علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی

۱۳ آذر ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
علت سوختن بکلایت تلویزیون ال جی

می‌توان گفت صفحه نمایش تلویزیون ساختار نسبتا پیچیده‌ای دارد؛ اما آنچه به وضوح مشخص است این است که تمامی صفحات نمایشگر نیاز به یک منبع نور دارند تا این منبع نور تصویر را روشن کند و تصاویر را بر روی تلویزیون نمایان سازد. شاید کلمه بکلایت تلویزیون را زیاد شنیده باشید و بدانید که دقیقا همین بخش، یکی از قطعات اصلی تلویزیون در صفحه نمایش است. البته برخی تلویزیون‌ها با تکنولوژی متفاوت مانند تلویزیون‌های OLED، بکلایت ندارند و تکنولوژی آن به گونه‌ای است که هر پیکسل به طور جداگانه نوردهی دارد و روشن می‌شود.
بکلایت یا نور پس زمینه‌ی تلویزیون مجموعه‌ای از لامپ است که در پنل تلویزیون قرار گرفته و نور مورد نیاز برای نمایش تصویر را به صفحه نمایش می‌تاباند. بکلایت‌ها انواع متفاوتی دارد و به طور کلی مجموعه‌ای از لامپ‌های LED است که در کنار هم با چینش مرتب قرار می‌گیرد. در برخی مدل تلویزیون‌ها لامپ‌های LED برای روشن کردن صفحه نمایش گوشه‌های پایین صفحه قرار می‌گیرد و به نامEdge معروف است. برخی تلویزیون‌ها که جزو اکثریت تلویزیون‌ها نیز هست دارای بکلایت از نوع Direct بوده و لامپ‌ها در رشته‌های موازی با هم قرار می‌گیرد. برخی تلویزیون‌ها نیز دارای بکلایت از نوعFull Array  یا اصطلاحا Full LED هستند؛ در این نوع تلویزیون لامپ‌ها در بلوک‌های معمولا 12 تایی قرار گرفته و کنار هم در پس زمینه قرار می‌گیرد و تصویر را نمایان می‌سازد.
 تلویزیون‌های LCD نیز دارای نور پس‌زمینه بوده‌اند اما چراغ‌های آن از نوع LED نبوده و از لامپ‌های فلورسنت در این دستگاه‌ها استفاده می‌شده است و معمولا اصطلاح بکلایت بیشتر برای تلویزیون‌های LED به کار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بکلایت تلویزیون می‌توانید مقاله‌ی «بکلایت چیست و چگونه بکلایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟» را مطالعه فرمایید.
در ادامه به بررسی مشکلاتی که ممکن است برای بکلایت تلویزیون ایجاد شود و همچنین دلایل خرابی آن و نکاتی در ارتباط با تعمیرات بکلایت تلویزیون خواهیم پرداخت.

چگونه متوجه شویم بکلایت تلویزیون مشکل دارد؟


شاید بگویید بکلایت تلویزیون آنقدر نقش کلیدی و پراهمیتی در تلویزیون دارد که در صورت خرابی و یا ایجاد هر مشکل کوچکی به سادگی می‌توان آن را تشخیص داد؛ اما ممکن است در صورت خرابی صفحه نمایش تلویزیون دقیقا ندانید که آیا ایراد از بکلایت تلویزیون است و یا مشکل جزئی دیگری پیش آمده است و آیا هزینه‌ی زیادی که تعمیرکار برای تعمیر و یا تعویض بکلایت تلویزیون به شما اعلام می‌کنند ارزش تعمیر تلویزیون را دارد یا خیر.

مهم‌ترین نشانه‌ی بروز ایراد در Back light تلویزیون، تیرگی صفحه نمایش و یا ضعیف شدن نور آن است؛ البته در نظر داشته باشید که این ایراد مربوط به تنظیمات تصویر از جمله گزینه‌ی «صرفه جویی در مصرف برق» نباشد. تیرگی و کم‌نور بودن صفحه نمایش در صورت بروز ایراد در بکلایت می‌تواند به صورت موضعی بوده و در بخش‌هایی از صفحه نمایش باشد. کم‌نور شدن صفحه نمایش به دلیل ایراد بکلایت با تابیدن نور مانند نور چراغ قوه مشخص می‌شود و می‌توانید نوشته‌ها را بر روی صفحه‌ی تلویزیون ببینید.

گاهی ممکن است تلویزیون روشن شده و لوگو برای چند لحظه نمایش داده شود و سپس محو شود و یا اینکه میزان نور در تمامی قسمت‌های صفحه یکسان نباشد. در برخی موارد پس از مدتی کارکردن تلویزیون صفحه به طور کامل خاموش می‌شود. تصویر ممکن است چشمک بزند و خاموش و روشن شود. ایجاد لکه‌های روشن و یا تیره نیز می‌تواند نشانه‌ای از بروز ایراد در بکلایت تلویزیون باشد.

علت پرش تصویر تلویزیون ال جی

علت سوختن بکلایت تلویزیون چیست؟


بکلایت تلویزیون
ممکن است به دلایل متفاوتی دچار مشکل شود اما ممکن است بدون هیچ دلیل فنی و تنها به علت اینکه عمر مفید آن به اتمام رسیده است یا رو به اتمام است، تصویر واضح و شفافی را نمایش ندهد. البته یکی از دلایل سوختن و ضعیف شدن بکلایت استفاده‌ی زیاد از تلویزیون است. استفاده‌ی زیاد از تلویزیون موجب اتصال برق با ولتاژ بالا طی مدت طولانی به قطعات داخلی تلویزیون و بکلایت شده و در نهایت به دلیل کارکردن با توان حداکثری ضعیف شده و امکان دارد پس از مدت چند سال بسوزد.
یکی از دلایل دیگر سوختن بکلایت از بین رفتن چسب‌های لامپ‌هاست که در طولانی مدت موجب گرم شدن بیشتر لامپ‌ها شده و در نهایت لامپ می‌سوزد.
با توجه به موارد عنوان شده، بهتر است نور صفحه تلویزیون را در حد مناسب قرار دهید تا بکلایت‌ها عمر بیشتری داشته باشد و پس از چند ساعت استفاده از تلویزیون، آن را برای مدتی خاموش کنید. علاوه بر آن تلویزیون را در محلی قرار دهید که خیلی گرم نباشد و نور به دستگاه نتابد.

بهترین راه برای تعمیر بکلایت تلویزیون ال جی


اگر تلویزیون شما دچار ایراد بکلایت شد، توصیه می‌کنیم حتما از نمایندگی مجاز تعمیرات تلویزیون ال جی کمک بگیرید؛ با توجه به اینکه این تعمیر بسیار حساس بوده و نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد، تعمیر غیراصولی بکلایت پس از مدتی باعث سوختن کل صفحه نمایش و آسیب به قطعات دیگر مانند برد اصلی دستگاه خواهد شد. استفاده از بکلایت مرغوب و با کیفیت بالا و اصل بسیار مهم است؛ علاوه بر آن لازم است کارشناس تعمیرات تلویزیون، مهارت و تجربه کافی را برای تعمیرات تلویزیون داشته باشند، بنابراین لطفا در صورت نیاز به خدمات تعمیر تلویزیون ال جی، درخواست خود را به ما اعلام  نمایید تا در کوتاهترین زمان از سوی کارشناسان مجرب و متخصص تعمیرات انجام شود.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...