غذاهای مناسب، مقوی و سالم برای کودکان

۲۳ آبان ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

غذا و تغذیه‌ی کودکان برای والدین اهمیت زیادی دارد و دوست دارند کودک عزیز و دلبندشان با تغذیه‌ی مقوی و سالم، خوب رشد کند و سالم باشد و والدین در پی راهکار برای تهیه‌ی غذای مقوی برای کودکان هستند. در این روند برخی دغدغه‌ها وجود دارد که ممکن است باعث نگرانی والدین گرامی شود. گاهی کودکان از میل کردن برخی غذاها امتناع می‌کنند و گاهی به برخی خوراکی‌ها تمایل دارند که نسبت به بعضی مواد غذایی دیگر غیرسالم به نظر می‌رسد. در این راهنما سعی کردیم موضوع غذای مقوی برای کودکان را بررسی کنیم و از شما عزیزان خواهشمندیم نظرات ارزشمند خود را در مورد تغذیه مناسب کودکان که بسیار حائز اهمیت است با ما در میان بگذارید.

اصول مراقبت از نوزاد

همانطور که همه‌ی پدرها و مادران می‌دانند، کودکان پس از یک سالگی شروع به غذا خوردن می‌کنند و می‌توانند برخی غذاها را بر سر سفره همراه با خانواده نوش جان کنند. رشد کودکان در این بازه زمانی بسیار سریع است و باید به موضوع غذای مقوی کودک خیلی توجه شود و غذای مناسب برای رشد کودک در نظر گرفته شود. دندان‌های کودک شما در این سن کامل نشده و نمی‌تواند غذا را بجود. در این سن دقت داشته باشید غذاها سبک و کم‌حجم باشد تا کودک شما اذیت نشود.
با توجه به گستردگی این موضوع در رده‌بندی سنی متفاوت در این راهنما بیشتر به غذای گروه سنی الف و ب که سنین خردسالی تا حدود 9 سالگی می‌باشد و راهنمای تغذیه اطفال و کودکان پرداخته شده است و تغذیه کودکان 1 تا 5 سال به طور کامل بررسی نشده است. برنامه غذایی کودک 1 تا 5 ساله شرایط و ضروریات متفاوتی دارد که بسیار مهم هستند. کودکان در این سنین ممکن است در مورد خوراک و تغذیه بهانه بگیرند و فقط برخی از غذاهای خوشمزه و دلپذیر را دوست داشته باشند. یکی از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند کودکتان را به تغذیه‌های سالم ترغیب نمایید، این است که کودک در میان همسالان خود قرار گیرد و در یک گروه که تمامی کودکان دیگر نیز غذای سالم میل می‌نمایند، تمایل هریک از کودکان به میل غذای سالم بیشتر خواهد بود و می‌توانید غذای مناسب برای رشد کودک را برای او فراهم کنید.

راهنمای کامل استفاده از برنامه‌های مایکروویو ال جی

بهترین برنامه غذایی برای کودکان


با توجه به جدول برنامه غذایی کودک معمولا برای کودکان 2 تا 7 ساله 5 تا 7 وعده‌ی غذایی اصلی و میان‌وعده توصیه می‌شود که شامل حبوبات، گوشت، مواد پروتئینی، غلات، نان، میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد. معمولا کودکان در این سن سلیقه‌ی غذایی مخصوص خود را دارند و از غذاهای خوشمزه استقبال می‌کنند. کودکان در این سنین به خوبی از خانواده الگوبرداری می‌کنند و در صورتی که شما الگوی تغذیه‌‌ای سالمی داشته باشید، بر روی عادات غذایی کودک شما تاثیر خواهد داشت.
کودکان پس از 5 سالگی پرجنب و جوش می‌شوند و فعالیت بیشتری داشته و در طول روز بازی می‌کنند. علاوه بر این مستعد چاقی بیشتری نیز می‌باشند. در این دوره کودک بیشتر از قبل فعالیت ذهنی خواهد داشت و باید تمامی مواد غذایی مورد نیاز به او برسد. در این سنین به میزان کالری دریافتی کودکان توجه داشته باشید تا کودک بیش از اندازه کالری دریافت نکند و تناسب اندام کودک حفظ شود.


صبحانه در این سن بسیار مهم است و در میزان انرژی و یادگیری بهتر کودک تاثیر زیادی خواهد داشت. در صورتی که کودک شما صبحانه میل نکند، میزان یادگیری او پس از مدتی به دلیل کاهش قند خون و پایین آمدن انرژی، کمتر می‌شود.
بهترین رژیم برای کودک شما به این شکل است که تمامی وعده‌های اصلی و حدود 2 میان وعده را مصرف کند. بهتر است از همان کودکی عادات غذایی کودک خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که مواد غذایی هم برای رشد جسمی و هم برای ذهن و تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی او در نظر گرفته شود.

