علت کار نکردن کنترل تلویزیون جی پلاس چیست؟

۲۸ خرداد ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

وقتی کنترل تلویزیون خراب می‌شود و یا به هر دلیل دیگری کار نمی‌کند، تماشای تلویزیون و تعویض کانال‌ها برای انتخاب برنامه‌ی مورد نظر کمی سخت می‌شود؛ برای هر بار کانال عوض کردن، تغییر ولوم صدا و یا تنظیم منوی دستگاه باید با کلیدهای روی تلویزیون تنظیمات را انجام دهیم. کلیدهای تلویزیون هم انواع متفاوتی دارد که در مدل‌های تلویزیون سال‌های اخیر معمولا لمسی بوده و یا اینکه یک کلید با عملکردهای متفاوت دارد که کاربری آن به اندازه‌ی استفاده از کنترل ساده نیست. بنابراین اگر کنترل تلویزیون با مشکلی مواجه شود، بهتر است سریع‌تر برای تعمیرات و یا خرید یک کنترل نو اقدام نماییم.
تلویزیون‌ها با توجه به نوع و دسته‌بندی ممکن است فقط یک کنترل ساده و یا دو کنترل داشته باشند. تلویزیون‌هایی که دو کنترل دارند، تلویزیون‌های هوشمندی هستند که دارای کنترل جادویی بوده و زمانی که شما دستگاه را خریداری می‌کنید، داخل جعبه‌ی آن هم کنترل معمولی و هم کنترل موسی وجود دارد. کنترل جادویی یا موس دارای نشانگر روی صفحه نمایش بوده و مانند موس بر روی صفحه‌ی نمایشگر عمل می‌کند.
گاهی ممکن است کنترل تلویزیون شما عمل نکند و پیغام صحیح به تلویزیون شما ارسال نشود و به دنبال راهکاری برای رفع مشکل آن باشید؛ در این مقاله علت کار نکردن کنترل تلویزیون جی پلاس و نحوه برطرف کردن خرابی کنترل تلویزیون جی پلاس را به طور کامل توضیح خواهیم داد.
آموزش کلیدهای کنترل تلویزیون GPlus

چرا کنترل تلویزیون جی پلاس کار نمی‌کند؟


ابتدا علت کار نکردن کنترل معمولی و همان کنترل ساده‌ای که همه‌ی تلویزیون‌ها دارند را بررسی خواهیم کرد. کنترل‌های معمولی از طریق سیگنال مادون قرمز و ارسال آن برای چشمی تلویزیون کار کرده و از این طریق فرمان در نهایت به برد تلویزیون می‌رسد. اگر این کنترل به درستی کار نکند و زمانی که دکمه‌های آن را فشار می‌دهید ،کلیدها عمل نکند، علت کار نکردن دکمه‌های کنترل تلویزیون می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:
  • یکی از دلایل کار نکردن کنترل، تمام شدن یا ضعیف شدن باتری است. شاید به تازگی باتری آن را تعویض کرده باشید اما ممکن است باتری کیفیت لازم را نداشته و یا به دلیل دیگری زودتر تمام شده باشد؛ پس بهتر است در صورت کار نکردن کنترل تلویزیون، ابتدای باتری‌های آن را چک کنید و مطمئن شوید که از نظر باتری مشکلی ندارد.
  • فاصله‌ی کنترل تا تلویزیون نیز اهمیت دارد. سیگنال کنترل تلویزیون تا فاصله‌ی معینی به تلویزیون می‌رسد و معمولا این حداکثر فاصله کارکرد کنترل بر روی تلویزیون در دفترچه راهنمای محصول قید می‌شود. کنترل تلویزیون‌های جی پلاس معمولا تا 7 متر فاصله نیز جواب می‌دهد، اما اگر فاصله‌ی شما تا تلویزیون بیشتر باشد، سیگنال به چشمی تلویزیون نمی‌رسد و عمل نمی‌کند.
  • اگر مانعی بر سر راه رسیدن امواج کنترل به تلویزیون وجود داشته باشد، رسیدن فرمان به تلویزیون با مشکل مواجه می‌شود. این مانع ممکن است فیزیکی نباشد و نور لامپ هالوژن، اشعه‌ی مایکروویو، وای فای نیز می‌تواند بر روی کارکرد آن تاثیر بگذارد؛ اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، لطفا یک مرتبه دستگاه یا لامپ را خاموش کنید و سپس کارکرد کنترل را تست نمایید.
  • لطفا تست کنترل انجام دهید؛ برای تست کنترل دوربین یک موبایل را روشن کنید و به سمت فرستنده‌ی کنترل بگیرید طوری که انگار می‌خواهید از کنترل عکس بگیرید؛ کلیدهای کنترل را فشار دهید. اگر بر روی صفحه‌ی موبایل نوری مانند نور لیزر مشاهده کردید به این معنی است که کنترل ایرادی ندارد و فرمان لازم را صادر می‌کند. اگر نوری شبیه به نور لیزر مشاهده نکردید، کنترل دستگاه شما دچار مشکل شده است. البته اگر نور مشاهده می‌کنید، اما بر روی تلویزیون عملکردی ندارد، می‌بایست چشمی تلویزیون از سوی کارشناس مورد بررسی قرار گیرد. 

