طرز تهیه کیک در مایکروویو جی پلاس + نکات مهم

۳۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

َ

پختن کیک و شیرینی معمولا برای بیشتر خانم‌ها لذت‌بخش است و دوست دارند برای عصرانه‌ی اعضای خانواده شیرینی و کیک‌های خانگی خوشمزه درست کنند. درست کردن انواع و اقسام شیرینی و کیک‌های خوشمزه با بعضی تجهیزات و فرهای جدید تقریبا کار ساده‌تری شده و با آموزش‌های آشپزی که گسترده‌تر و تخصصی‌تر شده است، می‌توان امیدوار بود کیک و شیرینی که از فر خارج می‌شود با آنچه انتظار داشتیم تفاوتی نداشته و همانقدر خوشمزه و خوش عطر و رنگ باشد.


البته برای اینکه بتوانیم کیک و شیرینی خوب و خوشمزه درست کنیم، باید بدانیم از کدام برنامه‌ی دستگاه و از چه ظرفی استفاده کنیم و مواد اولیه را با چه میزانی و چگونه ترکیب کنیم؛ در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد و امیدواریم این نکات برای شما کاربردی باشد. اولین سوالی که مطرح می‌‎شود این است که آیا در همه‌ی مایکروویوها می‌توان کیک و شیرینی درست کرد؟ و آیا پخت کیک بدون برنامه کانوکشن هم امکان‌پذیر است؟

 ساده‌ترین روش تهیه دونات خانگی خوشمزه

آیا امکان پخت شیرینی و کیک در تمامی مایکروویوها وجود دارد؟


اگر بخواهیم به این سوال پاسخی دقیق بدهیم، باید بگوییم در صورتی که مایکروویو یا اصطلاحا ماکروفر شما برنامه‌ی کانوکشن را داشته باشد، امکان پخت کیک و شیرینی را داشته و در صورتی که برنامه‌ی کانوکشن را نداشته باشد، متاسفانه این امکان را ندارد. کانوکشن برنامه‌ای است که فضا و عملکرد مایکروویو را به فضایی مانند فر تبدیل می‌کند و دما نیز به سانتی‌گراد تغییر پیدا کرده و می‌توانید در این برنامه به راحتی پخت را انجام دهید. امکان استفاده از قالب‌های فلزی، کمری و قالب مخصوص کاپ کیک نیز در این برنامه وجود دارد. 
به طور کلی غذاهای خمیری که شامل پیتزا هم می‌شود، زیرا دارای خمیر است، برای پخت نیاز به برنامه‌ی کانوکشن دارد. پخت کیک بدون برنامه کانوکشن متداول نبوده و روشی استاندارد برای تهیه کیک نیست.

پخت کیک در مایکروویو بدون کانوکشن


همانطور که گفتیم پخت کیک بدون برنامه کانوکشن در مایکروویوها امکان‌پذیر نیست، اما ممکن است برخی افراد متذکر شوند که این کار را انجام داده‌اند و مشکلی وجود ندارد و امکان‌پذیر است؛ باید بگوییم در مایکروویوهای معمولی که امکان و قابلیت کانوکشن را ندارند نیز ممکن است بشود کیک را درست کرد اما نمی‌توان انتظار کیفیت بالایی از آن داشت زیرا ممکن است با کیفیت قابل قبول و معمول فاصله‌ی زیادی داشته باشد؛ برای مثال ممکن است کیک به اندازه‌ی کافی اسفنجی نشود و یا خشک شده و بیش از حد برشته شود.  علاوه بر این اگر دستگاه برنامه‌ی کانوکشن نداشته باشد، فقط می‌توانید مواد کیک را در قالب سیلیکونی و یا پیرکس بریزید و برای پخت داخل دستگاه قرار دهید.

