نمایشگرهای AMOLED ؛ تحولی در فناوری نمایش تصویر

۲۲ فروردين ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

تکنولوژی AMOLED در برخی صفحه نمایش‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و این واژه مخفف Active Matrix Organic Light Emitting Diode است. این تکنولوژی اینگونه است که با ترکیب دو عنصر کلیدی ماتریس فعال (Active Matrix) و دیودهای الکترولومینانس آلی (Organic Light Emitting Diode) تصاویری با کیفیت و وضوح بسیار بالا نمایش می‌دهد.
نمایشگرهای AMOLED به این شکل طراحی شده که هر پیکسل می‌تواند از طریق دیود الکترولومینانس آلی روشن و خاموش می‌شود. دیود الکترولومینسانس آلی نوعی از فناوری نمایش تصویر است که از مواد آلی به عنوان منبع نور استفاده می‌کند. در دیود الکترولومینسانس آلی، لایه‌هایی از مواد آلی وجود دارد و زمانی که جریان الکتریکی از آنها عبور می‌کند، آن را به نور تبدیل می‌کند.
این دیودها به دلیل انعطاف‌پذیری، نازکی و قابلیتی که در نمایش کنتراست بالا و ارائه رنگ‌های زیبا دارد، اخیرا در نمایشگرهای تلویزیون، تلفن همراه، نمایشگرهای خودروها و دیگر دستگاه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به همین دلیل است که این نوع نمایشگرها نیازی به نور بکلایت یا همان پس زمینه ندارند. شاید این تعریف شما را به یاد تلویزیون‌های OLED بیندازد، اما این دو نوع نمایشگر تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.
چه عواملی در کیفیت تصویر تلویزیون موثر است؟

تفاوت OLED و AMOLED چیست؟


مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع نمایشگر موارد زیر است:
تفاوت در ساختار الکترونیکی؛ همانطور که گفتیم در نمایشگرهای AMOLED هر پیکسل از طریق یک ماتریس فعال مدیریت و کنترل می‌شود، اما در نمایشگرهای OLED، پیکسل‌ها یک الکترود مشترک برای فعال و غیرفعال شدن دارند.
کیفیت ارائه تصویر؛ AMOLED به دلیل سیستم رنگی که نمایش می‌دهد و گستره‌ی رنگ‌ها در نمایش تصویر، می‌تواند رنگ‌های جذاب‌تر و زاویه دید بهتری را برای تماشاگر ایجاد کند.
میزان مصرف انرژی؛ ممکن است در برخی موارد AMOLED به دلیل استفاده از ماتریس فعال نسبت به OLED انرژی بیشتری مصرف کند. البته گاهی نیز ممکن است مصرف انرژی کمتری نسبت به است OLED داشته باشد؛ برای مثال زمانی که تصاویر تاریک نمایش داده می‌شود، به علت اینکه پیکسل‌های تاریک کاملا خاموش خواهد شد، مصرف انرژی AMOLED کمتر خواهد بود.


عمر مفید نمایشگر؛ هر چند هر دو نمایشگر با دو تکنولوژی AMOLED و OLED با مرور زمان و پس از چندین سال مانند هر نمایشگر دیگری ممکن است افت کیفیت نمایش تصویر را داشته باشند، اما احتمال دارد AMOLED عمر مفید کوتاه‌تری داشته باشد.
قیمت نمایشگرها؛ دستگاه‌هایی با تکنولوژی AMOLED معمولا گران‌تر از OLED هستند زیرا از نظر ساختار فنی پیچیده‌تر بوده و کیفیت تصویر بالاتری نیز دارند.
AMOLED نسخه پیشرفته‌تر OLED؛ در واقع AMOLED نسخه‌ی پیشرفته‌تر OLED در نمایشگرها هستند، اما در نظر داشته باشید که این روزها هر دو تکنولوژی از جایگاه مهمی در بازار دستگاه‌های الکترونیکی برخوردارند.
شاید برای شما سوال پیش بیاید که مزایای AMOLED نسبت به دیگر نمایشگرها چیست و به غیر از تفاوت‌های فنی و ساختاری، آنچه موجب برتری این نوع نمایشگر شده و باعث می‌شود از سوی مشتری انتخاب شود کدام است. در ادامه به مزایای این نوع نمایشگرها اشاره خواهیم کرد.

مزایای فراتر از حد معمول تکنولوژی AMOLED


وقتی مزایای نمایشگرها را می‌شماریم، می‌توان گفت نمایشگرهای AMOLED بیشترین مزایا را دارد که مهم‌ترین آنها این موارد است:
  • کنتراست بالاتر
  • نمایش رنگ‌های واقعی‌تر
  • مصرف انرژی کمتر در حین پخش تصاویر تاریک
  • افزایش طول عمر دستگاه به دلیل خاموشی نور در حین نمایش تصاویر تاریک

کاربردهای فناوری AMOLED در دستگاه‌های الکترونیکی


تکنولوژی AMOLED در انواع دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود، که چند مثال آن موارد زیر است:
صفحه نمایش تلفن‌های همراه: این روزها تلفن‌های همراه زیادی از تکنولوژی AMOLED برای نمایشگر استفاده می‌کنند، از جمله برخی از مدل‌های سامسونگ (Samsung Galaxy)، OnePlus، و بعضی از گوشی‌های Huawei.
نمایشگر تلویزیون‌ها: تکنولوژی بعضی از تلویزیون‌ها AMOLED است که معمولا تلویزیون‌هایی فوق‌العاده انعطاف‌پذیر و باریک هستند.
گجت‌های هوشمند: در برخی از گجت‌های هوشمند مانند ساعت‌های هوشمند و بعضی از دستگاه‌های واقعیت مجازی از نمایشگرهای AMOLED استفاده می‌شود.

بهترین فناوری پنل تلویزیون کدام است؟


در سال‌های اخیر برخلاف سال‌های گذشته برای خرید یک تلویزیون شاید نیاز باشد آیتم‌های زیادی مورد بررسی قرار گرفته و به قابلیت‌های زیادی توجه شود. حتی در مورد پنل تلویزیون‌ها تنها دانستن یک واژه در ارتباط با ساختار فنی پنل کفایت نمی‌کند، زیرا پنل تلویزیون‌ها از جهات متفاوتی تقسیم‌بندی شده و در رده‌بندی کیفی متفاوت قرار می‌گیرد.
برای مثال تلویزیون‌ها از نظر استفاده یا عدم استفاده از بکلایت، تعداد پیکسل‌های صفحه نمایش یا همان رزولوشن، عمق نمایش رنگ‌ها و نوع کریستال مایع در LCD و LEDها تقسیم‌بندی می‌شوند. بنابراین توجه به یکی از ویژگی‌های پنل کافی نیست.
این روزها عرضه‌ی تلویزیون‌های 8K که بیشترین تعداد پیکسل و رزولوشن بالاتری دارند نیز انتخاب را کمی سخت‌تر کرده است. پس بهتر است برای خرید تلویزیون به تمامی این فناوری‌ها دقت داشته باشید. شما می‌توانید سوالات خود را در مورد خرید تلویزیون از طریق راه‌های ارتباطی از کارشناسان گلدیران بپرسید.

بهترین فناوری پنل تلویزیون؛
مقایسه کامل پنل های
IPS ،VA و TN

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...