علت خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی و راه حل مشکل

۱۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

یکی از ایراداتی که بسیار هم متداول است و معمولا به دلیل استفاده‌ی اشتباه از دستگاه ایجاد می‌شود، خرابی آّبپاش یا اصطلاحا همان بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی است. آبپاش ماشین ظرفشویی هرچند که قطعه‌ای فنی داخل ساختار دستگاه نیست اما نقش مهمی در کارکرد آن و شستشوی ظروف دارد و خرابی آن باعث می‌شود که برای مدتی نتوانید از دستگاه استفاده کنید.
شاید بارها بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی را داخل دستگاه دیده باشید که هنگام چیدمان ظروف یا باز کردن سبدها لازم است آنها را در زاویه‌ای قرار دهید که مانع خارج کردن سبد و برخورد به ظروف نشود. این قطعه وظیفه‌ی پر کردن محفظه‌ی داخل دستگاه از آب و مواد شوینده دارد. معمولا داخل ماشین ظرفشویی 3 آبپاش در قسمت کف دستگاه، بخش میانی و بالای آن قرار گرفته است. به صورت دایره‌ای حرکت می‌کند و آب را با فشار بر روی ظروف و محفظه می‌ریزد. در ادامه مشکلاتی که ممکن است برای آبپاش ماشین ظرفشویی ایجاد شود را به همراه راه حل آن بررسی خواهیم کرد.
علت خرابی برد ظرفشویی چیست + نحوه تعویض برد

نشانه‌های خرابی بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟


با توجه به اینکه این قطعه زمانی کار می‌کند که درب دستگاه بسته بوده و برنامه برای اجرا انتخاب شده است، ممکن است به سادگی ایراد آن قابل تشخیص نباشد مگر اینکه از روی نشانه‌هایی مانند تمیز نشدن ظروف، باقی ماندن غذا یا لکه بر روی برخی از قسمت‌های ظروف و گاهی صدای غیر طبیعی در ماشین ظرفشویی تشخیص دهید که مشکل می‌تواند به دلیل خرابی اسپری ماشین ظرفشویی ایجاد شده باشد. می‌توانید در چنین شرایطی قطعه را به طور فیزیکی و زمانی که دستگاه خاموش است نیز تست کنید.

دلایل خرابی بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟


دلایل خرابی هریک از بازوهای ماشین ظرفشویی می‌تواند ایرادی فنی بوده و یا اینکه تنها به طرز استفاده از دستگاه ارتباط داشته باشد. در ادامه ایرادات را بررسی می‌کنیم:

علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی

  • نچرخیدن آبپاش به دلیل باقی ماندن مواد غذایی؛ همانطور که مشخص است مواد غذایی و ... می‌تواند مانع حرکت بازوی آبپاش شود و ممکن است این مواد غذایی برای مدتی طولانی بر روی آبپاش جمع شده و حالا دیگر امکان حرکت آن را محدود کرده باشد.
  • ایرادات فیزیکی آبپاش ماشین ظرفشویی؛ ایرادات خوذ قطعه نیز ممکن است مانع حرکت آبپاش شده باشد و احتمال دارد به دلیل اینکه آبفشان نمی‌تواند به درستی حرکت کند، شستشوی ظروف به خوبی انجام نشود.
  • افت فشار آب؛ یکی از دلایلی که باعث نچرخیدن آبفشان ماشین ظرفشویی می‌شود، افت فشار آب است؛ در صورتی که آب به میزان کافی و استاندارد وارد دستگاه و آبفشان‌ها نشود، این بازوها حرکت نمی‌کند. البته در چنین شرایطی دستگاه ارور و کد خطای مربوط به فشار پایین آب را نمایش می‌دهد و شما متوجه ایراد به وجود آمده خواهید شد. برای اطلاع از علت هریک از ارورها می‌توانید راهنمای علت ارورهای ماشین ظرفشویی ال جی و دلایل کدهای خطای ماشین‌های ظرفشویی جی پلاس را مطالعه نمایید.

دلیل مشکلات آبفشان ماشین ظرفشویی


این امکان هم وجود دارد که آبپاش حرکت کند و بچرخد، اما عملکرد درستی نداشته باشد که معمولا به دلایل زیر این مشکل رخ می‌دهد:
  • عدم اتصال صحیح آبفشان ماشین ظرفشویی؛ اگر آبپاش ماشین ظرفشویی به درستی متصل نشده باشد و یا اینکه لوله‌ی متصل به آن آب را به میزان کافی منتقل نکند آب‌پاش گاهی حرکت نمی‌کند. بنابراین یکی از موارد مهم در بروز این مشکل، اتصالات آن است.
  • ایراد پمپ ماشین ظرفشویی؛ همانطور که شاید دیده باشید در ماشین ظرفشویی آبفشان‌ها دارای موتور نیستند و از نظر الکتریکی نیز انرژی برای حرکت دریافت نمی‌کنند. این قطعه با فشار پمپاژ آب از سمت پمپ حرکت می‌کند و اگر پمپ سیرکولاسیون ماشین ظرفشویی با مشکلی مواجه شده باشد، این قطعه نیز به خوبی کار نمی‌کند. در این صورت نیاز به بررسی و عیب‌یابی دقیق دستگاه وجود دارد و در برخی موارد لازم است پمپ ماشین ظرفشویی تعویض شود. البته این احتمال هم می‌رود که پمپ دچار مشکل جدی نشده و فقط به دلیل ناخالصی‌ها مسدود شده و یا پروانه‌ی آن شکسته باشد.
8 راهکار فوری تعمیر ظرفشویی جی پلاس

راه حل خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی


خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی همیشه به دلیل مشکل جدی و تعمیراتی نیست؛ همانطور که گفتیم این ایراد یکی از مشکلاتی است که تا حد زیادی به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از دستگاه برمی‌گردد و اگر صحیح از دستگاه استفاده کنید، معمولا به ندرت دچار مشکل می‌شود. با رعایت موارد زیر می‌توانید از بروز مشکل آبفشان جلوگیری کرده و یا در صورت بروز ایراد، مشکل آن را رفع نمایید:
  • مواد غذایی را از روی ظروف پاک کنید و بعد آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.
  • آبفشان را هرچند وقت یکبار تمیز کنید. برای تمیز کردن آن، می‌توانید پیچ‌های آبفشان را باز کرده و آن را زیر آب با فرچه شستشو دهید تا منافذ آبپاش باز شود. گاهی لازم است شستشو با سرکه انجام شود تا انسداد و رسوب‌های داخل آن از بین برود.
  • فیلتر استوانه‌ای داخل دستگاه را بهتر است بعد از هربار استفاده شستشو دهید زیرا مواد غذایی و ذرات ممکن است در آن باقی بماند و در حین شستشو در فضای محفظه پخش شود و در قسمت‌های دیگر ماشین ظرفشویی نفوذ کند.
  • بررسی آب ورودی و فیلترهای ورودی آب ماشین ظرفشویی نیز می‌بایست انجام شود زیرا همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، افت فشار آب باعث عدم کارکرد آبپاش ماشین ظرفشویی می‌شود.
در نهایت اگر ایراد مربوط به هیچ‌یک از موارد گفته شده نبود، لازم است دستگاه به دقت مورد بررسی و بازدید قرار گیرد؛ ممکن است یکی از قطعات فنی دستگاه شما مانند پمپ، سوئیچ شناور و یا پروانه پمپ و ... دچار ایراد شده باشد. در چنین شرایطی لازم است دستگاه از طرف کارشناس ماهر و متخصص تعمیر شود.
نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با متخصصان گلدیران درخواست خود را ثبت نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...