سال جدید را هدفمندتر شروع کنیم

۰۱ فروردين ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

سال جدید معمولاً به عنوان نقطه‌ای برای تعیین اهداف جدید در زندگی در نظر گرفته می‌شود. فرصتی که بسیاری از ما به بازنگری، انتخاب مسیر جدید و انتخاب راه‌هایی برای بهبود زندگی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم سال جدید را بهتر آغاز کنیم.
بیشتر ما در ابتدای سال وقتی سر سفره‌ی هفت‌سین می‌نشینیم برای 365 روز پیش رو اهدافی در نظر می‌گیریم و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. اما آیا تا انتهای سال به آن پای‌بند می‌مانیم؟ اصلا دلیل اینکه سال تمام می‌شود و به بعضی از اهدافمان نمی‌رسیم چیست؟

چرا به اهدافمان نمی‌رسیم؟


شاید زیاد شنیده باشید که افراد می‌گویند برای موفقیت در زمینه‌ی مورد نظرشان خیلی تلاش کرده و آموزش دیده‌اند، اما هنوز هم موفق نشده‌اند به آنچه می‌خواهند برسند و خود را در رسیدن به آن شکست‌خورده می‌دانند. گاهی به نرسیدن‌ها فکر می‌کنیم و در ذهنمان مرور می‌کنیم که سال‌های گذشته هم این اهداف را برای خود تعیین کرده بودیم.
تحمل سختی‌ها و تغییر روتین‌های زندگی است که می‌تواند موجب رسیدن ما به هدف‌هایمان شود. تغییر همیشه همراه با سختی است و نمی‌توان بدون درد و ناراحتی رشد کرد. نکته بسیار کلیدی این است که اگر تلاشی نکنیم یا اقدامات ما دقیقا در راستا و متناسب با اهدافمان نباشد، شاید از آن نقطه‌ای هم که هستیم عقب‌تر برویم و بیشتر از هدف خود دور شویم. مهم‌ترین دلایل نرسیدن به اهداف معمولا این موارد هستند:
در نظر نگرفتن هدف واقعی و مشخص؛ مقصد ما باید واقعی و مشخص باشد؛ شاید در ذهنمان رویاهای بیشماری داریم که دوست داریم به همه‌ی آنها هم برسیم اما زمانی که برای خود هدف تعیین می‌کنیم باید کاملا شفاف و مشخص باشد. علاوه بر این باید روی مهم‌ترین خواسته‌ها تمرکز کنیم و تعداد زیادی هدف را برای خود در نظر نگیریم تا بتوانیم با تمرکز پیش برویم. تعیین تعداد زیادی هدف ممکن است منجر به شکست شود و همین شکست‌های پیاپی اعتماد به نفس و خودباوری را از ما می‌گیرد.


ترس از شکست؛ ترس از شکست می‌تواند ما را خیلی از موفقیت‌ها دور کند. وقتی که می‌ترسیم ممکن است کارهایی که باید را شروع نکنیم یا آنها را به تعویق بیندازیم.
منتظر ماندن برای شروع در شرایط ایده‌آل؛ شاید پیش آمده باشد که برای شروع کاری سوالات زیادی در ذهن شما هست که آیا با این شرایط و امکانات می‌توانم به اهدافم برسم؟ آیا زمان مناسبی است؟ و ...
باید در این مورد کمی منعطف‌تر بوده و خیلی کمال‌گرا نباشیم، زیرا در این شرایط ممکن است هیچ وقت شروع نکنیم. بهتر است با این دیدگاه پیش برویم که به احتمال زیاد خیلی از شرایط و پاسخ بسیاری از سوال‌ها در طول مسیر در دسترس خواهد بود.
نظم، تلاش مستمر و تعهد؛ در رسیدن به بعضی از اهداف ممکن است در نقطه‌هایی از راه خسته شویم و فکر کنیم نمی‌توانیم به هدف برسیم اما این موضوع خیلی مهم است که حتی وقتی خسته هم می‌شویم از اهدافمان دست نکشیم و ادامه دهیم.
عدم اقدام و شروع؛ اگر نگاهی به لیست اهداف خود بیندازیم ممکن است برای رسیدن به بعضی از آنها اصلا اولین قدم را هم برنداشته باشیم.
نگاه کوتاه‌مدت به اهداف؛ خیلی مهم است که به اهداف پای‌بند باشیم و بعد از دستیابی هم بتوانیم آن را حفظ کنیم.


