چرا فن پکیج گلدیران یکسره کار می‌کند؟

۱۱ دی ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
چرا فن پکیج یکسره کار میکند

فن پکیج یکی از قطعات بسیار مهم در کارکرد پکیج شوفاژ دیواری است. فرآیند گرم شدن آب مصرفی و گرم شدن آب مدار گرمایشی به منظور گرم کردن محیط از طریق رادیاتورها، سیستم گرمایش از کف و یا کویل آب گرم از طریق شعله یا همان برنر پکیج انجام می‌شود؛ این احتراق دود ایجاد می‌کند و لازم است دود حاصل از احتراق از طریق لوله دودکش که در قسمت بالای پکیج قرار گرفته، خارج شود. البته برخی از پکیج‌ها دارای فن نیستند اما در حال حاضر تقریبا تمامی پکیج‌هایی که در بازار وجود دارد و به فروش می‌رسد از نوع فن‌دار هستند. تنها مزیت قرارگیری فن در پکیج‌ها، کمک به خروج دود نیست و مزیت دیگری نیز دارند که در ادامه بدان پرداخته می‌شود. ابتدا می‌بایست این نکته مورد بررسی قرار گیرد که پکیج‌های فن‌دار و بدون‌فن چه تفاوتی با هم دارند.
چگونه به بهترین شکل از پکیج گلدیران خود نگهداری کنیم؟

پکیج‌ های فن دار و بدون فن چه تفاوتی دارند؟

پکیج‌های بدون فن تا چند سال پیش تولید می‌شد و در برخی ساختمان‌ها که از نظر امکان قرارگیری دودکش، امکان اتصال پکیج فن‌دار را نداشتند، استفاده می‌شد. این نوع دستگاه‌ها برای خروج دود از طریق دودکش فن نداشتند تا دود را بهتر به سمت بیرون هدایت کند، به همین علت لوله دودکش این نوع دستگاه‌ها قطر بیشتری (15 سانتی‌متر) دارند و استانداردهای نصب دودکش در این مدل دستگاه‌ها به گونه‌ای است که ساده‌تر دود را به بیرون منتقل می‌کند. این نوع پکیج برای احتراق هوای اطراف را استفاده می‌کند و اکسیژن را از محیط اطراف دریافت می‌کند.

پکیج‌ های فن‌ دار
در قسمت بالای دستگاه دارای یک فن، کلید پرشر دود و برخی قطعات مرتبط با سیستم فن است. در این ساختار دو فن وجود دارد؛ یکی از فن‌ها دود را به سمت بیرون منتقل می‌کند و فن دیگر اکسیژن مورد نیاز احتراق را از هوای آزاد بیرون به داخل دستگاه مکش می‌کند. به همین دلیل لوله دودکش پکیج‌ های فن‌ دار دوجداره و به صورت دو لوله‌ی تودرتو بوده و از لوله‌ی داخلی که قطر آن 6 سانتی‌متر است، دود به سمت بیرون منتقل می‌شود و از جداره‌ی بیرونی که با مجموع 6 سانتی‌متر لوله‌ی داخلی، یک دودکش 10 سانتی‌متری می‌شود، اکسیژن و هوای مورد نیاز سوختن شعله را تامین می‌کند.
شاید در برخی محیط‌ها به ویژه فضاهایی که پکیج در فضای آزاد نصب شده است، مشاهده کنید که یکی از جداره‌های لوله دودکش پکیج وصل شده است که همان جداره‌ی داخلی است. این جداره برای اینکه دود از داخل دستگاه خارج شود و به داخل دستگاه برنگردد، در هوای آزاد نیز متصل می‌شود.
مشکلات رایج پکیج دیواری به همراه عیب یابی و راه‌حل‌ های رفع آن

فن پکیج چه مواقعی کار می‌ کند؟

پکیج یکسره کار میکند

تا اینجا مشخص شد که برخی پکیج‌ها دارای فن هستند و این فن عملکرد خروج دود و تامین اکسیژن مورد نیاز احتراق را تامین می‌کند. اما اینکه عملکرد فن به چه شکل است و فن در چه مواقعی و طبق چه قانونی کار می‌کند، موضوعی است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

اگر دستگاه شما داخل منزل نصب شده باشد، شاید برخی مواقع از صداهای گاه و بیگاه آن خسته شوید و برای شما سوال پیش بیاید اصلا به چه علت دستگاه دائم روشن می‌شود و فن آن کار می‌کند. اگر پکیج شما مارک گلدیران است، با توجه به مدل آن که می‌تواند پرستیژ و یا پایونیر باشد، تنظیمات فن و عملکرد آن نیز می‌تواند تفاوت داشته باشد.