انواع غذای سالم برای کودکان


برای اینکه برنامه‌ای مناسب برای تغذیه کودکمان داشته باشیم، ابتدا باید بدانیم که کودک به چه موادی در طول روز نیاز دارد و بعد تصمیم بگیریم که چگونه آنها را در برنامه و رژیم غذایی کودکمان بگنجانیم.
به طور کلی کودک در سن 4 تا 6 سالگی به میزان 1800 کیلوکالری و در سن 7 تا 10 سالگی به حدود 2000 کیلوکالری انرژی نیاز دارد. معمولا توصیه می‌شود حدود %25 تا %35 آن از چربی‌ها تامین شود، %15 پروتئین و میزان %50 تا 60% آن نیز کربوهیدرات باشد.
برای ساخت سلول‌ها، ترمیم بافت‌ها و نگهداری بافت بدن لازم است کودک شما حدود 19 گرم پروتئین را در روز مصرف کند.
نیاز کودک 4 تا 8 ساله به کلسیم حدود 1000 تا 1300 میلی‌گرم در روز است. این میزان از کلسیم باعث رشد و استحکام استخوان‌های کودک خواهد شد.
مصرف میزانی کربوهیدرات برای سوخت و مصرف انرژی روزانه‌ی کودک شما مورد نیاز است. اگر کربوهیدارات مورد نیاز به بدن کودک نرسد، بدن کودک به جای اینکه انرژی مورد نیاز را از منبع کربوهیدرات تامین کند، از پروتئین موجود در بدن که می‌بایست صرف نگهداری، ترمیم و تولید سلول‌های جدید شود، تامین می‌کند.
 
کودک شما از سن 4 تا 6 سالگی به مواد مغذی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم نیاز دارد:
  • آهن 10 میلی‌گرم
  • کلسیم 1000 میلی‌گرم
  • منیزیم 130 میلی‌گرم
  • روی 5 میلی‌گرم
  • ویتامین (C) 25 میلی‌گرم
  • ید 90 میکرو‌گرم
  • ویتامین (A) 400 میکرو‌گرم
  • ویتامین (D) 15 میکروگرم
  • مقادیری ویتامین E

و برای کودک 7 تا 10 ساله:

  • آهن 8 میلی‌گرم
  • کلسیم 1300 میلی‌گرم
  • منیزیم 240 میلی‌گرم
  • روی 8 میلی‌گرم
  • ویتامین (C) 45 میلی‌گرم
  • ید 120 میکرو‌گرم
  • ویتامین (A) 600 میکرو‌گرم
  • ویتامین (D) 15 میکروگرم
  • مقادیری ویتامین E

این مقادیر را می‌توانید در رژیم غذایی کودک لحاظ کرده و در برنامه غذایی او مد نظر داشته باشید.

وعده‌ های غذایی مقوی و سالم برای کودکان


اولین گام برای اینکه کودک رژیم غذایی خوبی داشته باشد، این است که فضای شاد و مناسبی برای زمان تغذیه‌ی او فراهم کنید و علاوه بر آن برنامه‌ی غذایی او را متنوع در نظر بگیرید. گاهی برخی کودکان حتی زمانی که گرسنه نیستند به دلایلی غیر از گرسنگی، تقاضای غذا می‌کنند؛ اگر برای تغذیه‌ی کودک ساعت مشخص و منظمی را در نظر بگیرید، کودک به همان برنامه‌ی غذایی عادت می‌کند و در زمان‌های دیگر تقاضای غذا نخواهد کرد.
بهتر است اهمیت وعده‌های غذایی، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و مصرف غذای سالم را به او آموزش دهید. اهمیت نوشیدن آب و باقی نوشیدنی‌های مفید به میزان کافی را را فراموش نکنید. توجه داشته باشید اگر دائم کودک خود را از برخی از غذاها محروم کنید، بیشتر به آن غذا متمایل می‌شود و اگر امکان میل آن غذا ایجاد شود، بیش از اندازه از آن مصرف خواهد کرد.
دقت داشته باشید که حتی اگر غذای دلخواه فرزندتان بر سر سفره نیست، یکی از خوراکی‌هایی که می‌توانید در سفره قرار دهید و برای او لذت‌بخش است را بر سفره بگذارید تا کودک همچنان به نشستن سر سفره و میل غذا تمایل داشته باشد. در کنار تغذیه سالم کودک، به مسواک زدن و ورزش کردن او نیز توجه کافی داشته باشید.

صبحانه مقوی برای کودکان


آماده کردن غذاهای متنوع مناسب صبحانه مقوی برای کودکان موجب می‌شود کودکان از این وعده‌ی غذایی نیز استقبال کنند. برای تهیه بهترین صبحانه برای کودکان می‌توانید لبنیات متنوع، پنکیک، کره‌ بادام‌زمینی، املت‌های متفاوت، مغزها، میوه‌هایی مانند موز و توت‌فرنگی، عسل، سالاد میوه، ساندویچ‌های سالم و مقوی با سیب‌زمینی و تخم‌مرغ، سیب و برخی میوه‌ها به صورت پخته شده همراه با دارچین، برخی خوراک‌ها و سوپ‌ها، برخی اسموتی‌ها، ترافل، خاگینه را در برنامه غذایی قرار دهید. زیبایی و دلپذیر بودن بشقاب غذا کودک را ترغیب می‌کند که وعده غذایی را با لذت میل کند. بهتر است برای صبحانه‌ی کودک در روزهای متفاوت شیر و لبنیات، نان گندم کامل، تخم‌مرغ، آبمیوه، قندهای طبیعی آماده کنید.

