راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون + استاندارد فاصله دید

۰۷ مهر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون + استاندارد فاصله و زاویه دید

تلویزیون تبدیل به مرکز توجه اهالی خانه شده است. طبق آخرین تحقیقات و آمارهای موجود، تقریبا در بیش از 92% خانه‌ها تلویزیون وجود دارد. بنابراین فاصله استاندارد از تلویزیون و جای مناسب با دکوراسیون و ابعاد خانه نیاز به کمی دقت و سلیقه دارد. هنگام انتخاب محل مناسب قرارگیری تلویزیون عواملی چون نور مناسب، امکان چیدن نشیمن مناسب برای تماشای تلویزیون و حتی ارتفاع مناسب برای نصب تلویزیون و … را مدنظر قرار می‌دهند.
در ادامه قصد داریم تا راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون، بهترین جای خانه برای قرارگیری تلویزیون، مهم ترین نکات فاصله تا تلویزیون و استانداردهای مناسب تماشای تلویزیون را به شما معرفی کنیم. تا بتوانید به راحتی در بهترین مکان، با رعایت اصول استاندارد نصب تلویزیون، در بهترین زاویه دید و بدون خستگی چشم، به تماشای تلویزیون با اهل خانه بشینید.

چگونه زاویه دید صحیح تا تلویزیون را محاسبه کنید؟

بهترین زاویه دید تا تلویزیون
بهترین زاویه دید تا تلویزیون

بهتر است اختلاف ارتفاع چشمتان و بالای تلویزیون چیزی نزدیک 10 درجه باشد.
می توانم از شما خواهش کنم روی مبل بنشینید؟ در این صورت می توان فاصله شما تا محصول را برای نصب آن اندازه گیری کرد.

برای مشاوره و خرید محصولات جی پلاس با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

فاصله مناسب تلویزیون با چشم + محاسبه سایز مناسب تلویزیون

بهترین فاصله چشم تا تلویزیون چقدر باید باشد؟

برای اینکه هم مطلوب‌ترین تصویر را بتوانیم ببینیم و هم به چشم‌ها آسیب نرسد، باید فاصله مناسب چشم تا تلویزیون را رعایت کنیم. این اندازه 2.5 تا 5 برابر قطر دستگاه است. در واقع با محاسبه این روش می‌توانید به استاندارد اینچ دستگاه برای فضای مورد نظرتان هم برسید. یعنی برای متراژ و محیط شما تقریبا چه اینچ تلویزونی می‌تواند مناسب باشد.

محاسبه سایز مناسب تلویزیون + راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون

فاصله مناسب چشم تا صفحه تلویزیون بر اساس ابعاد تلویزیون و انتخاب بهترین سایز تلویزیون بر اساس متراژ خانه را در این قسمت از مقاله به صورت دقیق برایتان توضیح داده‌ایم.

روش محاسبه اینچ تلویزیون برای محیط مورد نظر شما  :
روش محاسبه اینچ تلویزیون برای محیط مورد نظر شما  :

  1. اینچ را ضرب در 2/54 می‌کنیم تا تبدیل به سانتی متر شود .
  2. سپس ضربدر 2.5 می‌کنیم که حداقل متراژ مناسب به دست می‌آید .
  3. چنانچه ضربدر 5 کنیم حداکثر متراژ مناسب به دست می‌آید .
لازم به ذکر است که اینچ هر دستگاه باید متناسب با فضای محیط باشد تا میدان دید چشم مناسب باشد یعنی اگر تلویزیون 65 اینچ باشد در فضای 45 متری میدان دید پایین است و چشم به درستی نمی‌تواند تصویر را مشاهده کند.

