روش تمیز کردن فیلتر لباسشویی + تعمیر و تعویض

۱۵ مرداد ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
تمیز کردن فیلتر لباسشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی در خیلی از مواقع نیاز است که انجام شود و حتی بهتر است قبل از اینکه کثیفی یا گرفتگی آن بر روی روند کار دستگاه اثر بگذارد، در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و به صورت مداوم آن را تمیز کنید. معمولا ماشین‌های لباسشویی بر سر راه لوله ورودی آب یک فیلتر تصفیه دارند که معمولا خیلی زود کثیف نمی‌شود و طی سرویس نگهداری دستگاه از سوی کارشناس مورد بررسی و سرویس دوره‌ای قرار می‌گیرد. یکی دیگر از فیلترهایی که در ساختار دستگاه قرار گرفته و بسیار هم کاربردی و مهم است، فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی است.

اگر به دنبال تعمیر هستید به صفحه تعمیر ماشین لباسشویی مراجعه کنید.

فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، ذرات و اشیائی که ممکن است از دیگ ماشین لباسشویی در مسیر لوله تخلیه قرار گرفته باشد را تصفیه می‌کند و مانع از ورود آنها به پمپ تخلیه دستگاه می‌شود زیرا گرفتگی مسیر تخلیه و پمپ تخلیه موجب سوختن آن می‌شود. با توجه به اینکه دستگاه‌ها به طور هوشمند طراحی شده و ایرادات متفات را به شکل ارور بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهد، ایراد گرفتگی پمپ تخلیه که باعث عدم تخلیه آب دستگاه می‌شود را هم به شکل ارور OE بر روی نمایشگر نشان داده و شما متوجه می‌شوید که مشکلی در روند تخلیه آب دستگاهتان وجود دارد. در این مقاله روش تمیز کردن فیلتر لباسشویی، تعمیر فیلتر لباسشویی و دلیل تعویض فیلتر لباسشویی را به طور کامل توضیح خواهیم داد. اگر در مورد ارور و کد خطای ماشین لباسشویی خود اطلاعاتی ندارید، می‌توانید به پیغام‌ ماشین لباسشویی ال جی و یا خطای ماشین لباسشویی جی پلاس مراجعه کنید.

راهکار رفع خطای OE ماشین لباسشویی

هر یک از برندهای ماشین لباسشویی و حتی مدل‌های متفاوت هر برند ممکن است در پی عدم تخلیه و بروز مشکل برای تخلیه آب، ارورهای متفاوتی را نمایش دهند که معمولا در ماشین لباسشویی‌های ال جی با حروف OE و در ماشین لباسشویی‌های جی پلاس با حروف OE، F9E1، E5 یا E12 نمایان می‌شود. اگر ماشین لباسشویی شما ارور OE یا دیگر ارورهای مربوط به عدم تخلیه آب را نمایش می‌دهد، به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه داشته باشید:

  • نکته‌ی اول که بسیار مهم است، بررسی محل تخلیه و یا همان فاضلاب منزل است؛ اگر محل تخلیه مسدود شده باشد، آّب از دستگاه خارج نمی‌شود و به همین دلیل ارور OE بر روی صفحه دستگاه مشاهده خواهید کرد.
  • گاهی در محل تخلیه و یا حتی خود دستگاه مشکلی برای تخلیه آب وجود ندارد اما لوله خروجی آب به دلیل تاخوردگی و گرفتگی جلوی خروج آب را گرفته است و لازم است مشکل رفع گردد.
  • نحوه قرارگیری و همینطور اتصال لوله تخلیه آب ماشین لباسشویی به فاضلاب در روند تخلیه آب اهمیت زیادی دارد و باید استانداردهای مربوط به آن رعایت شود؛ طبق استاندارد باید لوله تخلیه به اندازه 60 سانتی‌متر و تا حدود 1 متر از سطح زمین به سمت بالا آمده و سپس به محل تخلیه متصل شود و در غیر این صورت با مشکل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی مواجه خواهید شد.
روش تمیز کردن فیلتر لباسشویی

