یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست؟

۱۷ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست
برای اینکه بدانید بین یخچال نوفراست و دیفراست کدام بهتر است. اصلا فرق بین این دو در چیست و کدام را در هنگام خرید انتخاب کنید، کافیست ادامه این مقاله را مطالعه کنید. یخچال‌ها از نظر عملکرد سیستم خنک‌کننده به دو دسته نوفراست و دیفراست تقسیم می‌شوند. یخچال‌های نوفراست یخچال‌های بدون برفک هستند و یخچال‌های دیفراست یخچال‌های با برفک.
باید بدانید اصلا چه دلایلی سبب برفک زدن یخچال میشود؟ چرا یخچال برفک میزند؟ چگونه یخچال‌های جدید بدون برفک هستند و سیستم خنک کننده یخچال چگونه عمل میکند؟
برای پاسخ به تمام این سوالات و برای اینکه بتوانید یخچال بدون برفک بخرید، بهتر است اطلاعاتتان را درباره یخچال ها بیشتر کنید و مقاله کدام یخچال را بخرم نیز مطالعه کنید تا در هنگام انتخاب و خرید یخچال، تصمیم را درست و با آگاهی کامل بگیرید.

گازهای خنک کننده کجای یخچال هستند؟

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

بخش های اصلی سیستم خنک کننده یخچال

بخش های اصلی سیستم خنک کننده یخچال عبارتند از :
  1. لوله های شبکه فلزی پشت یخچال (کندانسور یا رادیاتور)
  2. محفظه خنک کننده یا سردخانه یا جایخی (اِواپراتور)
  3. موتور (کُمپرسور)
  4. سایر لوله ها و مجراهای یخچال
به عبارت دیگر، در یخچال یک مسیر کامل ایجاد شده که گاز خنک کننده در آن مسیر حرکت می‌کند. موتور یا کمپرسور یخچال، وظیفه چرخاندن و به حرکت درآوردن این گاز را در مسیر به عهده دارد.
گاز خنک کننده وقتی به جایخی می‌رسد، گرما را از مواد داخل آن می‌گیرد و خودش گرم می‌شود. سپس این گاز با فشار کمپرسور به میله‌های شبکه‌ای پشت یخچال منتقل می‌شود و در این میله‌ها، گاز دمای خود را از دست می‌دهد، یعنی با کمک هوای محیط خنک می‌شود و دوباره به حرکت در می‌آید.

اواپراتور چیست و کاربرد آن در یخچال

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

اواپراتور چیست؟

اواپراتور قطعه‌ای موثر در عمل سرما سازی یخچال فریزر است. اواپراتور یخچال به گونه‌ای طراحی شده که اجزای تشکیل دهنده‌ی آن در دریافت حرارت محیط و تامین سرمای استاندارد فضای داخلی یخچال فریزر نقش بسزایی دارند. اواپراتور یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم های سرمایشی است. لوله‌های مارپیچی که حرارت را انتقال می‌دهند را اواپراتور گویند.
برای تفهیم بهتر سوال اواپراتور چیست؟ می توان گفت وظیفه اصلی این قطعه تبدیل مایع به گاز در محیط یخچال بوده که این کار عمل سرما سازی در یخچال معروف است. فن اواپراتور یخچال، سنسور اواپراتور یخچال و قسمت‌های مارپیچی در هنگام بررسی مشکلات اواپراتور یخچال در راس قرار دارند.

معرفی انواع اواپراتور یخچال

  1. اواپراتور لوله ای

اواپراتور لوله ای از فولاد یا مس ساخته شده است. تفاوت جنس در این نوع از اواپراتور نیز به جهت کارآیی مناسب تر آن در کارکرد قطعه است. در واقع اگر سایز اواپراتور بزرگ باشد و از آمونیاک برای کارکرد آن استفاده شده باشد جنس فولادی آن مناسب است. اما اگر سایز اواپراتور کوچک باشد و گاز و مبردهای آن ترکیبی از کلروفلور باشد جنس مس آن برای ساخت مناسب است. 
اندازه، شکل و یا حتی مدل اواپراتورهای لوله ای بسیار مختلف و متفاوت است. این اختلاف نیز به دلیل نوع کارکرد و کاربردی است که برای هر کدام از این مدل ها در نظر گرفته شده است و اواپراتور برای آن تولید میگردد. 
به طور مثال اواپراتورهایی که قرار است در سوله های بزرگ یخچالی، سرد خانه ها و محل نگهداری مواد منجمد به کار گرفته شوند، بسیار بزرگ و سقفی هستند. با نصب این اواپراتور هوا به جریان افتاده و به وسیله همین گردش هوا و یا پاشش آب، انجماد مورد نظر به دست می آید.
  1. اواپراتور صفحه ای

    یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

اواپراتور صفحه ای نیز درست مانند اواپراتور لوله ای، به دلیل نوع استفاده و یا کارکردهای مختلف مدل های متفاوتی دارد. مبرد در این اواپراتور از محلی که برای آن تعبیه شده است یعنی شیارهایی که روی دو صفحه فلزی قرار دارد عبور می کند. این نوع اواپراتورها به گونه ای طراحی و ساخته میشوند که قابلیت شکل پذیری دارند. 
دلایلی که در این جا به آن اشاره شد از مهم ترین خصوصیاتی است که باعث گردیده است که از اواپراتورهای صفحه ای در یخچال و فریزر و همچنین ساید بای ساید ها استفاده شود.
در تمامی یخچال و فریزرهای با انواع کارکرد، خانگی، صنعتی و یا حتا در مغازه های بستنی فروشی نیز از این نوع اواپراتور استفاده می شود. 
  1. اواپراتور پره دار

اواپراتور های پره دار به نوعی جزوی از خانواده اواپراتورهای لوله ای نیز می توانند محسوب شوند. در این نوع از اواپراتورها برای جذب حرارت در لوله ها و عملکرد بهتر سرمادهی از پره هایی با نام سطوح ثانویه جذب حرارت استفاده می شود.
البته مانند مدل های قبلی اواپراتور در این مدل نیز با توجه به کارکردهای مختلف آن اندازه پره ها و یا قطر لوله ها متغیر و متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است که اواپراتور لوله ای و اواپراتور صفحه ای، فضای بسیار کمتری را نیاز دارند.

برفک یخچال چگونه تشکیل می شود؟

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

فرآیند تشکیل برفک یخچال

برفک یخچال چیست؟

وقتی که هوای گرم از اطراف یک جسم سرد عبور میکند، هوایی که در تماس با جسم سرد است کمی از رطوبت خود را به صورت قطرات آب از دست میدهد. هر چه رطوبت هوا بیشتر باشد، تفاوت دمای بین هوا و جسم فوق نیز بیشتر میشود و سرعت تشکیل قطرات آب افزایش پیدا میکند.
جایخی یا سردخانه و صفحاتی که وظیفه خنک سازی را به عهده دارند سرد هستند، وقتی در یخچال باز شود و یا غذای گرم درون یخچال گذاشته شود، مقداری هوای گرم وارد یخچال میشود.
همان طور که قبلاً گفته شده، مقداری از رطوبت این هوا به صورت آب و کمی به صورت لایه هایی از برفک و یا یخ در قسمت سرد ظاهر میشود. این برفک عمل تبادل حرارتی بین بدنه سرد و هوای داخل یخچال را دچار نقص خواهد کرد و سبب خواهد شد که یخچال به خوبی کار نکند.
البته امروزه در اکثر یخچال ها تدبیرهایی اندیشیده شده است که به وسیله های مختلف، این برفک ها به طور اتوماتیک از بین بروند که حتماً نام برخی از آنها را زیاد شنیده اید.

چرا برفک به اواپراتور یخچال می چسبد؟

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

علل یخ ‌زدن لوله پشت یخچال

عوامل متعددی میتواند باعث یخ زدن لوله های پشت یخچال و یا چسبیدن برفک به اواپراتور شود
  • برخورد هوای خنک با هوای گرم یا مرطوب می‌باشد که در نقطه برخورد بر روی سطح مورد نظر باعث ایجاد یخ‌زدگی و برفک می‌شود.
  • باز و بسته کردن زیاد درب یخچال خود از عوامل موثر در ایجاد برفک بر روی لوله‌های پشت یخچال است. چون این مورد باعث می‌شود حجم زیادی از هوای گرم وارد یخچال شود و در نهایت برفک تشکیل شود.
  • خرابی لاستیک درب یخچال، شل شدگی یا پاره شدن.
  • بسته نشدن درب یخچال به طور کامل و محکم نشدن درب.
  • خراب بودن ترموستات یخچال.
  • انتخاب فضای نامناسب برای نصب یخچال در یخ زدن لوله‌های یخچال تاثیر بسزایی دارد.
  • و ...

آشنایی با یخچال های جدید جی پلاس

آب شدن برفک های یخچال به دو دلیل زیر الزامی است :

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

  1. لایه های برفک بر روی لوله ها خنک کننده به حکم عایق انتقال برودت خواهند بود و ضریب انتقال برودت را کاهش می دهد در نتیجه سرما کم می شود.
  2. در اواپراتور های فن دار برای انتفال جریان هوا، وجود برفک در روی لوله ها مقدار هوای جریانی را کاهش می دهند ، در نتیجه سرما کم می شود.

