مقابله با آلرژی و حساسیت های فصلی

۲۶ آبان ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
مقابله با آلرژی و حساسیت فصلی
آلرژی فصلی و یا حساسیت بیماری ساده اما اذیت کننده‌ای هست که میتواند تا زمان زیادی بدن شما را درگیر کند. مقابله با آلرژی های فصلی و حساسیت نکات و روش‌هایی دارد که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن‌ها بپردازیم.
گرچه هنوز علت اینکه چرا بعضی افراد به آلرژی و حساسیت مبتلا میشوند مشخص نیست اما استعداد ابتلا به آلرژی معمولا در بعضی از خانواده‌ها بیشتر است. هیچ فردی با آلرژی یا حساسیت فصلی به دنیا نمی‌آید اما زمینه ابتلا به آن ارثی است. حساسیت و یا آلرژی معمولا در زمان کودکی شروع می‌شود ولی میزان حساسیت با افزایش سن کاهش می‌یابد. البته ممکن است این بیماری برای مدتی مخفی شود و مجددا برگردد. مقابله با آلرژی فصلی در هریک از دوران سنی و فصل‌ها امری مهم محسوب می‌شود. گاهی سوال‌هایی در ذهن شما شکل می‌گیرد :
آلرژی فصلی چیست، علل علائم و درمان حساسیت فصلی، درمان آلرژی فصلی، حساسیت فصلی چه علت و علائمی دارد و چگونه میتوان آن را درمان کرد، چگونه آلرژی فصلی را تسکین دهیم؟، علائم حساسیت فصلی با علائم کووید 19 متفاوت است،، علائم حساسیت و آلرژی فصلی، راه های درمان حساسیت فصلی در منزل و جواب سوال هایی که در زیر مطرح میگردد را پاسخ میدهیم.
  1. اگر آلرژی فصلی برای بهار است پس چرا در فصل‌های دیگر نیز دچار آلرژی فصلی می‌شویم؟
  2. آیا شما درباره چگونگی جلوگیری و درمان آلرژی فصلی نگران هستید و به دنبال راه‌حل قطعی هستید؟
  3. درمان حساسیت فصلی در منزل، درمان حساسیت، علائم آلرژی شدید چیست، علائم آلرژی در بزرگسال، درمان خانگی آلرژی چگونه است؟
 بهتر است با شما رو راست باشیم. جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا که ما مقاله ای برای شما آماده کرده ایم راهکارهای همه این موارد را لحاظ کردیم. راه‌های درمان خانگی ساده و موثر و راه های درمانی که به سادگی در منزل قابل اجراست را بیان خواهیم کرد. اما قبل از بیان آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم به اطلاعاتی اساسی در مورد این بیماری بپردازیم تا بتوانیم دید بهتری نسبت به آن داشته باشید.

حساسیت فصلی چیست؟

حساسیت فصلی به انگلیسی (seasonal allergy) است و به مجموعه واکنش‌های سیستم ایمنی بدن گفته می‌شود که با شروع فصل گرده افشانی گل‌ها در بدن بروز می‌کند. طبیعی است که این واکنش‌ها دریک زمان و فصل خاص بروز کند. به همین جهت به آن حساسیت فصلی گفته می‌شود. همینطور طبق تعریف ویکی‌پدیا حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی یکی از حساسیت‌های شایع است که معمولاً در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز، هنگامی که گیاهان گرده افشانی می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود. این نوع حساسیت از استنشاق گرده گیاهان به چشم حاصل می‌شود. این بیماری با آسم نیز همراهی دارد و در موارد بسیاری، افراد به هر دوی این بیماری‌ها مبتلا هستند.
سیستم ایمنی بدن همه‌ی ما در مقابل گرده‌ی گل واکنش نمی‌دهد و در افرادی که سیستم ایمنی حساسی دارند بروز می‌کند. حتی بروز آن در افراد مختلف با شدت و ضعف همراه است. با این‌حال می‌توان علائم آزاردهنده‌ی حساسیت فصلی را با روش‌های درمان حساسیت فصلی در منزل قابل تحمل‌تر کرد.

