آموزش نحوه صحیح شستن روتختی در منزل (بدون آسیب دیدن)

۰۴ اسفند ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
آموزش نحوه صحیح شستن روتختی در منزل (بدون آسیب دیدن)

تخت ما آخرین پناهگاه بعد از یک روز سخت و پر مشغله است. در زندگی شلوغ امروزی خواب راحت بسیار حائز اهمیت است اما به خوبی می‌دانیم برای خواب راحت جای خواب خوب و تمیز نیاز است. روتختی ها معمولا پوشاننده سطح تشک و تخت می‌باشند. سلامت پوست ما و پاکیزگی ما به پاکیزگی روتختی ها ربط دارد، به همین منظور شستشوی آن ها مهم است.
شاید برایتان پیش آمده باشد بعد از شستن روتختی یا ملحفه ها، دیگر هیچگاه مثل سابقشان نخواهند شد.یا از رنگ رو می‌افتد یا به حالت پوسیده و بلا استفاده در می‌آیند. راه کار در چیست؟مشکل از کجاست؟!
به همین دلیل برای برخی خانم‌های خانه‌دار و افرادی که نظافت منزل بر عهده آن‌هاست شستشوی روتختی کار نسبتاً دشواری است.
شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاید اما شستن روتختی در ماشین لباسشویی، طرز شستن روتختی و نحوه شستن روتختی ها با جنس‌های متفاوت نیز اصول و قواعد خودش را دارد که باید آن را در نظر بگیرید.

شستن روتختی در ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی ال جی برنامه‌های متنوعی هم‌چون Duvet ،Bulky ،Bed cover و Blanket برای شستشوی روتختی دارد که برنامه‌ی Duvet و Bulky در مدل‌های ماشین لباسشویی‌ جدید دیده می‌شود و مدل‌هایی هم‌چون Bed cover و Blanket در مدل‌های قدیمی بیشتر به چشم می‌خورد. در ماشین لباسشویی جی پلاس نیز میتوانید از برنامه‌های Duvet ،Bulky برا شستشوی روتختی نیز استفاده کنید اما استفاده از تمام این برنامه لازمه رعایت نکات و دستورات خاص خودش هست در غیر این صورت امکان دارد لباسشویی شما دچار مشکل شود. برای آشنایی با معنی کلمات روی ماشین لباسشویی ال جی و برنامه های لباسشویی جی پلاس مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

لیبل متصل به روتختی را بخوانید

لیبل متصل به روتختی را بخوانید

قبل از شستن روتختی در ماشین لباسشویی، برچسب راهنمای شستشوی آن را مطالعه نید تا دستورالعمل نحوه شستن روتختی را ببینید. اگر روی برچسب لباسشویی دستورالعمل خاصی نوشته شده است و یا قید شده شستشو فقط در خشک شویی، بهتر است به خشکشویی‌ها اجازه دهید این شستشو را برای شما انجام دهند. اگر در علامت های روی لباس آن امکان شستن روتختی در ماشین لباسشویی داده شده است، حتماً دستورهای خاصی مانند استفاده از آب سرد و .. را رعایت کنید.

قبل از شستن روتختی در ماشین لباسشویی لکه ها را از بین ببرید

قبل از شستن روتختی در ماشین لباسشویی لکه ها را از بین ببرید

آشنایی با طرز شستن روتختی و نحوه شستن روتختی مهمترین عامل برای بالا بردن کیفیت شستشو روتختی شما است. اگر هرگونه لک و یا لکه روی پتو و روتختی شما ایجاد شده است لطفا  قبل از هرچیز آن را برطرف کنید برای اینکار هم یکی از پیشنهادات ما به شما مطالعه مقاله چگونه لکه ها را پاک کنیم را مطالعه کنید، در غیر این صورت بهتر است ریسک نکنید و لحاف و روختی خود را به خشک شویی ها بسپارید.

