آموزش ۵ روش کاربردی برای از بین بردن بوی ماهی

۲۴ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
آموزش 5 روش کاربردی برای از بین بردن بوی ماهی

در این مقاله راهکارهای فوری و موثر برای از بین بردن بوی ماهی در خانه و غذاها خواهیم گفت با گلدیران همراه باشید. 
حتما برای شما هم پیش آمده است که برای خرید ماهی به مراکز فروش ماهی رفته باشید و از بوی بد و زننده ماهی در آنجا کلافه شده باشید .
ماهیان زنده، تازه و سالم نه تنها بوی بدی ندارند بلکه برعکس بوی دریا می‌دهند. همچنین گوشت ماهیان تازه بوی ملایم و خوشایندی دارد. اما به محض آنکه ماهی می‌میرد بوی نامطبوعی از آن استشمام می‌گردد که ممکن است حتی زمانیکه تصمیم به درست کردن ماهی می‌گیرید بوی آن ساعت‌ها بر روی دست، آشپزخانه، ظرف، سینک، فضای خانه و یا لباس شما شما احساس گردد .
بسیاری از بانوان علی رقم علاقه خود و اهل خانواده به ماهی به خاطر مشکلاتی مثل بوی زهم ماهی و ماندگاری آن مثل مواردی که در بالا بیان کردیم از پخت آن صرف نظر میکنند.
با روش‌ها و راهکارهایی که در این مطلب برایتان بیان کردیم مطمئن باشید که نه تنها بوی بد ماهی بلکه انواع بوهایی که دوست ندارید را از بین خواهید برد.

علت بوی بد ماهی چیست؟

چرا ماهی بوی تند و زننده ای دارد؟

از بردن بوی ماهی از سینک

علت بوی بد ماهی می‌تواند به دلیل توقف فعالیت‌های ماهی و در پی آن تغییراتی که در سلول‌های آن صورت می‌گیرد بوجود آید. یکی از مهم‌ترین دلایل بوی بد ماهی می‌تواند به خاطر فعالیت باکتری‌های موجود بر روی پوست ماهی باشد. باکتری‌ها پس از مرگ ماهی می‌توانند وارد سیستم گوارش آن شوند و سبب فساد و خرابی ماهی شوند . این بوی بد از ترکیبات نیتروژن‌داری به نام متیل‌امین به‌وجود می‌آید. ممکن است این ترکیبات و در نتیجه بوی بد در اثر تجزیه خود به خود پروتئین‌های گوشت ماهی (پس از مرگ) به وجود آید. پس از مرگ ماهی و به دلیل توقف فعالیت‌های جاندار، سلول‌های حیوان دچار تغییرات و اضمحلال درونی می‌شوند
ماهیانی که گوشت چرب و پوست و فلس هایی نازک دارند سریعتر دچار فساد می‌شوند .
با توجه به تحقیقات صورت گرفته بر روی ماهیان دریایی و پرورشی به این نتیجه رسیده‌اند که ماهیان پرورشی گاهی به دلیل شرایط نامناسب زیستگاه و آلودگی آب آنها و نوع تغذیه شان معمولا دارای بو نامناسبی هستند.

بهترین روش های خانگی برای از بین بردن بوی بد ماهی قبل از پختن

راهکارهایی برای از بین بردن بوی ماهی برای زمان پخت

چگونه بوی بد ماهی را قبل از پختن از بین ببریم؟ بسیاری از ما به خاطر بویی که ماهی در آشپزخانه راه میاندازد، از طبخ آن طفره میرویم. ولی از بین بردن بوی ماهی کار خیلی سختی نیست. به خصوص برای ما ایرانی ها که عاشق استفاده از ادویه‌ و مواد معطر در غذاها هستیم. در ادامه روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر کمک به طبخ بهتر ماهی و کم کردن بوی زهم آن، عطر و مزه کلی غذای شما را بهبود می‌بخشند.
  1. از بین بردن بوی ماهی با شیر

    از بین بردن بوی ماهی با شیر

ماهی یا هر غذای دریایی را در مقداری شیر بخوابانید و سپس آن را آب بکشید. این اتفاق باعث می شود که بوی بد ماهی گرفته شود و دیگر هنگام غذا خوردن و پخت آن راحت باشید.
  1. ترکیب نشاسته ذرت، نمک و زردچوبه برای از بین بردن بوی ماهی

