اینترنت ۵G چیست؟

۰۷ دی ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

5G، سفر به عصری از ارتباطات فراتر از آن است که از قبل تصور می‌کرده‌ایم. این نسل جدید از اینترنت نه یک پل ارتباطی پرسرعت بوده، بلکه موجب تغییرات عمیق در راهکارهای مورد استفاده در فضای آنلاین و حتی در سبک زندگی افراد می‌شود. 5G، نه تنها راهی برای انتقال داده پرسرعت است، بلکه انقلابی در تجربه کاربری فضای دیجیتال بوده و سادگی تعامل در چنین فضایی را بیش از پیش به همراه دارد.
اینترنت 5G نه تنها سرعتی فوق‌العاده ارائه می‌دهد، بلکه با مزایای فوق‌العاده‌ای از جمله کاهش سرعت لود، افزایش ظرفیت و ارتباط همزمان با تعداد زیادی از دستگاه‌ها، می‌تواند بسیار کاربردی‌تر باشد. در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف اینترنت 5G، کاربردهای بسیار مهم آن و همچنین سوالات رایجی که در مورد آن وجود دارد خواهیم پرداخت. پس در دنیای پرسرعت و پراز امکانات اینترنت 5G همسفر ما باشید.
تلویزیون جدید QMLED جی پلاس؛ تلویزیونی محبوب و اولین QMLED بازار ایران

اینترنت 5G چیست؟


5G یا همان 5 Generation نسل پنجم فناوری ارتباطات همراه است و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند برای کاربران امکان ارتباط بهتر و تجربه‌ای پویا از فضای دیجیتال را فراهم کند. در واقع این نسل از اینترنت توانسته بخش‌های بیشتری از زندگی ما را به فضای دیجیتال و آنلاین وارد کند. شبکه و فناوری 5G در سال 2019 و در آلمان گسترده شده و پس از آن فراگیر شد. این فناوری ارتباطات بی‌سیم را تا حد بسیار زیادی بهبود داده و امکانات دیگری را نیز برای کاربران فراهم کرده است. ابتدا بهتر است به بررسی ویژگی‌های اصلی که می‌توان گفت همان مزیت‌های اصلی این نوع اینترنت است بپردازیم.
این نوع اینترنت می‌تواند از طریق امواج رادیویی با طول موج کوتاه اطلاعات را منتقل کند و در واقع از راه امواج میلیمتری حجم زیادی از اطلاعات در مدت زمان کوتاهی نسبت به نسل‌های قبلی انتقال پیدا می‌کند.
چگونه لپتاپ و کامپیوتر را به تلویزیون متصل کنیم؟

مزایا و ویژگی‌های اینترنت 5G


مشخص است که نسل جدید اینترنت و فناوری به طور کلی مزایای بیشتری نسبت به تکنولوژی قبلی خواهد داشت و به همین علت است که با اقبال عمومی روبرو شده و از سوی کمپانی‌ها، متخصصین و سپس بیشتر افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این قسمت به زبان ساده و با ویژگی‌های ملموسی که برای اکثر افراد اهمیت دارد، مزایای اینترنت 5G را خواهیم گفت. اصلی‌ترین این مزایا و برتری‌ها موارد زیر هستند:
  • افزایش سرعت؛ شاید اصلی‌ترین دلیل تفاوت و نقطه قوت این نوع اینترنت، سریع‌تر بودن آن است. این نوع فناوری از سرعت داده 20 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که می‌خواهیم فایل‌ها را در مدت زمان خیلی کوتاهی انتقال دهیم، از این رو می‌توانیم به جای در نظر گرفتن فضای ذخیره‌سازی در دستگاه‌هایمان بیشتر از محتوای آنلاین استفاده کنیم. می‌توان گفت سرعت دانلود و آپلود از این طریق به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
  • کاهش تاخیر یا همان Latency؛ هرچند که افزایش سرعت بسیار مهم و حیاتی بوده اما باید بگوییم این کاهش تاخیر نیز بسیار موثر و مفید است. معنای این با سرعت اینترنت تفاوت داشته و در واقع مدت زمان انتقال داده از منبع اصلی آن به جایی است که قرار است انتقال یابد. برای مثال سرعت اجرای برخی اپلیکیشن‌هاست. میزان تاخیر در فناوری 5G به میزان 1 میلی‌ثانیه کاهش یافته است.
  • ظرفیت بالاتر؛ ظرفیت 5G افزایش صد برابری ترافیک و کارایی داشته و این موضوع در بسیاری از موارد قابل توجه است.
  • افزایش اتصال و ارتباطات دستگاه‌ها؛ از ویژگی‌های مهم این نوع شبکه، افزایش اتصال دستگاه‌های متصل به شبکه و پوشش‌دهی و دسترسی به آنها تا صد برابر بیشتر از نسل قبلی است.
  • کاهش مصرف انرژی؛ نکته حائز اهمیتی که ممکن است خیلی هم مورد توجه نباشد، کاهش مصرف انرژی تا 90 درصد بیشتر در این نوع شبکه است؛ اهمیت این موضوع زمانی احساس می‌شود که باتری گوشی به دلیل مصرف اینترنت زود تمام نمی‌شود و مدت زمان بیشتری شارژ باتری باقی می‌ماند و باتری دستگاه‌ها نیز عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

کاربردهای فناوری 5G

کاربردهای اینترنت 5G می‌تواند خیلی گسترده باشد اما تاکنون بخش زیادی از پتانسیل آن به طور گسترده و از سوی عموم مردم استفاده نشده است. دانلود سریع محتواهای مورد نیاز، کنترل دستگاه‌ها از راه دور، خودروهای بدون راننده، تست‌های حوزه بهداشت و سلامت، بهبود ارتباطات ویدئویی و ...، بهبود برنامه‌ریزی‌های تولید و افزایش امکان حفظ و توجه به محیط زیست و استفاده از دستیارهای هوشمند تنها بخشی از کاربردهای جدید و متفاوت آن است.

بهترین تلویزیون برای گیمینگ

سوالات رایج در مورد فناوری یا همان اینترنت 5G


آنچه معمولا از سوی مردم در مورد این نوع اینترنت سوال می‌شود و اهمیت دارد، نیازها و چالش‌هایی است که مردم به طور روزانه با آن سر و کار دارند و در ادامه در مورد آن خواهیم گفت.

آنتن‌دهی اینترنت 5G

دسترسی به این اینترنت قدرتمند نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که دائم در حال افزایش و بهبود هستند. در ایران با توجه به آمادگی اپراتورهای تلفن همراه و ... شاهد افزایش استفاده از این نوع شبکه اینترنتی هستیم و این بهبود با سرعت روزافزون در حال گستردگی است و نقاط زیادی نیز مجهز به این نوع شبکه هستند.

کدام گوشی‌ها از 5G پشتیبانی می‌کنند؟


اگر چه تا مدتی پیش برای انتخاب این نوع گوشی‌ها محدودیت وجود داشت و ممکن بود برخی مواقع شاهد قطعی و اتصال ناپایدار این گوشی‌ها در برخی اپراتورها بودیم اما اخیرا این مشکلات تا حد زیادی رفع شده است. خیلی از موبایل‌هایی که امروز در بازار ارائه می‌شود می‌تواند از اینترنت 5G پشتیبانی کند و البته در بیشتر مدل‌ها قیمت خیلی بالاتری نیز ندارند. شما می‌توانید از بین برندهای موجود با بازه‌های قیمتی و متناسب با نیاز خود موبایل مناسب را انتخاب کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...