کولر گازی اینورتر ال جی چیست؟ + تفاوت اینورتر با معمولی

۲۴ مهر ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
کمترین مصرف انرژی با اینورتر کولر گازی ال جی

کولرگازی اینورتر نامی است که به کولرهای گازی چند سال اخیر اطلاق می‌شود و این خاصیت و ویژگی را داشته که از نظر نحوه عملکرد، ساختار کمپرسور و میزان مصرف برق با باقی کولرهای گازی که غیراینورتر هستند، تفاوت دارد. گاهی اینطور به نظر می‌رسد که کولرهای گازی اینورتر با مصرف برق بسیار پایین حتی کمتر از مصرف برق یک کولر آبی می‌تواند محیط را کاملا خنک کند و در صورت استفاده از آن دیگر جای نگرانی در مورد مبلغ برق وجود ندارد؛ اما اینکه واقعا اینطور هست یا خیر و می‌توان در مورد میزان مصرف برق بسیار پایین کولرهای گازی اینورتر مطمئن بود، موضوعی است که می‌بایست بررسی شود. در این راهنما به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که به طور کلی کولرهای گازی اینورتر چگونه کار می‌کند، تفاوت آن با یک کولرگازی معمولی چیست و تا چه حد در میزان مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند.

خدمات سرویس و تعمیر کولرگازی توسط کارشناسان مجرب گلدیران

اینورتر چیست؟

اینورتر، Inverter وارونه‌گر یا معکوس‌کننده در واقع به سیستمی گفته می‌شود که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل می‌کند. این تغییر امکان کنترل سرعت عملکرد موتور دستگاه‌ها را فراهم می‌سازد و دستگاه می‌تواند با سرعت متغیر کار کند. همین روند در کارکرد موتور کولرگازی یا هر دستگاه دیگری موجب کاهش مصرف انرژی دستگاه خواهد شد، البته در نظر داشته باشید کاهش و کنترل مصرف انرژی در دستگاه در صورتی اتفاق می‌افتد که شرایط استاندارد استفاده از دستگاه اینورتر به درستی رعایت شود.

کامل‌ترین راهنمای خرید کولر گازی ال جی

اینورتر کولر گازی ال جی به چه معناست؟

از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است

اینورتر در کولرگازی به معنای تغییر ساختار فنی آن است که موجب می‌شود موتور کولرگازی با دور و شدت‌های متفاوتی کار کند؛ به این معنی که موتور کولرگازی با توجه به میزان سرما یا گرمای مورد نیاز با دور متغیر کار می‌کند و بنابراین می‌تواند با سرعت پایین و میزان مصرف برق کمتر نیز عملکرد داشته باشد.

  • ساختار فنی کولرهای گازی اینورتر

اینورتر کولرگازی ال جی موجب شده است دستگاه از نظر ساختار فنی به طور کلی متفاوت باشد؛ کمپرسورهای کولرهای گازی اینورتر از نوع متفاوت بوده و دور متغیر است. این کمپرسور می‌تواند با توجه به نیاز و فرمان برد دستگاه در 11 دور متفاوت حرکت کند و عملکرد داشته باشد. علاوه بر کمپرسور در کولرهای گازی اینورتر، برد اینورتر نیز قرار دارد و برد اینورتر فرکانس و نوع برق ورودی را برای کارکرد کمپرسور تغییر می‌دهد. نوع کابل‌های ارتباطی، شیر انبساط و قطعات دیگر نیز در کولرهای گازی اینورتر تفاوت دارد.

محاسبه ظرفیت کولر گازی و ضرورت انجام ظرفیت سنجی

تفاوت کمپرسور کولرگازی معمولی و اینورتر

مهم‌ترین قطعه در کولرگازی موتور یا همان کمپرسور آن بوده و تفاوت مهم کولرهای گازی معمولی و اینورتر در کمپرسور آن است. کولرهای معمولی دارای کمپرسور دورثابت بوده و کولرهای گازی اینورتر دارای کمپرسور دورمتغیر یا اینورتر است. در ادامه در مورد هر دو نوع این کمپرسورها توضیح خواهیم داد:

کمپرسور کولرهای گازی معمولی ال جی

 کولرهای گازی معمولی و غیر اینورتر دارای کمپرسور دورثابت بوده و کارکرد موتور به این شکل است که موتور آن پس از روشن شدن با صد در صد توان کار می‌کند؛ زمانی که دمای اتاق به دمای انتخابی کاربر می‌رسد کمپرسور دستگاه خاموش شده و زمانی که مجدد دمای محیط کمی گرم می‌شود، مجدد کمپرسور دستگاه روشن خواهد شد. همین روند عملکرد موجب می‌شود کولرهای گازی معمولی یا اصطلاحا دورثابت برق بیشتری مصرف کند زیرا موتور این نوع دستگاه یا روشن است و با صد در صد توان کار می‌کند و یا اینکه خاموش است. زمانی که کمپرسور این نوع دستگاه در حال روشن شدن است، انرژی زیادی مصرف می‌کند زیرا به قدرت بیشتری برای روشن شدن نیاز دارد.   

