مروری بر جدیدترین تکنولوژی های تصویر تلویزیون

۲۹ مهر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
َبهترین تکنولوژی صفحه تلویزیون

دوست دارید فیلم‌های مورد علاقه‌ی خود را بر روی چه نوع تلویزیونی تماشا کنید؟ تلویزیونی در اندازه‌ی بزرگ و با رنگ‌های واقعی و هیجان انگیز؟ امروزه یافتن تلویزیونی که بتواند لحظات هیجان‌انگیزی برای شما خلق کند، کار سختی نیست و می‌توانید از بین تلویزیون‌هایی که با تکنولوژی‌های متفاوت ساخته شده است، یک نمایشگر فوق‌العاده انتخاب کنید و فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌ی خود را در نمایشگری ببینید که می‌تواند برای شما تصویری شبیه به دنیای واقعی بسازد.
تولید تلویزیون‌های امروزی نتیجه‌ی تلاش و اختراع مخترعین زیادی است که طی صد سال گذشته با ایده‌هایی که در این زمینه داشتند، موجب توسعه و پیشرفت در روند ساخت تلویزیون‌ها شده‌اند. همین موضوع سبب شده است که امروزه شاهد تعداد زیادی نمایشگر در بازار سیستم‌های صوتی و تصویری باشیم که انتخاب را کمی برای ما سخت می‌کند. در این مقاله تعدادی از نمایشگرها را از نظر تکنولوژی ساخت با هم بررسی خواهیم کرد.

فناوری QLED چیست؟

ویژگی‌های دستگاه‌های Neo QLED  کدام است؟

فناوری QLED

تلویزیون‌های QLED یا همان Quantum Light Emitting Diode نوعی LCD است که لایه‌ای از ذرات کوانتومی دارد. این تلویزیون‌ها معمولا با رزولوشن 4K تا 8K می‌باشد. فیلتر کوانتومی تلویزیون‌های QLED شامل ذراتی کوچک و نیمه‌ رسانای کریستالی است که برای خروجی رنگ به طور دقیق تنظیم و کنترل می‌شود. این فیلتر در واقع جایگزین فیلترهای رنگی سبز، قرمز و آبی است که در مدل‌های قدیمی‌تر تلویزیون استفاده می‌شد. این فیلتر با ترکیبی از آلومینیوم کمک می‌کند نقاط درخشان‌تری در تصویر ایجاد شده، طیف رنگی گسترده‌تر بوده و رنگ‌ها دقیق‌تر ارائه شود.
روشنایی در این نوع تلویزیون به اندازه‌ای است که می‌تواند تا حداکثر 4000 نیت روشنایی را پشتیبانی کند که در واقع میزان بالایی می‌باشد. این بدان معناست که دستگاه با این میزان استاندارد روشنایی تصویر، می‌تواند به خوبی HDR را که یک آنالیز تصویری پیشرفته برای بالا بردن کنتراست و کیفیت تصویر است را کنترل و پشتیبانی کند. این نوع تلویزیون‌ها با توجه به ساختاری که دارند، زاویه دید مناسبی داشته و می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای TV Room شما باشد.
اخیرا سامسونگ این تکنولوژی را به Neo QLED تغییر داده که در واقع برخی تغییرات اساسی را در ساختار نمایشگر انجام داده است. مهم‌ترین تغییر، استفاده از Mini LED در بکلایت تلویزیون است که توانسته موجب روشنایی و زاویه دید بهتری شود.
در نظر داشته باشید هنوز هم تکنولوژی OLED فراتر است؛ در ادامه علت آن را بررسی خواهیم نمود.

تکنولوژی OLED

تکنولوژی OLED

OLED یکی از برترین نوع تلویزیون‌ها است که سال 2013 از سوی LG رونمایی شد و طی سال‌ها با ارائه‌ی مدل‌های متنوع با این تکنولوژی از سوی ال جی، شاهد تلویزیون‌هایی با کیفیت فوق‌العاده‌ی تصویر و طراحی متفاوت و جذاب بوده‌ایم. OLED در واقع مخفف Organic Light Emitting Diode می‌باشد و دیودهای منتشرکننده‌ی نور در آن به صورت ارگانیک است. این دیودها به گونه‌ای طراحی شده که دارای مواد آلی است و باعث می‌شود هنگام برخورد با بار الکتریکی به گونه‌ای مجزا و جداگانه بدرخشد و به طور کلی بدین معناست که به جای انتشار نور از طریق بکلایت، هر یک از پیکسل‌ها برای نمایش تصویر در تلویزیون نور تولید کرده و جداگانه روشن می‌شود. به دلیل اینکه هیچ نور پس‌زمینه‌ای برای نمایش تصویر در این نوع تلویزیون وجود ندارد و در تلویزیون OLED میزان روشنایی در هر پیکسل مجزا کنترل می‌شود، در نهایت رنگ مشکی عمیق و مطلق و همینطور سفید واقعی را نمایش می‌دهد. آنچه در نهایت مشاهده خواهد شد، تصویری مملو از رنگ‌های غنی و پویا است که از مشاهده‌ی آن بسیار لذت خواهید برد.
برای طول عمر بالاتر و نگهداری بهتر تلویزیون‌های OLED ویژگی‌های مربوط به عملکرد محافظ صفحه نمایش در تکنولوژی ساخت تلویزیون لحاظ شده است و از حک‌شدگی تصویر حین نمایش تصاویر ثابت جلوگیری می‌کند. بنابراین در مورد نمایش تصاویر ثابت یا رنگ‌های یکنواخت در یک بازه‌ی زمانی، جای نگرانی وجود ندارد.
اگر بخواهیم به بررسی تاثیر تصویر OLED بر روی چشم بپردازیم در ابتدا باید توجه شود تلویزیون در جایی قرار گیرد که فاصله استاندارد بیننده تا تلویزیون رعایت شده باشد. در تلویزیون‌های OLED به واسطه‌ی تکنیکی که برای جلوگیری از چشمک‌زدن تصویر به کار رفته است، از خستگی چشم و سردرد در پی تماشای طولانی مدت تلویزیون جلوگیری خواهد شد و به این منظور نیز گزینه‌هایی در برخی مدل‌های تلویزیون OLED قرار گرفته است. در برخی نیز گزینه‌ای برای اصلاح خودکار مشکل پیکسل دارد و در فواصل زمانی معین به طور خودکار عمل می‌کند.