برفک زدایی خودکار یخچال

برفک زدایی خودکار یا برفک زدایی اتوماتیک یا خود برفک زدایی تکنیکی است که در آن قسمت جایخی یخچال یا فریزر به صورت خودکار برفک ها را آب می کند. یخچال ها و فریزر هایی با این ویژگی یخچال نوفراست یا بدون برفک نیز نامیده می شوند.

منظور از نوفراست و دیفراست در یخچال و فرق آن با هم چیست؟

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

نوفراست چیست؟ (No Frost)  

نوفراست یعنی یخچال بدون برفک است. در داخل یخچال‌ های نوفراست هیچ‌گونه برفکی دیده نمی‌شود و این به این معنی نیست که برفک وجود ندارد بلکه برفک توسط پنل‌های خنک‌کننده از بین می‌رود.

دیفراست چیست؟ (DeFrost)  

دیفراست همان برفک زدایی می‌باشد، عملی است که برای از بین‌بردن و آب کردن برفک‌های اپراتور انجام می شود. عمل دیفراست برفک‌های یخچال را از بین می‌برند.

از برق کشیدن یخچال یه مدت طولانی

 دیفراست (DeFrost) یخچال چیست؟

دیفراست همان برفک زدایی می‌باشد اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه و مفید و خیلی ساده توضیح دهیم دیفراست همان عملی است که برای از بین‌ بردن و آب کردن برفک‌های اپراتور در برخی از سیستم‌های تبرید مثل یخچال انجام می‌گردد. جلوگیری  از به‌ وجود آمدن برفک به‌خاطر وجود داشتن رطوبت امکان ندارد بنابراین با عمل دیفراست (DeFrost) برفک‌ های یخچال را از بین می‌برند.

 نوفراست (NoFrost) یخچال چیست؟

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

نوفراست در اصطلاح انگلیسی یعنی یخچال بدون برفک است. نوفراست (No Frost) کلمه انگلیسی است. در انواع یخچال‌های نوفراست و یا بدون برفک، در درون یخچال هیچ‌گونه برفکی دیده نمی‌شود و این به این معنی نیست که برفک وجود ندارد بلکه برفک توسط پنل‌های خنک‌کننده از بین می‌رود.
در یخچال‌هایی که دارای نوفراست است در کل یک رادیاتورهای خنک‌کننده و یا کویل اپراتور وجود دارد که به‌واسطه یک روپوش پوشیده شده است و دیده نمی‌شود.
هوای خنک وسط به‌ واسطه فنی که درون کابین وجود دارد هدایت می‌شود و به‌گونه‌ای طراحی شده است که برفک به وجود آمده از رطوبت به‌ واسطه تایمر یا دستور برد الکتریکی با روشن شدن المنت برفک‌ها از بین می‌روند و از راه یک مسیر به درون محفظه‌ای که روی کمپرسور قرار دارد هدایت می‌شود و در آن قسمت به‌واسطه گرمایی که در کمپرسور یا موتور یخچال وجود دارد آن آب خارج می‌شود. این کار باعث سرد شدن کمپرسور هم می‌گردد.
شما در این‌گونه یخچال‌ها هیچ نوع برفکی را نمی‌بینید که به این نوع دستگاه یا سیستم نوفراست (No Frost) گفته می‌شود.

مقایسه یخچال های دیفراست با نوفراست

 مقایسه انواع یخچال‌های نوفراست و دیفراست (No Frost / DeFrost)

در یخچال های دارای دیفراست، عمل برفک زدایی به دو نوع انجام می گیرد:

 دیفراست دستی در یخچال (Manual defrost)

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست

نوعی از یخچال دارای دیفراست دستی است. راهکار برفک زدایی برای یخچال این است که از قبل مواد غذایی را باید از درون یخچال تخلیه کرد، دوشاخه برق را از پریز کشید، منتظر شد تا برفک یخچال از بین برود و آب شود. این مدل از یخچال‌ها به‌خاطر این که احتمال می‌رود چند ساعت مواد غذایی بیرون از یخچال بماند و مواد غذایی فاسد شود، همچنین زحمت و زمانی که باید صرف شود طرفداران زیادی را ندارند.

 دیفراست اتوماتیک در یخچال  (Auto defrost)

یخچال‌هایی که دارای سیستم دیفراست اتوماتیک هستند به این‌گونه عمل می‌کنند که هر چند ماه یک بار دکمه دیفراست (DeFrost) را باید فشار داد. بدون این که لازم باشد مواد غذایی را از یخچال خارج کرده و یا اینکه موتور یخچال خاموش شود. المنتی که درون آن طراحی شده باعث می‌شود که برفک ها را آب کند و به مخزنی که در بالای موتور وجود دارد هدایت شود و با حرارت و گرمای که موتور دارد این آب تبخیر می‌شود.

