس بسیار مهم است که بدانیم کدامیک از مواد غذایی و خوراکی به محض آنکه در یخچال قرار می گیرند، ماندگاری و طول عمر کمتری دارند و زودتر فاسد می شوند. درصورتی که مواد غذایی که برای تهیه غذا در یخچال نگهداری می شوند، بعد از گذشت مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند باعث فاسد شدن غذایی که ما استفاده می کنیم شوند و در پایان خطرات و سختی های بسیار جدی برای تندرستی ما ایجاد می کنند.

هر آنچه که باید درباره یخچال خود بدانید.

طریقه نگهداری مواد غذایی در یخچال

غذاهای پخته شده را تا چه مدت می توان در یخچال نگهداری کرد؟

باقی مانده مواد غذایی نباید بیشتر از 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و بهتر است قبل از زمان گفته شده مصرف شوند. با نگهداری بیش از 24 ساعت در یخچال ،امکان رشد میکروب فراهم می شود. به غذاهای نگهداری شده در یخچال، قبل از مصرف باید حرارت داده شود. عدم توجه به موارد ذکر شده شاید در کوتاه مدت، مشکل خاصی ایجاد نکند اما در طولانی مدت، افراد را دچار آلودگی های غذایی خواهد کرد.
نگهداری طولانی مدت غذای طبخ شده در فریز ،از فاسد شدن آن جلوگیری می کند، اما نباید فراموش کرد ارزش غذایی که با مواد غذایی تازه طبخ و مورد استفاده قرار می گیرند بسیار بیشتر از غذای فریز شده است. در این بخش از  در مورد این مضوع مهم توضیح خواهیم داد.

توصیه هایی برای نگهداری مواد غذایی در یخچال

طریقه نگهداری مواد غذایی در یخچال

تاریخ انقضا را بررسی کنید

هنگام خرید مواد غذایی، حتماً به تاریخ انقضا درج شده روی آنها توجه کنید. هنگام باز کردن بسته بندی نیز دوبار این تاریخ را بررسی کنید. طبق تعریف FDA، تاریخ انقضا در واقع مدت زمانی است که محصول بهترین طعم یا کیفیت را دارد. به همین دلیل برخی از محصولات حتی با گذشت تاریخ انقضا قابل مصرف هستند.

مدت زمان نگهداری غذاهای پخته شده در یخچال

تـاریـخ مـصرف مواد غذایی ، راهنمایی برای مصرف کننده می باشد تا مدت زمان نگهداری ماده ی غذایی را قبل از فاسد شدن آن بداند، مشــروط بـر ایـنـکه شرایـط نگهداری ماده غذایی کاملا رعایت گردد.
ایـن مـدت بـه عــوامــلـی همچون ترکیبات مواد غذایی، نوع بسته بندی و چگونگی نگهداری آنهـا بستگی دارد.

راهکارهای طلایی برای فریزر کردن مواد غذایی

مدت زمان نگهداری غذاهای پخته شده در یخچال

چگونه مواد غذایی را فریز کنید؟

به جای آنکه فریز کردن مواد غذایی را صرفا به عنوان روشی برای جلوگیری از فاسد شدن ببینید، به آن به عنوان روشی برای حفظ تازگی خوراکی‌ها نگاه کنید. زمانی که مواد غذایی منجمد در تازه‌ترین حد خود باشند، بهترین نتیجه را بعد از ذوب شدن خواهند داشت. در صورت ممکن مواد غذایی را در اندازه‌های کوچک‌تر درون فریزر قرار دهید. این نکته علاوه بر آنکه سرعت یخ‌زدایی را افزایش می‌دهد، از هدر رفت و دور ریز ماده غذایی هم جلوگیری می‌کند

مواد نیم پز را فریز کنید

اگر تصمیم دارید که مواد غذایی را در فریز نگهداری کنید بهتر است که برخی از آن‌ها به صورت نیم پز مثل ذرت، لوبیا، هویج و ... . اگر این مواد را به صورت خام فریز کنید ممکن است در زمان پخت زمان بیشتری را نیاز داشته باشد و شاید در زمان پخت نیز کاملا نرم نشود و کمی سفت باقی بماند. البته برای  برخی مواد غذایی این موضوع صدق نمیکند مثلا نیاز است که گوشت را به شکل خام داخل فریزر قرار دهید.

