۵ علت ضعیف شدن موتور لباس شویی + راهکار اساسی

۲۹ شهريور ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
ضعیف شدن موتور لباسشویی

گاهی حین استفاده از دستگاه‌های خانه از جمله لوازم خانگی بدون اینکه بخواهیم کم کم زمینه ضعیف شدن و سوختن آن را فراهم می‌کنیم؛ در حالی که اگر بدانیم چگونه از آن استفاده کرده و از چه مواردی اجتناب کنیم، می‌توانیم دستگاه را تا سالیان طولانی سالم نگه داریم و از آن بهینه استفاده کنیم. امروز در این مطلب عملکرد نامطلوب و دلایل اصلی ضعیف شدن موتور لباسشویی را خواهیم گفت.

چگونه به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی کمک کنیم؟

عملکرد نامطلوب ماشین لباسشویی

دلیل ضعیف شدن موتور لباسشویی

ممکن است ماشین لباسشویی دچار ایرادات متفاوتی شود و ایرادات رایج این دستگاه معمولا زیاد و متفاوت است. برخی از این ایرادات ممکن است به دلیل مشکل و ضعیف شدن موتور آن باشد و گاهی هم عملکرد نامطلوب ماشین لباسشویی می‌تواند به دلیل مشکل آبگیری، تخلیه آب، ایراد در مراحل کارکرد دستگاه، تمیز نشدن لباس‌ها و ... باشد. ضعیف شدن موتور ماشین لباسشویی نیز یکی از مواردی است که باعث عملکرد نامطلوب ماشین لباسشویی خواهد شد.

علامت و نشانه‌ ضعیف شدن موتور ماشین لباسشویی

  • عدم شستشوی مطلوب و کامل لباس‌ها به دلیل مشکل حرکت دیگ ماشین لباسشویی
  • صدای غیرطبیعی حرکت دیگ ماشین لباسشویی
  • حرکت نیمه تمام و نامتعادل دیگ ماشین لباسشویی
  • مشکل در آبگیری یا تخلیه آب ماشین لباسشویی

علل ضعیف شدن موتور لباسشویی چیست؟

علل ضعیف شدن موتور لباسشویی

به طور کلی باید بگوییم موتور ماشین‌های لباسشویی و یا موتور هر دستگاه دیگر طول عمری دارد که با استفاده صحیح و سرویس‌های به‌موقع تا حد زیادی می‌توان این بازه‌ی زمانی را افزایش داد. موتورهای الکتریکی معمولا عمری بین 30000 تا 40000 ساعت دارند. در ادامه خواهیم گفت که اصلی‌ترین دلایل خرابی زودهنگام موتورها از جمله موتور ماشین لباسشویی چیست و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از ضعیف شدن موتور ماشین لباسشویی کدام است.
  • نوسان ولتاژ برق؛ شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلیل ضعیف شدن و یا سوختن موتور ماشین لباسشویی افت و نوسان ولتاژ برق یا همان ولتاژ پایین منبع تغذیه و در پی آن جریان بیش از حد الکتریکی است که می‌تواند در همان لحظه و حتی در چند ثانیه موجب آسیب جدی به موتور دستگاه شود. این نوسان و تغییر ولتاژ در سیم‌پیچ‌های موتور موجب می‌شود که موتور دستگاه جریان برق بیشتری بکشد تا بتواند گشتاور متناسب و در واقع میزان چرخشی که می‌بایست در دقیقه داشته باشد را حفظ کند.
از این رو استفاده از محافظ برق برای کنترل ولتاژ برق متناسب ورودی به دستگاه اهمیت بسیار زیادی در نگهداشت دستگاه دارد و بهتر است از محافظ برق مخصوص ماشین‌های لباسشویی استفاده شود.
  • گرما و حرارت بیش از حد موتور ماشین لباسشویی؛ دلیل مهم دیگر در ایجاد آسیب و صدمه به موتور ماشین لباسشویی، گرما و حرارت بسیار بالا در اطراف موتور دستگاه است. این حرارت بالا ممکن است مربوط به محیط قرارگیری دستگاه باشد و احتمال دیگر این است که گرما به دلیل مشکلات مربوط به منبع برق تغذیه بوده و در نهایت با افزایش هر 10 درجه سانتی‌گراد دمای اطراف موتور، عمر عایق آن تا حدود %50 کاهش خواهد یافت.
برای جلوگیری از حرارت بالای موتور ماشین لباسشویی و آسیب آن توصیه می‌شود بیشتر از دو مرتبه پشت سرهم از دستگاه استفاده نکنید؛ دستگاه را دور از وسایل گرمازا قرار دهید و نسبت به مشکلات برق تغذیه توجه کافی داشته باشید.
  • لرزش ماشین لباسشویی؛ لرزش ماشین لباسشویی جدا از اینکه به تنهایی ایرادی است که می‌بایست هرچه سریع‌تر رفع شود و معمولا باعث صدا و حرکت شدید دستگاه می‌شود، به موتور آن نیز آسیب وارد می‌‌کند و در صورت ادامه یافتن، موجب مشکلات زیادی برای قطعات دستگاه خواهد شد؛ لرزش به مرور زمان موجب از کار افتادن موتور ماشین لباسشویی به طور کامل می‌شود. گاهی به دلیل اینکه سطح قرارگیری ماشین لباسشویی تراز نیست، ارتعاش ایجاد می‌شود و در صورت نیاز تنظیم پایه‌ها و ترازبندی دستگاه حتما باید به طور فوری انجام شود. لرزش ماشین لباسشویی ممکن است به دلیل ایراد بلبرینگ و ... نیز باشد و لازم است از سوی کارشناس حرفه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.
با رعایت 4 نکته از خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی جلوگیری کنید
  • آلودگی ماشین لباسشویی؛ یکی دیگر از دلایل اصلی ایراد موتور و مشکلات آن آلودگی و معمولا آلودگی ناشی از گرد و غبار و مواد شیمیایی است. این آلودگی‌ها موجب سایش و لرزش می‌شود و گاهی موجب گرفتگی و اختلال در عملکرد باقی قطعات مرتبط نیز می‌شوند. این آلودگی‌ها همچنین موجب افزایش حرارت موتور نیز خواهد شد و از این طریق نیز به آن آسیب وارد می‌کند.
عملکرد نامطلوب ماشین لباسشویی

