آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

۲۱ دی ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

کشور ما ایران در شرایط آب و هوایی خاصی قرار گرفته است. به گونه‌ای که 12 ماه سال دچار آلودگی هوا است. در پاییز و زمستان به دلیل ساکن بودن جریان هوا و عدم وزش باد و باران، میزان آلاینده‌های شیمیایی در هوا بیشتر شده و باز هم هوای ناسالم وارد ریه‌های ما می‌شود. هر چه میزان جمعیت افزایش پیدا می‌کند بر میزان آلودگی شهرها اضافه می‌شود. از همین رو لازم است خودمان به فکر سلامتی خود باشیم. یکی از راه‌هایی که می‌توانیم از تنفس هوای آلوده در ریه‌هایمان جلوگیری کنیم، این است که در محیط‌های بسته‌ای که قرار داریم از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنیم. مثلا در منزل یا محیط کار از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنیم. در این بین برخی دستگاه های تصفیه هوا برای آلودگی و گرد و غبار کارایی دارند. الان که گرد و غبار و ریزگردها و وجود آلاینده‌ها در هوای ایران حرف اول را می‌زند، لازم است دستگاه تصفیه هوایی را برای محیط منزل، کسب‌ و کار و فضاهای درمانی و بیمارستانی انتخاب کنید که توانایی حذف ریزگردها، گرد و غبار و آلودگی‌ها را داشته باشد. قبل از هر چیز به نظر بهتر است بدانیم آلودگی هوا چیست و چه بلایی بر سر ما می‌آورد و سپس بدانیم چه کاری برای کاهش این آلودگی موثر است و در نهایت برای زندگی در این هوای همیشه آلوده بهترین راهکار برای داشتن هوای تمیزتر چیست. پس همراه ما باشید تا با آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا و اینکه آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا ضروری است یا خیر، بیشتر آشنا شوید.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

آلودگی هوا به حضور مواد شیمیایی یا ترکیبات سمی (شامل مواردی که ریشه زیستی دارند) در هوا در سطحی گفته می‌شود که خطراتی را برای سلامتی انسان‌ها در پی داشته باشد. در سطح گسترده‌تر، آلودگی هوا به معنای حضور مواد شیمیایی یا ترکیبایی در هوا است که معمولا در هوا وجود ندارند و کیفیت هوا را کاهش می‌دهند یا منجر به تغییرات مضر در کیفیت حیات می‌شوند (مانند آسیب دیدن لایه اوزون و یا وقوع گرمایش جهانی).

انواع آلاینده ‌های مضر موجود در هوا

تعداد زیادی از آلاینده‌ها ممکن است به اشکال گوناگونی هوا را آلوده کنند. تقریبا همه مواد شیمیایی سمی می‌توانند راهی به جو پیدا کنند تا هوایی که انسان‌ها تنفس می‌کنند را آلوده سازند. ذرات هواپخش موجود در هوا نیز حاوی آلاینده‌هایی هستند.
منظور از ذرات هواپخش، ابرهایی از ذرات مایع و جامد موجود در یک گاز است. به ترکیبات شیمیایی که کیفیت هوا را کاهش می‌دهند، معمولا آلاینده‌های هوا گفته می‌شود. پس این ترکیبات شیمیایی ممکن است در هوا به دو شکل کلی گاز و جامد (ذرات معلقی که در هوا معلق هستند) وجود داشته باشند.
آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

عوامل ایجاد آلودگی هوا چه هستند؟

عوامل آلودگی هوا در دو دسته طبیعی و انسانی هستند.
فوران آتشفشان‌ها و آتش‌سوزی در جنگل‌ها از عوامل طبیعی و استخراج از معادن، حمل و نقل، فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی عوامل انسانی هستند. اغلب اوقات، فعالیت‌هایی مانند استخراج از معادن، ساخت و ساز، حمل و نقل، فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی، ذوب فلزات و دیگر موارد، منجر به آلودگی هوا می‌شود. اگرچه، فرایندهای طبیعی مانند فوران آتشفشان‌ها و آتش‌سوزی در جنگل‌ها نیز ممکن است هوا را آلوده کند؛ اما وقوع چنین پدیده‌هایی نادر است و معمولا بر خلاف فعالیت‌های انسانی، منجر به آلودگی هوایی همه‌گیر و آلودگی هوایی جهانی نمی‌شوند و اثرات محلی دارند.
در اغلب موارد، آلاینده‌های هوا را نمی‌توان با چشم دید و یا بوی آن را احساس کرد. اگرچه، این به معنی عدم وجود آلاینده‌ها در هوا و مضر نبودن هوای بی‌رنگ و بی‌بو برای سلامتی انسان نیست. علاوه بر آن، تعدادی از گازها که به پدیده‌ای به نام اثر گلخانه‌ای مربوط می‌شوند در گرمایش جهانی نقش دارند. گازهای گلخانه‌ای، دسته‌ای از گازها هستند که گرمای زیادی را حفظ می‌کنند. متداول‌ترین مثال از گازهای گلخانه‌ای، کربن دی‌اکسید است که از بسیاری از فرایندهای صنعتی ساطع می‌شود. به طور کلی، مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا را می‌توان در دو دسته عوامل طبیعی و انسانی برشمرد.

آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

آلودگی هوا چه کسانی را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

آلودگی هوا به روش‌های گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار دراز مدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب ‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.
آلودگی هوا چه کسانی را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی انسان‌

معمولاً میزان آسیب بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار مانند تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی دارد. صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون، خطری است که هر 3 نفر از 5 نفر با آن روبرو هستند.
اثر آلودگی هوا بر سلامتی انسان‌ها بسته به سطح آلودگی و نوع آلاینده‌های هوا متفاوت است و از علائم ساده مانند سرفه و تحریک دستگاه تنفسی گرفته تا ایجاد شرایط حادی مانند آسم و بیماری‌های مزمن کبد را شامل می‌شود. در واقع، آلودگی هوا دارای اثرات بسیار جدی بر سلامتی انسان‌ها است. ممکن است انواع مشکلات و تحریکات پوستی در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در برابر برخی از آلاینده‌ها به وقوع بپیوندد. همچنین، انواع سرطان‌ها نیز ممکن است در اثر استنشاق آلاینده‌های هوا ایجاد شوند. نباید از بیماری‌های نشانی از آلودگی هوا غافل شد. آلاینده‌های هوا که دارای اثرات منفی جدی روی سلامتی انسان هستند را می‌توان به دو دسته سمی و غیرسمی تقسیم کرد.

آلودگی هوا چه کسانی را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

راه حل ‌های کاهش آلودگی هوا

صرف‌نظر از اینکه افراد در محل کار، بیرون یا داخل خانه هستند، راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که انجام دادن آن‌ها می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و محافظت از فرد در مقابل آلودگی کمک کند.

1. دستگاه های تصفیه هوا

موثرترین و کارآمدترین روش‌های پاکسازی هوای داخل خانه، محل کار و محیط‌های بسته استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. دستگاه‌های تصفیه هوا دارای مدل‌هایی فیلتر و روش‌های ضدعفونی دارند که هر کدام برای از بین بردن یک نوع از آلودگی تاثیر دارد. در ادامه مطلب به بررسی کامل فواید استفاده از تصفیه هوا، آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا میپردازیم.

2. حمل و نقل عمومی

آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

آلودگی ناشی از وسایل نقلیه و تراکم ترافیک در کنار هم از جمله عوامل مهم آلودگی هوا هستند. برای کاهش این آلودگی، بهترین  از حمل و نقل عمومی استفاده شود.

3. گیاهان تصفیه کننده هوا

استفاده از گیاهانی که هوا را تصفیه می‌کنند می‌تواند به کاهش گازهای سمی که منجر به خارش، سرماخوردگی مکرر و یا احساس سوزش در چشم‌ها می‌شوند کمک کنند. برخی از گیاهانی که هوا را تصفیه می‌کنند عبارتند از: آلوئه‌ورا، گیاه عنکبوتی، سانسوریا، پیتوس طلایی، پیتوس قلبی، دراسینای لبه‌ قرمز، بنجامین فیکوس، پاپیتال، دراسینا درمنسیس، آگلونما، بامبو، برگ ‌قاشقی، داوودی، ژربرا جامزونی و آزالیا.

4. مدیریت پسماند

ترویج و تشویق به کاهش تولید زباله، تفکیک زباله، بازیافت یا استفاده مجدد از مواد.

5. صنعت تولید و کارخانه

آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

استفاده از فناوری‌های جدید که آلاینده‌های دودکش‌های بزرگ را کاهش می‌دهد.

6. کشاورزی

سوزاندن کمتر زمین‌های کشاورزی، استفاده از روش آبیاری برنج به صورت دوره ای خشک و تر در این روش به جای غرقاب بودن همیشگی زمین‌های کشاورزی برنج، به صورت دوره ای آنها را خشک و سپس غرقاب می‌کنند. این کار باعث کاهش مصرف آب و تولید گازهای گلخانه ای می‌شود.

برای مقابله با آلودگی هوا چه کنیم؟

آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

  1. دستگاه تصفیه هوا تنها راه دفع خطرات آلودگی هوا و ریزگردها است که درباره آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا به طور کامل در ادامه توضیح میدهیم.
  2. استفاده از مواد مغذی، ممکن است با برخی از اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کند.
    مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 که با مصرف بعضی ماهی‌ها به دست می‌آیند، ممکن است از خانم‌ها در برابر کوچک شدن مغز در زمینه آلودگی هوا با ذرات ریز محافظت کنند.
  3. استفاده از ماسک در هنگام آلودگی هوا، یکی از تجهیزاتی است که برای حضور در خیابان و دیگر محل‌ها ضروری است. اما مسئله‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه ماسک‌ها انواع مختلفی دارند، استفاده از کدام نوع ماسک‌ها در هنگام آلودگی هوا متفاوت است.

آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا ضروری است؟

آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

همه‌ی ما طی سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌ایم که معضل آلودگی هوا نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه روز به روز بدتر نیز می‌شود. آلودگی هوا مشکلات زیادی را برای همه‌ی ما به وجود می‌آورد از جمله سر درد، خستگی و تنگی نفس و ... .
موثرترین و کارآمدترین روش‌های پاکسازی هوای داخل خانه و محیط های بسته، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. دستگاه‌ های تصفیه هوا، دارای چند مدل فیلتر و روش‌های ضدعفونی است که هر کدام برای از بین بردن یک نوع از آلودگی تاثیر دارد. کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به آسم و آلرژی نیاز بیشتری به هوا پاک دارند. پس با بهبود کیفیت هوا محیط، شرایط بهتری را برای گروه­های حساس مانند مادران باردار، کودکان و سالمندان، فراهم می ­کنیم. به نظر نمی‌رسد با توجه به مشکل آلودگی هوا در کشور ما، وضعیت آلودگی هوا چندان بهتر شود. بنابراین مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های تنفسی اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از راهکارهای مناسب برای آن، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است.

فواید استفاده از دستگاه تصفیه هوا

فواید استفاده از دستگاه تصفیه هوا
به بیان برخی از فواید استفاده از دستگاه تصفیه هوا می‌پردازیم.
  1. کاهش و تسکین علائم آسم و محافظت از افراد مبتلا به آسم
  2. حفاظت از کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای
  3. از بین برنده تمامی عوامل آلرژی‌زا
  4. کاهش احتمال انتقال بیماری های مسری از طریق هوا
  5. از بین بردن گرد و غبار موجود در هوا
  6. نابود کننده مواد شیمیایی مضر و بوهای نامطبوع درون هوای خانه
  7. برطرف کننده آلودگی های خطرناک محیط هایی مثل بیمارستان
  8. تاثیر مثبت بر سیستم عصبی و خلق و خو
  9. بهبود کیفیت خواب، بهبود کیفیت زندگی

دستگاه های تصفیه هوا چه کاری انجام می‌دهند؟

دستگاه های تصفیه هوا دارای ویژگی و امکاناتی هستند که در هنگام آلودگی هوا نقش به سزایی در کمک به تصفیه هوای آلوده دارد که در ادامه ویژگی های این دستگاه ها را بیان میکنیم.

فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

فواید استفاده از دستگاه تصفیه هوا

تقریبا همه‌ی برندهای دستگاه‌های تصفیه هوا دارای فیلترهای سه گانه و بلکه فیلترهای بیشتر یا با خاصیت بیشتر نیز هستند. این فیلترها شامل پیش فیلتر، فیلتر کربن فعال و فیلتر هپا هستند.
  • پیش فیلتر، ذرات با قدرت بزرگ را جذب می‌کند مثل گرد و غبار، ذرات بزرگ، کپک.
  • فیلتر کربن فعال، ضد بو هست و بوی بد محیط را می‌گیرد.
  • فیلتر هپا، مهم ترین فیلتر دستگاه تصفیه هوا هست و اجازه عبور ذرات بسیار کوچیک تا 0.3 میکرون نمیدهد مانند باکتری ویروس، قارچ، گرده گل، موی حیوان، ساس و کنه.
فیلتر آلرژی: عوامل آلرژی زا، فیلتر کربن: بو (بوی حیوانات، بوی غذا، بوی سیگار) از جمله فیلترهای موثر دیگر در دستگاه تصفیه هوا هستند.

یون منفی یا یونیزاسیون در تصفیه هوا

یون منفی یا یونیزاسیون، در این روش با ایجاد یون منفی در هوا به مقدار استنادارد، ذرات آلاینده به آن جذب می‌شود و با سنگین شدنشان روی زمین می‌افتند. این روش تقریبا در همه‌ی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لامپ UV تصفیه هوا

ضدعفونی به وسیله اشعه UV، لامپ UV در دستگاه تصفیه هوا برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها به کار میرود.

آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

ویژگی تصفیه هوا مناسب

یک دستگاه تصفیه هوا خوب، دستگاهی است که اکثر روش‌هایی که برای پاکسازی هوا بیان کردیم را داشته باشد. در عین حال کم صدا و متراژ متناسب با محیط شما را بتواند پاکسازی کند و امکانات رفاهی مثل ریموت کنترل، حالت خواب، عملکرد اتوماتیک و سنسور تشخیص وضعیت آلودگی هوا را داشته باشد.
برای اطلاع از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد دستگاه‌های تصفیه هوای ال جی و جی پلاس کافیست به مطالبی که به طور کامل درباره ویژگی و نحوه عمکلرد آن‌ها پرداختیم مراجعه کنید تا ضمن دریافت اطلاعات بیشتر بتوانید در هوای همیشه آلوده، بهترین انتخاب دستگاه تصفیه هوا در هوای آلوده را داشته باشید. با مطالعه این مطلب ضرورت استفاده از این دستگاه کاربردی و اینکه آلودگی هوا و ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا و اینکه آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا ضروری است یا خیر را متوجه خواهید شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه‌های تصفیه هوا ال جی و جی پلاس وارد لینک‌های زیر شوید و سپس برای خرید میتوانید وارد سایت گلدیران پلاس شوید.
نیاز به مشاوره خرید تصفیه هوای مناسب دارید؟ با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...