دلیل لکه‌های سفید بر روی لیوان‌‌های بلوری

۲۳ اسفند ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

هرچند که ماشین‌‌های ظرفشویی طی چند سال اخیر شستشوی ظروف را بسیار ساده‌تر کرده است اما ممکن است گاهی هم بعد خارج کردن ظرف‌ها از دستگاه متوجه شویم که ظروف دارای لکه و یا کف بوده و یا اینکه خیلی خوب تمیز نشده است. یکی از شایع‌ترین مواردی که پس از شستشوی ظروف در ماشین‌های ظرفشویی مشاهده می‌شود، لکه‌های سفید روی ظرف به ویژه لیوان‌ها و اصطلاحا سفیدک زدن ظروف و لیوان است. امروز و در این مطلب تمامی دلایلی که باعث ایجاد لکه‌های سفید بر روی لیوان می‌شود را بررسی خواهیم کرد.

چرا ماشین ظرفشویی ظرف‌ها را تمیز نمی‌شوید؟

دلایل لکه‌های سفید بر روی لیوان‌ها


سفیدک زدن ظروف ممکن است بر روی لیوان‌ها و ظروف بلوری بیشتر مشخص شود و آنها را کدرتر کند. این مشکل می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:
بالا بودن سختی آب منطقه؛ برای کنترل سختی آّب می‌بایست حتما از نمک استفاده کنید و حتما در صورت اتمام نمک، مخزن نمک ماشین ظرفشویی را پر کنید. در این مورد می‌توانید ویدئوی نحوه ریختن نمک و جلادهنده در ماشین ظرفشویی ال جی را مشاهده کنید. در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی تنظیم درجه نمک دستی بوده و در برخی مدل‌ها به صورت دیجیتالی از روی پنل قابل تنظیم است. املاح داخل آب که تشکیل شده از کلسیم و منیزیم است، اگر از طریق فیلتر رزینی دستگاه تصفیه نشود بر روی ظروف رسوب کرده و لکه‌‎های سفید ایجاد می‌کند. فیلتر رزینی دستگاه نیاز به احیا دارد نمکی که در مخزن نمک ماشین ظرفشویی ریخته می‌شود، این احیاسازی را انجام می‌دهد. زمانی که نمک ماشین ظرفشویی تمام می‌شود معمولا بر روی بیشتر برندهای ماشین‌های ظرفشویی علامتی مانند S نمایان می‌شود و نشان‌دهنده‌ی تمام شده نمک دستگاه است.


  • نشتی نمک در ماشین ظرفشویی؛ اگر درب مخزن نمک به خوبی بسته نشود و مشکل پیدا کرده و یا از اطراف درب نشتی وجود داشته باشد، علاوه بر اینکه بر روی ظروف لکه و خط و خش ایجاد می‌کند ممکن است در طولانی‌مدت باعث آسیب به سبد و فضای کابین ماشین ظرفشویی نیز بشود. اگر متوجه نشتی نمک و لکه‌های سفید در کف ماشین ظرفشویی شدید، دستگاه شما نیاز به بررسی و رفع ایراد از سوی کارشناس تعمیرات دارد.

  • عدم استفاده صحیح از جلادهنده؛ همانطور که می‌دانید جلادهنده نیز مانند نمک ضروری بوده و نیاز است حتما از جلادهنده هم استفاده کنید. حتی اگر از شوینده و قرصی استفاده می‌کنید که دارای نمک و جلادهنده است، باز هم لازم است در مخزن جلادهنده مقداری جلادهنده بریزید. جلادهنده به دلیل ایجاد حالت لغزندگی بر روی ظروف از باقی ماندن لکه‌های جلوگیری می‌کند. در این مورد می‌توانید به راهنمای نحوه استفاده از مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی مراجعه کنید. دقت داشته باشید زمانی که جلادهنده‌ی ماشین ظرفشویی تمام می‌شود، در بیشتر مدل‌های ماشین ظرفشویی و بیشتر برندها علامتی مانند یک ستاره یا خورشید کوچک بر روی پنل نمایان شده و نشان می‌دهد که مایع جلادهنده به اتمام رسیده است.
  • استفاده زیاد یا اشتباه از مواد شوینده؛ مواد شوینده بیشترین تاثیر را در شستشوی باکیفیت ظروف در ماشین ظرفشویی دارد. توصیه می‌کنیم از مواد شوینده اصلی استفاده کنید و شوینده‌های تقلبی را استفاده نکنید. به زودی در مورد نحوه تشخیص شوینده‌های اصل و تقلبی مطلبی منتشر خواهیم کرد. حتما به تاریخ انقضای مواد شوینده هم توجه داشته باشید. علاوه بر آن می‌بایست به میزان مناسب از پودر استفاده کنید و بیش از اندازه مواد شوینده استفاده نکنید.

  • چیدمان صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی؛ یکی از دلایل مهم دیگر در ایجاد لکه بر روی ظروف و لیوان‌ها و همچنین تمیز نشدن کامل داخل لیوان، چیدمان اشتباه ظروف است به گونه‌ای که بازوی آبفشان در زاویه‌ی مناسبی برای شستشوی ظروف قرار نمی‌گیرد. بهتر است ظروف را طبق راهنمای دفترچه بچینید تا در بهترین حالت ظروف شستشو شود.
نحوه صحیح چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی ال جی

  • گرفتگی بازوهای آبفشان یا همان آبپاش؛ همانطور که هرچند وقت یکبار شاهد رسوب گرفتن داخل کتری و یا لوله‌های آب منزل هستیم، بازوهای آبفشان ماشین ظرفشویی هم پس از مدتی استفاده رسوب می‌گیرد و عملکرد دستگاه ضعیف می‌شود؛ البته امکان جلوگیری از آن به طور کلی وجود ندارد ولی اگر سرویس دوره‌ای ماشین ظرفشویی در بازه‌های 6 ماهه انجام شود این مشکل کمتر ایجاد می‌شود و در نهایت موجب باقی ماندن لکه‌های سفید بر روی ظروف نخواهد شد.
باقی ماندن لکه بر روی ظروف
ممکن است بر روی ظروف شما لکه‌ی سفید باقی نماند اما لکه‌های غذا، چای و ... بر روی ظروف باقی مانده باشد. در این صورت ممکن است به دلایل دیگری مانند کثیفی فیلتر پمپ تخلیه، بروز مشکل در برد ماشین ظرفشویی، کاهش فشار آّب، بروز مشکل در پمپ ورودی آب ماشین ظرفشویی و ... باشد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...