اطلاعاتتان را درباره تلویزیونتان بیشتر کنید!
بهترین مطالب کاربردی و مفید

مناسب ترین تنظیمات تصویر تلویزیون برای عدم خستگی چشم

بهترین تنظیمات تصویر تلویزیون در زمانیکه تصویر جا می ماند :

گاهی جا ماندگی تصویر در تلویزیون باعث اذیت شدن چشم میشود برای تنظیمات تصویر تلویزیون، ابتدا دقت کنید اگر این مورد فقط روی ورودی آنتن باشد به خاطر افت قدرت و کیفیت سیگنال رخ می دهد. اما در بقیه ی ورودی ها این مورد با تغییر تروموشن کاهش پیدا خواهد کرد بدین منظور در تنظیمات تصویر یا PICTURE داخل گزینه کنترل پیشرفته یا ADVANCED CONTROL گزینه TRUMOTION را میتوانید خاموش / کم / زیاد  نمایید.
در برخی تلویزیون ها گزینه تروموشن در قسمت تصویر - تنظیمات عکس می باشد.
لازم به ذکر است در قسمت تروموشن در حالی که گزینه کاربر دارد روی آن قرار داده شود و موارد زیر در نظر گرفته شود. حالت تصویر نیز بر روی سینمای واقعی نباشد.

توجه کنید

اگر حالت تصویر روی بازی باشد امکان زیاد کردن تروموشن نمیباشد ،پس اگر تروموشن غیر فعل بود حالت تصویر چک شود تا روی بازی نباشد.
در برخی دستگاه های جدید تروموشن از منوی دستگاه قابل تنظیم نیست و به طور خودکار با توجه به نوع و سرعت فیلم تنظیم می شود. بنانبراین نمی توان این گزینه را تغییر داد.

چند نکته کاربردی تنظیمات تصویر تلویزیون برای عدم خستگی چشم 

چند نکته کاربردی تنظیمات تصویر تلویزیون برای عدم خستگی چشم 

  1. چرا با روشن یا تاریک شدن نور اتاق، نور صفحه تلویزیون کم و زیاد می شود؟

گاهی امکان دارد زمانیکه نور محیط در روز زیاد است، نور تلویزیون بیشتر شود و در زمانیکه نور محیط کمتر شود نور تلویزیون کمتر شود.
برای بهترین تنظیمات تصویر تلویزیون کافیست حالت راحتی چشم Comfort eye و صرفه جویی در مصرف انرژی در منوی تصویر در تلویزیون خاموش شود.
یا تنظیمات دمای رنگ، ته رنگ یا Energy Saving روشن کنید و آن را به شکلی تنظیم کنید که نور صفحه کمتر چشمانتان را اذیت کند. این راه حل دوفایده دارد هم در مصرف انرژی صرفه جویی میکتد و هم چشم شما را اذیت نمیکند. برای تنظیمات بهتر تصویر تلویزیون میتوانید مقاله تنظیم رنگ تلویزیون ال جی را مطالعه کنید.
  1. چرا در تصاویر سریع در تلویزیون نور صفحه کم می شود؟

تصاویر سریع باعث میشود چشم زودتر خسته شود. گاهی تلویزیون نور را کم میکند. برای راحتی چشم و بهترین تنظیمات تصویر تلویزیون میتوانید حالت motion eye care در منوی تصویر را خاموش کنید. برای راهنمایی بهتر میتوانید به دفترچه راهنما محصول خود مراجعه کنید.

راه حل حک شدگی تصویر در دستگاه OLED برای تماشای بهتر تلویزیون

راه حل حک شدگی تصویر در دستگاه OLED برای تماشای بهتر تلویزیون

 

حک شدگی تصویر در تلویزیون‌های اولد یکی از مواردی است که میتواند در هنگام تماشای تلویزیون چشم شما را اذیت کند. برای بهترین تنظیمات تصویر تلویزیون ما راهکارهایی را ارائه میدهیم اما در صورت برطرف نشدن آن بهتر است که حتما از کارشناسان متخصص تعمیر تلویزیون ال جی برای رفع مشکل کمک بگیرید.
برای برطرف کردن حک شدگی تصویر در  تلویزیون OLED  طبق راهکارهای زیر اقدام کنید :
  • با انتخاب کلید Home و یا Setting  وارد تنظیمات دستگاه شده و سپس «همه تنظیمات» یا «تنظیمات پیشرفته» را انتخاب کنید.
  • وارد منوی تصویر شوید.
  • گزینه OLED Panel Setting تنظیمات پنل OLED را انتخاب کنید.
  • در این قسمت ممکن است گزینه حذف نویز پنل «Clear Noise Panel» و یا بازیابی پیکسل «Refresh Pixel»  را داشته باشید که بسته به مدل دستگاه متفاوت است.
  • سپس گزینه «Start now» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه پروسه بازیابی پیکسل شروع خواهد شد. این بازیابی طی یک ساعت انجام می‌شود و در این مدت صفحه تلویزیون خاموش بوده و در حالت Standby  قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید طی این روند تلویزیون OLED  ال جی را خاموش نکنید.
در صورتیکه روی تصویر تلویزیون حک شدگی مشاهده می‌کنید، بهتر است درخواست تعمیر تلویزیون را  برای بررسی و رفع ایراد ثبت کنید.