طرز تهیه انواع دسرها و میان‌وعده‌های خوشمزه

ناهار و شام سالم برای کودکان و نوجوانان


برای وعده‌‌های ناهار و شام کودک خود می‌توانید در روزهای متفاوت ترکیبی از گوشت، ماهی، سویا، حبوبات، سبزی‌، سیب‌زمینی، غلات و در کنار آن میوه و لبنیات را در نظر بگیرید. در مورد این وعده‌ها نیازی به توضیح نیست و همانطور که می‌دانید می‌توان انواع غذاهای سالم را مصرف کرد و معمولا همین که میزان مواد رعایت شود کافی است. اگر کودک شما زمان ناهار منزل نیست و می‌خواهید برای او غذایی مناسب در نظر بگیرید می‌توانید انواع ساندویچ‌های سالم را برای او آماده کنید.

مکمل‌های غذایی برای کودکان


طبق توصیه‌ی پزشکان کودکان می‌بایست مواد مغذی و ویتامین‌ها را به طور طبیعی از غذای روزمره‌ی خود دریافت نمایند و اهمیت داشتن یک برنامه‌ی غذایی صحیح نیز به همین علت است. اگر می‌خواهید مکمل‌ و انواع ویتامین‌ها را برای کودک خود تهیه کنید، حتما از پزشک او مشورت بگیرید. پزشک با توجه به نتایج آزمایش، سن کودک، اینکه کودک کدام غذاها را دوست ندارد و نمی‌خورد، بیماری‌های کودکان و ... بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و در این مورد شما را راهنمایی می‌کنند.
پزشک اطفال ممکن است با توجه به نتیجه آزمایش، مقادیری از ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های A،C، Dو یا کلسیم، آهن و ... تجویز نمایند که جای نگرانی نیست و پس از مدتی کمبود مواد یا ویتامین مورد نظر کودک عزیزتان جبران خواهد شد.

میان وعده های غذایی مناسب و تغذیه مناسب دانش‌آموزان


گاهی میان وعده‌ها برای برخی کودکان از وعده‌ی اصلی هم لذت‌بخش‌تر است و در مدت صرف میان وعده هم می‌توانند یک غذای خوشمزه میل کنند و هم از درس و تکالیف نفس راحتی بکشند؛ شاید همین حس خوب باعث می‌شود میان‌وعده‌ها برای کودکان خیلی دوست‌داشتنی باشد. شما می‌توانید برای میان‌وعده‌ی کودکتان آجیل و مغزها، میوه‌ی تازه و یا خشک، آبمیوه‌های طبیعی، لبنیات و ترکیبات همراه با شیر و ساندویچ‌های سبک آماده کنید.

پدرها و مادرها قهرمانان اصلی زندگی فرزندان

همانطور که قهرمان زندگی افراد حتی گاهی تا آخر عمر پدر و مادرشان هستند، والدین اصلی‌ترین الگو و سرمشق کودکان خود نیز می‌‎باشند. گاهی فرزندان از آنچه در کودکی فرا گرفته‌اند برخی الگوهای رفتاری را همچنان تا سنین بالا به صورت ناخودآگاه دنبال می‌کنند. زمانی که سر سفره می‌نشینید و غذا میل می‌کنید، زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید، حین انجام کارهای روزمره و ... در هر لحظه از روز برای فرزند خود مانند معلمی هستید که بدون آنکه بدانید یا حتی گاهی اوقات بدون اینکه بخواهید، آموزه‌های شما را فرا می‌گیرند، در ذهن خود ثبت می‌کنند و به آیندگان منتقل خواهند کرد! لطفا نظرات خود را در مورد این موضوع بسیار جذاب و جالب برای ما بنویسید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۱۱

بچه من 5 ماهه هست و به تازگی وارد 6 ماه میشه چند روزی هست که دائم دست چپش و به سمت گوش چپش میبره آیا نگران کننده هست؟ یعنی گوشش درد میکنه؟ باید با دکترش صحبت کنم؟ واقعا دائم درحال سرچ تو گوگل و خوندن راهکارم میترسم خیلی

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۲:۰۲

سلام و وقت به خیر؛ زمانی که نوزاد دست خودش رو به سمت گوش‌هاش میبره و گوش خودش رو در دستش میگیره، شاید نگران‌کننده به نظر برسه اما در واقع به این دلیله که نوزاد شما به تازگی متوجه عضوی به نام گوش شده و احتمالا در این مورد کنجکاو هست. این حرکت معمولا ارتباطی به گوش‌درد و یا عفونت گوش نداره اما اگر احساس می‌کنید غیرطبیعی به نظر میرسه حتما با پزشک کودکتان مشورت کنید. موفق باشید

در حال ثبت...