عدم برنامه‌ریزی درست؛ اگر برنامه‌ای نداشته باشید در واقع برای شکست خود برنامه‌ریزی کرده‌اید. این جمله اهمیت تنظیم یک برنامه‌ی درست و اصولی را کاملا مشخص می‌کند.
عدم احساس لیاقت؛ خیلی وقت‌ها خواسته‌هایی داریم که بسیار هم برای ما دوست‌داشتنی هستند، اما چون احساس لیاقت و اعتماد به نفس کافی برای رسیدن به آن نداریم در راه دستیابی به آن شکست می‌خوریم. برای تقویت این حس لیاقت و شایسته بودن می‌توانیم اهداف کوچکی در نظر بگیریم و زمانی که به آنها دست پیدا می‌کنیم به خودمان پاداش دهیم.
عدم انگیزه کافی برای رسیدن به خواسته‌ها؛ زمانی که در ناحیه‌ی امن خود هستیم و این شرایط برای ما دردناک نیست شاید انگیزه‌ی کافی برای تغییر نداشته باشیم. یکی از دلایل اصلی نرسیدن ما به خواسته‌هایمان همین گرفتار شدن در محدوده‌ی امن است. برای مقابله با آن باید کم‌کم با ترس‌هایمان مواجه شویم و بهانه‌جویی‌های خود را به تدریج کنار بگذاریم. کلید موفقیت برای گذر از محدوده‌ی امن تداوم و استمرار است. کافی‌ است 21 روز در مسیر خود تداوم داشته باشیم تا محدوه‌ی امن ما گسترش پیدا کند. پس از 90 روز دیگر این روتین بخشی از سبک زندگی ما می‌شود.

چگونه هدف گذاری کنیم؟


برای دستیابی به آنچه می‌خواهیم باید به اهمیت هدف‌گذاری واقف باشیم زیرا اگر اهدافمان را به‌درستی تعیین نکنیم، نمی‌دانیم چه مسیری درست و چه راهی اشتباه است چراکه نقطه‌ی مقصد مشخص نیست. اما اگر هدف مشخص باشد، مقصد ثابت است و در هر نقطه از مسیر که فکر کنیم از مسیر اصلی منحرف شده‌ایم باز به سمت مقصد راهمان را تغییر می‌دهیم.
وقتی هدف‌گذاری می‌کنیم، می‌توانیم منابع و زمان مورد نیاز را برای دستیابی به آن پیش‌بینی کنیم. البته نحوه هدف‌گذاری بسیار مهم است و باید صحیح انجام شود. در ابتدا باید بدانیم ما باید سختی راه و رنج‌های مسیر رسیدن به اهدافمان را بپذیریم و بهانه‌ها را کنار بگذاریم. معمولا اهداف و مقصود همه‌ی انسان‌ها در چهار زمینه‌ی ثروت، سلامتی، خودشکوفایی و روابط است.
اگر هدفمان را طبق روش SMART انتخاب کنیم، مسیر بسیار شفاف‌تر و دستیابی به مقصد آسان‌تر خواهد بود. هدف‌گذاری به روش اسمارت یعنی اینکه:
  • هدف باید Specific باشد؛ یعنی مشخص و شفاف باشد. برای تعیین هدف درست و مشخص باید بدانید دلیل اهمیت خواسته و نیازهای شما برای رسیدن به آن چیست. شاید نیاز باشد بعضی از مهارت‌ها و تجربه‌ها را برای رسیدن به آن کسب کنید.
  • Measurable باشد، یعنی قابل سنجش و ارزیابی باشد. اینکه بدانید چقدر پیشرفت کرده‌اید خیلی انگیزه‌بخش خواهد بود. باید بدانید چگونه میزان نزدیک شدن به خواسته‌تان را بسنجید. این سنجش‌ باعث تمرکز شما در مسیر خواهد شد. پس باید تعیین کنید که معیارهای ارزیابی چیست و چگونه متوجه خواهید شد که به مقصد نزدیک می‌شوید.
  • Achievable و قابل دستیابی باشد. هدف شما نباید آنقدر دور از ذهن و دست‌نیافتنی باشد که از همان ابتدا منصرف شوید، بلکه باید واقع‌بینانه و قابل دستیابی بوده اما مشروط به افزایش توانایی‌های شما باشد.
  • Relevant و مرتبط (متناسب با خواسته) باشد. مقصد شما باید برای شما اهمیت داشته و منطبق با ارزش‌هایتان باشد. علاوه بر این در تضاد با دیگر نیازها و هدف‌های شما نباشد.
  • Time-bound باشد؛ یعنی مبتنی بر زمان باشد. برای رسیدن به آنچه می‌خواهید جدول زمانی تعیین کنید و نسبت به آن مسئولیت‌پذیر باشید. این جدول زمانی مشخص می‌کند شما برای رسیدن به خواسته‌تان باید چه کارهایی هر روز و هر هفته انجام دهید.