روش استفاده از کانوکشن مایکروویو


برنامه‌ی کانوکشن عملکردی مانند فر دارد و به راحتی در این برنامه‌ می‌توان متناسب با دستور پخت غذا دما را به سانتی‌گراد انتخاب نمود. همانطور که در فر می‌بایست برای پخت غذا ابتدا پیش گرمایش انتخاب شود و فضای داخل فر برای طبخ غذا آماده شود، در مایکروویو نیز به همین شکل بوده و امکان پیش گرمایش را دارد. در فرهای معمولی و رایج، برای پیش‌گرمایش دما و زمان انتخاب می‌شود، اما در مایکروویوها عملکرد پیش‌گرمایش کمی متفاوت است؛ در مایکروویوهای دارای کانوکشن برای پیش‌گرمایش ابتدا دما را انتخاب کرده و کلید استارت را می‌زنیم. با توجه به دمای انتخابی، هر زمان دمای داخل دستگاه به دمای انتخاب شده برسد، دستگاه آلارم می‌دهد تا غذا را برای پخت داخل آن قرار دهید. این عملکرد Pre heating است که به صورت علامت P rh بر روی دستگاه نمایش داده می‌شود.

پس از آن مجدد دمای پخت غذا و همچنین زمان را انتخاب کرده و از سه پایه‌ی کوتاه استفاده کنید و کلید استارت را بزنید تا غذا در مرحله‌ی پخت قرار گیرد. در این مورد لازم است به دستور پخت غذا و روش پخت کیک در مایکروویو توجه کرد تا طبخ غذا به شکل مطلوب انجام شود.

طرز تهیه کیک در مایکروویو جی پلاس

آیا میدانستید پخت کیک با مایکروویو بسیار ساده است؟ بسیاری از افراد تصور میکنند اگر در خانه فر ندارند دیگر نمیتوانند در منزل به همراه اعضای خانواده به پخت کیک بپردازند. پخت کیک در فر، مدت زیادی است که در بسیاری از خانه‌ها و آشپزخانه‌ها جایش را به پخت کیک در مایکروفر داده است. تهیه کیک در مایکروفر یا سولاردام می‌تواند درست شبیه پخت کیک در فر تجربه خوب و خوشمزه‌ای برای شما ایجاد کند اما در صورتی که نکات مربوط به تنظیم قدرت، تنظیم دمای مایکروفر یا حالت پیش گرمایش سولاردام را درست انجام دهید. در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم چه طور مایه کیک خود را در ماکروفر بگذارید و بعد از چند دقیقه یک کیک به اندازه پخته شده و خوشمزه تحویل بگیرید. به کمک این مطلب می‌توانید به سادگی و در سریع ترین زمان ممکن کیکی خوش طعم در ماکروفر یک کیک خوشمزه بپزید.

مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی در مایکروویو جی پلاس

آرد: 2 لیوان سر خالی
شکر: 1 لیوان
شیر: 1 لیوان
وانیل: 1.8 قاشق چایخوری
نمک: 1.8 قاشق چایخوری
تخم مرغ: 3 عدد
پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
کره یا روغن جامد: 100 گرم (جایگزین روغن مایع: 3.4 لیوان)

مواد لازم برای تهیه کیک در مایکروویو جی پلاس

مواد لازم برای کیک شکلاتی یا دبل چاکت

روغن جامد یا کره: 100گرم
شکر: نصف پیمانه
آرد: یک پیمانه
شکلات شیری: 70گرم
تخم مرغ: 3عدد
وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
بکینگ پودر: 1 قاشق چای‌خوری
پودر کاکائو : 2 قاشق غذاخوری سر پر
شیر: 1.4 پیمانه

طرز تهیه کیک در مایکروویو gplus

مواد لازم برای تهیه کیک ساده در مایکروویو جی پلاس

آرد: 2 لیوان سر خالی
شکر: 1 لیوان
شیر: 1 لیوان
تخم مرغ: 3 عدد
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
وانیل: 1.8 قاشق چایخوری
نمک: 1.8 قاشق چایخوری
کره یا روغن جامد: 100 گرم
(جایگزین روغن مایع: 3.4 لیوان)