باید ماهی را یک ساعت یا بیشتر داخل این ترکیب نگه دارید و سپس آن را با آب بشویید و بعد طبخ ماهی را انجام دهید.
  1. تاثیر استفاده از سرکه در کاهش بوی ماهی

 سرکه 50 درصد بوی بد ماهی را از بین می برد. فقط باید ماهی را به مدت 5 دقیقه داخل سرکه بخوابانید و سپس آن را آب بکشید و آن را پخته و یا سرخ کنید.
  1. لیمو برای از بین بردن بوی ماهی

لیمو را مستقیماً برای غذا استفاده کنید. سیتیریک اسید موجود در لیمو به شدت بو را خنثی کرده و یک بوی خوشایند به ماهی می دهد. ماهی را تمیز کنید و بعد مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را سرخ کنید.
  1. تاثیر استفاده از زنجبیل در زمان پخت ماهی

باید مقداری زنجبیل را به قطعات کوچک خرد کنید. سپس دانه های زنجبیل را نیم ساعت قبل از پخت آن، روی ماهی قرار دهید.
  1. از بین بردن بوی ماهی با نمک

بعد از این که ماهی را تمیز کردید، مقداری نمک روی آن بمالید تا بوی بد آن از بین برود. اجازه دهید که ماهی پنج دقیقه داخل نمک بماند و بعد آن را آب بکشید و وارد مرحله پخت کنید.
معرفی غذای سالم و مقوی برای کودکان

چند نکته برای از بین بردن بوی ماهی سرخ شده در خانه 

از بین بردن بوی ماهی سرخ شده در خانه

روش های مزه دار کردن ماهی برای از بین بردن بوی زهم آن

  • استفاده از آبلیمو یا آبغوره در پخت‌وپز ماهی طعم و مزه آن را خوشایند می‌کند.
  • مصرف ادویه‌ و خواباندن ماهی در پیاز و سیر رنده ‌شده روی ماهی باعث از بین بردن بوی آن می‌شود.
  • برای از بین بردن بوی زهم ماهی، از سرکه و آبلیموی تازه استفاده ‌شود.
  • مناسب‌ترین ادویه برای تهیه ماهی زردچوبه است. بنابراین این ادویه را میتوانید در تهیه ماهی سوخاری به کار ببرید.
  • طعم ‌دار کردن ماهی با کمک سبزی‌های معطر و خوشبو یا استفاده از ادویه و پودرهای سوخاری معطر می‌تواند تاثیر زیادی در از بین رفتن بوی ماهی هنگام طبخ داشته باشد و گوشت آن را ترد و لطیف کند.

طرز تهیه پخت ماهی در مایکروویو

چگونه بوی بد ماهی را از محیط خانه ببریم؟

برای از بین بردن بوی بد ماهی از خانه، نکاتی برای از بین بردن بوی ماهی از فضای خانه را برایتان در ادامه شرح داده‌ایم.
  • قبل از شروع طبخ، درب و پنجره‌ها را باز کرده و در حین پخت و پز و پس از آن تا جایی که ممکن است، در و پنجره‌ها را باز نگه دارید تا هوای تازه وارد شده و بوی ماهی در فضای خانه نپیچد.
  • روشن کردن هود یا فن آشپزخانه، باعث گردش سریع‌تر هوا و روشی موثر در کاهش بوی ماهی از فضای خانه است.
  • پاک کردن سطوح آشپزخانه با سرکه یا آبلیمو به از بین رفتن بوی ماهی کمک می‌کند یا در صورتی که بوی ماهی در فضای خانه‌تان پیچیده بهتر است یک لیوان سرکه را روی میز آشپزخانه بگذارید تا بوی بد را به خود جذب کند.
  • اگر کف آشپزخانه شما از جنس سرامیک است و امکان شستن آن وجود دارد، در حین پاک کردن و طبخ ماهی مقداری سرکه در فضای آشپزخانه اسپری کنید تا بوی ماهی از بین برود.
  • از دود کردن عود یا شمع در فضای خانه می‌توانید در حین طبخ غذا از آن کمک بگیرید و اجازه دهید تا پایان پخت و پز و حتی پس از آن ادامه روشن بماند تا فضای خانه خوشبو شود.
  • چند تکه چوب دارچین، پوست پرتقال و مرکبات و چند حبه سیر را داخل آب بیندازید تا هوای محیط خانه تازه شود.
  • جهت برطرف نمودن بوی ماهی هنگام طبخ، سوزاندن کمی پوست پرتقال یا لیمو عمانی در آشپزخانه بی تاثیر نیست.
  • استفاده از اسانس وانیل یا اکالیپتوس در از بین بردن بوی ماهی در فضای آشپزخانه و خانه موثر است. می‌توانید اسانس این گیاهان را روی یک دستمال اسپری کنید و آن را روی میز آشپزخانه قرار دهید.
  • هنگام طبخ ماهی، یک تکه سیب در تابه یا در روغن مورد استفاده برای سرخ کردن ماهی قرار دهید تا بوی ماهی در فضای خانه متتشر نشود و تابه مورد استفاده، بوی ماهی نگیرد.

