اینترنت فیبر نوری: راهی به سوی اتصالات سریع و پایدار

۲۰ دی ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

نور همواره در هر شکل یا محل استفاده و در هر میزانی از آن در بسیاری از مواقع زندگی ما را تغییر داده است. همچنین در این سال‌ها نیز از طریق فناوری فیبر نوری به نوعی دیگر و در ابعاد وسیع‌تر که دنیای اینترنت بوده، در زندگی ما به شکلی نوین و متفاوت تاثیر گذار بوده است. احتمالا شما هم نام فیبر نوری را این‌ روزها می‌شنوید و یا حتی ممکن است از آن استفاده کنید. اگر برایتان سوال پیش آمده که این اثرگذاری و تغییر چگونه بوده است، در این مقاله با هم در دنیای شگفتی اینترنت فیبر نوری سفر خواهیم کرد. ابتدا باید بدانیم اصلا اینترنت فیبر نوری چیست؟

همه چیز در مورد اینترنت 5G

اینترنت فیبر نوری چیست؟


 UBF مخفف Ultra-Fast Broadband، پهن باند فوق سریع یا همان فیبر نوری از جنس شیشه یا پلاستیک بوده که با خصوصیات فیزیکی خود، به نور اجازه می‌دهد که از طریق انعکاس داخلی از یک سو به سویی دیگر و با سرعت بسیار بالا حرکت کند. شاید برای انتقال صدای تلویزیون‌ها به سیستم‌های صوتی، کابل‌های اپیتکال که با انتقال سیگنال‌های نوری صدا را به سمت دستگاه جانبی می‌فرستد، دیده باشید. این نوع اینترنت مشابه همان سیگنال نوری انتقال پیدا می‌کند و دیگر مانند کابل‌های مربوط به شبکه نیست. از این طریق امکان انتقال انبوهی از اطلاعات با سرعت بالاتر وجود دارد.
اینترنت فیبر نوری که تا منزل کاربران کشیده می‌شود، از نوع FFTH که مخفف Fiber to the Home بوده و جایگزینی عالی برای نوع قدیمی‌تر اینترنت با کابل‌های مسی معمولی خطوط تلفن است.

مزیت‌های اینترنت فیبر نوری چیست؟


پهنای باند وسیع‌تر؛ فیبر نوری از نظر تعداد کاربران متصل، محدودیت بسیار کمی دارد و این امکان وجود دارد که کاربران زیادی تا حدود 32 کاربر به آن متصل شده و با کیفیت و سرعت یکسانی از اینترنت بهره ببرند؛ به این معنی که در صورت دانلود فایل از سوی دیگر کاربران، اینترنت به هیچ عنوان ضعیف نمی‌شود.
سرعت بسیار بالا؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیبر نوری، سرعت بالا در انتقال داده‌هاست. این فناوری می‌تواند به راحتی سرعت اینترنت را به چندین گیگابیت در ثانیه ارتقاء دهد. سرعت اینترنت فیبر نوری 980 تا 1000 مگابیت بر ثانیه بوده و تقریبا 3 برابر اینترنت معمول است. سرعت دانلود و آپلود فیبر نوری نیز 300 مگابیت در ثانیه است و قطعا استفاده از آن می‌تواند برای انتقال فایل‌ها کار شما را راحت‌تر کند.
مزیت دیگر این نوع اینترنت این است که در صورت دور بودن از منبع اینترنت یا همان مودم، کاهش سرعت اتفاق نمی‌افتد و گاهی تا 20 و 30 متر نیز به خوبی اتصال برقرار شده و پایدار باقی می‌ماند.


پایداری، ثبات و کیفیت اینترنت
؛ تداخل و آسیب‌هایی که ممکن بود در کابل‌های اینترنتی ADSL و VDSL ایجاد شود، در این نوع اینترنت به دلیل ارسال سیگنال از طریق نور دیگر وجود ندارد و می‌توان گفت کابل‌های اینترنت فیبری در مقابل آسیب‌های محیطی مقاوم‌تر هستند. در مقایسه با روش‌های دیگر، تداخلات و اختلالات آن به شدت کاهش یافته است. این نوع اینترنت برای انتقال داده‌ها با پایداری فوق‌العاده‌ای همراه است.
کاهش زمان تاخیر؛ با توجه به سرعت بالای انتقال داده‌ها و نحوه انتقال نوری، تاخیر در اینترنت فیبر نوری به حداقل رسیده است. این ویژگی برای برنامه‌ها و خدماتی که به تاخیر حساس هستند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

خرید و استفاده از اینترنت فیبر نوری


طی سال‌های اخیر اینترنت فیبر نوری که به آن اینترنت فیبری نیز گفته می‌شود در جهان بسیار توسعه پیدا کرده و افراد زیادی از آن استقبال کرده‌اند. با این حال در نظر داشته باشید اینترنت فیبری به دلیل کابل‌کشی و تجهیزات برای شما گران‌تر تمام می‌شود و برای انتخاب آن بهتر است بررسی کنید آیا نیاز به اینترنت با این سرعت بالا دارید و یا اینکه همان اتصال ADSL و VDSL پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. البته در محیط‌های کاری که نیاز به سرعت اینترنت بالاست، انتخاب فیبر نوری می‌تواند بسیار مفید باشد.
این روزها به سادگی با درخواست از مخابرات می‌توان اینترنت و مودم فیبر نوری را تهیه و دریافت کرد. البته اینترنت ADSL  از طریق همان خطوط و کابل‌کشی تلفن در دسترس بوده اما اینترنت فیبر نوری نیاز به کابل‌کشی مخصوص دارد. از این رو راه‌اندازی آن هزینه‌ی بیشتری داشته و نیاز به تجهیزات خاصی دارد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...