چرا تصویر در تلویزیون پرش دارد؟

یکی دیگر از مواردی که میتواند در هنگام تماشای تلویزیون چشم شما را اذیت کند پرش تصویر تلویزیون است برای بهترین تنظیمات تصویر تلویزیون به نکات زیر دقت کنید :
بهتر است اول چک کنید که آیا همه ی تصاویر در همه ی ورودی ها پرش دارد؟ گاهی حتی تصویر منوها نیز پرش دارد که دیگر نیازی به بررسی ورودی دیگر نیست و دستگاه باید از سوی تکنسین چک شود.
در صورتی که در ورودی HDMI تصویر پرش دارد ممکن است به دلیل مشکل کابل باشد. در نظر داشته باشید هنگام تماشای فیلم 4k لازم است گزینه ی HDMI Ultra HD Deep Color  از منوی عمومی روشن باشد.

با تمدید گارانتی محصولاتتان دیگر نگران هزینه تعمیرات آن نباشید.

اصول ایمنی نصب تلویزیون

  • نصب دستگاه در محل پر رفت و آمد و شلوغ نباشد.
  • تلویزیون زیر یا مقابل دریچه کولر آبی و گازی نباشد.
  • دستگاه باید از بخاری با شوفاژ 1.5 متر فاصله داشته باشد.
  • وقتی دستگاه روی میز قرار میگیرد باید از کناره ها 15 فاصله داشته باشند.
  • نصب دیواری : لازم است دستگاه از روی زمین از 80 الی 120 سانتی متر فاصله داشته باشد .

انتخاب مناسب ترین مکان تلویزیون + بهترین جای تلویزیون در منزل

انتخاب مناسب ترین مکان تلویزیون + بهترین جای تلویزیون در منزل

تلویزیون را در کجای خانه قرار دهیم؟

  1. جایگاه تلویزیون نسبت به نور و پنجره

وضعیت قرارگیری تلویزیون نسبت به منبع نور نکته ای است که اهمیت بسیار دارد. گذاشتن تلویزیون جلوی پنجره به دلیل ضد نور بودن سبب تاریک شدن صفحه تلویزیون و اذیت شدن چشم شما با نور مستقیم می شود.
  1. قرارگیری تلویزیون در فضایی با دید کافی

تلویزیون خود را در مکانی قرار دهید که از همه قسمت ها برای تماشای تلویزیون دید داشته باشید و نباید هیچ مبل و صندلی را پشت به تلویزیون قراردهید.
  1. قرار دادن تلویزیون کنار وسایل گرمایشی ممنوع

زمستان ها با سرد شدن هوا بهترین مکان برای استراحت و نشستن کنار شومینه است بنابراین اگر در فضای داخلی منزل شما شومینه وجود دارد، بهتر است تلویزیون را در مجاورت شومینه قرار ندهید زیرا استراحت در این مکان سبب می شود فاصله کم با تلویزیون داشته باشیم و برای چشم آسیب رسان است. همچنین نباید منبع گرمایشی مانند رادیاتور و شوفاژ را در پشت تلویزیون قرار دهیم.

با کامل ترین راهنمای خرید تلویزیون، بهترین تلویزیون را خریداری کنید.