عوامل تاثیر گذار بر ایجاد حساسیت چیست؟

مقابله با آلرژی

عامل ژنتیک یکی از عمده‌ترین دلایل ابتلاء به این حساسیت است. به‌طوری‌که اگر پدر و مادری هر دو مبتلا به آلرژی باشند، تقریبا می‌توان گفت به احتمال 66 درصد، فرزندانشان به آلرژی فصلی گرفتار می‌شوند و اگر تنها یکی از والدین مبتلا باشد این احتمال به زیر 60 درصد می‌رسد.
هنگامی که فرد مبتلا به آلرژی، در معرض عوامل حساسیت زایی چون :
گرده گیاهان، گرد و خاک و ... قرار می‌گیرد، بدن او نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و باعث به وجود آمدن نشانه‌هایی چون آبریزش بینی، سرفه، عطسه، خارش و ... در بدن می‌شود.
هرچه تماس فرد با عامل ایجاد حساسیت بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که به آلرژی مبتلا شود. به بیان دیگر حساسیت یا آلرژی فصلی در اثر واکنش طبیعی بدن به عواملی به وجود می‌آید که بی‌ضرر هستند ولی دستگاه ایمنی بدن به شدت نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

آیا علائم حساسیت فصلی در همه‌ی افراد یکسان است؟

واکنش نسبت به مواد آلرژی زا مختص یک سن خاص نیست که بخواهیم آن را به کودکی یا سالمندی یا حتی میانسالی ارتباط دهیم. به جنسیت خاصی هم ربط ندارد و در مردان و زنان امکان بروز دارد. اما شدت و میزان آن در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است و این تفاوت فقط به میزان حساسیت سیستم ایمنی بدن فرد در مقابل مواد حساسیت‌زا ارتباط دارد.

آیا همه‌ی افراد مبتلا به حساسیت فصلی می‌شوند؟

چه کسی در معرض خطر بالای آلرژی است؟

قبلا هم تاکید کردیم واکنش بدن افراد مختلف به مواد آلرژن متفاوت است و لزوما فصل بهار و قرار گرفتن در معرض آلرژن‌هایی مانند گرده‌ی گل موجب حساسیت فصلی نمی‌شود. اما یک نکته‌ی مهم برای بروز حساسیت فصلی وجود دارد و آن تاثیر ژنتیک است. اما به طور وراثتی آلرژی قابلیت انتقال از والدین به فرزندان را دارد که به صورت دقیق‌تر آن را در بالا توضیح دادیم.

نشانه‌ های آلرژی چیست؟

مقابله با حساسیت فصلی

از جمله نشانه‌های آلرژی و حساسیت میتوان به التهاب مخاط بینی، عطسه، آبریزش بینی، خارش و اشک آمدن از چشم‌ها ، احساس خارش در سقف دهان و پشت گلو از نشانه‌های حساسیت هستند. اما توجه داشته باشید که در فصل‌های مختلف امکان دارد که نشانه‌های شدیدتری مثل سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و در برخی موارد افسردگی، کم اشتهایی و اختلال خواب نیز نمایان شوند. همچنین گرفتگی سینوس‌ها، سردرد هم میتواند از جمله علائم حساسیت باشد.
دقت داشته باشید که استفاده از ادویه، خوراکی‌هایی با بوی تند و مواد فرآوری شده یا سرخ کردنی می‌تواند به تشدید نشانه‌های حساسیت و آلرژی کمک کند.

تفاوت آلرژی یا حساسیت فصلی با سرماخوردگی چیست؟

نشانه‌های زیر مربوط به آلرژی هستند و می‌توانند آن را از سرماخوردگی متمایز کنند :
  • بیمار تب نمی‌کند.
  • بیمار پی در پی و سریع عطسه می‌کند.
  • خارش گلو، بینی و گوش
  • این نشانه‌ها معمولاً بیش از 7 تا 10 روز طول می‌کشند.

تشخیص حساسیت فصلی چگونه انجام می‌شود؟

راه‌ های تشخیص حساسیت فصلی چیست؟

با سنجش علائم و نشانه‌های بیمار و انجام معاینات، پزشکان می‌توانند تشخیص دهند که بیمار دارای حساسیت فصلی هست یا خیر. پس از تشخیص، پزشک قادر به شناسایی عامل اصلی آلرژیک می‌باشد و می‌تواند درمان را شروع کند.

چه تفاوتی بین کووید 19 و حساسیت فصلی وجود دارد؟

آلرژی و حساسیت فصلی

کووید 19 یک بیماری تنفسی مسری است که در اثر عفونت با ویروس کرونا رخ می‌دهد  «SARS- CoV-2» ویروسی است که باعث ایجاد کووید 19 می‌شود. آلرژی‌های فصلی که توسط گرده‌های معلق در هوا ایجاد می‌شوند، می‌توانند منجر به رینیت آلرژیک فصلی، که بینی و سینوس‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ورم ملتحمه آلرژیک فصلی، که چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شود. جدول زیر علائم ناشی از آلرژی و کووید 19 را مقایسه می‌کند.
 
