آیا استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک و جلادهنده امکان پذیر است؟

۳۰ فروردين ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
آیا استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک و جلادهنده امکان پذیر است؟

با ورود ماشین های ظرفشویی به زندگی‌های امروزی طبیعتا انجام کارهای خانه سرعت بیشتری پیدا کردند. طراحی این دستگاه ها در هر برندی بدین صورت است که حتما باید از شوینده‌های خاص آن‌ها، برای بالا بردن کیفیت شستشو و همچنین کمک به عملکرد بهتر دستگاه استفادده شود. ظرفشویی‌ها دارای مخزن نمک مخصوص ماشین ظرفشویی، مخزن مایع جلادهنده و شوینده‌های مثل قرص ظرفشویی می‌باشند. بنابراین استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک و جلادهنده توصیه نمیگردد. هر کدام از این شوینده‌ها وظیفه خاص خود را در این دستگاه‌ها انجام میدهند که با توجه به این موضوع برای اینکه از اهمیت و ضرورت این موارد بیشتر آگاه شوید در ادامه مطلب همراه ما باشید.
هر آنچه باید درباره شوینده‌های ظرفشویی بدانید.

چرا باید از جلادهنده در ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

جلادهنده دارای ترکیبات خاصی است که باعث میشود ظروف شیشه ای در زمان آبکشی نهایی یا همان خشک کن از مخزن مایع آزاد شود. مثلا در ماشین ظرفشویی های ال جی در این مرحله آب تا حدود 70 درجه سانتیگراد بالا میرود .خاصیت این ماده این است که باعث لغزندگی آب روی ظروف گردیده و به دلیل حرارت بالای آب و گرم شدن همه ظروفی که در دستگاه قرار دارند بدون اینکه لکه ای بر روی آنها باقی بماند ظروف براق شده و ظروف با این حرارت ایجاد شده خشک میشوند.
در صورتیکه این مایع در دستگاه تمام شده باشد خشک کردن ظروف با مشکل مواجه میگردد یعنی ظروف با لکه های آب خشک میشوند یا اینکه آب روی ظروف باقی می ماند. در صورتی که مواد براق کننده زیاد در آب تزریق گردد باعث کدری ظروف بلوری میشود و باید مقدار موادی که مخزن مایع در زمان خشک کردن تخلیه میکند با مقدار آب دستگاه هماهنگ باشد در غیر اینصورت مشکل پا برجا خواهد ماند.

چرا باید از جلادهنده در ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

ضرورت استفاده از مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی

جلادهنده ظرفشویی همانطور از اسم آن پیداست باعث درخشندگی و براقی ظروف می شود و در خشک شدن ظروف کمک میکند. جلا دهنده شما نباید کدر باشد و در ضمن نباید ته نشین شده باشد و حتما باید تاریخ انقضای آن را در هنگام خرید حتما چک کنید. جلا دهنده در ظرفشویی های ال جی دارای درجه مخصوصی می باشد که از کمترین تا بیشترین مقدار بین 1 تا 6 قابل تنظیم است. اگر برای شستشوی ظروف در جا قرصی ظرفشویی از پودر استفاده می کنید، درجه جلادهنده را روی 2 تنظیم کنید و در صورتیکه از قرص استفاده می کنید درجه را روی 1 قرار بدید. بعد از شستشو اگر بر روی ظروف لک آب دیدید درجه جلا دهنده را زیاد کنید و اگر لکه های رنگی روی ظرف ها باقی مانده بود درجه را کم کنید. در صورتی که کف حاصل از مواد شوینده در ته لیوان ها و یا داخل ماشین ظرفشویی باقی بماند باید درجه جلادهنده کم شود.

روشن شدن علامت جلادهنده در ظرفشویی به معنای چیست؟

نشانگر جلادهنده در ظرفشویی زمانیکه روشن می شود به معنای این است که جلادهنده دستگاه تمام شده باشد و باید مجدد جلادهنده ریخته شود. پس بنا بر توضیحاتی که داده شد همیشه باید از جلادهنده در ظرفشویی استفاده شود. استفاده از ماشین ظرفشویی بدون جلادهنده میتوانند مشکلاتی که در بالا بیان کردیم را در شستشو رقم بزند. برای پرکردن محفظه جلادهنده، درب آن را باز کنید. محفظه را کاملا پرکرده و درب آن را ببندید. مخزن جلا دهنده در ظرفشویی های ال جی تا زیر خط max پر شود نه بیشتر. دقت داشته باشید که مایع جلادهنده به طور اتوماتیک در مرحله آخر آبکشی مصرف می شود.

چرا باید از جلادهنده در ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

استفاده از ماشین ظرفشویی بدون جلادهنده مشکل زیر را به وجود خواهد آورد:

ایجاد لکه سفید در ظرفشویی بر روی ظروف یکی از علت های نداشتن جلادهنده در دستگاه است. در صورتیکه که لک سفید مشاهده کردید موارد زیر را برسی کنید.
  • اگر ماشین ظرفشویی دارای جلادهنده نباشد امکان ظاهر شدن لک سفید بر روی ظرف ها وجود دارد.
  • در ظرفشویی های ال جی اگر از شوینده ای استفاده می شود که همراه با جلادهنده هست باید درجه جلادهنده بر روی 1 تنظیم شود. اگر شوینده فاقد جلادهنده بود روی درجه 2 یا 3 تنظیم شود.
  • در ظرفشویی های جی پلاس اگر از شوینده ای استفاده می شود همراه با جلادهنده هست باید درجه جلادهنده 2 تنظیم شود. اگر شوینده فاقد جلادهنده بود روی 3 یا 4 تنظیم شود.
  • گاهی نیز امکان دارد لک سفید روی ظرف ها به کیفیت مواد شوینده یا تاریخ انقضای آن ها بستگی داشته باشد.
  • در برخی مواقع ایجاد لکه سفید ممکن است بر اثر رسوبات نمک بر روی ظروف و کابین ظرفشویی باشد. در این مواقع باید چک کنید که درپوش نمک محکم بسته شده باشد.

