دستکاری کنتور برای کاهش قبض گاز

۲۲ دی ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
اتلاف انرژی
باتوجه به شروع فصل سرما و افزایش استفاده از منابع طبیعی هم چون گاز و افزایش هزینه‌های قبض، نیاز است که به طور کلی به توضیح نکاتی بپردازیم تا ضمن صرفه جویی در منابع طبیعی، از افزایش نجومی مبلغ گاز نیز جلوگیری کنیم تا کنتور گاز هم کمی بیشتر استراحت کند. به طور کلی حدودا 45% مصرف گاز در بخش خانگی و 6% آن مربوط به بخش تجاری می‌باشد. در واقع یعنی بخش مسکونی و تجاریِ عمومی، در مجموع بخش زیادی از مصرف گاز را به خود اختصاص می‌دهند. البته لازم به ذکر است که حداقل 30% از انرژی نهایی در ساختمان، به اشکال مختلف هدر می‌رود. اگر بتوانیم از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنیم، در واقع مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌ایم.

چگونه هزینه قبض گاز را نصف کنیم؟

1. پنجره های دوجداره استاندارد نصب کنید

پنجره دو جداره
استفاده از پنجره‌ها دوجداره با قاب‌های فلزی عایق شده چوبی یا UPVC در ساختمان، نفوذ هوا از بیرون به خانه را به حداقل می‌رساند و همینطور از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری می‌کند. این نوع پنجره‌ها می‌تواند مانند یک عایق صوتی تا 70% از اتلاف انرژی جلوگیری کند و موجب کاهش ورود گرد و غبار ‌شود.

2. عایق‌کاری کنید

عایق بندی کنید
برای اینکه خانه شما در زمستان گرم و در تابستان خنک بماند، عایق کاری انجام دهید. با عایق کاری می‌توانید دمای یک ساختمان را در تابستان 10 درجه خنک‌تر و در زمستان 5 درجه گرم‌تر نگه دارید. براساس نتیجه‌های بدست آمده، هرچه مقاومت حرارتی عایق، بالاتر باشد، آن عایق، حرارت کمتری را از خود عبور می‌دهد.

3. در و پنجره‌های ساختمان را درزبندی کنید

درز گیری درب و پنجره
درز بندی کردن در و پنجره‌های ساختمان  یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی می‌باشد که معمولا نخستین اقدام در فصل زمستان با درز بندی منافذ آغاز می‌شود که اتلاف انرژی را به حداقل می‌رساند. دقت داشته باشید که بهتر است درزگیرهایی انتخاب کنید که علاوه بر منعطف‌بودن، طول عمر بالایی نیز داشته باشند.

4. از عایق‌های حرارتی استفاده کنید

گرمایش از کف
استفاده از عایق‌های حرارتی برای کف، سقف، دیوارهای جانبی و تاسیسات بسیار توصیه می‌شود. چراکه باعث می‌شود حداقل 30 درصد از مصرف انرژی گرمایشی ساختمان‌ها کاهش پیدا کند. استفاده از عایق‌های حرارتی باعث می‌شود که سالانه معادل 1550 بشکه نفت‌‌خام، باعث صرفه جویی شود. با استفاده از مواردی که گفته شد از هدر رفتن 70 درصد انرژی گرمایشی ساختمان خود می‌توانید جلوگیری کنید.
 

راهکارهای کمک به کاهش قبض گاز

1. چک کردن دودکش‌ها را فراموش نکنید

چک کردن دودکش
اگر هر نوع ترکی در دودکش وجود داشته باشد سبب می‌شود تا میزان زیادی از انرژی گرمایشی به هدر برود. دقت کنید که نیاز است حتما حداقل سالی یکبار دودکش‌هایتان را چک کنید. اگر دچار شکستگی یا ترک خوردگی بود حتما آن را تعویض کنید.
 

2. پنجره دوجداره اختراع کنیم

همانطور که در مطالب بالا بیان کردیم پنجره‌های دوجداره تاثیر بسیاری در صرفه جویی انرژی دارند. اگر منزل شما پنجره‌های دو جداره ندارد، نگران نباشید. با راهکارهای ما خودتان دست بکار شوید و پنجره دوجداره بسازید و خانه را گرم‌تر کنید.
نایلون حبابدار
  • دوجداره کردن پنجره با نایلون حباب‌دار

برای دوجداره کردن پنجره‌های منزلتان می‌توانید از نایلون‌های حباب‌دار استفاده کنید. اگر این نایلون‌ها را کاملا روی پنجره‌های منزل نصب کنید تا حد زیادی آنها را به پنجره دوجداره تبدیل کرده‌اید.

  • دوجداره کردن پنجره با نایلون ساده

پنجره هایی که دو جداره نیستند باعث تلفات حراراتی زیادی می‌شوند. یک راه حل ساده، کشیدن نایلون ساده روی پنجره هاست. اما در این مورد حتما دور تا دور آن را با چسب پهن بچسبانید. به راحتی با این روش می‌توانید در مصرف گاز صرفه جویی کنید.
آیا با ترفندهای کاهش قبض برق آشنا هستید؟ در مقاله مرتبط با آن ترفندها را آموزش داده‌ایم.