در نظر داشته باشید یکی از راهکارهای فوق‌العاده برای جلوگیری از آلودگی دستگاه و موتور آن، سرویس‌دوره‌ای ماشین لباسشویی است که توصیه می‌شود در بازه‌های 6 ماهه و از سوی کارشناس ماهر انجام شود.

  • مقاومت پایین موتور ماشین لباسشویی؛ مقاومت پایین موتور ماشین لباسشویی قطعا می‌تواند دلیل مهمی در سوختن و آسیب جدی به آن باشد. مقاومت پایین معمولا به دلیل تخریب عایق سیم‌پیچ‌ها، خوردگی و ساییدگی، آسیب فیزیکی و گرمای بیش از حد ایجاد می‌شود و در نهایت به موتور دستگاه آسیب جدی وارد می‌کند زیرا احتمالا هادی و اتصال موتور آسیب دیده است. اگر سرویس‌های دوره‌ای و چک و بازدید دستگاه به صورت دوره‌ای و مرتب انجام شود، معمولا این مشکلات زودهنگام تشخیص داده شده و از افزایش آن جلوگیری می‌شود.
نیاز به خدمات تعمیر ماشین لباسشویی دارید؟ برای صحبت با متخصصان گلدیران درخواست خود را ثبت کنید.

بهترین راهکارها برای جلوگیری از ضعیف شدن موتور ماشین لباسشویی چیست؟

راهکار عملکرد نامطلوب ماشین لباسشویی

جلوگیری از ضعیف شدن موتور ماشین لباسشویی خیلی هم کار سختی نیست و با رعایت برخی نکات حداقل می‌توان عمر موتور دستگاه را افزایش داد.
پیشنهاد می‌کنیم همیشه میزان استفاده از دستگاه در روز را مدیریت کنید و حتی در روزهای پایانی سال و برای خانه‌تکانی هم از دستگاه به صورت پشت‌سرهم استفاده نکنید تا از داغ شدن موتور آن جلوگیری شود.
همیشه به میزان لباسی که برای شستشو داخل دستگاه قرار می‌دهید توجه داشته باشید و بیش از نیمی از ظرفیت دستگاه را پر نکنید.
همیشه دستگاه را تمیز نگه دارید تا گرد و غبار و آلودگی موجب صدمه به آن نشود.
نسبت به لرزش و عدم تراز بودن دستگاه توجه داشته باشید و اگر متوجه لرزش دستگاه حتی در حد خفیف شدید برای رفع آن اقدام کرده و در صورت نیاز با نمایندگی تعمیرات تماس بگیرید. برای اطلاع از دلایل لرزش ماشین لباسشویی، می‌توانید راهنمای علت لرزش ماشین لباسشویی ال جی هنگام خشک کن را مطالعه فرمایید.
برای سرویس دوره‌ای دستگاه را در بازه‌های 6 ماهه و از سوی نمایندگی مجاز اقدام نمایید.
کارشناسان گلدیران با سرویس دوره‌ای به موقع برای افزایش عمر دستگاه در کنار شما هستند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...