برای شستن روتختی در لباسشویی به سایر تنظیمات نیز توجه کنید

برای شستن روتختی در لباسشویی به سایر تنظیمات نیز توجه کنید

هر برنامه ماشین لباسشویی با توجه به نوع برنامه، نحوه آبگیری و شستشوی متفاوتی دارد. برنامه‌هایی که در پاراگراف قبلی بیان شد از جمله برنامه‌هایی هستند که نسبت آبگیری آنها نسبت به سایر برنامه‌های شستشوی روتختی بیشتر است. چون پتو و حوله‌ها جذب آب بالایی دارند پس برای شستشو باید از برنامه‌های مخصوص که آبگیری بیشتری دارند استفاده کرد.
در این برنامه‌ها می‌توانید از پایین‌ترین دور خشک کن استفاده کنید.  به کارگیری این روش به ماشین لباسشویی شما  کمتر آسیب می‌زند. دور خشک کن 400 پایینترین جهت چرخش و گرفتن آب لباس‌ها است و دور خشک‌کن 600 و 800 از حالت‌های دور خشک کن متوسط و رو به پایین هستند.
فراموش نکنید که همه ماشین های شستشو هم اندازه نیستند و نمی توانند بارهای بزرگ را تحمل کنند.، یک ملحفه ی تخت دو نفره ی بزرگ می تواند کاملا فضای ماشین لباسشویی را اشغال کند .
هیچ لباسشویی خانگی، ظرفیت و تحمل شستشوی لباس‌های سنگینی مثل حوله و پتو را ندارد بهترین راه آن شستشن پتو با دست یا سپردن آن‌ها به خشک‌شویی‌ها می‌باشد. فراموش نکنید که مقاله شستن پتو با ماشین لباسشویی نیز به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

شوینده مناسب برای شستن روتختی در لباسشویی انتخاب کنید

شوینده مناسب برای شستن روتختی در لباسشویی انتخاب کنید

در هنگام شستشوی روتختی پس از مطالعه پرچسب و لیبل روی روتختی، از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. استفاده از شوینده مناسب یکی از مهم ترین عئامل در تمیز شدن روتختی و انواع پارچه و البسه‌هایی است که قصد شستشوی ان را دارید. برای آشنایی با شوینده های مناسب شستشو میتوانید به فروشگاه لوازم جانبی، در قسمت شوینده‌های مربوط به لباسشویی بروید تا بلکه بتوانید بهترین انتخاب شوینده را نیز برای خرید و استفاده داشته باشید.

آموزش نحوه شستن روتختی با جنس های متفاوت

طرز شستن روتختی ابریشمی

روتختی‌های ابریشمی دوام بسیار بالایی دارند اما الیاف این پارچه‌ها ظریف و حساس هستند. پس شستن آن‌ها نیاز به مراقبت و توجه‌های بیشتری دارد. در نظر داشته باشید که معمولا پارچه‌های ابریشمی مستعد رنگ گرفتن از سایر پارچه‌ها هستند و از طرف دیگر، به دلیل ظرافت در معرض پارگی یا ساییدگی در هنگام شستشو قرار میگیرند. بنابراین بهتر است این مدل از روتختی و ملحفه را به تنهایی و سایر جنس پارچه‌ها شستشو آن را انجام ندهید.
هنگام شستن روتختی ابریشمی با دست؛ استفاده از آب سرد و پودر دستی باعث حفظ رنگ پارچه می‌شود و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند.
اگر قصد شستن روتختی را با ماشین لباسشویی دارید و لباسشویی شما قابلیت شستشو این جنس روتختی را دارد بهتر است از دور ملایم و درجه آب سرد استفاده کنید.

 نحوه شستن روتختی کتان

 نحوه شستن روتختی کتان

همیشه پارچه های کتان به دلیل مقاومت و دوام بالایی که دارد طرفداران بسیاری را به خود جذب میکند. بهتر است بدانید که معمولا از پارچه کتان با الیاف طبیعی برای دوخت روتختی و ملحفه استفاده می‌شود.
شاید شستشوی روتختی کتان در ظاهر دشوار به نظر برسد و انتخاب روش اشتباه در شستن روتختی باعث آسیب به تار و پود روتختی کتان شما ‌شود. به‌طوریکه شاید بعد از شستشو، روتختی کتان شما رنگ و فرم اولیه خود را از دست خواهد داد. بهترین روش برای شستشوی روتختی کتان در منزل، شستن با دست است. در غیر این صورت پیشنهاد میکنیم که شسشتو روتختی کتان را خشکشویی‌هایی بسپارید که با ماشین لباسشویی‌های خاص خود قابلیت شسشتو این جنس روتختی را بدون کوچک ترین آسیب دارند.
توجه کنید که در صورت تمایل به شستشوی روتختی کتان در منزل برای کمترین آسیب به آن، آب‌گرم باعث تغییر رنگ روتختی می‌شود.

طرز شستن روتختی پلی استر یا میکرو فیبر

الیاف روتختی پلی‌استر، مصنوعی است و گاهی به شکل پارچه‌های نخی و ابریشمی به نظز میرسد.. بد نیست بدانید که مواد شیمیایی مثل لاک‌ پاک‌کن می‌تواند باعث آسیب به پارچه‌های پلی‌استر شود. روتختی پلی استر یا میکرو فیبر به راحتی شسته میشوند و در کوتاه‌ترین زمان هم خشک می‌شوند. برای شستن روتختی با ماشین لباسشویی، می‌توانید از مواد شوینده معمولی و آب‌گرم ملایم استفاده کنید. البته برای پیشگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن، بهتر است از مایع نرم‌کننده لباس استفاده شود. برای طرز شستن روتختی پلی استر یا میکرو فیبر با دست، محدودیتی وجود ندارد و بدون نگرانی می‌توانید با آب ولرم و شوینده خفیف تمامی آلودگی و لکه‌ها را از بین ببرید.