جواب تمام سوالات خود را از سایت گلدیران میتوانید پیدا کنید : پر فروش ترین سایز تلویزیون، تلویزیون 55 اینچ برای چه فضایی مناسب است، بزرگ ترین سایز تلویزیون، بهترین تلویزیون سایز بزرگ، فاصله مناسب از تلویزیون 55 اینچ، پر فروش ترین تلویزیون، بهترین سایز تلویزیون برای خانه، راهنمای جامع خرید تلویزیون، قیمت تلویزیون
آیا از بهترین سایز تلویزیون + استاندارد فاصله و زاویه دید اطلاع داشتید؟

آیا از بهترین سایز تلویزیون + استاندارد فاصله و زاویه دید اطلاع داشتید؟
ما در این پست تحت عنوان " نکات استفاده و فاصله صحیح از تلویزیون " تلاش کردیم ساده‌ترین روش‌های استفاده از تلویزیون در هنگام خرید، قرار دادن مکان مناسب تلویزیون و موارد راحتی چشم در هنگام تماشای تلویزیون را به شما عزیزان معرفی کنیم.
اگرچه پیشنهاد می کنیم که مقاله راهنمای خرید تلویزیون را بخوانید تا بتوانید در هنگام خرید تلویزیون بهترین انتخاب را داشته باشید.
و در انتها به جز راهکارهای بیان شده آیا سوالی هست که در این رابطه برای شما باقی مانده باشد؟
می‌توانید آن را در انتهای این مقاله برای ما بنویسید.

بهترین مرجع برای خرید بهترین تلویزیون فقط با یک کلیک!

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

علیرضا محمدی
۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ۱۰:۵۴

سلام در سایر مقالات حداقل و حداکثر فاصله را ضرب سایز تلویزیون در اعداد 1.2 و 1.5 اعلام کرده اند ولی شما 2.5 و 5 لذا اگر بخواهم تلویزیون 55 اینچ جی پلاس بخرم و در اطاقی که فاصله چشمها با صفحه تلویزیون پس از نصب روی دیوار حدود 200 سانتیمتر هست اشکالی دارد.

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۱۲/۱۳ ۱۰:۱۱

سلام و وقت به خیر؛ طی بررسی که ما انجام دادیم، در برخی مطالب اعلام کردند 1.4 برابر ارتفاع تلویزیون و در برخی مطالب در مورد قطر اعلام شده 1.5 تا 2.5 برابر. این موضوعی هست که از سالیان پیش کارشناسان ارشد فنی گلدیران، ال جی و ... به این نتیجه رسیده و بهترین فاصله رو با توجه به تست‌هایی که انجام شده اعلام کردند. در ارتباط با نمونه‌ای که میفرمایید ممکنه باعث خستگی چشم و ... بشه و بستگی به انتخاب خودتون داره. موفق باشید

کربلایی
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۰۸:۴۳

سلام وقت بخیر با توجه به استانداردهای شرکتهایTHX وSMPTE فاصله مناسب از تلویزیون مقدار کمتری به دست می اید. من شنیده ام که تلویزیونهای امروزی بر خلاف سابق مشکل بینایی ایجاد نمی کنند بنابراین تا جایی که بودجه اجازه دهد انتخاب سایزهای بزرگ با توجه به تجربه بصری بهتر، مناسبتر است. من تلویزیون قبلیم سایز 55 بود و رضایت کافی را نداشتم نظر خودم روی سایز65 اینچ است و فضای پذیرایی حدودا 35متر و فاصله از تلویزیون کمی بیش از 4 متر میباشد. میخواستم نظر شما را راجبه این موارد بدونم. پیشاپیش از پاسختون ممنونم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۰۸:۳۸

سلام و وقت بخیر این مورد استاندارد مشخصی ندارد و بیشتربه افراد برمیرگردد. پیشنهاد شرکت سازنده، فاصله تلویزیون تا بیننده 2.5 تا 5 برابر قطردستگاه می باشد و اگر در فاصله کمتر مشاهده شود ممکن است باعث ایجاد سرگیجه یا سردرد در بعضی افراد شود. موفق باشید

کربلایی
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۰۸:۳۴

سلام وقت بخیر میخواستم نظرتون را در مورد تلویزیونهای اولد بدونم و اینکه مشکل سوختگی پیکسل در تلویزیونهای اولد تا چه حد جدی است ؟ و تعداد مراجعین دارای این مشکل و نوع استفاده انها از تلویزیون به چه صورت بوده است؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۰۸:۳۹

