۰ تا ۱۰۰ آموزش تعویض شیر اطمینان پکیج + نحوه عوض کردن

۱۸ آذر ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

شیر اطمینان یکی از قطعات اصلی در پکیج شوفاژ دیواری است و با توجه به سیکل کارکرد پکیج، کاربرد امنیت برای دستگاه دارد. زمانی که فشار و حجم آب داخل دستگاه بیش از اندازه بالا بوده و از میزان معین و استاندارد بالاتر رفته باشد، شیر اطمینان مسیر را برای خروج آب باز می‌کند، تا آب بیش از اندازه‌ی داخل دستگاه تخلیه شده و خطراتی در پی نداشته باشد. اگر این قطعه دچار مشکل شود، لازم است تعویض شیر اطمینان پکیج در اسرع وقت انجام شود. البته در بسیاری موارد نیز ایراد از شیر اطمینان نبوده و علت دیگری باعث تخلیه آب از آن شده است، بنابراین عوض کردن شیر اطمینان پکیج اولین راه حل نبوده و می‌توان گفت آخرین راهکار است.


در واقع این قطعه نسبت به فشار حساس بوده و اگر فشار آب داخل مدار گرمایشی پکیج به بیش از 3 بار برسد، به فنر شیر اطمینان فشار وارد کرده و شیر به طور خودکار باز می‌شود و آب را تخلیه می‌کند. با توجه به وجود این قطعه و به طور کلی قطعاتی که برای کنترل در دستگاه قرار گرفته و نسبت به ایرادات متفاوت حساس است، دیگر جای نگرانی در مورد خطرهای ناشی از دستگاه پکیج وجود نخواهد داشت. ابتدا بهتر است بررسی کنیم در صورت افزایش فشار پکیج و عدم رسیدگی به آن ممکن است دستگاه دچار چه مشکلاتی شود.

آموزش کامل تنظیم فشار بار پکیج

علت بالا رفتن فشار پکیج


فشار دستگاه پکیج شوفاژ دیواری ممکن است به چند دلیل بالا برود از جمله موارد زیر:

  • باز بودن شیرپرکن زیر دستگاه
  • خرابی شیر پرکن پکیج شوفاژ دیواری
  • مشکل منبع انبساط پکیج
  • ایراد و نشتی مبدل پکیج
  • بروز ایراد در برد دستگاه
  • وجود ایراد در اتصالات پکیج
  • عدم هواگیری صحیح رادیاتورها و سیکل پکیج

برای اطلاع از روش هواگیری لطفا مطلب روش هواگیری و استفاده صحیح از رادیاتورها را مطالعه بفرمایید. اگر فشار پکیج شما دائم بالا می‌رود و پس از هربار پایین آوردن فشار آن همچنان تکرار می‌شود، لازم است به صورت دقیق مشکل فنی آن از سوی کارشناس تعمیرات مشخص و رفع گردد. در ادامه به ایرادات دیگری که ممکن است به دلیل بالا رفتن فشار پکیج پدید بیاید اشاره خواهیم کرد.

فشار پکیج باید چند باشد؟

با توجه به اینکه میزان آب داخل پکیج و دمای آن چه در حالت زمستانی و چه در حالت تابستانی میزانی تعیین شده و استاندارد دارد، دقت داشته باشید که فشار نرمال پکیج شوفاژ دیواری 1.5 بار بوده و البته ممکن است در حین کار و متناسب با دمای آب داخل سیکل، از 1 تا 1.5 بار و زمانی که دستگاه در حالت زمستانی بوده و دمای رادیاتورها در حال افزایش است، فشار بار تا حد 2 بار نیز افزایش یابد. به طور کلی بازه نرمال فشار 1 تا 2 بار است و استانداردترین حالت آن 1.5 بار است. اگر مشاهده کردید که فشار کمتر از 1 تا 1.5 بار بوده، برای مدت کوتاهی شیرپرکن دستگاه را باز کنید تا فشار به 1.5 بار برسد و سپس آن را ببندید. اگر مشاهده کردید که فشار در حال افزایش بوده و از 1.5 بار بالاتر می‌رود، طبق دستورالعمل تنظیم فشار پکیج، فشار را پایین بیاورید.