کامل‌ترین راهنمای خرید تلویزیون

تکنولوژی QNED چیست؟

تکنولوژی QNED

همانطور که معمولا هر سال کمپانی ال جی دستگاه‌هایی جدید با تکنولوژی منحصر به فرد و هیجان انگیز ارائه می‌دهد، در نمایشگاه مجازی سال2021 نیز نمایشگر جدید خود با عنوان QNED را معرفی کرد. این نمایشگر تلفیقی از دو ساختار OLED و QLED است. این واژه مخفف Quantum Nano Emitting Diodes، دیودهای نورده نانوکوانتومی می‌باشد. این دستگاه با نام LG QNED Mini LED نیز معرفی شده است. طی معرفی محصول از سوی ال جی، گفته می‌شود که در این نوع تلویزیون از LED در ابعاد نانو استفاده شده است.
بر این اساس در این نوع تلویزیون فناوریNano Cell  Quantum Dot و دیودهای Mini LED به کار رفته و در مقایسه‌ با OLED در رده‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه اندازه LED در نور پس زمینه‌ی تلویزیون یا همان بکلایت تلویزیون کوچکتر است، این امکان وجود دارد که روشنایی تصویر با جزئیات دقیق‌تر و بیشتری کنترل شود. مجموعه‌ی کریستال‌های کوچک که به صورت نقطه‌های کوانتومی در این نوع تلویزیون به کار رفته، وظیفه‌ی نمایش رنگ‌ها را دارد؛ علاوه بر آن ذرات نانوسل نیز طول موج نورهای ناخواسته را جذب می‌کند تا هم رنگ‌ها بهبود یافته و هم زاویه دید مناسب‌تری ارائه شود.
 

فناوری پنل IPS و VA در تلویزیون

فناوری پنل IPS و VA

تلویزیون‌های LED که در حال حاضر پرفروش‌ترین نوع تلویزیون هستند، ممکن است از نوع IPS و یا VA باشد. این تقسیم‌بندی به نوع کریستال مایع تلویزیون برمی‌گردد. نحوه چینش کریستال مایع متفاوت است. اگر بخواهیم بررسی کنیم که تفاوت این دو چیست به این شکل است که اگر تلویزیون از نوع IPS (In Plan Switching) باشد، کریستال مایع به صورت افقی و اگر از نوع VA (Vertical Alignment) باشد، ذرات کریستال مایع به شکل عمودی قرار گرفته است.
برای بررسی تفاوت این دو نوع پنل از نظر نحوه‌ی نمایش تصویر باید بگوییم، پنل‌های VA زاویه دید کمتر اما نسبت کنتراست بالاتر و رنگ‌های غنی‌تری دارند. پنل‌های IPS زاویه دید وسیع‌تر و سرعت بالاتر اما نسبت کنتراست پایین‌تری دارند. اینکه کدام نمایشگر برای شما مناسب‌تر است، به نوع استفاده‌ی شما برمی‌گردد. در نظر داشته باشید اگر قصد دارید دستگاه مناسبی از نوع LED برای بازی خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای بهترین تلویزیون برای گیمینگ را مطالعه نمایید.

معرفی بهترین تلویزیون بازار

بهترین تلویزیون بازار

برای اینکه بهترین تلویزیون بازار را یافته و برای خرید انتخاب کنید، نکاتی را می‌بایست در نظر داشته باشید. بهترین تلویزیون هوشمند را می‌خواهید و یا اینکه تلویزیون معمولی و غیرهوشمند هم برای شما کافی است؟ یکی از نکاتی که ممکن است برای شما اهمیت داشته باشد، قیمت تلویزیون است و توصیه می‌شود مقایسه‌ قیمت تلویزیون را نیز انجام دهید. انتخاب برند تلویزیون نیز می‌تواند یکی از نکاتی باشد که برای انتخاب دستگاه در اولویت قرار می‌گیرد و بهترین برند تلویزیون را می‌توانید با توجه به نیاز خود و قیمت آن انتخاب کنید.
در صورتی که یکی از مدل‌های تلویزیون ال جی را تهیه کرده‌اید و نیازمند سرویس و یا تعمیر تلویزیون ال جی خود. هستید می‌توانید به صفحه ثبت درخواست گلدیران مراجعه کنید. 

خرید تلویزیون‌های جدید برند جی پلاس

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...