3. در خانه رطوبت بسازیم

نم کردن هوای خانه
یکی از پیشنهادات ما به شما برای گرم نگه داشتن خانه در فصل سرد، رطوبت سازی است. برای ساختن رطوبت در خانه راه‌حل‌های زیادی هست. مثل استفاده از دستگاه بخور که فضا را مرطوب نگه می‌دارد.
پیشنهاد دیگر ما به شما، لباس‌های خود را به جای بالکن، در خانه خشک کنید. با پهن کردن لباس‌های خیس بر روی رخت آویز، رطوبت سازی را در خانه ایجاد کرده‌اید و رطوبت‌سازی سبب گرم شدن محیط خانه خواهد شد.

4. استفاده از موکت‌

استفاده از موکت
اگر کف منزلتان در فصل سرما همیشه سرد است و سیستم گرمایشی از کف ندارید، برای گرم کردن خانه می‌توانید از موکت و یا فرش‌های پشمی و ضخیم‌تر استفاده کنید. البته موکت‌ها انتخاب بهتری برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان می‌باشند. به راحتی می‌توانید با موکت‌های رنگی خانه‌ را گرم‌تر و زیبا‌تر کنید.

5. از ورق آلومینیوم استفاده کنید

ورق المینوم
یکی از مزیت‌های ورق آلومینیوم در فصل سرد، کمک به بهتر گرم شدن خانه می‌باشد. کافیست که شما یک ورق آلومینیوم را پشت شوفاژ، برای ایجاد گرمای بیشتر قرار دهید. ناگفته نماند که این ورق آلومینیوم‌ها مانند یک عایق حرارتی عمل می‌کند و از خروج گرما نیز جلوگیری می‌کند.

6. لباس‌های بیشتری بپوشید

لباس بیشتری بپوشید
یکی از ساده‌ترین روش‌ها جهت صرفه جویی، پوشیدن لباس گرم می‌باشد. اگر دمای خانه را کاهش دهید و لباس بیشتری بپوشید به راحتی می‌توانید در مصرف گاز، صرفه جویی قابل توجهی انجام دهید. حتی کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه می‌تواند هزینه گاز را تا 5% کاهش دهد.

7. از پرده های چین دار استفاده کنید

پرده چین دار
پرده‌های چین دار اگر کاملا پنجره را بپوشاند، از اتلاف حرارت و انرژی به مقدار زیادی جلوگیری می‌کند. این پرده ها، دو جانبه برای شما عمل خواهد کرد. چراکه در فصل زمستان از به هدر رفتن گرما و در فصل تابستان جلوی تابش شدید نور خورشید و گرم شدن منزل را خواهد گرفت. البته نکته بسیار مهم استفاده از این پرده‌ها این است که، حتما باید به گونه‌ای نصب شود که پشت آن هوا آزادانه رد و بدل نشود. برای همین نیز کافیست فاصله ریل تا دیوار کم باشد و این فاصله را پر کنید.

8. آیا اتاق بدون استفاده دارید؟

اگر در خانه اتاق‌های بدون استفاده دارید برای اینکه در فصل زمستان در مصرف گاز صرفه جویی کنید درب این اتاق‌ها را حتما ببندید. البته این نکته برای زمانیست که در این اتاق‌ها وسایل گرمایشی نیست و اتاق سرد می‌باشد. بسته بودن درب این اتاق‌ها سبب می‌شود که سرمای کمتری وارد فضاهای دیگر منزل شود.

9. از بخاری استاندارد و مناسب استفاده کنید.

بخاری استاندارد
اگر در یک فضای کوچک از یک بخاری بزرگ و یا برعکس در یک فضای بزرگ از یک بخاری کوچک استفاده می‌کنید همین کار سبب هدر رفتن انرژی زیادی در محیط شما خواهد شد. پس استفاده از بخاری استاندارد و مناسب، شرط مهمی برای صرفه جویی در انرژی می‌باشد.
 
به این نکته‌ها  دقت کنید:
  • آنقدر خانه را با سیستم‌های گرمایشی گرم نکنید که مجبور به باز کردن پنجره‌ها شوید.
  • بهتر است تخت خواب شما از پنجره دور باشد، که مجبور به بیشتر کردن دمای رادیاتورها نشوید.

10. رادیاتورها را عایق بندی کنید

 اگر در ساختمان خود از سیستم رادیاتور مرکزی نصب کرده‌اید، یکی از پیشنهاده‌های ما به شما برای جلوگیری از به هدر رفتن انرژی گرمایشی، لوله‌های آب گرم و رادیاتور مرکزی را عایق بندی کنید. البته این یک کار تخصصی است و برای آن نیز حتما از متخصص آن کمک بگیرید. حتما شوفاژخانه را هر چند وقت یکبار چک کنید تا لوله‌ها دچار شکاف یا ترکیدگی نشده باشد.

11. کانال های کولر را بپوشانید

کانال کولر را بپوشانید
یکی ار روش‌های ساده ولی تاثیر گذار دیگر، پوشاندن کانال‌های کولر  می‌باشد. پس می‌توانید خروجی کانال‌های کولر را از داخل خانه با پوششی ضخیم بپوشانید.
 

چند قدم مانده به پایان:

همیشه راهکارهای زیادی وجود داره برای اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی کرد و علاوه بر این موضوع، صرفه جویی در انرژی سبب می‌شود که هزینه‌های قبض خود را نیز کاهش دهید. بکار گیری بعضی نکات همیشگی هست و زمانیکه از آنها اطلاع پیدا کنیم، برای همیشه از آنها می‌توانیم استفاده کنیم. در این مطلب نیز، سعی بر این داشتیم تا با ترفندهای کاربردی، به کاهش  قبض گاز کمک کنیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...