نحوه شستشوی شوفاژ و رسوب زدایی آن در خانه + آموزش گام به گام

۱۳ آذر ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

شوفاژ که یکی از اجزای اصلی سیستم گرمایش بسیاری از خانه‌هاست و در فصل‌های سرد سال به نحوی موثر و اثرگذار عمل می‌کند، با گذر زمان و به علت استفاده‌ی مداوم، ممکن است تا حدی رسوبات و کثیفی‌ها را جذب کند و این می‌تواند کارایی دستگاه پکیج و رادیاتورها را کاهش دهد. بنابراین، شستشوی دوره‌ای و رسوب‌زدایی منظم شوفاژها اساسی و ضروری است؛ در این مقاله، به روش‌های مختلف شستشوی شوفاژ و رسوب زدایی آن می‌پردازیم و گام به گام نحوه شستشوی شوفاژ را خواهیم گفت.
اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شستشوی شوفاژها را می‌توان بدون کمک کارشناس و تعمیرکار انجام داد یا اینکه نیاز است حتما از سوی کارشناسان ماهر و مجرب نمایندگی مجاز انجام شود. در ادامه ابتدا به این سوال پاسخ خواهیم داد.
شایع ترین ایرادات پکیج شوفاژ دیواری + روش رفع ایراد

چرا باید رسوب گیری و جرم گیری شوفاژ را انجام داد؟

سیستم پکیج و یا حتی موتورخانه به گونه‌ای است که احتمال دارد به مدار آن خاک و ذرات وارد شده و یا بخش‌های فلزی مدار دستگاه زنگ بزند و به تدریج این ذرات و زنگ‌زدگی‌ها موجب تجمع رسوب در مدار شوفاژها شود. علاوه بر این املاح داخل آب که در هر منطقه متفاوت است موجب رسوب‌گیری شوفاژها می‌شود. اگر شما دمای بالایی برای آب رادیاتورها انتخاب می‌کنید، گرمای زیاد نیز موجب رسوب‌گیری بیشتر پکیج خواهد شد زیرا آب بیشتری تبخیر شده و املاح حاصل از آب، بیشتر ته‌نشین می‌شود. مورد دیگری که باعث رسوب گرفتن بیشتر شوفاژ خواهد شد، فشار پایین پکیج است؛ فشار بار پکیج باید در بازه استاندارد 1.5 بار باشد و اگر کمتر از این باشد به معنای محدود بودن آب داخل مدار است و همین باعث می‌شود املاح بیشتری در مدار رادیاتورها ته‌نشین شود.


این رسوب‌ها پس از مدتی مسیر عبور آب را محدود می‌کند و همین باعث می‌شود که گرما به طور مناسب انتشار پیدا نکند. علاوه بر این، رسوب داخل لوله‌ها می‌تواند وارد قطعات دستگاه پکیج مانند پمپ شده و به آن آسیب برساند. تجمع رسوب داخل مبدل‌های پکیج که در واقع مخزنی است که آب در آن گرم می‌شود، نیز موجب اختلال در عملکرد صحیح دستگاه و گرمادهی مناسب خواهد شد. بنابراین جرم گیری شوفاژ و رسوب گیری شوفاژ می‌بایست در بازه‌های زمانی مناسب انجام شود.

زمان مناسب برای شستشوی شوفاژها


بهترین زمان برای سرویس دستگاه پکیج و جرم گیری شوفاژ در ابتدای فصل سرما و قبل از راه‌اندازی حالت گرمایشی پکیج است. البته اگر برای مدتی طولانی از دستگاه استفاده نکرده‌اید، بهتر است قبل از راه‌اندازی مجدد دستگاه آن را سرویس کنید. به طور کلی بهتر است دستگاه پکیج شوفاژ دیواری هر 6 ماه یکبار و اگر دستگاه خیلی قدیمی شده است در بازه‌های کوتاه‌مدت‌تری سرویس شود. البته سرویس کامل پکیج شامل موارد دیگری نیز می‌شود که در ادامه خواهیم گفت. برای راه‌اندازی حالت گرمایشی پکیج نیز می‌توانید راهنمای راه‌اندازی پکیج گلدیران برای استفاده در فصل سرد! را مطالعه فرمایید.