نشانه و علامت بالا رفتن فشار پکیج شوفاژ دیواری

اولین نشانه‌ای که مشخص می‌کند فشار آب دستگاه شما بالاست، این است که بر روی فشارسنج آنالوگ یا دیجیتالی پکیج مشاهده خواهید کرد که فشار پکیج از حد نرمال یعنی 1.5 بار (حدود 3 بار) بالاتر رفته است؛ ممکن است چراغ‌های دستگاه نیز به طور مداوم چشمک بزند و عملکرد آن متوقف شود. همچنین اضافه‌ی آب داخل دستگاه از شیر اطمینان خارج می‌شود و به دلیل اینکه آب حرارت بالایی دارد، آب همراه با بخار خارج شده و این تصور ایجاد می‌شود که دستگاه منفجر شده است. در نظر داشته باشید که شاید این فرآیند ترسناک به نظر برسد اما خطرناک نبوده و تنها آب اضافی داخل دستگاه است که تخلیه می‌شود.

ایرادات ناشی از فشار آب بالای پکیج


اگر فشار پکیج هر چند روز یکبار بالا می‌رود و هرچقدر فشار آن را تنظیم و کنترل می‌کنید پایدار نمی‌ماند، نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید زیرا پس از مدتی موجب ایرادات گسترده‌ای در دستگاه خواهد شد و موجب می‌شود دستگاه علاوه بر ایراد قبلی که خود علتی داشته، دچار ایراد دیگری شود که به دلیل افزایش فشار اتفاق می‌افتدو افزایش فشار پکیج اگر برای مدتی تکرار شود، می‌تواند موجب ایرادات زیر شود:
  • پارگی دیافراگم شیر اطمینان
  • بروز ایراد در فنر شیر اطمینان
  • خوردگی و فرسایش قطعات مدار پکیج
  • بروز ایراد و سوراخ‌شدگی مبدل پکیج
  • از بین رفتن آب‌بندی مدار دستگاه
همانطور که مشخص است ایراداتی که گفتیم می‌تواند باعث هزینه‌های بیشتر تعمیر دستگاه و آسیب‌های دیگر شود بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شده و مشکل اصلی آن رفع شود. در صورت بروز ایراد در پکیج گلدیران، درخواست تعمیرات پکیج خود را ثبت نمایید.

تعویض شیر اطمینان پکیج

گاهی ممکن است خود قطعه‌ی شیر اطمینان نیز دچار ایراد شده و نیاز به بررسی و رفع ایراد داشته باشد.  در این حالت می‌بایست بر اساس دستورالعمل نحوه تشخیص ایراد شیر اطمینان و تست آن انجام شود و مشخص شود که ایراد اصلی مربوط به چیست. البته این مراحل از سوی کارشناس تعمیرات پکیج انجام می‌شود و ما مختصری در مورد آن خواهیم گفت.

آموزش تعویض شیر اطمینان پکیج

در صورت خرابی شیر اطمینان پکیج بهترین راهکار این است که آن را تعویض کنید و تعمیر آن توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است پس از مدتی مجدد دجار همین مشکل بشود. ممکن است متوجه شوید که از شیر اطمینان و لوله‌ای که به آن متصل است، قطره قطره آب خارج می‌شود؛ توجه داشته باشید که از این مورد نباید چشم‌پوشی شود و لازم است در اسرع وقت به آن رسیدگی نمایید. به طور کلی توصیه می‌شود عوض کردن شیر اطمینان پکیج از سوی کارشناس تعمیرات پکیج صورت گیرد؛ در ادامه مراحل آن را خواهیم گفت.

نحوه تعویض شیر اطمینان پکیج به این گونه است بیشتر شیرهای اطمینان به صورت رزوه‌ای است و با آچار به صورت چپگرد می‌توانید آن را باز کنید و به صورت راست‌گرد می‌توانید آن را ببندید. اگر شیر اطمینان رزوه‌ای نباشد، اورینگ دارد و با بازکردن اورینگ می‌توانید آن را تعویض کنید. در نهایت مطمئن شوید که محکم و آب‌بندی شده و نشتی ندارد.

اگر نیاز به خدمات تعمیر پگیج گلدیران دارید، کارشناسان تعمیرات پکیج گلدیران در تمامی شهرها آماده‌ی ارائه خدمات هستند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...