سلام و وقت بخیر، مشکل پیکسل سوختگی در تمامی تلویزیون ها ممکن است اتفاق بیفتد ولی تلویزیون های اولد با توجه به ساختار آن که نداشتن بک لایت است باید مراقبت های بیشتری مثل ثابت نگذاشتن به صورت طولانی روی تصویر ثابت (مانند زیرنویس یا آرم شبکه ها ) انجام شود که دستگاه دچار ایراد نشود. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۱۵:۴۴

تلویزیون اگر رو به روی پنجره باشه مشکلی براش پیش میاد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۱۶:۲۷

سلام و وقت به خیر؛ بهتره مقابل نور آفتاب نباشه چون هم نور روی تصویر میفته و تصویر به خوبی دیده نمیشه و هم باعث میشه دستگاه در بلندمدت زودتر خراب بشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۱۵:۴۲

این قسمتیکه بهترین تنظیمات تصویر تلویزیون رو گفتید خیلی جالب اومد به کارم اومد ممنون

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۱۶:۲۳

سلام دوست گرامی؛ ممنون از شما که نظرتون رو اعلام کردید.

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۴:۴۳

خسته نباشید اگر زاویه دید مناسب باشه ولی باتوجه به راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون کوچ باشه ایراد داره یا بزرگ تر باشه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۵:۳۴

سلام و وقت به خیر؛ دقت داشته باشید هم زاویه دید برای انتخاب تلویزیون مهمه و هم فاصله بیننده تا تلویزیون. لطفا هر دو مورد رو در نظر بگیرید. اگر زاویه دید مناسب هست و رعایت شده لطفا فاصله استاندارد بیننده تا تلویزیون رو هم در نظر داشته باشید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۴:۴۲

راهنمای انتخاب سایز تلویزیون باعث شد که بفهمم بهترین تلویزیون رو خریده بودم با محاسبه های این مقاله متوجه شدم ممنون خدا قوت

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۵:۳۲

سلام و وقت به خیر؛ باعث خوشحالی ماست که مطلب برای شما مفید بوده دوست گرامی. ممنونیم که با اعلام نظرتون در راه انتشار محتوای مفید آموزشی ما رو دلگرم می‌کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۴:۳۱

انتخاب سایز تلویزیون رو تاحالا جایی ندیده بودم حالا یه سوال این زاویه دید 10 درجه رو چطور محاسبه کنم با چی ؟ چون تلویزیون رو به دیوار زدم. مال اتاق خواب هم تو اتاق خواب بالای کتاب خونه اس و روبه روش نشیمن ندارم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۵:۵۷

سلام و وقت به خیر؛ نصف یک وجب، 20 درجه هست و میتونید به این شکل حساب کنید. دوست عزیز جایی که دستگاه رو وصل کردید با توجه به این درجه زاویه دید استاندارد نیست ممکنه چشمتون و گردنتون خسته بشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۴:۲۹

سلام وقت بخیر بهترین سایز تلویزیون جالب بود خوشحال شدم که تونستنم باتوجه به این محاسبات تلویزیون سایز درست رو انتخاب کنم من بهترین تنظیمات تصویر تلویزیون رو هم چک کردم ولی دلم میخواد کلا نور صفحه کم باشه ایا این موضوع باعث آسیب رسیدن به تلویزیون میشه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۵:۰۰

سلام و وقت به خیر؛ خوشحالیم که این مطلب برای شما کاربردی بوده و از اینکه نظر خودتون رو اعلام کردید متشکریم. مشکلی نداره اگر نور صفحه تلویزیون رو کمتر انتخاب کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۴:۲۵

سلام وقت بخیر ممنون بابت مقاله راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون خیلی جالب و کاربردی بود. فقط سوال دارم الان کل متراز خونه ما 117 متر هست فضای نشیمن رو چطور حساب کنم برای انتخاب اینچ تلویزیون؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۴:۵۸

سلام و وقت به خیر؛ لطفا فاصله محلی که بیننده می‌نشینند تا محلی که برای قرارگیری تلویزیون در نظر دارید رو بفرمایید تا دستگاه مناسب رو به شما پیشنهاد بدیم. متشکریم

در حال ثبت...