کمپرسور کولرهای گازی اینورتر ال جی

کولرهای گازی اینورتر دارای کمپرسور دورمتغیر بوده و موتور آن با توجه به میزان سرمای مورد نیاز عمل می‌کند. موتور این دستگاه‌ها پس از روشن شدن به تدریج با دورهای بالاتر کار می‌کند تا زمانی که میزان سرمایش محیط را تامین کند. پس از اینکه محیط به دمای انتخابی برسد، دور موتور کاهش پیدا می‌کند و دستگاه با توان کمتر و میزان مصرف برق پایین‌تری کار می‌کند. می‌توان گفت کمپرسور کولرهای گازی اینورتر بیشترین تاثیر را در کاهش مصرف انرژی دستگاه دارد.

میزان مصرف برق کولرهای گازی اینورتر

مصرف برق کولرهای گازی اینورتر نسبت به کولرهای گازی معمولی حدود %60 کمتر است و برخی مدل‌ها که دارای سنسور حرکتی است و بر اساس میزان فعالیت کاربران محیط میزان عملکرد و سرمادهی را کنترل می‌کند، تا %73 کاهش مصرف برق کولرگازی دارد. البته این نکته بسیار مهم است که در صورت رعایت نکات اساسی برای استفاده از کولرهای گازی اینورتر، کاهش مصرف برق وجود خواهد داشت و در غیر این صورت مصرف برق به اندازه‌ای که انتظار می‌رود کاهش پیدا نمی‌کند.

هر آنچه باید در مورد مصرف برق کولرگازی بدانید

مزیت‌ کولر گازی اینورترمزیت‌ کولرهای گازی اینورتر

کولرهای گازی اینورتر در مقایسه با کولرهای معمولی هم قدرت بالاتری داشته و هم مصرف برق پایین‌تری دارند. ساختار فنی این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که از نظر قدرت عملکرد موتور و باقی قطعات، عملکرد قدرتمندی در مقایسه با کولرهای گازی معمولی دارند. پایین بودن مصرف برق در کولرهای گازی اینورتر ویژگی مهم و اصلی‌ترین دلیل پرطرفدار بودن این نوع دستگاه‌هاست.

نحوه تشخیص کولرهای گازی اینورتر

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که از کجا بفهمیم یا مطمئن باشیم که کولری که خریداری کرده‌ایم اینورتر است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که کولرهای گازی اینورتر علاوه بر اینکه بر روی کولر احتمالا کلمه اینورتر و لیبل آن را دارند، چند ویژگی دیگر نیز دارند که از طریق آن می‌توانید به اینورتر بودن دستگاه پی ببرید از جمله:

  • بر روی لیبل کولرگازی نوع گاز کولر گازی R410 است به غیر از مدل اینورتر تروپیکال که با نامگذاری RV شروع می‌شود و دارای گاز R22 است.
  • در کاتالوگ و مشخصات فنی دستگاه، ظرفیت سرمایش و گرمایش کولرگازی را با 3 عدد متفاوت که بیانگر ظرفیت دستگاه در دور پایین، متوسط و بالای کمپرسور است، نشان می‌دهد.
  • علاوه بر این موارد در سایت ال جی می‌توانید ال جی مدل دستگاه خود را که در ابتدای دفترچه راهنما قید شده است، بررسی فرمایید.

  • تنظیمات مناسب کولرهای گازی اینورتر
تنظیمات مناسب کولرهای گازی اینورتر

تنظیمات کولرهای گازی اینورتر در مصرف برق دستگاه تاثیر زیادی دارد و در صورتی که تنظیمات به شکل صحیح انجام نشود، مصرف برق کولرگازی ممکن است خیلی بالاتر باشد. رعایت دو نکته در این مورد بسیار مهم است؛ لطفا زمانی که کولر گازی را روشن می‌کنید از همان لحظه ابتدایی دمایی خیلی خنک در تابستان و دمای خیلی بالا در زمستان انتخاب نکنید. سعی کنید به تدریج و کم کم دما را کاهش یا افزایش دهید تا میزان مصرف برق کنترل شود.

خدمات پس از فروش کولرگازی ال جی کجاست؟

نمایندگی ال جی و خدمات پس از فروش گلدیران در تمامی شهرهای آماده ارائه خدمات برای تعمیرات و سرویس کولرگازی ال جی است؛ لطفا هر سوالی که در مورد محصولات خانگی ال جی خود دارید، همین جا برای ما بنویسید تا کارشناسان گلدیران در کوتاهترین زمان پاسخگوی شما باشند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...