روش های از بین بردن بوی ماهی از سینک

از بین بردن بوی ماهی از سینک

گاهی اوقات بوی بد و نامطبوع ماهی که در سینک و فاضلاب سینک به مشام می­خورد، حاصل از گیر کردن قطعات و خرده­های غذا در راه آب و درون روزنه­ های صافی سینک است. بنابراین بایستی اقدامی انجام دهید تا تیغه های حفره سینک از ذرات مواد غذایی و توده ­های جمع شده کاملا تمیز شوند.
  1. از بین بردن بوی ماهی از سینک با سرکه

مقداری سرکه سفید مقطر را در یک لیوان آب ریخته و مقداری از محلول نهایی را درون قوطی آب فشان بریزید. سپس محلول را روی بدنه ی سینک اسپری کرده و باقی­مانده­ آن را درون سینک بریزید.
مدتی از سینک استفاده نکنید تا فرآیند از بین بردن بوی ماهی از سینک به خوبی اعمال شود. باز کردن شیر آب در این بازه می­تواند اثر سرکه را از بین ببرد. در نهایت بعد از گذشت چند ساعت سینک را با سیم ظرفشویی و ماده­ شوینده بشویید.
  1. شستشوی سینک با نمک، لیمو و قطعات یخ

درپوش سینک را برداشته و قطعات یخ را به همراه نمک در راه آب بریزید. رای عملکرد هرچه بهتر می توانید از لیمو به عنوان ماده­ ای با خاصیت اسیدی که دارای رایحه ­ای خوشبو می­باشد نیز استفاده کنید.
  1. رفع بوی ماهی از سینک با ترکیب جوش شیرین، سرکه و آب داغ

در ابتدا یک فنجان جوش شیرین آماده نمایید و به آن دو فنجان سرکه اضافه نمایید. این ترکیب حباب­ هایی ایجاد خواهد کرد، بنابراین چند دقیقه به آن فرصت دهید. بعد از گذشت حدود 15 دقیقه می­توانید آب جوش را اضافه کنید.
  1. از بین بردن بوی ماهی از سینک با جوش شیرین، نمک، سرکه

نصف فنجان نمک درشت، نصف فنجان جوش شیرین و یک فنجان سرکه را به ترتیب درون سینک بریزید و اجازه دهید حباب­های ایجاد شده به اتمام برسند. سپس یک کتری آب جوش را اضافه کرده تا تمامی این مواد از راه آب عبور کنند و نمک­ها حل شوند. نمک در اینجا نقش ماده­ ساینده را ایفا می­کند. در نهایت خواهید دید که بوی تعفن به سادگی از بین خواهد رفت.

روش های از بین بردن بوی ماهی از دست

از بین بردن بوی ماهی از دست

خیلی از مواقع دست ما در آشپزخانه با برخورد بسیاری از مواد غذایی مانند ماهی و یا سیر و پیاز دچار بو بدی می شود ما با راهکارهای موثر خانگی به شما کمک خواهیم کرد که بوی بد دستانتان را از بین ببرید.
  • دست هایتان را با صابون و آب سرد بشوئید
  • دست هایتان را با دهان شویه ضد عفونی کننده به یکدیگر بمالید
  • دست هایتان را با سرکه شست و شو دهید تا بوی بد را از بین ببرید
  • برای داشتن دست هایی خوش بو، آن ها را در پودر قهوه بپوشانید
  • با استفاده از آب لیمو بوی دست تان را خنثی کنید
اما فراموش نکنید که اگر پوست حساسی دارید قبل از انجام هر کدام از این روش‌ها برای از بین بردن بوی بد از دست، کمی روی پوستتان تست کنید. درصورتیکه به آن حساسیت نداشتید از این راهکارها استفاده کنید.

