طرز کار یخساز یخچال + نکات مهم در سرعت یخسازی در یخچال

۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
طرز کار یخساز یخچال

یکی از بهترین ویژگی ها و قابلیت های یخچال های امروزی، دارا بودن سیستم یخساز است. یخساز یخچال میتواند در چند مدل به شما یخ های مورد نیازتان را تحویل دهد. به همین دلیل لازم است تا طرز کار یخساز یخچال را به خوبی بدانید. چگونه یخساز یخچال را خاموش کنیم، نحوه استفاده از یخساز یخچال، روش استفاده از یخساز ساید و در نهایت روش استفاده از یخساز ساید ال جی از جمله نمونه سوالاتی است که در خصوص یخساز یخچال و نحوه راه اندازی آن مطرح است. کاربرد یخساز یخچال خصوصا در شهر‌هایی با آب و هوای گرم در فصول تابستان برای تهیه یخ بسیار پر اهمیت است.
در این مقاله در رابطه با طرز کار و نحوه عملکرد یخساز یخچال صحبت خواهیم کرد. در نهایت نیز در رابطه با  تنظیم و ریست کردن یخساز یخچال توضیح کاملی ارائه خواهیم داد.

راهنمای تعمیر یخساز یخچال + آموزش تعمیر یخساز یخچال ساید بای ساید

گردش آب و یخ در یخچال به چه صورت است؟

سیکل آب و یخ یا همان چرخه آب و یخ در یخچال را از ابتدا تا جایی که در خروجی دستگاه می توان آب و یخ را در اختیار داشت را گویند. این سیکل یا چرخه به دو صورت اتوماتیک و دستی میباشد.
 این سیکل در صورتی که اتوماتیک باشد شامل اجزای متفاوتی میشود. در سیستم اتواتیک در جلوی دستگاه فضایی به نام دیسپنسر وجود دارد که از این ناحیه می توان آب و یخ را بدست آورد.

عملکرد یخساز یخچال چگونه است؟

عملکرد یخساز یخچال

نوع یخساز در یخچال ساید بای ساید و یخچال فریزر

یخساز می تواند به دو صورت اتوماتیک و دستی باشد. یخساز دستی در یخچال‌های های غیر ساید میباشد. یخساز یا روی درب دستگاه نصب می گردد و یا روی طبقه بالایی داخل فریزر قرار می گیرد.

  • انواع یخساز در یخچال ساید و یخچال فریزر
یخسازهای اتوماتیک یخچال شامل تقسیم بندی زیر می باشند :

  • انواع یخ ساز اتوماتیک
  1. یخساز چدنی
  2. یخساز پلاستیکی
نحوه بستن یخساز یخچال


عملکرد یخساز چدنی در یخچال ساید بای ساید

در نوع چدنی یخ ساز دارای المنت می باشد و بازوهایی که در بیرون انداختن یخ کمک می کند.

عملکرد یخساز پلاستیکی در یخچال

در نوع پلاستیکی با حرکت چرخشی و ارتجاعی خود باعث بیرون ریختن یخ می شود.

یخساز یخچال ال جی

یخساز دستی در یخچال فریزر

سیستم یخساز به صورت دستی می باشد. با پر کردن آب بعد از یخ زدن می توان با گردش قالب یخ تکه های یخ جدا شده و در ظرف زیرین آن می ریزد.

یخساز اتوماتیک در یخچال ساید بای ساید

سیستم یخسازی به صورت اتوماتیک از مزایای قابل توجه ای می باشد که می توان به آن اشاره کرد. یخچال بعد از تولید یخ، قالب های خود را تخلیه می کند و بعد به صورت خودکار آبگیری کرده و منتظر تولید یخ مجدد میشود.

محل قرار گرفتن یخساز یخچال ساید بای ساید

یخ ساز یخچال ال جی

در مدل های قدیمی یخچال، یخساز داخل کابین فریزر قرار داشت. اما حال با جابجایی یخساز از قسمت بالای فریزر به روی درب، فضای داخل یخچال افزایش یافته است.