‌نکات کلیدی در مسیر رسیدن به اهداف


مکتوب کردن؛ اهداف خود را بنویسید. طی تحقیقاتی مشخص شده است که نوشتن اهداف تا 42 درصد احتمال دستیابی به آنها را افزایش می‌دهد، زیرا موجب شفافیت و ترغیب شما به اقدام خواهد شد. وقتی به لیست خود نگاه می‌کنید مجدد تشویق می‌شوید که در مسیر خود مسئولیت‌پذیر باشید و از موانع مسیر خود ساده‌تر عبور خواهید کرد.
حفظ پتانسیل؛ نداشتن نظم و ثبات و داشتن عادت‌های بد پتانسیلی که قرار است برای دستیابی به خواسته‌هایتان صرف شود را هدر می‌دهد.
توجه به مسیر؛ در طول رسیدن به خواسته‌ها نیاز نیست فقط به هدف چشم بدوزید و لازم است از مسیر لذت هم ببرید؛ روزهایی که در پی رسیدن به رویاهایتان سپری می‌شود روزهای عمر شماست. شاید گاهی نیاز باشد متناسب با مقصد، در مورد مسیرتان نیز بازنگری کنید.
صبر و پایداری؛ شاید روزهایی بگذرد و متوجه شوید پیشرفتی نداشته‌اید و یا حتی چند قدمی هم به عقب برگشته‌اید اما نباید با شکست‌های کوچک در مسیر مایوس شوید.

امسال را متفاوت رقم بزن


سال عوض می‌شود و تقویم ورق می‌خورد! صفحه‌ای خالی به ما بخشیده می‌شود و پیش روی ما قرار می‌گیرد تا با آرزوها و امیدهایمان آن را پرکنیم. همه‌ی ما این توانایی را داریم که رویاهایمان را زندگی کنیم و سرنوشت خود را باشکوه رقم بزنیم. کافی است به قدرت درونی خود ایمان داشته باشیم.
اجازه دهید امسال آغازی باشد برای تحقق آرزوهای بزرگتر، برای کشف توانایی‌های بیشتر و برای زندگی با اشتیاق و انگیزه فراتر. بگذارید هر روز گامی در مسیر بهبود و پیشرفت باشد؛ تا در پایان امسال، با افتخار به عقب نگاه کرده و ببینید که چقدر بهتر و قدرتمندتر شده‌اید. در طول سال از اینکه رویاها در قلبتان زنده هستند لذت ببرید.
امیدوارم این سال برای شما و عزیزانتان همراه با خوشبختی، سلامتی و موفقیت باشد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...