روش افزایش بازده موتورخانه + معرفی روش های بهینه سازی عملکرد موتورخانه

۲۸ دی ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

این روزها استفاده از موتورخانه و اختصاص فضایی برای آن در ساختمان‌های مسکونی متداول نیست و بیشتر از پکیج‌های شوفاژ دیواری استفاده می‌شود که هم استفاده از آن آسان‌تر بوده و هم نیاز به فضای زیادی ندارد؛ اما برای برخی از ساختمان‌های اداری و تجاری و مجتمع‌ها برای گرمایش آب مصرفی و گرمایش محیط همچنان از سیستم موتورخانه استفاده می‌شود. موتورخانه‌‌ها دسته‌بندی صنعتی و مسکونی دارند.


موتورخانه‌ فضایی بزرگ است که در آن قطعات مکانیکی و بعضی از کنترل‌کننده‌های الکتریکی قرار می‌گیرد تا فرآیند مربوط به تامین نیاز گرمایشی یا سرمایشی یک ساختمان در آن انجام شود. البته اندازه‌ی موتورخانه‌ها بر اساس ابعاد و اندازه ساختمان و تعداد واحدها می‌تواند متفاوت باشد. در واقع موتورخانه اتاقی است که تجهیزات مورد نیاز تهویه مطبوع ساختمان در آن قرار می‌گیرد و معمولا در زیرزمین و یا محلی نسبتا دورتر از محیط مسکونی است. در موتورخانه تجهیزاتی مانند کویل‌ها، لوله‌کشی‌ها، دیگ آب و دیگ بخار و ... قرار می‌گیرد و به همین علت بهتر است کمی دورتر از محل زندگی باشد و یا در زیرزمین قرار گیرد. موتورخانه مصرف انرژی نسبتا بالایی دارد و افزایش راندمان و جلوگیری از اتلاف انرژی نیز در ارتباط با موتورخانه اهمیت به‌سزایی دارد. به همین دلیل در این مقاله راهکارهای افزایش راندمان موتورخانه و روش‌های بهینه‌سازی عملکرد موتورخانه را خواهیم گفت. قبل از آن نکاتی که باعث از هدر رفتن انرژی موتورخانه می‌شود را بررسی می‌کنیم.

چه نکاتی باعث اتلاف انرژی موتورخانه می‌شود؟


اتلاف انرژی موتورخانه در واقع اتلاف همان انرژی گرمایشی و هوای خنک محیط در تابستان است. برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایشی به عایق‌بندی محیط، دمای تعیین شده، نوع درب و پنجره‌ها، پرده‌های مورد استفاده، دریچه‌هایی مانند دریچه کولر، هواگیری صحیح رادیاتورها در صورت استفاده از آن، ایزوگام پشت‌بام و ... توجه داشته باشید. در ادامه راهکارهای افزایش راندمان موتورخانه را به طور کامل خواهیم گفت.

بهینه سازی عملکرد موتورخانه


افزایش راندمان موتورخانه تقریبا ساده است و با رعایت راهکارهای زیر می‌توانید بازده موتورخانه را تا حد قابل توجهی افزایش دهید:

  • تنظیم دقیق مشعل موتورخانه؛ مشعل موتورخانه نباید بیش از اندازه زیاد و یا خیلی کم باشد. اگر حرارت زیاد باشد به دلیل اینکه گرمایش زیادی تولید می‌شود، ممکن است افراد دائم تنظیم شیر شوفاژ‌ها را تغییر دهند و در گرمادهی و عملکرد سیستم گرمایش ناهماهنگی ایجاد می‌شود. میزان حرارت کم نیز باعث کارکرد مداوم با توان حداکثری موتورخانه خواهد شد.
  • استفاده از لوله‌های استاندارد و توجه به عایق‌کاری آنها؛ همانطور که می‌دانید عایق‌کاری صحیح لوله‌ها اهمیت زیادی دارد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم موتورخانه تا محل سکونت کمی فاصله دارد و اگر انتقال آب گرم اگر از طریق لوله‌هایی با عایق نامناسب صورت گیرد، انرژی زیادی طی مسیر لوله‌ها هدر می‌رود.
نحوه شستشوی شوفاژ و رسوب زدایی آن در خانه
+ آموزش گام به گام

  • سرویس‌ و نگهداشت صحیح موتورخانه؛ یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن انرژی، رسوب داخل لوله‌ها و دیگ و ... است. زمانی که داخل دیگ و لوله‌ها رسوب جمع شود، از تمامی فضای دیگ برای گرمایش استفاده نمی‌شود و آب داغ هم به خوبی در لوله‌‌ها گردش نمی‌کند و میزان زیادی از گرما به همین دلیل از بین خواهد رفت؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما سرویس و نگهداشت موتورخانه را هر شش ماه یکبار انجام دهید زیرا در بلند مدت هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
  • در سرویس و نگهداشت موتورخانه در صورت نیاز ترموستات‌های لازم متصل می‌شود، مشعل تنظیم می‌شود، تجهیزات موتورخانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، مطابقت دیگ و مشعل انجام می‌شود و در صورت نیاز سیستم کنترل هوشمند نصب می‌گردد تا موتورخانه در بهینه‌ترین حالت ممکن عمل کند.

  • توجه به عایق‌بندی درب و پنجره‌ها؛ اگر موتورخانه به طور مداوم و با حداکثر توان کار کند اما انرژی گرمایشی و یا سرمایش به دلیل عایق‌بندی نامناسب پنجره‌ها و پنجره‌های تک‌جداره هدر برود و یا سرمای محیط بیرون دائم به فضای داخلی منتقل شود و عملکرد سیستم گرمایشی را خنثی کند، شما ناچار می‌شوید هزینه‌های بسیار بیشتری برای کارکرد مداوم و با توان بالای موتورخانه بپردازید.
  • هواگیری شوفاژها؛ اگر از شوفاژ یا همان رادیاتور برای گرمایش استفاده می‌کنید، سعی کنید ماهی یکبار هواگیری آن را انجام دهید. هوای داخل شوفاژ باعث می‌شود آب گرم مورد نیاز به شوفاژ وارد نشود و گرما در مسیر لوله‌ها هدر برود. برای انجام صحیح آن می‌توانید روش هواگیری و استفاده صحیح از رادیاتورها را بخوانید.
افزایش بازده موتورخانه راهکار سختی ندارد و تنها رعایت و توجه به همین نکات کافی است تا در بلندمدت هزینه انرژی کمتری بپردازید و راندمان سیستم تهویه مطبوع محیط را بالا ببرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...