شاید جالب باشد بدانید که وقتی شیر آب را باز می‌کنید و یا اینکه شعله‌ی پکیج برای گرم کردن آب رادیاتورها روشن می‌شود، بدون روشن شدن فن این اتفاق نمی‌افتد. ابتدا فن دستگاه برای مدت زمانی کوتاه روشن می‌شود، دودهایی که از قبل ممکن است در محفظه‌ی احتراق پکیج باقی مانده باشد، خارج شده و سپس شعله‌ی پکیج روشن می‌شود و آب را گرم می‌کند. پس از خاموش شدن شعله‌ی پکیج، مجدد فن روشن می‌شود و دی اکسید کربن را خارج می‌کند.

کارکرد فن در پکیج مدل پرستیژ گلدیران

در پکیج‌های مدل پرستیژ گلدیران امکان تنظیم مدت زمان کارکرد فن قبل از روشن شدن شعله و بعد از خاموشی آن وجود دارد. با انتخاب کلید SET و تنظیم SET18، در پکیج پرستیژ می‌توانید 8 تا 60 ثانیه را برای کارکرد فن قبل از روشن شدن شعله تعیین کنید که استاندارد آن 8 ثانیه است. اگر می‌خواهید مدت زمان عملکرد فن پس از خاموش شدن شعله را تعیین نمایید، می‌توانید با انتخاب کلید SET و در SET19 عددی بین 120 تا 250 ثانیه را برای کار کردن پس از خاموشی شعله تعیین کنید؛ استاندارد این مدت زمان 120 ثانیه است.

چرا فن پکیج یکسره کار می‌کند؟

علت یکسره کار کردن پکیج

یکی از مواردی که ممکن است به نظر برسد مشکل پکیج شوفاژ دیواری است و البته ممکن است ایراد هم نباشد، صدای دائمی فن پکیج و کارکردن یکسره‌ی آن است. اگر صدای فن پکیج را دائم می‌شنوید، ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

  • امکان دارد فن دستگاه هیچ مشکلی نداشته باشد و تنها به دلیل اینکه در دستگاه بر روی حالت زمستانی است و رادیاتورها را گرم می‌کند، مدت زمان کارکرد فن آن بیشتر شده باشد. در نظر داشته باشید زمانی که دستگاه بر روی حالت زمستانی کار می‌کند، مدت بیشتری شعله روشن خواهد بود و بنابراین فن قبل و بعد از روشن شدن شعله کار می‌کند. شعله‌ی پکیج در حالت زمستانی دائم روشن نیست و با توجه به دمای آب داخل لوله‌ها، متناسب با نیاز به افزایش دما کار می‌کند. به همین دلیل فن دستگاه مدت زمان بیشتری کار می‌کند.
  • گاهی ممکن است متوجه صدای فن بشوید اما دائم فن خاموش شود و دستگاه ارور E3 بدهد. پس از آن دستگاه خاموش شده و متوقف شود. این مشکل ممکن است به دلیل بروز ایراد در فن، کلید پرشر دود، برد، اتصالات فن و یا افت یا نوسان ولتاژ برق محیط شما پیش بیاید. برای اطلاع بیشتر در مورد ارورهای دستگاه پکیج شوفاژ دیواری، می‌توانید به راهنمای علت ارورهای پکیج گلدیران مراجعه فرمایید.
  • یکی دیگر از دلایلی که باعث کارکرد دائمی و یکسره‌ی فن می‌شود، گرفتگی دودکش و مسیر خروج دود است. اگر متوجه روشن شدن و خاموش شدن‌های مکرر فن پکیج شدید در حالتی که در بیشتر مواقع دستگاه با نمایش یک ارور خاموش می‌شود و عملکرد ندارد، بهتر است مسیر دودکش و انتهای خروجی دودکش را بررسی نمایید.
  • شعله‌ی پکیج در پی فرمان برد دستگاه و پس از آن جرقه‎زن شروع به کار کرده و شعله تشکیل می‌شود؛ اگر جرقه‌زن مشکل داشته باشد و دائم برای روشن شدن شعله تلاش کند، قبل و بعد از خاموش شدن آن فن کار می‌کند و اینطور به نظر می‌رسد که فن دائم در حال کار است.

برای رفع مشکل چه کاری انجام دهیم؟

فن پکیج یکسره کار میکند

اگر دستگاه پکیج گلدیران شما دچار این مشکل شده است، جای نگرانی وجود ندارد و بهتر است بدانید معمولا این موضوع نمی‌تواند مشکل پیچیده‌ای باشد و تشخیص و رفع آن نیز معمولا به سادگی انجام خواهد شد. کارشناسان گلدیران در نمایندگی خدمات پس از فروش ال جی در تهران و نماینده‌ی رسمی گلدیران در کرج در مدت زمان کوتاهی برای بررسی و رفع ایراد دستگاه شما مراجعه خواهند نمود. پیشنهاد می‌کنیم سرویس دوره‌ای پکیج گلدیران را جدی بگیرید تا از این طریق از بسیاری ایرادات احتمالی که ممکن است برای دستگاه شما پیش بیاید، جلوگیری شود.  

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...