  • یکی از دلایل دیگر که البته ایراد به حساب نمی‌آید و ممکن است موجب عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی شود، فعال بودن عملکرد Rinse hold است که باعث می‌شود بعد از مرحله‌ی آبکشی آب داخل دیگ دستگاه باقی بماند و این روند طبیعی است.
  • مهم‌ترین علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی، گرفتگی فیلتر پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی است و در این شرایط لازم است آن را باز کنید و تمیز کنید. در ادامه روش تمیز کردن فیلتر پمپ تخلیه را خواهیم گفت.

روش تمیز کردن فیلتر لباسشویی چگونه است؟

روش تمیز کردن فیلتر لباسشویی چگونه است؟

شاید بارها دیده باشید که فیلتر پمپ تخلیه به شکل دریچه کوچکی در قسمت پایین ماشین لباسشویی سمت راست قرار گرفته است. در بیشتر مدل‌های ماشین لباسشویی در این محل یک لوله و شلنگ اضطراری کوچک برای تخلیه آب ماشین لباسشویی قرار گرفته است که از طریق آن می‌توانید آب داخل ماشین لباسشویی را نیز تخلیه کنید. البته در صورتی که نیاز است آب را از این طریق تخلیه کنید، ابتدا یک ظرف زیر آن قرار دهید که آب روی زمین و در محیط نریزد و بعد شلنگ را که تا چند سانتی‌متر می‌توان آن را بیرون کشید، بیرون بیاورید و درپوش آن را باز کنید تا آب خارج شود. پس از خارج شدن آب، درپوش را محکم ببندید و شلنگ کوچک را در همان محل خود قرار دهید.
مرحله‌ی بعد تمیز کردن فیلتر است. معمولا توصیه می‌شود این فیلتر را ماهی یکبار تمیز کنید.

انواع روش تمیز کردن فیلتر لباسشویی

برای تمیز کردن فیلتر، ابتدا یک دستمال زیر دریچه قرار دهید تا در صورت چکیدن قطرات آب، زمین تمیز باقی بماند. سپس فیلتر را که دایره‌ای شکل است برخلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید و آن را بیرون بکشید. با یک دستمال داخل محل پمپ تخلیه را تمیز کنید و اگر گرفتگی دارد آن را باز کنید. سپس مجدد فیلتر را در محل مربوط قرار دهید و درپوش آن را ببندید. دقت داشته باشید که فیلتر خوب و محکم بسته شود تا در حین کار دستگاه آب نشت نکند.
به شما توصیه می‌کنیم فیلتر پمپ تخلیه را در بازه‌های یکماهه تمیز کنید؛ برخی مزایای تمیز کردن فیلتر پمپ تخلیه موارد زیر است:
  • رفع بوی بد داخل ماشین لباسشویی
  • جلوگیری از توقف دستگاه به دلیل مشکل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی
  • جلوگیری از آسیب‌های احتمالی پمپ تخلیه و سوختن آن به دلیل انسداد

چه زمانی نیاز به تعمیر و تعویض فیلتر ماشین لباسشویی است؟

اگر ذرات و اشیائی در محل پروانه‌های پشت فیلتر پمپ تخلیه گیر کرده و آن را مسدود کرده باشد، باعث سوختن پمپ خواهد شد و در این شرایط نیاز است پمپ تخلیه و یا فیلتر و ... تعمیر یا تعویض شود. تعمیر فیلتر لباسشویی و تعویض فیلتر لباسشویی می‌بایست از سوی کارشناس ماهر انجام شود؛ بنابراین در صورت نیاز می‌توانید درخواست تعمیرات ماشین لباسشویی ال جی و جی پلاس خود را ثبت نمایید. البته ممکن است سوختن پمپ تخلیه و یا مشکل فیلتر ماشین لباسشویی دلایل دیگری داشته باشد که کارشناس تعمیرات با بررسی دقیق دستگاه آن را تشخیص خواهند داد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...