نحوه شستن روتختی پنبه‌ ای

برای آشنایی با طرز شستن روتختی پنبه‌ای که الیاف پنبه‌ای دارند و مستعد آب رفتن و تغییر شکل دادن هستند باید نهایت دقت را بکار ببرید. بهترین راه برای نحوه شستن روتختی پنبه‌ای، شستشو با دست است. برای از بین بردن لکه‌های روی روتختی، ابتدا لکه را از بین ببرید طبق راهکارهایی که در پاراگراف های بالا بیان کردیم سپس، با آب سرد و مواد شوینده ملایم آن را بشویید. اما فراموش نکنید که شستن زیاد روتختی پنبه‌ای باعث کهنه شدن آن‌ها می‌شود.
اگر امکان شستن روتختی در ماشین لباسشویی را دارید و لباسشویی شما ابن قابلیت را دارد تنظیمات ماشین لباسشویی را روی آب سرد و کمترین سرعت چرخش خشک‌کن بگذارید. چون این روتختی‌ها بسیار لطیف هستند سریعا  چروک میشوند. اما استفاده از نرم‌کننده لباس، تا حدی چروک‌های روتختی را کاهش می‌دهد.
در آخر فراموش نکنید که استفاده از مواد شوینده خیلی قوی یا دور تند ماشین لباسشویی، به راحتی عمر روتختی شما کاهش خواهد داد.

طرز شستن روتختی ساتن

طرز شستن روتختی ساتن

یکی از نکته هایی که حتما باید در هنگام شستن روتختی با جنس ساتن به آن دقت کنید این است که قبل از شستشوی آن برچسبو لیبل روتختی را مطالعه کنید تا نوع ساتن آن را بدانید.
اگر جنس ساتن روتختی شما از نوع پلی‌استر باشد، شستن آن راحت و بدون دردسر خواهد بود. اما اگر در ساختار روتختی ساتن، ابریشم به کار رفته باشد، مانند هر پارچه گران قیمتی نیاز به مراقبت‌های خاص هنگام شستشو دارد. برای حفظ لطافت و برق آن، بهتر است برای شستن آن از دست‌ها و آب سرد استفاده کنید.

نحوه شستن روتختی تور یا دانتل

با آموزش صحیح شستن روتختی در ماشین لباسشویی مخصوصا روتختی‌های توری که بسیار جذاب هستند میتوانید از خرابی و اسیب به روتختی مورد علاقه خود جلوگیری کنید.
برای آشنایی با نحوه شستن روتختی تور یا دانتل باید بدانید که به علت حساس بودن آن‌ها باید کمی بیشتر از سایر روتختی‌ها احتیاط به خرج دهید. بهتر است بدانید که این روتختی‌ها گرد و غبار را بیشتر به خود جذب می‌کنند، بنابراین باید به طور منظم به شستشو آن توجه کنید.
برای برای شستن روتختی با ماشین لباسشویی، تنظیمات ماشین را روی برنامه سبک قرار دهید مثل برنامه شستشوی پرده. برای اطلاع از شستن پرده در لباسشویی پیشنهاد میکنیم مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

اطلاعات خود را درباره لباسشویی خود بیشتر کنید

نحوه شستن روتختی تور یا دانتل

اگر درباره استفاده از امکانات لباسشویی خود اطلاعات کافی ندارید کافیست سری به دانستنی‌های سایت گلدیران در قسمت محصول لباسشویی بزنید تا ببینید که هرآنچه تا به حال برای شما عزیزان سوال بوده است را برایتان بیان کردیم. پس با مطالعه مقالات و مشاهده ویدئوهای بیشتر اطلاعات خود درباره دستگاهتان بیشتر کنید.
امیدواریم که خواب راحت همیشه همراه شما باشد
نکاتی که در این مقاله ذکر شده است راهنمای جامع و کاربردی برای آموزش نحوه صحیح شستن روتختی در منزل (بدون آسیب دیدن)  است. نحوه شستن روتختی و طرز شستن روتختی همانطور که متوجه شدید بسته به جنس آن متفاوت است و باید برای طول عمر آن نکات نگهداری آن را به خوبی رعایت کنید. امیدوارم توانسته باشیم حتی با چند راهکار و نکته کاربردی شما را در بهتر شستن روتختی‌تان راهنمایی کرده باشیم. اگر سوالی برای شما پیش آمد در انتهای این مقاله برای ما بنویسید.

با تمدید گارانتی محصولاتتان از پرداخت هزینه تعمیرات بی‌نیاز شوید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...