چرا فن یخچال دچار مشکل می‌شود؟ + راهکارهای جلوگیری از خرابی فن یخچال

۲۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

اگر شما هم تجربه‌ی خراب شدن یکی از لوازم خانگی‌تان را داشته باشید، می‌دانید که بروز مشکل در لوازم خانگی و دردسرهایی که طی چند روز و تا زمانی که تعمیر شود برای ما ایجاد می‌کند بخشی از ماجراست؛ از طرف دیگر نگرانی ما از اینکه آیا دستگاه پس از تعمیرات به طور کامل درست خواهد شد و آیا ایراد آن دیگر تکرار نمی‌شود و یا اینکه اصلا به تشخیص کدام تعمیرکار اعتماد کنیم و دستگاه را برای تعمیر به کدام نمایندگی بسپاریم، موضوعی دیگر است.


یکی از ایراداتی که احتمال دارد گاهی برای یخچال ایجاد شده و مانع سرمادهی و کارکرد صحیح آن شود، مشکل موتور فن و یا فن یخچال است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم.

5 نکته تعمیر یخچال ال جی و نکات مراقبت از یخچال

فن یخچال چیست؟

اگر کارشناس تعمیرات یخچال دستگاه شما را بررسی نموده و ایراد آن را مشکل فن تشخیص داده‌اند، شاید برای شما این سوال پیش بیاید که دقیقا کدام فن دستگاه و به چه علت دچار خرابی شده و راهکار رفع مشکل چیست. یخچال‌ها بسته به نوع و مدل ممکن است چند عدد فن در قسمت‌های متفاوت داشته باشند. فن کندانسور و فن اواپراتور دو قطعه‌ای است که حتما در ساختار یخچال وجود دارد و هر یک نقش کلیدی در روند تولید و انتشار سرمایش دارند.


اگر بخواهیم کمی به موضوع فن یخچال و اینکه دقیقا چه کارکردی دارد اشاره کنیم، همانطور که از نام آن مشخص است، فن یخچال عملکرد خنک‌کنندگی در قسمت‌های متفاوت دستگاه را دارد و در هر بخش متناسب با فرآیند همان قسمت در سیکل گازی یخچال و به میزان لازم، محدوده‌ی مشخص شده را خنک می‌کند.
کمپرسور یخچال یا همان موتور دستگاه مهم‌ترین قطعه بوده و اصلی‌ترین نقش را در روند کارکرد دستگاه دارد؛ کمپرسور گاز داخل سیکل گازی یخچال را فشرده کرده و دما و فشار آن را بالا می‌برد؛ با توجه به اینکه در این روند دمای گاز در کمپرسور بالا می‌رود، لازم است برای خنک کردن آن و البته خنک شدن محدوده‌ی کندانسور، فن قرار داشته باشد.


در بخش کندانسور به دلیل اینکه می‌بایست دما و فشار گاز دستگاه تا حدی پایین بیاید، فن قرار دارد تا محدوده کمپرسور و همچنین گاز داخل لوله‌های کندانسور را تا حدی خنک کند.
فن اواپراتور یخچال قطعه‌ی بسیار مهم دیگری است که فرآیند انتشار سرمایش در کابین یخچال را انجام می‌دهد و هوای آن را به گردش درمی‌آورد تا هوای خنک جایگزین هوای گرم داخل کابین شود. فن یخچال ممکن است از نوع معمولی یا اینورتر باشد و هریک کارکرد، مصرف برق و روش تست متفاوتی دارند، اما در نقش اصلی که تعدیل دما و خنک کردن فضای داخل دستگاه است، تفاوتی ندارد. خرابی فن یخچال نشانه‌هایی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
شایع ترین مشکلات یخچال ها و دلایل فنی آن

چگونه متوجه شویم فن یخچال دچار مشکل شده است؟ 


خرابی فن یخچال جزو ایراداتی نیستکه به ظاهر ممکن است بر روی دستگاه ببینیم و متوجه شویم؛ معمولا این مشکل به سادگی قابل تشخیص نیست زیرا نشانه ایراد فن یخچال می‌تواند با برخی مشکلات دیگر یخچال مشترک باشد؛ به طور کلی مواردی که در ادامه عنوان می‌کنیم، نشانه‌های خرابی و ایراد فن یخچال است:

صدای غیر طبیعی فن یخچال

صدای غیرعادی یخچال می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ایرادات فنی آن باشد که یکی از این ایرادات خرابی فن یخچال است. البته صدای دستگاه می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که معمولا به سادگی قابل تشخیص و رفع است؛ صدای یخچال می‌تواند به دلایل زیر باشد:
  • دستگاه به‌تازگی راه‌اندازی شده و موتور آن برای خنک کردن فضای داخلی بیشتر کار می‌کند و صدای بیشتری دارد.
  • زمانی که کمپرسور یخچال کار می‌کند تا سرمایش ایجاد شود، تا حدی صدا دارد و طبیعی است.
  • زمانی که یخچال در حال یخ‌زدایی است، صدای تکی مانند صدای «تق تق» شنیده‌ می‌شود که طبیعی است.
  • زمان آبگیری یخچال، یخ‌گیری، باز و بسته کردن درب، ریختن یخ‌ها در باکس یخ نیز میزان صدایی از دستگاه شنیده می‌شود که عادی بوده و ایراد محسوب نمی‌شود.
  • اگر صدای فن دستگاه به شکل ناهنجاری شنیده می‌شود، نیاز است دستگاه از سوی کارشناس تعمیرات یخچال مورد بررسی قرار گیرد تا راهکار مناسب برای رفع مشکل صدای فن یخچال انتخاب شود.
  • در صورتی که صدای دستگاه همراه با لرزش بوده و تشخیص می‌دهید به دلیل شیب محل قرارگیری آن است، لازم است دستگاه در محل قرارگیری به خوبی مستقر و تراز شود.
    10 علت صدای یخچال + بهترین راهکارهای رفع آن

عدم سرمایش یخچال و بالا رفتن دمای فریزر و یخچال

عدم سرمادهی یخچال می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که یکی از این دلایل خرابی و ایراد فن یخچال است. برای مثال عدم سرمایش یخچال می‌تواند به دلیل مشکل کمپرسور، کمبود و نشتی گاز، خرابی لاستیک دور درب، ایراد ترموستات و سنسور و ... باشد. اما یکی از دلایل مهم عدم سرمادهی از کار افتادن فن اواپراتور یا کندانسور است؛ زمانی که فن دستگاه از کار بیفتد، سنسور دستگاه تشخیص می‌دهد که محدوده‌ی کندانسور، کابین و یا کمپرسور بیش از اندازه داغ شده و همین موضوع باعث متوقف شدن و عدم سرمایش دستگاه خواهد شد.

بالا رفتن دمای کمپرسور و خاموش شدن دستگاه

پس از متوقف شدن و از کار افتادن فن یخچال مشخص است که محدود‌ه‌ی مربوط به دلیل عدم کارکرد فن داغ خواهد شد. به همین دلیل سنسور کابین و یا اوورلود کمپرسور یخچال پیغام مربوط به داغ شدن بیش از حد دستگاه را به برد ارسال کرده و دستگاه خاموش می‌شود. در این حالت نیاز است تکنسین تعمیر یخچال دستگاه را بازدید کرده و عیب‌یابی و تعمیر فن یخچال را انجام دهند.

دلایل کار نکردن فن یخچال چیست؟

فن یخچال ممکن است به دلایلی دچار مشکل شده و متوقف شود. دلایل مشکل فن یخچال ممکن است یکی از موارد زیر باشد:
  • ممکن است فن به دلیل نوسان ولتاژ برق آسیب دیده باشد. در نظر داشته باشید که استفاده از محافظ برق مخصوص یخچال در حفظ و نگهداری دستگاه اهمیت زیادی دارد.
  • وجود گرد و غبار زیاد بر روی فن و یا محدوده کندانسور و اواپراتور موجب آسیب به فن می‌شود. توصیه می‌شود سرویس نگهداری یخچال را در بازه‌های 6 ماهه انجام دهید.
  • ایراد در ترموستات و سنسور یخچال موجب ارسال فرمان اشتباه به برد و عدم توقف فن می‌شود و ممکن است فن به دلیل کارکرد دائمی دچار مشکل شود.
  • ایراد موتور فن نیز موجب عدم کارکرد فن می‌شود.
  • مسدود شدن مسیر چرخش فن دستگاه می‌تواند به آن آسیب برساند.

تعمیر یا تعویض فن یخچال؟

پس از مشخص شدن علت کار نکردن فن یخچال می‌بایست بررسی شود که بهتر است فن دستگاه تعمیر شده و یا تعویض گردد. کارشناس تعمیرات زمانی که فن دستگاه شما دچار مشکل می‌شود ابتدا تست فن یخچال را انجام می‌دهند و در صورت امکان آن را تعمیر می‌کنند. در صورتی که تنها راهکار، تعویض فن باشد، قیمت فن یخچال به شما اعلام شده و در صورت موافقت، تعویض فن یخچال انجام خواهد شد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...