آیا می‌توانیم شستشوی شوفاژ را خودمان انجام دهیم؟


اگر فقط بخواهید شستشوی مدار رادیاتورها را انجام دهید، کافی است محل لوله‌ها را بدانید و البته به دقت مراحل آن را انجام دهید تا نشتی آب ایجاد نشود و به دیگر وسایل شما آسیب نرساند اما چنانچه می‌خواهید سرویس پکیج نیز به طور کامل انجام شود، لازم است کارشناس مراحل آن را انجام دهند.

نحوه شستشو و جرم‌گیری شوفاژها

نحوه شستشوی شوفاژ و رسوب زدایی رادیاتور و نکات مهمی که می‌بایست برای انجام آن رعایت شود را در ادامه خواهیم گفت. برای انجام این مراحل به آچار فرانسه و تبدیل 2.5 به 2 دارید.
  • اولین مرحله برای شستشوی لوله‌ها و شوفاژها، خالی کردن آب داخل سیکل پکیج است؛ برای تخلیه‌ی آب ابتدا دستگاه را خاموش کنید؛
سپس شیر آب ورودی به پکیج یعنی شیر لوله دوم از سمت راست را ببندید.
یکی از شیرهای آب گرم منزل و ترجیحا شیر آبی که در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد را باز کنید.
شیرپرکن زیر پکیج را خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید.
زمانی که فشار دستگاه روی عدد 0 رسید، شیرپرکن را ببندید.
  • زیر دستگاه 4 لوله قرار دارد؛ البته لوله‌ی گاز نیز قرار دارد و در این مرحله با لوله‌ی گاز کاری نداریم. برای ادامه‌ی مراحل هر 4 لوله را از زیر دستگاه باز کنید.
  • لوله‌ی آب شهری را با مغزی و شلنگ به لوله رفت رادیاتورها (یعنی همان لوله که به چهارمین حفره زیر پکیج متصل بود) وصل کنید.
  • لوله برگشت آب رادیاتورها یعنی اولین لوله از سمت راست را در سینک ظرفشویی و یا یک ظرف بزرگ قرار دهید.
  • شیر آب شهری که به مسیر رادیاتورها متصل کردید را باز کنید.

  • برای تمیز شدن رادیاتورها ابتدا شیر رادیاتورها را ببندید. سپس شیر هریک از آنها را برای دقایقی باز کنید و ببندید. دقت داشته باشید که باز و بسته کردن شیر رادیاتورها باید یک به یک انجام شود. به این شکل آب در یک رادیاتور جریان پیدا کرده و رسوب‌ها را جدا می‌کند.
  • تا زمانی که آب تمیز از لوله برگشت رادیاتورها خارج نمی‌شود، به شستشوی مسیر و لوله‌های مدار رادیاتورها ادامه دهید.
  • برای تمیزتر شدن شوفاژها و جرم گیری بهتر شوفاژها می‌توانید پس از این مراحل لوله و مغزی را از لوله رفت رادیاتورها باز کنید و آن را به محل لوله برگشت یعنی اولین لوله از سمت راست پکیج وصل کنید تا برعکس جریان قبل هم آب وارد مسیر لوله‌ها شده و سیکل دستگاه کاملا تمیز شود.

ضرورت سرویس دوره‌ای شوفاژها و پکیج شوفاژ دیواری


سرویس پکیج به دلیل تشخیص زودهنگام ایرادات کوچک از بروز ایرادات بزرگ‌تر و کلی قطعات اصلی جلوگیری می‌کند. طی سرویس دوره‌ای دستگاه پکیج قطعات اصلی و فرعی دستگاه از جمله عملکرد پمپ، فن، سنسورها، منبع انبساط، فلومتر و ... تست شده و سیستم گرمایش آب هواگیری می‌شود و جرم گیری شوفاژ نیز انجام خواهد شد.

آیا سرویس پکیج دیواری ضروری است؟

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...