۵ علت اصلی برفکی شدن تلویزیون; راهنمای تضمینی رفع برفک تصویر

۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
برفکی شدن تلویزیون

آنچه همیشه از یک تلویزیون خوب انتظار داریم، تصویر خوب و با کیفیت است و اگر بر روی تصویر نقطه و هاله وجود داشته باشد و یا به هر دلیلی کمی تصویر برفکی شود، می‌بایست سریع‌تر مشکل رفع شود تا بتوانیم با آسودگی تلویزیون تماشا کنیم و اطمینان داشته باشیم که مشکل جدی‌تر نخواهد شد و تلویزیون آسیب بیشتری نمی‌بیند. هرچند که در تلویزیون‌های جدید کمتر اتفاق می‌افتد که مشکل برفک در تلویزیون پیش بیاید، اما با توجه به اینکه گاهی این ایراد نیز ممکن است ایجاد شود، در این مقاله به بررسی دلایلی که منجر به برفکی شدن تصویر تلویزیون می‌شود خواهیم پرداخت تا در صورت مواجه شدن با مشکل ایجاد برفک در تلویزیون در کوتاهترین زمان بتوانید موضوع را بررسی کرده و مشکل را رفع نمایید.

چه عواملی در کیفیت تصویر تلویزیون موثر است؟  

چرا تلویزیون برفکی می‌شود؟

برفکی شدن تصویر تلویزیون

علت برفکی شدن تلویزیون ال جی
و باقی مارک‌های تلویزیون‌ها بیشتر مربوط به وجود مشکل در کابل انتقال اطلاعات به تلویزیون و یا مشکلات مربوط به آنتن تلویزیون است. البته شامل موارد دیگری نیز می‌شود که معمولا کمتر اتفاق می‌افتد. برفک تلویزیون در واقع پیکسل‌های سیاه و سفید بر روی صفحه نمایش تلویزیون است که به صورت برفک نمایش داده می‌شود. تلویزیون‌های آنالوگ به دلیل نحوه انتقال اطلاعات بیشتر دچار این مشکل می‌شد و در تلویزیون‌های دیجیتال به همان دلیل نوع انتقال محتوا و عملکردهای کاهش نویز تصویری که دارد این مشکل خیلی کمتر پدیدار شده اما گاهی هم ممکن است ایجاد شود. در ادامه 5 علت برفکی شدن تصویر تلویزیون را توضیح خواهیم داد.

علت پرش تصویر در تلویزیون چیست؟

علت برفکی شدن تصویر تلویزیون


1.وجود اختلال در کابل آنتن یا آنتن تلویزیون

برفکی شدن تلویزیون

همانطور که گفتیم مهمترین عامل در کیفیت و شفاف بودن تصویر، دریافت سیگنال مناسب و باکیفیت برای پخش است. اگر کابل آنتن دچار قطعی یا اتصالی شده باشد و یا اینکه دو تکه کابل به طور غیراستاندارد به هم متصل شده باشد، این مشکل پدید خواهد آمد و تصویر برفکی می‌شود. کیفیت دریافت سیگنال آنتن تلویزیون نیز اهمیت زیادی دارد و برای اینکه تصویری بدون برفک و مناسب داشته باشید، باید آنتن مناسبی نیز تهیه کنید. برخی آنتن‌ها ممکن است برای منطقه شما با توجه به نوع آنتن‌دهی مناسب نباشند. در برخی موارد نیز فیش متصل به کابل آنتن نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شده و تصویر تلویزیون را برفکی کند. در نظر داشته باشید اگر هوا بارانی یا برفی باشد، کمی اختلال گاهگاهی در دریافت تصویر تلویزیون ایجاد کند و بر روی تصویر برفک مشاهده شود.

چگونه با انجام تنظیمات،کیفیت تصویر تلویزیون را بهبود دهیم؟
2.مشکل پورت آنتن (ورودی آنتن پشت تلویزیون)
علت برفکی شدن تلویزیون ال جی

گاهی ممکن است کابل و یا آنتن هیچ مشکلی نداشته باشد، اما پورت ورودی آنتن که سیگنال‌ها را دریافت نموده و برای نمایش تصویر به برد مین انتقال می‌دهد، دچار مشکل شده باشد. پورت ورودی آنتن می‌‌تواند نقش بسیار مهمی در این مورد داشته باشد. اگر پورت از داخل دچار شکستگی شده باشد، معمولا با قطع و وصل شدن تصویر و برفک و پرش تصویر مواجه خواهید شد. روش تشخیص این ایراد به این شکل است که اگر فقط بر روی تصاویر آنتن مشکل را مشاهده می‌کنید و از صحت کابل و آنتن مطمئن هستید، احتمال می‌رود پورت ورودی آنتن دچار مشکل شده باشد.

نحوه انجام کانال یابی در تلویزیون ال جی
3.مشکلات مربوط به دستگاه جانبی تلویزیون

افراد زیادی ممکن است برای دریافت تصاویر کانال‌ها از گیرنده‌های جانبی استفاده کنند. اگر دستگاه گیرنده دیجیتال جانبی خاموش شود و یا دچار مشکل شده باشد، ممکن است تلویزیون تصویر برفکی نشان دهد و یا پیغام «بدون سیگنال» بر روی آن مشاهده نمایید. علاوه بر این، اختلال و ایراد کابل ارتباطی دستگاه جانبی به تلویزیون نیز می‌تواند باعث ایجاد برفک در صفحه نمایش تلویزیون شود. برای بررسی این مورد می‌توانید دستگاه را بر روی باقی ورودی‌ها بررسی نمایید تا مشخص شود آیا ایراد از دستگاه گیرنده جانبی بوده یا خیر.

4.ایراد ورودی و سیم برق یا سه‌راهی برق متصل به تلویزیون

یکی از موارد که اختلال در آن معمولا در بیشتر مواقع می‌تواند موجب برفکی شدن تصویر تلویزیون شود، می‌تواند مشکل کابل برق ورودی، دوشاخه برق، کابل برق و یا سه‌راهی و محافظ برق باشد. علاوه بر این مورد، اتصال دستگاه‌های پرمصرف به سه‌راهی برق نیز می‌تواند باعث نوسانات ولتاژ برق شود که در نهایت برفکی شدن تصویر تلویزیون را به همراه خواهد داشت.

5. برفکی شدن تصویر تلویزیون به دلیل امواج دستگاه‌های پرقدرت

اگر تلویزیون نزدیک به دستگاه‌های پرقدرتی مانند کامپیوتر، مایکروویو و ... باشد، ممکن است به دلیل تداخل الکتریکی و یا ایجاد پارازیت تصویر برفکی نمایش دهد. بهتر است برق این دستگاه‌ها از دستگاه تلویزیون جدا بوده و همچنین این دستگاه‌ها را کمی دورتر از تلویزیون نگهداری کنید.

در صورت برفکی شدن تلویزیون چه کاری انجام دهیم؟

اگر تلویزیون شما دچار مشکل برفک صفحه نمایش شده و موارد گفته شده را مد نظر قرار داده‌اید اما مشکل رفع نشده است، نیاز است کارشناس متخصص دستگاه شما را بررسی کرده و مشکل را رفع نمایند. لطفا در صورت مواجه شدن با این مشکل برای بررسی و رفع ایراد دستگاه تلویزیون، درخواست تعمیرات ثبت نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...