بهترین روش های رفع بوی بد ماهی از ظروف

علت بوی بد ماهی چیست

از بین بردن بوی ماهی از ظرف

اگر بعد از شستن و قطعه کردن ماهی، بوی آن روی چاقو، تخته یا ظرف‌های شما باقی‌ماند، می‌توانید با کمک محلول خردل زرد و آب این بو را از روی ظرف‌ها پاک کنید.
هنگام طبخ ماهی، یک تکه چوب دارچین در روغن مورد استفاده برای سرخ کردن ماهی قرار دهید تا فضای خانه و تابه مورد استفاده برای طبخ ماهی، بو نگیرد.
با قرار دادن یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی در تابه به هنگام سرخ کردن ماهی، می‌توانید بوی نامطبوع ماهی را از بین ببرید و مانع بو گرفتن تابه شوید.

بهترین روش رفع بوی بد ماهی از قاشق، چنگال نقره ای و فلزی

سینک  را کمی از آب کنید. داخل آب یک قاشق خردل بریزید. سپس قاشق و چنگال‌ها  را پس از شستن  با مایع ظرفشویی در مخلوط آب و خردل بشویید. سپس برای اطمینان از تمیزی، با آب خالص آب کشی کنید.

بهترین روش رفع بوی بد ماهی از ظرف چینی

داخل ظرف را آب بریزید. کمی سرکه به آب اضافه کنید. بگذارید کمی بماند. سپس آب کشی نمایید.

بهترین روش رفع بوی بد ماهی از ماهیتابه و قابلمه

کمی آب و دارچین داخل ظرف بریزد. سپس بگذارید روی شعله گاز. کمی که جوشید زیر گاز را خاموش کنید. ظرف را بشویید.

قدم به قدم تمیز کردن سینی فر در 16 دقیقه

از بین بردن بوی بد ماهی از لباس

از بین بردن بوی بد ماهی از لباس

برای از بین بردن بوی بد ماهی از لباس روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید به راحتی انجام دهید.

با استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین و اضافه کردن آن به پودر شوینده و مخلوط کردن آن‌ها، علاوه بر تمیز کردن لباس‌ها می‌تواند بوی بد آن‌ها را نیز از بین ببرد. بعد از شستشو لباس با دست و جوش شیرین، سپس از نرم کننده لباس نیز استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد لباس با سودا یا نوشابه

سودا و نوشابه میتواند نه تنها بوی ماهی، بلکه همچنین بوی دود و عرق را از لباس ها بگیرد. البته حتما قبل از استفاده از این روش به تگ لباس و عدم رنگ گرفتن لباس نیز دقت کنید.
مخلوط 1.2 فنجان نوشابه گازدار در یک سطل آب یا یک سینک پر از آب اضافه کنید و یا یک فنجان سودا را در یک ظرف پر از آب گرم بریزید و به مدت طولانی آن را بشویید.

با استفاده از آب داغ و آب اکسیژنه

بعد از اینکه برچسب متصل به لباس را مطالعه کردید و از دستورالعمل‌های روی لباس اطمینان پیدا کردید؛ لباس خود را با آب داغ و آب اکسیژنه شستشو دهید. این کار می‌تواند برای از بین بردن بوی بد لباس مفید باشد.

از بین بردن بوی بد لباس با استفاده از سرکه

سرکه ماده‌ای ضدعفونی با قابلیت بالا در از بین بردن میکروب‌هاست. برای استفاده از آن می‌توانید در یک ظرف بزرگ، لباس خود را قرار دهید و سرکه در آن بریزید. در مرحله آبکشی یکبار دیگر یک لیوان سرکه به آن اضافه کنید و شستشو را انجام دهید تا شاهد از بین رفتن بوی بد لباس باشید.

با تنظیم دمای لباسشویی

از بین بردن بوی ماهی با تنظیم دمای لباسشویی

بوی بد لباس ممکن است به دلیل دمای آب باشد. آب سرد نمی‌تواند به خوبی برخی ماده شوینده را در خود حل کند و در نتیجه لباس‌ها تمیز نشده و آثار ماده شوینده بر روی آن‌ها دیده می‌شود. البته می‌توانید از پودر‌هایی که  مخصوص استفاده در آب سرد هستند نیز استفاده کنید. به این شکل در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرده اید.
برای شستشوی بهتر لباس و رفع بوی بد آن، میتوانید باتوجه به تگ روی لباس، درصوتیکه برای لباس مشکلی ایجاد نمیشد دمای نسبتا بالایی را برای شستشو انتخاب کنید.
البته فراموش نکنید اگر معضل نحوه‌های مختلف شستشو لباس با لباسشویی را دارید و یا درباره شسشتو لباس در لباسشویی سوال‌های زیادی برای شما وجود دارد حتما به قسمت دانستنی‌های سایت مربوط به محصول ماشین لباسشویی مراجعه کنید. اطلاعاتان در این زمینه افزایش پیدا خواهد کرد.
در صورتی که نیاز به سرویس و یا تعمیر ماشین لباسشویی ال جی یا جی پلاس دارید گلدیران به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شماست. 