مواد غذایی قبل از فریز کردن، خنک شوند

مواد غذایی را به صورت داغ داخل فریزر قرار ندهید. زیرا یخچال تمام تلاش خود را میکند که دمای مواد غذایی را کاهش دهد، علاوه بر فشار برکمپرسور، روند فریز شدن مواد غذایی نیز کاهش پیدا میکند  

tvdc

اهمیت بسته بندی مواد غذایی که فریز میکنید را دست کم نگیرید

بسته بندی مواد غذایی که قرار است در فریزر قرار دهیداز دو جهت حئز اهمیت است. اول اینکه بوی نامطبوع به خود نمی‌گیرد که در مصرف مجدد آن بسیار مهم خواهد بود؛ همچنین این کار بهداشتی تر است و مانع از آلوده شدن آن ماده غذایی با باکتری‌های احتمالی موجود در فیزر می‌شود

به مواد غذایی که قصد فریز آن را دارید برچسب بزنید

یکی از کارهایی که میتوانید برای فریز کردن مواد غذایی انجام دهید تا از زمان نگهداری و جلوگیری از خراب شدن اطلاع پیدا کنید این است که روی آن‌ها برچسب و لیبل قرار دهید. اولا این کار به شما کمک می‌کند که بدانید چه ماده غذایی را فریز کرده‌اید و دوما چه مدتی است که آن را در فریزر قرار دادید. با همین راهکار ساده می‌توانید در نگهداری مواد غذایی بهترین عملکرد را داشته باشید و مواد غذایی را سالم نگه دارید.

مدت زمان نگهداری برخی از مواد غذایی در فریزر 

مدت زمان نگهداری برخی از مواد غذایی در فریزر 

مدت زمان فریز کردن مواد غذایی

زمان‌هایی که برای فریز کردن مواد غذایی بیان میشود به صورت حدودی است و هرچه کمتر مواد غذایی را در فریز نگهداری کنید غذا را سالم‌تر و با طمع بهتری میل خواهید کرد. به طور کلی برای اینکه بهترین زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر و یخچال خود را بدانید کافیست از دستورات کارشناسان بهداشت و تغذیه، تاریخ انقضای مواد غذایی و با دفترچه راهنمای یخچال خود آشنایی داشته باشید.. 

خوراکی‌هایی که نباید فریزر کرد

تخم مرغ آب‌پز، قهوه، سس مایونز، دوغ (دوغ پس از گرفتن کره)، پنیرخامه‌ای، پودینگ، انواع سالادها، پاستای پخته نشده، غلات، سیب، خربزه، کنگر فرنگی، بادنجان، کاهو، سیب‌زمینی، تربچه و جوانه‌های گیاهان موادی هستند که هرگز نباید منجمد شوند چراکه مواد مغذی و طعم‌شان از بین می‌‌رود.

 هشدارهایی در خصوص منجمد کردن غذاها

هرگز غذایی را که یکبار منجمد شده، حتی اگر به صورت خام باشد،  پس از انجماد زدایی دوباره منجمد نکنید. با این کار کیفیت مواد مغذی و طعمش کاهش می‌‌یابد.
اگر منجمد کردن مواد غذایی را طبق اصول صحیح انجام دهید، نه تنها غذایی سالم در دسترس خواهید داشت، بلکه هنگام مصرف از شکل ظاهری و طعم شان مانند قبل از انجماد لذت خواهید برد.

اصول ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر را رعایت کنید

مدت زمان نگهداری برخی از مواد غذایی در فریزر 

غذا‌هایی که نیاز به دمای پایین دارد باید در یخچال و فریزر نگهداری شود. برای این مواد غذایی باید به قانون دو ساعته عمل کنید. این قانون یعنی به هیچ عنوان اجازه ندهید گوشت، مرغ و غذا‌های دریایی و تخم مرغ بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق (دمای 90 درجه فارنهایت/ حدود 32 درجه سانتی گراد) بماند.
فضای یخچال و فریزر را شلوغ نکنید تا هوا در داخل محفظه دستگاه به راحتی گردش کند. به صورت دوره‌ای دمای یخچال و فریزر را بررسی کنید. برای تنظیم دمای یخچال و فریزر حتما به راهنمای تنظیم دمای آن‌ها و دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید. 
تنظیم دمای یخچال جی پلاس به تفکیک مدل ها
نحوه عملکرد دکمه های یخچال جی پلاس
نحوه عملکرد دکمه های یخچال فریزر ال جی
نحوه عملکرد دکمه های ساید ال جی

چه نکاتی را باید در زمان قطع برق برای نگهداری مواد غذایی در یخچال رعایت کنید؟

در زمان قطع برق، درب یخچال و فریزر را تا جایی که می‌توانید، بسته نگه دارید. اگر در یخچال را بسته نگه دارید حدودا تا 4 ساعت دمای خود را حفظ می‌کند.