علت از کار افتادن موس کنترل تلویزیون GPlus  

اگر تلویزیون شما از نوع هوشمند باشد، معمولا دارای یک کنترل اصطلاحا جادویی بوده که با آن می‌توان مانند موس بر روی تلویزیون عمل کرد و کار کردن با آن برای عملکردهای هوشمند دستگاه مانند اتصال به اینترنت و استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها ساده‌تر است. این کنترل‌ها معمولا دارای دو بخش است و برخی از کلیدهای آن با مادون قرمز و بخش موس آن با بلوتوث کار می‌کند. کلیدهای معمولی این نوع کنترل‌ها که عملکردی به غیر از حالت موس دارند، معمولا ممکن است به همان دلیل کار نکردن کنترل‌های معمولی دچار مشکل شده باشند، اما اگر موس کنترل عمل نمی‌کند، لطفا به موارد زیر توجه داشته باشید:
  • ممکن است باتری کنترل تمام شده یا ضعیف شده باشد. نکته‌ی مهم در ارتباط با کنترل‌های موسی این است که به دلیل اینکه با بلوتوث کار می‌کند، باتری آن زودتر از کنترل‌های معمولی تمام می‌شود زیرا بلوتوث مصرف انرژی بالاتری دارد؛ می‌توانید از باتری‌های شارژی یا باتری‌های برندهای معتبر استفاده کنید تا باتری دیرتر تمام شود.
  • میدان مغناطیسی اطراف مانند وای فای، لامپ هالوژن، اشعه مایکروویو و ... بر روی این نوع کنترل‌ها نیز ممکن است تاثیر بگذارد و عملکرد آن را با اختلال مواجه کند بنابراین لطفا به این مورد نیز دقت داشته باشید.
  • لازم است یکبار اتصال کنترل را قطع کرده و مجدد وصل کنید که اصطلاحا به آن Unpair و Pair گفته می‌شود و با توجه به مدل تلویزیون کمی تفاوت دارد؛ در ادامه روش انجام آن را با توجه به سری مدل تلویزیون برای شما توضیح خواهیم داد.
  • برای اتصال کنترل به تلویزیون، در لحظه‌ی وصل شدن بهتر است فاصله کنترل تا تلویزیون کمتر از 30 سانتی‌متر باشد.

Unpair و Pair کنترل تلویزیون‌های سری J جی پلاس

برای قطع جفت‌سازی کلید Ok و کلید کم کردن صدای تلویزیون را به طور همزمان فشار دهید تا زمانی که چراغ کنترل به رنگ قرمز و آبی چشمک بزند. برای اتصال مجدد کلید Ok را فشار دهید و نگه دارید تا زمانی که بر روی تلویزیون پیغام رها کردن کلید نمایان شود. سپس با حرکت دادن کنترل، علامت موس را بر روی صفحه‌ی تلویزیون مشاهده خواهید کرد.

لغو اتصال و اتصال کنترل موسی آخرین مدل‌های تلویزیون‌ جی پلاس

برای ریست شدن اتصال موس بر روی مدل‌های جدید تلویزیون جی پلاس که مدل‌های MU، KU،KE، LU، LQ، PU، PQ50، 65MU است، به این شکل عمل کنید:
ابتدا علامت موس روی کنترل را انتخاب کنید. سپس دکمه‌ی Back را به همراه کلید کم کردن صدا به طور همزمان فشرده نگه دارید تا چراغ کنترل به حالت چشمک‌زن درآید؛ سپس کلیدها را رها کنید. پس از اینکه چراغ از حالت چشمک‌زن خارج شد، کنترل به تلویزیون متصل می‌شود و نام کنترل در قسمت بالای صفحه تلویزیون نمایش داده می‌شود.
اگر اتصال انجام نشد برق تلویزیون را یکبار قطع و وصل کنید و مجدد مراحل اتصال را انجام دهید.
نکته:
اگر تلویزیون شما مدل سری P جی پلاس است، برای اتصال ابتدا وارد منوی تلویزیون شده و در قسمت شبکه گزینه‌ی Bluetooth را انتخاب کنید و کنترل را از لیست جستجوهای بلوتوث انتخاب کنید.
کنترل جادویی تلویزیون مدل 50MU724 همراه با دانگل است و می‌بایست این دانگل به USB تلویزیون متصل شود و نیازی به انجام مراحل اتصال ندارد.  اگر کنترل موسی این مدل عملکرد ندارد، لطفا تلویزیون را از برق جدا کرده و دانگل را خارج کنید و سپس آن را وصل کنید. تلویزیون را روشن کنید و در صورت برطرف نشدن مشکل، برای بررسی و رفع ایراد آن درخواست تعمیرات تلویزیون GPlus ثبت نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

حسین بهاالدینی
۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ۰۱:۰۱

زیر نویس در تلویزیون من فعال نمیشه همیشه خاموش نشون میده اصلا"گزینه فعال یا روشن شدن نداره.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۳/۰۲/۰۸ ۱۱:۲۵

سلام و وقت به خیر؛ زیر نویس باید به صورت چسبیده به فایل باشه و گزینه‌ای برای روشن کردن زیرنویس در منوی تلویزیون برای روشن کردن زیرنویس فایل‌ها وجود نداره و اگر هم باشه مربوط به ورودی آنتن تلویزیون هست و در صورتی کاربرد داره که از طرف صدا و سیما زیرنویس ارائه شده باشه و بخواهید خاموش یا روشنش کنید. موفق باشید

در حال ثبت...