کووید 19 و آلرژی‌های فصلی علائم مشترکی دارند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال، کووید 19 می‌تواند باعث تب شود، که علامت رایج آلرژی‌های فصلی نیست.
 

علائم بسیار شایع

آلرژی فصلی

کووید 19

تب و لرز

 

+

درد بدن و ماهیچه‌ها

 

+

از دست رفتن اخیر بویایی و چشایی

 

+

تهوع و استفراغ

 

+

اسهال

 

+

سرفه

+

+

تنگی نفس یا اشکال در تنفس

+

+

خستگی

+

+

سردرد

+

+

گلو درد

+

+

گرفتگی یا آبریزش بینی

+

+

خارش و اشک چشم

+

 

عطسه

+

+


توجه داشته باشید :

این لیست کاملی از تمام علائم احتمالی کووید 19 یا آلرژی‌های فصلی نیست.
علائم از فردی به فرد دیگر و از خفیف تا شدید متفاوت است. می‌توانید همزمان علائم کووید 19 و آلرژی‌های فصلی را داشته باشید.
از آنجا که برخی از علائم کووید 19 و آلرژی‌های فصلی مشابه هستند، تشخیص تفاوت بین آن‌ها دشوار است و برای تایید تشخیص آن باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از بروز حساسیت فصلی پیشگیری کنیم؟

همانطور که تا به حال بسیار شنیده‌اید پیشگیری بهتر از درمان است. اما آیا این جمله در مورد حساسیت‌های فصلی هم مصداق دارد؟
قطعا پرهیز از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها یک اقدام پیشگیرانه و هم اقدامی برای درمان حساسیت فصلی در منزل است. چند مورد از این اقدامات را در ادامه ذکر می‌کنیم.

درمان آلرژی فصلی

چگونه آلرژی فصلی را تسکین دهیم؟

درمان حساسیت فصلی در منزل چگونه است؟

حساسیت فصلی

درمان خانگی آلرژی

درمان حساسیت فصلی در منزل با رعایت رژیم غذایی

برای درمان حساسیت فصلی در منزل راه‌های مختلفی وجود دارد که اگر علائم خیلی شدید نباشد می‌توان با اقداماتی آن را کنترل کرد. مثلا با استفاده از رژیم غذایی که در کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها نقش مهمی دارد با این حساب عارضه‌ای به نام حساسیت فصلی هم با رژیم غذایی قابل کنترل خواهد بود. استفاده از مواد غذایی زیر با ذکر خواص آن راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.
  • سبزیجات : استفاده از سبزیجاتی مانند سبزی خوردن، پیاز و فلفل که می‌تواند در کاهش علائم مواد آلرژی ‌زا موثر باشد.
  • میوه ‌: میوه‌هایی مانند کیوی، پرتقال، لیمو شیرین، نارنج با داشتن مقادیر قابل توجه ویتامین‌ C از بروز واکنش در مقابل هیستامین پیشگیری می‌کند.
  • ماهیامگا 3 موجود در ماهی هم می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را محدود کند.
  • عسل : افرادی که ابتدای فصل را با تغذیه عسل شروع می‌کنند اذعان دارند علائم حساسیت در آن‌ها کاهش یافته است.
  • چغندر قند : چغندر قند با دارابودن ویتامین‌های A و C و B6 همچنین کوئرستین ، فولات و فیبر در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و سیستم ایمنی قوی کمتر در معرض آسیب موارد آلرژی زا قرار می‌گیرد.
  • نوشیدن مایعات فراوان : باتوجه به این‌که مواد آلرژی ‌زا بر مخاط بینی و دهان می‌نشیند نوشیدن آب و آب‌میوه سبب پاک شدن مخاط از مواد آلرژی زا می‌شود. همچنین مایعات گرم مثل چای و دمنوش و سوپ هم موثر است.
رعایت رژیم غذایی در کنترل حساسیت فصلی یک راهبرد طولانی مدت است اما اگر در کوتاه مدت می‌خواهید عوارض حساسیت را درمان کنید باید از روش‌های دیگر که در ادامه به آن می‌پردازیم هم کمک بگیرید.

