دلایل اصلی خاموش شدن جارو برقی کدام است؟

۱۱ تير ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
دلیل خاموش شدن جاروبرقی

خاموش شدن جاروبرقی آن هم زمانی که می‌خواهیم منزل را برای میزبانی از مهمانان عزیز آماده کنیم، می‌تواند اتفاق خیلی غیرمنتظره‌ای باشد؛ اینکه خانه نامرتب و پر از خرده‌ریزه‌هایی باشد که به دلیل خرابی جاروبرقی نمی‌توانیم آنها را هر چه زودتر جمع‌آوری کنیم، خیلی ناخوشایند است؛ خاموش شدن جاروبرقی در حین جارو کشیدن شاید باعث شود فکر کنیم که دستگاه سوخته و یا مشکلی پیدا کرده که نیاز به تعمیرات دارد و به همین سادگی‌ها هم قابل رفع و قابل استفاده‌ی مجدد نیست. اما ممکن است دلیل خاموش شدن جارو برقی ایراد فنی هم نباشد و حتی دستگاه نیازی به تعمیرات نیز نداشته باشد. در ادامه دلایل اصلی خاموش شدن جارو برقی را بررسی خواهیم کرد.

7 نکته طلایی برای طول عمر و نگهداری جاروبرقی

مهم‌ترین علل خاموش شدن جارو برقی کدام است؟

خاموش شدن جاروبرقی

خاموش شدن جارو برقی در حین کار ممکن به چند علت باشد که برخی فنی بوده و برخی هم به دلیل روند طبیعی کار دستگاه است که شامل موارد زیر می‌شود:
  • عدم ورود برق به جارو برقی؛ اگر به هر دلیلی مانند ایراد پریز برق، قطعی برق، مشکل دوشاخه و یا سیم برق جاروبرقی، برق به دستگاه نرسد، طبیعی است که کار نمی‌کند و گاهی ممکن است در حین کار به دلیل اتصالی و قطع و وصلی برق سیم جاروبرقی، دستگاه خاموش شود. با توجه به اینکه سیم جاروبرقی هر بار برای استفاده از قسمت سیم‌جمع‌کن به بیرون کشیده می‌شود، ممکن است آسیب دیده و دچار قطعی شده باشد.
  • نوسان ولتاژ برق؛ شاید به‌ندرت اتفاق بیفتد اما باز این امکان هم وجود دارد که جاروبرقی به دلیل نوسان برق خاموش شود؛ به ویژه زمانی که به یک محافظ یا چندراهی برق چند دستگاه پرمصرف را به علاوه‌ی جاروبرقی متصل می‌کنید، این امکان وجود دارد که به دلیل اینکه جریان مورد برق مورد نیاز وارد دستگاه نمی‌شود، جارو برقی خاموش شود.
  • پر بودن کیسه یا مخزن جاروبرقی؛ اگر کیسه یا مخزن جاروبرقی پر شود دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود و این کارکرد طبیعی دستگاه بوده و ایراد محسوب نمی‌شود. در صورتی که کیسه جارو برقی شما از نوع پارچه‌ای و قابل شستشو است، آن را با دست بشویید.
  • انسداد لوله خرطومی یا برس جاروبرقی؛ در صورتی که لوله خرطومی یا لوله تلسکوپی مسدود شود، لوله خرطومی تاخوردگی داشته باشد و یا اینکه قسمت برس یا پارویی جاروبرقی با زباله یا مو مسدود شده باشد، دستگاه صدای غیرطبیعی می‌دهد، مکش آن کم‌کم ضعیف شده و سپس خاموش خواهد شد. اگر این انسداد رفع نشود، پس از مدتی استفاده ممکن است به موتور دستگاه نیز آسیب برساند. در برخی موارد کلید پاور جارو برقی که در بعضی مدل‌ها بر روی دسته‌ی لوله خرطومی قرار دارد، دچار مشکل بوده و قطع شده است. در صورتی که به نظر می‌رسد کلید پاور روی لوله خرطومی دچار مشکل شده و علت اصلی خاموشی دستگاه همان است، یکبار لوله خرطومی را جدا کنید و دوباره وصل کنید. اگر لوله خرطومی دچار مشکل شده و به طور کلی سیم کلید آن قطع شده است، می‌بایست تعویض شود و لوله خرطومی جدید جایگزین گردد. در مدل‌هایی که بر روی لوله خرطومی کلید پاور وجود ندارد و به طور کلی بر روی لوله خرطومی بخش الکتریکی قرار نگرفته است، امکان شستشوی لوله خرطومی برای باز شدن لوله وجود دارد.
علت خاموش شدن جاروبرقی