طرز تهیه کیک در مایکروویو جی پلاس

برای تهیه هر سه مدل کیکی که در بالا مواد لازم آن را بیان کردیم فقط لازم است که شما نحوه پخت کیک در مایکروویو جی پلاس را آموزش دیده باشید تا بتوانید به بهترین شکل کیک دلخواهتان را برای اهالی خانه درست کنید.
در مدل های 346 و 347 مایکروویو جی پلاس ابتدا کانوشکن 170 درجه پیش گرمایش را در دستگاه انتخاب کنید. زمانیکه شما درجه پیش گرمایش را در مایکرو انتخاب می‌کنید. دستگاه به 170 درجه انتخابی شما برسد سپس بوق میزند.
در این مرحله برای پخت کیک میتوانید آن را داخل مایکرو قرار دهید، برنامه کانوکشن 170 درجه را انتخاب کنید و 30 دقیقه برای آماده شدن به آن زمان دهید.
تقریبا تمام کیک‌ها با این برنامه ها در مایکرو Gplus پخته خواهد شد.

طرز تهیه کیک در مایکروویو جی پلاس

نکته

در مدل های 425 و 365 مایکروویو جی پلاس برنامه کانوکشن را ندارد.
زمانیکه مایکروویو شما گزینه کانوکشن ندارد، امکان پخت شیرینی و کیک هم متاسفانه وجود ندارد. اما اگر دستگاه شما برنامه کانوکشن دارد، دکمه Optional Function رو سه بار بزنید. برای تایید برنامه، ولوم و فشار دهید و بعد درجه را انتخاب کنید. برای پخت کیک در مایکرو نیز میتوانید از پیش گرمایش 160 و پخت 160 هست هم استفاده کنید و حتما روی سه پایه قرار دهید.
ما در مقاله ای مشکل پخت کیک در رابطه با مشکلات احتمالی که امکان دارد پس از پخت کیک شاهد آن باشید توضیح داده‌ایم. با مطالعه آن میتوانید یک کیک بی عیب و نقص را تهیه کنید.

نکات پخت کیک در ماکروفر

  1. برای پخت کیک در ماکروفر از ظروف فلزی و استیل استفاده نکنید. بهتر است پخت کیک در ظروف شیشه‌ای نشکن یا قالب های سیلیکونی ست.
  2. کف ظرفی که می‌خواهید در آن مایه کیک بریزید را چرب کنید یا روی آن مقداری آرد بریزید. از کاغذ روغنی نیز می‌توانید استفاده کنید.
  3. قبل از طبخ کیک در مایکروویو، آن را تمیز کنید.
  4. اگر بار اول است که به این روش کیک می‌پزید، هر چند دقیقه کیک را چک کنید که نسوزد.
  5. برای اطلاع از پخته شدن مغز کیک میتوانید با استفاده از یک خلال دندان آن را تست کنید. یعنی خلال دندان را در داخل کیک فرو کنید اگر مواد کیک به آن چسبید یعنی هنوز مغر کیک شما به خوبی پخته نشده ولی اگر نچسبید یعنی مغز کیک شما کاملا پخته شده است.
طرز تهیه کیک در مایکروویو جی پلاس

کلام پایانی

همان طور که مطالعه کردید پخت کیک در مایکروفر امکان پذیر است. برای پخت کیک در مایکروویو جی پلاس در مدل هایی که بیان کردیم میتوانید به راحتی و در سریعترین زمان کیک مورد نظرتان را آماده کنید. روش پخت کیک در مایکرو کار سختی نیست فقط نیاز است که دستگاه شما قابلیت کانوکشن را داشته باشد.
اگر پخت کیک در مایکروویو یک قابلیت مهم برای شما به شمار می‌رود حتما در زمان خرید دستگاه و انتخاب مدل مایکرو Gplus به داشتن این قابلیت و قابلیت های دلخواهتان دقت کنید.
در مقاله نحوه پخت کیک در مایکروویو به شما آموزش دادیم که چطور به سادگی و در سریع ترین زمان ممکن، کیکی خوش طعم در ماکروفر تهیه نمایید و اهالی خانه را خوشحال کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...