راه های درمان حساسیت فصلی در منزل

درمان حساسیت فصلی در منزل با تغییر سبک زندگی

مقابله با آلرژی فصلی

برخی رفتارها مثل موارد زیر در سبک زندگی افراد آن‌ها را مستعد بروز علائم حساسیت فصلی می‌کند.
  • استرس و اضطراب بر سیستم ایمنی بدن موثر است. برای کاهش بروز این علائم زندگی آرام تری داشته باشید.
  • نظافت و گردگیری در منزل یکی از عواملی است که باعث می‌شود مواد آلرژی زا از محیط پاک شود و شما کمتر در معرض آسیب‌های حساسیت فصلی باشید.
  • الگوی شستشو و ضدعفونی با مواد شیمیایی را عوض کنید. از تمیز کننده‌های بی ضرر تر مانند جوش شیرین و سرکه برای ضدعفونی استفاده کنید. با این‌کار آسیب ناشی از مواد شیمیایی کمتر می‌شود و تحریک پذیری مخاط کاهش می‌یابد.
  • اگر سبک زندگی شما بدون تحرک و فعالیت است باید منتظر بروز علائم حساسیت فصلی باشید.
  • حیوانات خانگی یکی از عوامل تشدید کننده حساسیت فصلی است. این عامل به‌خصوص در بروز آلرژی در کودکان بسیار اهمیت دارد.
  • سبک زندگی بدون دخانیات را انتخاب کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی برای حساسیت فصلی نزد پزشک برویم؟

تشخیص و درمان اولیه می تواند از پیشرفت بیشتر آلرژی فصلی جلوگیری کنند و از ایجاد شرایط اضطراری و حاد جلوگیری کند. حساسیت فصلی عارضه‌ای است که مشکل در سلامت عمومی بدن شما ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است به‌قدری شدید باشد که فعالیت‌های روزانه شما را مختل کند، شما را دچار بی‌خوابی کند، یا حتی در تنفس شما مشکل ایجاد کند، حتی ممکن است با درمان‌ حساسیت فصلی در منزل هم وضعیت شما را بهبود نبخشد. در صورت بروز علائم شدید نزد پزشک بروید تا با دارو علائم را کنترل کند.
آیا مبتلا به آلرژی یا سرماخوردگی هستید؟

آلرژی و حساسیت
فناوری‌های پیشرفته همراه با فیلتر نوآورانه 3M در کولرگازی ها
شرکت ال جی الکترونیکس، به عنوان پیشگام صنایع تهویه مطبوع، از پیشرفته‌ترین فناوری‌های تصفیه هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع خود بهره می‌برد. محصول شرکت ال‌جی با نام Flagship نیز دارای فناوری هایتک Plasmaster است که امکان استفاده از تکنولوژی بی‌همتای پلاسما را برای افزایش پاکیزگی هوا و ارتقاء راندمان دستگاه فراهم می‌کند. پلاسما علاوه بر سه حالت جامد، مایع و گاز حالت چهارمی دارد که در اثر تماس یون‌های مثبت و منفی پلاسما با رطوبت ایجاد می‌شود و در اثر واکنش حاصل از آن، باکتری‌ها و انواع میکروب‌ها از بین می‌روند.
تحقیقات مستقل نشان داده فناوری پیشتاز Plasmaster ال‌جی در نابودی میکروب‌های موجود در هوا 99.4% و در از بین بردن باکتری‌های سطوح دستگاه تهویه تا 99.9% موثر است. این تکنولوژی با انتشار یون‌های احاطه شده با مولکول‌های آب در هوا رطوبت لازم برای حفاظت پوست بدن در برابر خشکی را فراهم کرده و باعث شادابی و تامین سلامت پوست می‌شود. در واقع، یون‌های رطوبت‌زا 15% رطوبت پوست را افزایش می‌دهند.
ارزیابی سازمان‌های معتبر جهانی موید قابلیت‌های بالای فیلتر 3M و توانایی آن برای رفع ویروس‌ها و مواد آلرژی‌زا است. فیلتر 3m توانایی از بین بردن 99.9% ویروس های موجود در هوا، از جمله ویروس آنفلوآنزا (H1N1)  را در ظرف 15 دقیقه دارد. فیلتر  3M ال‌جی قادر به از بین بردن 99% کلیه باکتری‌های موجود در هوا در ظرف 10 دقیقه می‌باشد.
از سوی بنیاد آلرژی بریتانیا (BAF) به عنوان موثرترین شیوه در برابر مواد آلرژی‌‌زای موجود در هوای خانه‌ ثبت شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز فیلتر 3M را بعنوان موثرترین فیلتر در برابر میکروب‌های ناقل بیماری سل  یکی از سه بیماری مهلک جهان- شناخته است. توسعه فیلتر 3M باعث بهبود هرچه بیشتر عملکرد سرمایشی- گرمایشی، رشد 100% جریان هوا و افزایش 20% قدرت جذب ذرات بزرگتر از 3/0 میکرون شده است.
آیا قصد خرید کولرگازی تمام امکانات با قیمت مناسب را دارید؟
چرا ما به محصولات تصفیه هوا نیازمندیم؟