هرآنچه که باید درباره لباسشویی ها بدانید

با خیال راحت ماهی درست کنیم ...

اگر از ابتدا تا انتهای مقاله همراه ما بوده باشید، متوجه خواهید شد که ما با راهکارها و ترفندهای زیادی روش های از بین بردن بوی ماهی را آسان و سریع توضیح داده‌ایم. از بیان روش خوشمزه کردن ماهی، از بین بردن بوی بد ماهی، از بین بردن یوی ماهی از فضای آشپزخانه و دست، روش سرخ کردن ماهی، مزه دار کردن ماهی، بهترین روش پخت ماهی، از بین بردن بوی ماهی از خانه، از بین بردن بوی ماهی از لباس، از بین بردن بوی ماهی از سینک گرفته تا از بین بردن بوی ماهی از ظرف. پس مطالعه این مقاله برای دوستداران غذاهای دریایی مثل ماهی مفید خواهد بود تا با خیال راحت‌تری به تهیه و پخت این غذا بپردازند.
آیا سوالی دیگری درباره این موضوع باقی مانده است؟
اگر سوال و ابهامی باقی مانده است آن را برای ما بنویسید تا سوال شما و پاسخ دریافتی از سمت کارشناسان ما، کمک کننده شما و سایر خوانندگان این محتوا قرار گیرد.

برای درمان آلرژی و حساسیت ماهی میل کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۱۱:۲۶

چطوری میشه بوی غذا رو از یخچال از بین برد و تمیزش کرد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۱۳:۲۳

سلام و وقت بخیر، برای از بین بردن بوی غذا از یخچال و تمیز کردن یخچال به دو لینک زیر مراجعه کنید. csgl.ir/vbs csgl.ir/asc موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۲۲

برای از بین بردن بوی ماهی واسه پخت و اشپزخونه رو گفتید اما اگر کواریومم بوی کثیفی اکواریوم پیچیده شده باشه راه حلی دارین؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۳۴

سلام و وقت به خیر؛ در این مورد میتونید به راهنمای این لینک مراجعه کنید: https://www.delgarm.com/housekeeping/106402-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%88%DB%8C-%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D9%85 موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۱۴

سلام برای گرفتن بوی ماهی شیر، بوی ماهی سالمون، بوی ماهی کپور یا حتی گرفتن بوی بد میگو کلا برای برای از بین بردن بوی ماهی تمام این روش ها کاربرد داره درسته ؟ در نهایت برای از بین بردن بوی ماهی از فر چیکار میشه کرد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۵۱

سلام و وقت به خیر؛ بله میتونید به روش‌هایی که در این راهنما گفته شده بوی انواع ماهی رو از بین ببرید. برای از بین بردن بوی ماهی از فر: برخی از دستگاه‌ها در برندهای متفاوت دارای برنامه تمیز کردن خودکار هستن و فعال‌ساری آن تا حدی به شما کمک می‌کنه که دستگاه رو تمیز کنید. وقتی این گزینه رو فعال می‌کنید، فر با بالاترین درجه، حرارت منتشر می‌کنه تا ذرات غذای باقی‌مانده داخل فر بسوزه و پودر بشه و بوها از بین بره؛ در این حالت درب دستگاه قفل می‌شه. زمان فعال‌سازی این گزینه معمولا بوی سوختگی غذا داخل منزل می‌پیچه. این عملکرد ممکن هست تا حدود 3 ساعت زمان ببره. پس از اتمام کار صبر کنید تا فر سرد بشه و پس از آن با دستمال مرطوب داخل فر رو تمیز کنید. برای مدتی حدود چند ساعت نیز درب فر رو باز بگذارید و در صورت نیاز پس از گذشت این مدت زمان از فر استفاده کنید. موفق باشید

در حال ثبت...