۵ دلیل اصلی کار نکردن فندک اجاق گاز + راهکار قطعی

۱۴ شهريور ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
کار نکردن فندک اجاق گاز

اجاق گاز از آن دسته دستگاه‌هایی است که معمولا خراب نمی‌شود و عمری طولانی دارد اما می‌توان گفت رایج‌ترین مشکلی که ممکن است برای آن پیش بیاید، خرابی فندک است. اجاق گاز ممکن است فندک خودکار و یا فندک غیرخودکار داشته باشد. معمولا بیشتر اجاق گازهای حال حاضر دارای فندک اتوماتیک بوده و با باز کردن مسیر گاز از طریق کلید سلکتوری آن، فندک هم به طور خودکار عمل کرده و شعله را روشن می‌کند. در معدودی از مدل‌ها کلید فندک به صورت مجزا بر روی اجاق گاز قرار گرفته و برای روشن شدن شعله می‌بایست کلید هم انتخاب شود؛ در هر دو مدل ممکن است فندک دچار ایراد شود و مشکل فندک در این دو نوع اجاق گاز خیلی تفاوتی با هم ندارد. اگر فندک اجاق گاز شما دچار مشکل شده است، احتمالا ایراد آن یکی از مواردی است که در ادامه خواهیم گفت.

کامل‌ترین راهنمای برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز

کار نکردن فندک اجاق گاز

روش کار نکردن فندک اجاق گاز

مشکل کار نکردن فندک اجاق گاز ممکن است به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت ایجاد شود و علت خرابی فندک اجاق گاز معمولا یکی از موارد زیر است:
  • قطعی اتصالات فندک اجاق گاز؛ فندک شامل سیم و جرقه‌زن است؛ اگر به دلیل تمیز کردن غیراصولی و جابه‌جایی قطعات شعله دچار قطعی اتصال شود، عملکرد آن با مشکل مواجه خواهد شد و برای رفع ایراد بهتر است تعمیرکار آن را بررسی نمایند.
  • انسداد مسیر شعله اجاق گاز؛ اگر مسیر شعله به دلیل چربی، ذره‌های غذا و ... دچار انسداد شود، ممکن است فندک نیز دچار مشکل شده و جرقه‌زن به خوبی کار نکند؛ طبیعی است که در این حالت نیاز به رفع مشکل فندک اجاق گاز وجود دارد و شاید به سادگی رفع انسداد آن امکان‌پذیر نباشد، بنابراین در این مورد نیز بهتر است کارشناس مربوط دستگاه را بررسی نمایند.
11 قدم تمیز کردن گاز استیل
کار نکردن فندک اجاق گاز به چه صورت است

  • قطعی برق اجاق گاز؛ همانطور که مشخص است اگر برق دستگاه قطع باشد، فندک آن کار نمی‌کند. البته گاهی ممکن است مشکل از برق ورودی دستگاه نبوده و به دلیل قطعی اتصال و کابل برق دستگاه این مشکل ایجاد شود. نوسان ولتاژ برق نیز می‌تواند موجب روشن نشدن فندک اجاق گاز شود.
  • نوسان ولتاژ برق؛ همانطور که گفتیم نوسان ولتاژ برق می‌تواند باعث روشن نشدن فندک اجاق گاز شود؛ علاوه بر آن ممکن است نوسان ولتاژ برق باعث سوختن فندک شده باشد و نیاز باشد که تعویض گردد. در نظر داشته باشید حتی برای اجاق گاز نیز بهتر است محافظ برق قرار دهید، زیرا همانطور که مطالعه کردید، ممکن است نوسان برق به همین قطعه کوچک نیز آسیب برساند.
  • روشن نشدن فندک به دلیل فعال بودن قفل کودک؛ این قابلیت بر روی برخی اجاق گازهای موجود در بازار وجود دارد و اگر فعال باشد، سیستم جرقه‌زدن و فندک دستگاه عمل نمی‌کند؛ اگر دستگاه شما هم این قابلیت را دارد و دچار این مشکل شده‌اید، بهتر است قفل کودک آن را که معمولا با علامت بر روی دستگاه مشخص شده است بررسی نمایید.
  • مشکل ترموکوپل اجاق گاز؛ ترموکوپل قطعه‌ای در اجاق گاز و برخی وسایل گرمازا است که در واقع یک حسگر تشخیص دما بوده و اگر تشخیص دهد گرمای مورد نیاز در اطراف شعله وجود دارد، اجازه ورود گاز را می‌دهد و در غیر این‌صورت گاز را قطع می‌کند. اگر ترموکوپل دچار آسیب فیزیکی و ... به دلیل ضربه‌خوردگی شده باشد، از اتصالات برقی و فندک دستگاه جدا می‌شود و روشن شدن شعله را با مشکل مواجه می‌کند.
  • مرطوب بودن فندک اجاق گاز؛ اگر بر روی شعله‌ی دستگاه غذا و مایعات ریخته باشد و فندک آن مرطوب باشد، زمانی که می‌خواهید شعله را روشن کنید، فندک به درستی کار نمی‌کند و جرقه نمی‌زند و امکان روشن شدن شعله نیز وجود ندارد.
علت خرابی فندک اجاق گاز

  • مشکل کلید فندک اجاق گاز؛ در مدل‌های اجاق گاز که فندک غیراتومات است و از طریق یک کلید مجزا روشن می‌شود، خرابی کلید نیز می‌تواند دلیل اصلی کار نکردن فندک باشد.

تعمیر فندک اجاق گاز

درخواست علت خرابی فندک اجاق گاز

اگر فندک اجاق گاز ال جی شما دچار مشکل شده است، می‌توانید درخواست تعمیر اجاق گاز ال جی ثبت کنید تا کارشناسان گلدیران در سریع‌ترین زمان برای رفع مشکل مراجعه نمایند. پرتکرارترین سوالات مشتریان گلدیران در مورد دستگاه اجاق گاز ال جی را نیز می‌توانید در سوالات رایج مطالعه فرمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...