علت خرابی برد ظرفشویی چیست + نحوه تعویض برد

۳۰ آذر ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

ظرفشویی تا چند سال پیش از ابزارهای مدرن آشپزخانه‌ها به حساب می‌آمد، اما اخیرا در اکثر خانه‌ها وظیفه‌ی شستشوی ظروف کثیف را به صورت روزانه برعهده دارد و مانند دیگر دستگاه‌ها عضوی از آشپزخانه شده است.
در این دستگاه نیز مانند دیگر دستگاه‌های برقی، برد از اجزای اصلی ‌ است و نقش اصلی در کارکرد صحیح دستگاه دارد. در صورتی که برد ظرفشویی خراب شود، عملکرد کل دستگاه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض آن وجود داشته باشد.

در این مطلب دلایل اصلی خرابی برد ماشین ظرفشویی، علائم خرابی برد ظرفشویی و راهکارهای رفع مشکلات برد ماشین ظرفشویی را خواهیم گفت.

هر آنچه در مورد نگهداری ماشین ظرفشویی باید بدانید

علائم خرابی برد ظرفشویی


با توجه به اینکه برد ماشین ظرفشویی و یا به طور کلی برد هر دستگاه دیگری، اصلی‌ترین فرمان‌ها برای عملکردهای متفاوت را به دیگر قطعات دستگاه ارسال می‌کند، هر اختلالی در آن می‌تواند موجب شود که دستگاه به طور عادی کار نکند. البته می‌توان تا حدی تشخیص داد که ایراد رخ داده مربوط به برد دستگاه بوده است.

اگر دستگاه ماشین ظرفشویی شما یکی از نشانه‌های زیر را دارد، ممکن است دچار مشکل برد شده باشد. البته علائم و نشانه‌هایی که در ادامه خواهیم گفت، نشانه‌ی صد در صدی ایراد برد ماشین ظرفشویی نیست، اما می‌تواند یکی از علامت‌های آن باشد:
  • خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی؛ در این شرایط معمولا با نمایش ارور متوجه ایراد دستگاه خواهید شد.
  • نمایش ارورهایی که معمولا مربوط به ایراد برد است. در این مورد می‌توانید دلایل کدهای خطای ماشین ظرفشویی ال جی و علل ارورهای ماشین ظرفشویی جی پلاس را مطالعه فرمایید و از راهکار اصلی رفع ارور دستگاه مطلع شوید.
  • روشن نشدن ماشین ظرفشویی؛ زمانی که برد دستگاه حتی فرمان لازم برای روشن شدن و شروع فعالیت دستگاه را صادر نمی‌کند، ماشین روشن نخواهد شد. البته در نظر داشته باشید که ایراد می‌تواند مربوط به اتصالات برق تغذیه دستگاه باشد.
  • بروز اختلال در آبگیری یا تخلیه آب ماشین ظرفشویی؛ مشکل آبگیری و تخلیه آب ماشین ظرفشویی همیشه هم مربوط به شیر برقی و یا شیر تخلیه آب نیست و گاهی به دلیل مشکل برد ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود زیرا برد فرمان صحیح عملکرد قطعات مربوط را صادر نمی‌کند.
  • حرارت و افزایش دمای بیش از اندازه آب در ماشین ظرفشویی؛ یکی دیگر از نشانه‌های ایراد برد ماشین ظرفشویی عدم تشخیص دمای آب و کنترل اشتباه بازه‌ی دمایی است. به همین دلیل احتمال دارد آب داخل دستگاه بیش از اندازه گرم بشود.
  • عدم اجرای صحیح برنامه‌های ماشین ظرفشویی؛ ایراد برد ممکن است باعث شود دستگاه در حین اجرای برنامه‌ی شستشو متوقف شود و ظروف را به‌خوبی شستشو ندهد. البته معمولا به دلیل نمایش کد خطا، متوجه می‌شوید که برنامه به طور کامل انجام نشده است.

علل خرابی برد ظرفشویی چیست؟


خرابی برد ماشین ظرفشویی دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به تعدادی از اصلی‌ترین این دلایل اشاره خواهیم کرد:
  • نوسانات ولتاژ برق؛ همانطور که مشخص است نوسان و همچنین افت ولتاژ برق ممکن است به قطعات هر دستگاه الکترونیکی آسیب وارد کند. در مورد ماشین ظرفشویی نیز طبیعی است که نوسان و وجود هر مشکلی در برق ورودی به دستگاه و قطعات اصلی آن آسیب وارد کند. به همین علت است که تاکید می‌شود حتما محافظ برق مناسب بر سر راه برق ورودی دستگاه قرار گیرد.
  • خرابی خازن و فیوزهای روی برد ماشین ظرفشویی؛ بروز ایراد بر روی هریک از قطعات روی برد ماشین ظرفشویی می‌تواند عملکرد کلی دستگاه را مختل کند، زیرا فرمان صحیح و لازم به قطعات ارسال نخواهد شد.
  • دلیل دیگر ایراد برد ماشین ظرفشویی نفوذ آب و آسیب به دلیل رطوبت است. مانند هر قطعه و دستگاه دیگری اگر به این قطعات الکترونیکی آب نفوذ کند، دستگاه دچار ایراد جدی می‌شود.
  • ایراد سیم‌پیچی داخل دستگاه ماشین ظرفشویی می‌تواند موجب آسیب به برد و همچنین صدمه به دیگر قطعات دستگاه شود.
  • حرارت بالای داخل دستگاه باعث می‌شود قطعات روی برد ذوب شده و در نهایت عملکرد دستگاه را به طور کلی دچار اختلال کند.

تعویض برد ماشین ظرفشویی


تعویض برد ظرفشویی می‌بایست با دقت و آگاهی انجام شود و نیاز است از سوی  تعمیرکاران متخصص انجام شود. کارشناس برای تعمیر دستگاه پنل آن را باز کرده و پس از باز کردن اتصالات آن، برد جدید را جایگزین و تست می‌کنند و پس از اتمام مراحل تعمیرات، عملکرد آن را بررسی خواهند نمود. اگر ماشین ظرفشویی ال جی یا جی پلاس شما نیز دچار این مشکل شده است، برای بررسی و رفع ایراد آن درخواست تعمیرات ماشین ظرفشویی ثبت نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...