  • کثیفی و گرفتگی فیلتر جارو برقی؛ فیلتر جارو برقی ذرات و گرد و غبار بسیار ریزی که ممکن است وارد دستگاه شده و در مخزن یا پاکت زباله قرار نگرفته باشد را جذب می‌کند تا از پراکنده شدن گرد و غبار و بروز مشکل در فضای جارو برقی جلوگیری شود. این فیلتر از نفوذ ذرات به موتور دستگاه نیز جلوگیری می‌کند. لازم است فیلترها به صورت دوره‌ای تمیز یا تعویض شود. بعضی از فیلترهای جارو برقی قابل شستشو بوده و برخی نیز غیرقابل شستشو هستند و باید تعویض شوند؛ و یا اینکه با تکان دادن گرد و غبار از روی آن رفته و مجدد قابل استفاده خواهد بود. برای اطلاع از روش تمیز کردن فیلتر جاروبرقی با توجه به مدل دستگاه خود می‌توانید به دفترچه راهنمای جارو برقی خود مراجعه نمایید. اگر جاروبرقی شما ال جی یا جی پلاس است، در همین سایت امکان دانلود دفترچه راهنمای جارو برقی شما وجود دارد.
در نظر داشته باشید فیلتر خروجی جارو برقی اگر از نوع هپا باشد، قابل شستشو نبوده و نباید شسته شود. فیلترهای جارو برقی‌های ال جی اگر از نوع هپا نباشد، امکان شستشو با آب سرد اما بدون مواد شوینده را دارد. برای خشک شدن فیلتر نیز آن را دور از حرارت و نور خورشید و در سایه قرار دهید تا خشک شود. برای تمیز کردن جارو برقی می‌توانید به راهنمای نحوه تمیز کردن جاروبرقی مراجعه کنید.
  • سوختن و یا نیم‌سوز شدن موتور جاروبرقی؛ یکی از دلایل بسیار مهم خاموش شدن جارو برقی، بروز ایراد در موتور دستگاه است. البته سوختن موتور جاروبرقی ممکن است ابتدا با نیم‌سوز شدن و صدای غیرطبیعی مشخص شود و کاملا غیرمنتظره نباشد. گاهی با کم شدن مکش جاروبرقی متوجه ضعیف شدن موتور آن خواهید شد. در این باره می‌توانید مطلب علائم سوختن موتور جاروبرقی را مطالعه فرمایید.
علت روشن نشدن جاروبرقی

  • اگر جاروبرقی شما با حداقل توان تا 30 دقیقه و یا با حداکثر توان تا مدت 20 دقیقه کار می‌کند، مشکلی ندارد و کارکرد آن طبیعی است. اگر موتور جاروبرقی داغ شود، ترموستات دستگاه فرمان لازم برای قطع شدن و خاموشی را صادر می‌کند تا برای محافظت از موتور، دستگاه خاموش شود. در واقع این روند به دلیل آن است که به دستگاه فشار وارد نشود. اگر بلافاصله بخواهید دستگاه را مجدد روشن کنید، دستگاه به دلیل داغ بودن روشن نخواهد شد و لازم است مدتی حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید و سپس دستگاه را مجدد روشن کنید. بهتر است برای جلوگیری از داغ شدن جارو برقی، مدت زمان استفاده از دستگاه و استراحت آن را به نحوی مدیریت کنید تا به دستگاه فشار وارد نشود.
  • قطعی مدار و ایراد در اتصالات الکتریکی جارو برقی؛ گاهی قطعی مدار برقی و اتصالات برقی داخل دستگاه موجب خاموش شدن ناگهانی آن در حین کار خواهد شد، زیرا امکان تامین برق موتور به دلیل آسیب‌دیدگی مدار برق داخلی دستگاه وجود ندارد. همچنین خرابی برخی قطعات مکانیکی جارو برقی نیز ممکن است کارکرد دستگاه را متوقف کند.

تعمیر جارو برقی ال جی و جی پلاس همراه با گارانتی تعمیر

علت روشن نشدن جاروبرقی چیست

اگر جارو برقی شما دچار مشکل شده است و با توجه به موارد گفته شده در بالا به این نتیجه رسیده‌اید که احتمالا ایراد دستگاه جدی است و نیاز به بررسی و تعمیر دارد، نگران نباشید. فقط کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید. برای صحبت با کارشناسان و اطلاع از روند و هزینه تعمیرات کافی است درخواست تعمیرات جارو برقی خود را ثبت نمایید؛ امتیاز اطمینان به نمایندگی رسمی و مجاز تعمیرات این خواهد بود که دستگاه شما پس از تعمیر، در بازه گارانتی تعمیر قرار خواهد گرفت و شرکت گلدیران نسبت به آن دسته از ایراداتی که مرتبط با ایراد قبلی باشد، همچنان پاسخگو خواهد بود.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...