آیا لباس نو نیاز به شستشو دارد؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

خرید لباس نو و پس از آن باز کردن بسته‌ی لباس و احساس بوی تازگی و نرمی آن در منزل، همیشه لذت‌بخش است. شاید همین بوی تازگی و نو بودن آن باعث شود به فکر شستن آن قبل از استفاده نباشیم. اما این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا لباس‌های نو نیاز به شستن دارند؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد و ندانید شستن لباس نو ضروری است یا خیر. در این مقاله، به بررسی این سوال و توضیح نکات مهم در خصوص شستن لباس‌های نو می‌پردازیم.

سیر تا پیاز علامت های روی ماشین لباسشویی ال جی

اهمیت و ضرورت شستشوی لباس نو


در ارتباط با ضرورت شستشوی لباس نو لازم است نکات زیر را مد نظر داشته باشیم:
اولین و مهمترین نکته این است که ضرورت شستن لباس جدید به نوع آن و جنس پارچه بستگی دارد. برخی از لباس‌ها از از پارچه‌های حاوی مواد شیمیایی یا دارای پوشش‌های محافظ دوخته شده است. این مواد ممکن است در طول تولید، حمل و نگهداری بر روی لباس باقی مانده و طی استفاده با سطح بدن در تماس باشد. برخی از افراد به این نوع مواد حساسیت دارند، بنابراین شستن لباس‌های نو از بروز و تشدید این حساسیت جلوگیری می‌کند.
نکته‌ی مهم دیگر این است که لباس‌ها هرچقدر هم تمیز باشند، امکان دارد در محیطی که قرار گرفته و یا در حین بسته‌بندی کثیف شده باشد. در فروشگاه و مغازه هم ممکن است امتحان شده و یا از طرف مشتریان زیادی لمس شده باشد. به همین دلایل از نظر بهداشتی بهتر است برای پاکیزگی کامل لباس‌ها قبل از پوشیدن شستشو انجام شود.
در برخی مواقع ممکن است لباس مدتی در انبار قرار گرفته و همین موجب ایجاد باکتری و ... در آن شده باشد و نیاز باشد آن را با آبی که نسبتا گرم است بشویید.
برخی از لباس‌ها نیز به دلیل حساسیت بالا در موارد استفاده، بهتر است قبل از پوشیدن حتما شستشو شود مانند لباس نوزاد.


موضوع دیگر این است که برای اینکه رنگ لباس‌ها تثبیت شده و امکان نگهداری بهتر لباس‌ها فراهم شود، بهتر است قبل از پوشیدن لباس‌های نو به روشی که در برچسب شستشوی لباس گفته شده، شستشو شود. بر روی بعضی از لباس‌ها رنگ اضافه وجود دارد و و ممکن است اگر روی لباس باقی بماند باعث آلرژی و حساسیت شود. به خصوص لباس‌های کودکان لازم است قبل از پوشیده شدن حتما یک مرتبه شسته شود.

برنامه ‌های ماشین لباسشویی جی پلاس

نکات کلیدی و مهم برای شستن لباس نو


شستن لباس نو با توجه به اینکه برای اولین بار انجام می‌شود، بهتر است با در نظر گرفتن موارد زیر باشد:
  • ابتدا تمامی برچسب‌ها و آرم‌هایی که ممکن است به لباس وصل شده باشد را جدا کنید.
  • اگر به لباس شیء تیز متصل است و امکان جداسازی دارد، آن را نیز جدا کنید.
  • تمامی دستورهای مربوط به شستشوی لباس خود را از جمله دمای آب، امکان شستشو و خشک کردن در ماشین لباسشویی، نحوه خشک کردن، امکان اتوکشی و ... را در برچسب لباس بررسی کنید و بعد از آن اقدام به شستشو نمایید. تمامی این نکات را می‌توانید در مقاله راهنمای برچسب شستشوی لباس‌ها مطالعه کنید.
  • لباس‌های نو را از نظر جنس و رنگ تفکیک کنید.
  • میزان و نوع شوینده را با توجه به نوع لباس استفاده کنید.

آیا استفاده‌ی لباس نو بدون شستشو خطر دارد؟


در این مقاله تقریبا به خطراتی که پوشیدن لباس نو بدون شستشو دارد اشاره کردیم. به طور کلی ممکن است برخی موارد به دلیل پوشیدن لباس نوی شسته نشده ایجاد شود از قبیل:
  • احتمال دارد وجود مواد شیمیایی و رنگ باعث جوش روی پوست کودکان و یا بیماری شود.
  • بوی عطر زیاد لباس نو ممکن است برخی افراد را اذیت کند.
گاهی لباس نو به دلیل اینکه مقادیری رنگ اضافه دارد، به پوست بدن رنگ می‌دهد.


آنطور که گفیتم ترجیحا بهتر است لباس نو قبل از استفاده شسته شود و این نکته در مورد لباس‌هایی که تماس مستقیم با بدن دارد بیشتر صدق می‌کند؛ در مورد لباس‌هایی مانند کت و کاپشن می‌توانیم اینطور عمل نکنیم. در صورت استفاده از لباس نو برای مراسم یا مناسبتی خاص، ممکن است شستشوی قبلی مزیت داشته باشد زیرا رنگ اضافه و بوی آن از بین خواهد رفت. در نهایت شستشو لازم است با توجه به نوع پارچه و دستورالعمل شستن آن انجام شود تا کیفیت لباس‌ها حفظ شود.

مقابله با آلرژی و حساسیت های فصلی

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...