مقابله با آلرژی و حساسیت فصلی با تصفیه هوا

 
هر روز ما هوایی تنفس می کنیم که شامل میلیونها ذرات ریز هست و این فقط در هوای داخل خانه و محل کار وجود دارد.
ما به رطوبت در محیط نیازمندیم؟
  • هوای مرطوب به صورت مناسبی حجم ذرات معلق در هوا را کاهش می دهد.
  • هوای مرطوب به شما این اجازه را می دهد که خواب راحتی داشته باشید
  • هوای مرطوب از تاثیرات آلرژی ها بر مخاط بینی می کاهد.
بنابراین شما نیاز به یک تصفیه کننده هوا برای سلامتی محیط خود دارید.

در صورت نیاز به مشاوره برای خرید تصفیه هوا میتوانید به فروشگاه گلدیران مراجعه کنید. اما اگر جز آن دسته از افرادی هستید که هنوز به درستی از کاربرد و نحوه استفاده از دستگاه تصفیه هوا خود اطلاع ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۰۹:۲۴

سلام کارشناس گرامی. شستن لباس با آب داغ حساسیت رو از بین میبره؟ برنامه شستشو باید کدوم انتخاب بشه که ذرات آلرژی زا از بین بره؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۱:۴۵

سلام و وقت به خیر؛ درصورتیکه لباسشویی شما دارای این برنامه ها Allergy Care، Skine Care است میتوانید برای موارد آلرژی زا استفاده کنید. به طور کلی برای آشنایی با برنامه های ماشین لباسشویی ال جی و نحوه استفاده صحیح از لباسشویی ال جی میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید. csgl.ir/awm موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۹

برای درمان حساسیت فصلی سرفه میتونید دمنوشی پینشهاد بدید؟ که برای ریه، گلو گرد، ارامش و قلب خوب باشه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۱:۴۸

سلام و وقت به خیر؛ در این مورد لطفا به راهنمای لینک زیر مراجعه کنید: csgl.ir/teas موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۸

ببخشید ایا علائم حساسیت فصلی پاییز با فصل های دیگه فرق میکنه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۱:۴۳

سلام و وقت به خیر؛ معمولا آلرژی فصل بهار و پاییز شبیه به هم است و به دلیل گرده‌ها و قارچ‌هایی که در طبیعت هست به وجود میاد. بسته به میزان آن در هوا در فصل پاییز یا بهار نوع آلرژی میتونه تا حدی متفاوت باشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۷

آیا شما برای درمان حساسیت فصلی در طب سنتی راهکاری دارین؟ غیر شیمیایی خوب شه

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۱:۳۹

سلام و وقت به خیر؛ در این مورد میتونید به راهنمای لینک زیر مراجعه کنید: namnak.com/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B5%D9%84%DB%8C.p65415 موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۴:۵۴

سلام خیلی جالب بود برام این مطلب درباره آلرژی های فصلی و درمان آلرژی فصلی. حالا یه سوال دارم میشه چند مدل کولر گازی و تصفیه هوا که این امکانات رو دارن رو بهم معرفی کنید و توضیحاتی بهم بدید؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۵:۲۳

سلام وقت به خیر؛ بیشتر کولرهای گازی جدید ال جی که بر روی پنل و جعبه‌ی اونها Ionizer درج شده این ویژگی رو دارن. بیشتر دستگاه‌های تصفیه هوا هم امکان تصفیه هوا از برخی ذرات آلرژی زا رو دارن اما باید با توجه به متراژ محیط خریداری بشن و به فیلترهای دستگاه هم توجه بشه. موفق باشید

در حال ثبت...