چرا باید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

ظرفشویی ها از جمله ماشین ظرفشویی ال جی دارای فیلتر سختی گیر آب یا همان رزین می باشد. رزین موجود پس از جذب سختی آب به حالت اشباع رسیده و عملکرد خود را از دست می دهد و نیاز به جدا سازی سختی جذب شده روی آن می باشد. بدین منظور نیاز به ماده ای دارد تا با این مواد ترکیب شده و رزین را احیا نماید. نمک وظیفه احیا سازی فیلتر سختی گیر آب (رزین) را دارد. در صورت استفاده از قرص های چند کاره استفاده از نمک الزامی میباشد. به دلیل اینکه نمک جهت احیا سازی رزین است و قرص های ماشین ظرفشویی به تنهایی توانایی این عمل را ندارد.

چرا باید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

روشن شدن علامت نمک ماشین ظرفشویی به چه معناست؟

تا زمانی که نمک تمام نشده باشد چراغ خاموش است. بعد از تمام شدن نمک، چراغ نشانگر روشن می شود که می باید مجدد نمک پر شود. پس زمانی که نمک دستگاه تمام شده باشد این چراغ روشن میشود. معمولا بعد از شارژ نمک در ظرفشویی الجی پس از 3 بار استفاده، چراغ نشانگر نمک خاموش می شود. بعد از اطمینان از وجود نمک با یک وسیله چوبی بعد از جدا کردن دو شاخه برق، داخل ظرف نمک را هم بزنید و بعد درب را ببندید. داخل مخزن نمک همیشه آب وجود دارد که در صورت باز کردن درب مقداری آب خارج می شود که طبیعی می باشد.

نحوه ریختن نمک ظرفشویی در مخزن نمک

چرا باید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟
باتوجه به حجم ظرف نمک، حداکثر 1.5Kg  نمک مخصوص ظرفشویی داخل محفظه ظرف نمک ریخته شود . بعد از جدا کردن دوشاخه برق، داخل ظرف نمک را هم بزنید و بعد درب را ببندید. بوسیله یک وسیله چوبی مانند قاشق، نمک و آب داخل ظرف نمک حل شوند هم زده شوند. مجددا آب داخل ظرف نمک اضافه شود تا آب از ظرف نمک سرازیر خارج شود .پس از پر کردن نمک های ریخته شده، اطراف درب را پاک کنید تا درب خوب بسته شود. در غیر این صورت امکان شوره بستن کابین استیل ظرفشویی و زنگ زدگی آن وجود دارد. به منظور پیشگیری از خوردگی، نمک اضافی اطراف محفظه پاک شود. بهتر است بعد از شارژ نمک یک برنامه شستشو داده شود تا نمک های روی کابین شسته شود. برنامه کوتاه مدت هم ایرادی ندارد.
توجه داشته باشید در صورتی که نمک مخصوص ظرفشویی نامرغوب داخل دستگاه ریخته شود ممکن است چراغ نمک خاموش نشده یا سریع روشن شود. نمک باید دانه درشت باشد در صورتی که شبیه نمک خوراکی باشد معمولا نامرغوب می باشد. در صورتی که بعد از چندین بار استفاده (حداقل بعد از 3 بار استفاده) چراغ نمک خاموش نشد بهتر است برای بررسی دستگاه توسط کارشناسان به متخصصین ما در گلدیران اطلاع دهید.

جمع بندی

پیرو توضیحاتی که در بالا برای شما عزیزان بیان کردیم استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک و جلادهنده پیشنهاد نمیگردد. بهتر است برای شارژ کردن مخزن آن‌ها دقت لازم انجام دهید و حتما از شوینده های معتبر، با کیفیت و دارای تاریخ انقضا استفاده کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال و یا ابهامی آن را برای ما در انتهای همین مقاله بنویسید.
صفر تا صد برنامه های ماشین ظرفشویی ال جی

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

۱۴۰۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۰۴

با سلام ظرفشویی من برند بوش سری 6 هست. برای اولین کارکرد دستگاه، نصاب گفتن دو لیوان نمک رو دد یک لیتر اب حل کرده و در مخزن نمک بریزم. اما با سرچ در اینترنت متوحه شدم در مخزن نمک فقط باید نمک میریختم. الان چه کاری باید انجام بدم. چراغ هشدار نمک هم روشن هست و خاموش نشده. لطف میکنید راهنمایی کنید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ۱۱:۰۳

سلام و وقت به خیر؛ برای دفعه اول و راه‌اندازی دستگاه چون مخزن نمک خشک هست، همین کار رو انجام میدن که نمک‌ها دچار چسبندگی نشه و این مورد طبیعی هست و مشکلی وجود نداره. موفق باشید

در حال ثبت...