اهمیت و ضرورت سرویس دوره ای یخچال

 یخچال ‌های نوفراست  (No Frost)

در یخچال‌ های نوفراست به‌ خاطر اینکه برفک به ‌صورت اتوماتیک آب می‌شود ولی هیچ‌گونه برفکی وجود ندارد پس لازم نیست که یخچال را به مدت طولانی خاموش کنید و یا اینکه نگران برفک زدایی باشید یخچال شما همیشه مرتب است و در این نوع یخچال با انتقال دادن سرما توسط فن، در همه قسمت‌ها سرما به‌ صورت یکنواخت و مطلوب است. به‌خاطر همین یخچال‌ نوفراست علاقه‌مندان بیشتری را به خود جذب کرده است و خریداران بیشتری دارد.
تمامی یخچال‌فریزرهای جدید و یخچال فریزر ساید بای‌ ساید دارای سیستم نوفراست (NoFrost) می‌باشند.

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست؟

قطعا یخچال های نوفراست پیشرفته تر از یخچال های دیفراست است اما باید به قیمت این دو یخچال هم توجه کرد.
یخچال نوفراست پیشرفته تر از یخچال دیفراست

یخچال نوفراست بخریم یا دیفراست
این روزها با پیشرفت تکنولوژی یخچال‌های نوفراست در مقایسه با یخچا‌ل‌های دیفراست از محبوبیت بیشتری برخوردار شده‌اند. البته میزان بودجه‌ای که فرد برای خریدن یخچال اختصاص می‌دهد نیز در انتخاب هر کدام از این دو نوع یخچال بسیار موثر خواهد بود.
حالا تصمیم با شماست که از بین این یخچال‌ها کدام یک را انتخاب کنید. اگر قیمت مناسب و کارایی یخچال برای شما به یک اندازه اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم که یخچال دیفراست اتوماتیک تهیه کنید.
ولی اگر با قیمت یخچال‌های نوفراست مشکلی ندارید طبیعتا خریدن آن‌ها می‌تواند پیشنهاد بهتری باشد.
از ‌طرفی به‌خاطر داشته باشید که روند پیشرفت این صنعت و گرایش آن با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی به سمت یخچال‌های نوفراست بوده و بیشتر یخچال‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند از این نوع هستند.
امیدواریم با مطالعه این مطلب به‌خوبی با یخچال دیفراست و نوفراست آشنا شده باشید. این مطلب به شما کمک می‌کند تا اگر قصد دارید یخچال بخرید بر اساس بودجه و نیازهایتان از میان یخچال بابرفک و بدون برفک، بهترین انتخاب را داشته باشید.
انتخاب شما کدام یخچال است؟
اگر ابهام و سوالی در این باره برای شما باقی مانده است در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا کارشناسان محصول یخچال ما در نزدیکترین زمان پاسخگوی شما عزیزان باشند. درصورت تمایل به مشاهده و امکانات یخچال‌های جدید جی پلاس میتوانید وارد سایت گلدیران پلاس شوید.
برای مشاوره و خرید یخچال جی پلاس و ال جی، با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۲۳

میشه بهترین یخچال نوفراست و بهم معرفی کنید هزینه، برند، محل تهیه و ...؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۳۹

سلام و وقت به خیر؛ متاسفانه در مورد برند نمیتونیم به شما پیشنهاد بدیم، در این مورد بهتره خودتون تحقیق کنید اما در ارتباط با انتخاب بهترین یخچال میتونید این راهنما رو مطالعه کنید: csgl.ir/whre موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۱۴

منظور از نوفراست و دیفراست در یخچال فریزر تمام همین مواردی بود که اعلام کردین؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۴۷

سلام و وقت به خیر؛ بله در واقع تفاوت اصلی همونطور که از نامش مشخص هست، تفاوت در برفک دستگاه هست که برخی یخچال‌ها برفک دارن و برخی بدون برفک هستن. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۱۵:۳۸

دکمه دیفراست یخچال کجای اون قرار داره

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۱۷:۱۴

سلام و وقت به خیر؛ دیفراست یخچال به صورت اتوماتیک انجام میشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۲:۰۲

آیا تبدیل یخچال دیفراست به نوفراست ممکن هست؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۳:۴۶

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی با توجه به ایکه ساختار فنی دو دستگاه با هم تفاوت داره امکان‌پذیر نیست. موفق باشید

در حال ثبت...