بهترین روش های شستشو و ضدعفونی کردن میوه، سبزیجات و مواد غذایی

توصیه‌های سازمان غذا و دارو درباره روش ضدعفونی مواد غذایی

شاید جالب باشد که بدانید برای ضدعفونی کردن مواد غذایی، سبزیجات، خوراکی ها و ... تمیز بودن دستان شما از سایر موارد مهمتر است. پس حتما قبل از شستشو و ضدعفونی مواد غذایی دستان خود را با آب و صابون به خوبی شستشو دهید.
بهتر است ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات را با محلول‌های ضدعفونی کننده مختلف موجود در داروخانه‌ها و ... صورت گیرد
  1. برای اطلاع از نگهداری و شستشوی موادغذایی از جمله میوه‌ها و سبزیجات، می‌توانید آن‎ ها را با محلول ضدعفونی کنند شستشو و سپس با آب جاری بشویید. سپس تقسیم‌بندی کنید و در فریزر قرار دهید و در زمانی ‌که لازم است از آن‌ها در سوپ و… به صورت گرم و پخته استفاده نمود.
  2. به یاد داشته باشید، تخته خردکن گوشت و سبزی شما باید جدا باشند و پس از استفاده باید ابتدا با آب و مایع ظرفشویی کاملا آن‌ها را شسته و با محلول‌های ضدعفونی کننده تمیز شوند.
  3. هرگز میوه و یا سبزی ضدعفونی نشده را درون یخچال قرار ندهید. پس از اتمام کار ضدعفونی میوه‌‌ها و سبزیجات و قرار دادن آن‌ها در یخچال و فریزر، درب یخچال و دستگیره‌ها را ضدعفونی کنید.

روش صحیح ضدعفونی کردن مواد غذایی

روش صحیح ضدعفونی کردن مواد غذایی

نحوه صحیح شستن و ضدعفونی میوه و سبزیجات

برای اطلاع از نحوه ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات،  ابتدا با آب به صورت کامل و سبزی‌ها را با سرکه سفید ضد عفونی کنید.
درخصوص ضد عفونی کردن صیفیجات مثل سیب زمینی و خربزه که سطح آن‌ها سخت و زبر است باید با یک برس یا اسفنج آن را کاملا شسته و تمیز کنید.
در مورد روش شستن و نحوه ضدعفونی کردن میوه‌ها مثل خیار، پرتقال، نارنگی و… پوست میوه را کامل با دست بشویید، توجه داشته باشید که تمام آلودگی‌ها از سطح آن از بین برود. برای مصرف میوه‌هایی که دارای پوست هستند، حتما پوست آن‌ها را با چاقو بکنید.
باید بدانید که برای اطلاع از نحوه صحیح شستن و ضدعفونی میوه‌هایی مثل انواع توت‌، توت فرتگی و ... نیاز به دقت بیشتری در تمیز کردن دارند. میتوانید آن‌ها را در یک ظرف بریزید تا خیس بخورند و سپس در زیر آب جاری چندبار بشویید تا عوامل بیماری‌زا نیز کاملا از سطح آن‌ها پاک شوند.

نحوه شستشو و ضدعفونی کردن گوشت‌ قرمز و سفید

نحوه شستشو و ضدعفونی کردن گوشت‌ قرمز و سفید

گوشت‌های قرمز و سفید نیازی به ضدعفونی کردن با مواد خاص ندارند. شستن آن‌ها زیر آب جاری و چک کردن پاک شدن کثیفی‌های چسبیده روی آن‌ها بهترین روش تمیز کردن گوشت قرمز و سفید است. در مرحله بغدی آن‌ها را بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید. در آخر نیز پختن کامل آن‌ها بهترین روش گند زدایی است. البته در این روزهای کرونایی سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که از مصرف گوشت‌های خام یا نیم پز به شدت خودداری کنید. پس تنها کاری که می‌توان برای تمیز کردن گوشت قبل از مصرف انجام داد، شستن کامل آن است.
توصیه آخر
همان طور که در این مقاله به طور کلی سعی کردیم تمام راهکارهای طلایی و مهم برای نگهداری و ضدعفونی غذا، خوراکی، میوه و سبزیجات مختلف را برای شما بیان کنیم اما توجه داشته باشید که این روش‌ها شامل گروه و جزئیات مختلف می‌شود. امید است که مورد استفاده قرار بگیرد. درصورت هرگونه ابهام یا سوالی آن‌ را در انتهای مقاله با ما درمیان بگذارید.
آشنایی با نحوه قرار دادن مواد غذایی در یخچال

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...