میکروسوئیچ ظرفشویی چیست + انواع میکروسوئیچ ظرفشویی

۱۳ دی ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

میکروسوئیچ‌ ماشین ظرفشویی یکی از قطعات مهم در ماشین ظرفشویی است که وظیفه‌ی آن کنترل و مدیریت عملکرد دستگاه است. این میکروسوئیچ‌ها معمولاً در دستگاه‌های الکتریکی قرار دارند و با تغییرات فشار یا حرکت، وظیفه انجام عملیات مختلف را بر عهده دارند. این قطعه می‌تواند برای تشخیص و کنترل میزان فشار آب، تشخیص و کنترل دما و تشخیص سطح آب در دستگاه قرار گرفته باشد. این قطعه از طریق سیگنالی که دریافت می‌کند، فرمان لازم را می‌گیرد و بر اساس آن عمل می‌کند.  
 در این مقاله، به بررسی عملکرد میکروسوئیچ‌های ماشین ظرفشویی، انواع آنها، نشانه‌های خرابی و بروز ایراد در آن و راهکارهای تعمیر پرداخته خواهد شد . ابتدا بهتر است بدانیم میکروسوئیچ‌ها دارای چه انواعی بوده و هر نوع آن چه عملکردی دارد.
12 ترفند فوری تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی

انواع میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی


میکروسوئیچ‌ها با توجه به نوع و محلی که قرار می‌گیرند، کاربرد و عملکرد متفاوتی دارند و ایرادات یا نحوه تعمیر و رفع مشکل آنها نیز متفاوت است. در ادامه انواع میکروسوئیچ‌ها و کاربرد هریک را خواهیم گفت.
برخی میکروسوئیچ تحت فشاری که به آن وارد می‌شود، عمل می‌کنند. معمولاً در درب‌ها یا قطعات مختلف دستگاه‌های ظرفشویی قرار داده می‌شوند. در برخی موارد برای کنترل جریان آب این نوع میکروسوئیچ مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. در این نوع، وقتی آب به میکروسوئیچ فشار وارد کند، دستگاه تشخیص می‌دهد که آب باید قطع شود.
برخی میکروسوئیچ‌ها از نوع حرکتی بوده و به دلیل حرکت یا جابجایی عمل می‌کند. برای مثال میکروسوئیچ درب ماشین ظرفشویی، میکروسوئیچ دما و میکروسوئیچ تشخیص سطح آب از این نوع بوده به دلیل حرکت و جابجایی که اتفاق می‌افتد، عملکرد خاصی را اجرا می‌کند. میکروسوئیچ‌هایی که در ماشین ظرفشویی قرار دارد انواع زیر هستند:

میکروسوئیچ دما در ماشین ظرفشویی

این قطعه به منظور تشخیص دما و برای کنترل حرارت مورد نیاز برای شستشوی ظروف داخل دستگاه قرار گرفته و آب را به میزان دقیق و مورد نیاز گرم می‌کند.

میکروسوئیچ درب ماشین ظرفشویی


وقتی درب دستگاه بسته شده و یا اینکه باز است، این قطعه با تشخیص دقیق وضعیت درب موجب شروع کار و یا عدم شروع کار دستگاه خواهد شد.

میکروسوئیچ سطح آب در ماشین ظرفشویی

با توجه به اینکه می‌بایست میزان دقیقی آب وارد دستگاه شده و بیش از اندازه یا کمتر از حد نرمال نباشد، لازم است این قطعه در دستگاه باشد تا سطح آب را تشخیص داده و آن را کنترل کند.

نشانه‌های خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی

برخی از نشانه‌ها مشخص می‌کند که احتمالا میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی دچار مشکل شده است؛ البته ممکن است دستگاه دچار ایراد دیگری شده باشد. این نشانه و علامت‌ها موارد زیر هستند:
  • مصرف آب بیش از اندازه؛ اگر متوجه شدید مصرف آب دستگاه معمول و نرمال نیست و میزان آن به طور غیرطبیعی افزایش یافته است، یکی از دلایل آن می‌تواند خرابی میکروسوئیچ ظرفشویی باشد.
  • مشکل در باز شدن درب دستگاه؛ یکی از دلایلی که در بیشتر مواقع مانع باز شدن درب ماشین ظرفشویی می‌شود، خرابی و ایراد میکروسوئیچ ظرفشویی است و در صورتی که بعد از کارکرد دستگاه ایجاد شود، موجب قفل شدن آن خواهد شد.
  • خاموش شدن ناگهانی دستگاه؛ بروز ایراد در میکروسوئیچ تشخیص دما و گاهی هم ایراد در دیگر قطعات الکتریکی دستگاه ممکن است موجب خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی شود.
  • مشکل در روشن شدن ماشین ظرفشویی؛ گاهی دستگاه به طور معمول و پس از انتخاب کلید استارت روشن نمی‌شود و علت آن می‌تواند عدم کارکرد صحیح یکی از میکروسوئیچ‌ها باشد.
  • مشکل در آبگیری ماشین ظرفشویی؛ با توجه به اینکه یکی از قطعات موثر در آبگیری دستگاه میکروسوئیچ سطح آب است، خرابی آن می‌تواند باعث عدم آبگیری دستگاه شود.
  • کد خطای ماشین ظرفشویی؛ برخی کدهای خطا در ماشین ظرفشویی می‌تواند به دلیل ایراد میکروسوئیچ و مشکلات مرتبط با آن باشد؛ در این مورد می‌توانید علت ارور و کدهای خطای ماشین ظرفشویی ال جی و دلایل کدهای خطای ماشین ظرفشویی جی پلاس را مطالعه نمایید.
  • نشت آب ماشین ظرفشویی؛ گاهی نشتی آب ماشین ظرفشویی به دلیل ایراد در میکروسوئیچ آن رخ می‌دهد که البته یکی از دلایل این ایراد می‌تواند مشکل میکروسوئیچ باشد. در این مورد می‌توانید راهنمای علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید تا در این مورد اطلاعات کامل‌تری کسب نمایید.

دلایل خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی


هر چند قطعات دستگاه ممکن است پس از مدتی که عمر مفید آنها به اتمام می‌رسد دچار خرابی و ایراد غیر قابل تعمیر شوند اما در ارتباط با مواردی که قابل تعمیر هستند، دلایل زیادی می‌تواند موجب خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی شود و مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:
  • خرابی و بروز ایراد در دیگر قطعات الکتریکی و یا مکانیکی مانند برد و یا پمپ ماشین ظرفشویی
  • آسیب قطعات داخلی به دلیل رطوبت و نفوذ آب
  • آسیب به دلیل استفاده‌ی غیر اصولی
  • بروز ایراد به دلیل نوسانات برق و ولتاژ
  • آسیب‌‎های فیزیکی قطعه‌ی میکروسوئیچ

تعمیر یا تعویض میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی


اینکه بهتر است میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی با توجه به ایرادی که دارد تعمیر یا تعویض شود، می‌بایست از سوی کارشناس تعمیرات ماشین ظرفشویی مورد بررسی قرار گیرد. تا زمانی که دستگاه به طور کامل بررسی نشده، نمی‌توان گفت که بهتر است، میکروسوئیچ تعمیر یا تعویض شود. به طور کلی معمولا این قطعه را تعویض می‌کنند و درصد تعمیر آن نسبتا پایین‌تر است. اگر فکر می‌کنید میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی ال جی و یا ماشین ظرفشویی جی پلاس شما دچار ایراد شده، درخواست تعمیرات ماشین ظرفشویی ثبت نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...