آشنایی با نحوه عملکرد دکمه‌های یخچال

خروجی یخ در یخچال ساید

می توان یخ خرد شده یا یخ درشت را انتخاب کرد.
یخساز یخچال معمولا می تواند چند مدل یخ را به صورت یخ خرد شده یا یخ درشت تولید کند و با فشار دادن اهرم یخساز یا دیسپنسر در جلوی یخچال ساید بای ساید، آن را درون لیوان شما بریزد.
همانطور که توضیح داده شد برخی مدل های یخساز یخچال نیز با ریختن یخ ها در سطل یخ این کار را انجام می دهند و در ادامه باید به صورت دستی آنها را بردارید.

کلید ICE TYPE برای انتخاب یخ درشت و یخ ریز در یخچال ساید

کلید ICE TYPE برای انتخاب یخ درشت و یخ ریز در یخچال ساید
با استفاده از کلید یا دکمه CRUSH میتوانید یخ ریز و CUBE یخ درشت را که روی صفحه دیسپلی یخچال ساید ال جی که نمایش داده شده است، انتخاب کنید.

کلید ICE TYPE برای انتخاب یخ درشت و یخ ریز در یخچال ساید

فعال و غیر فعال کردن یخسازی یخچال با کلید ICE ON/OFF

با انتخاب این دکمه مصرف کننده می تواند عملکرد یخسازی را فعال نماید و یخساز شروع به تولید یخ کند و درصورتی که نیاز به مصرف یخ نداشته و یا به مدت طولانی از یخساز استفاده نداشته باشند با زدن این دکمه می تواند عملکرد یخسازی رامتوقف نماید.

عوامل موثر در تعداد یخسازی در یخچال

هر یخچال بسته به نوع طراحی سیکل و سیستم برودتی و نوع یخساز خود دارای تعداد یخسازی متفاوتی میتواند باشد. مثلا بین 50 الی 80 عدد و  ...
از عوامل موثر می توان نوع یخساز، نوع سرمایش سیکل، چیدمان مواد غذایی در طبقات، دمای تنظیم شده دمای آب ورودی به دستگاه، دمای محیط و تعداد دفعاتی که یخچال باز و بسته می شود اشاره کرد.
دقت داشته باشید که معمولاً یخچال ساید ال جی که تازه نصب می شود بعد از 12 ساعت شروع به یخسازی می کند و تا 72 ساعت بعد از نصب مقدار یخ سازی خیلی کم است که این مورد طبیعی می باشد.

آیا علت تولید کم یخ در یخچال، مصرف بالای یخ است؟

 نکاتی که در رابطه با تعداد یخسازی باید بدانید :
تعداد یخسازی در 24 ساعت در مدل های مختلف  یخچال ها متفاوت است که در صورت استفاده کامل یخ، به باکس باید یک بازه زمانی جهت تولید مجدد یخ داده شود. برای اطلاع از تعداد یخسازی می‌توانید از دفترچه راهنمای محصولات ال جی خود اطلاعات لازم را پیدا کنید.
به طور مثال اگر در 24 ساعت 50 قالب یخ تولید شود با استفاده 40 قالب یخ باید یک بازه زمانی جهت تولید یخ داده شود.
تعداد 50 یا 70 قالب یخ، باکس را پر نمی کند و تقریبا نصف باکس یخ پر می شود.  برای پر شدن کامل باکس حداقل 48 ساعت وقت نیاز است. وقتی که محفظه یخ پر شود، عملکرد یخساز قطع می شود.


  • محل قرار گرفتن کلید یخساز، مدل هایی که یخساز بالای طبقات داخل کابین قرار دارد


محل قرار گرفتن کلید یخساز

  • محل قرار گرفتن کلید یخساز، مدل هایی که یخساز بر رو درب قرار دارد

محل قرار گرفتن کلید یخساز، مدل هایی که یخساز بر روی درب قرار دارد


محل قرار گرفتن کلید یخساز

در برخی از مدل ها نیز کلید یخساز روی صفحه نمایشگر قرار دارد.
محل قرار گرفتن کلید یخساز
همانطور که بیان شد برای روشن و خاموش کردن یخساز یخچال ساید باید کلید ice on/off به مدت 3 تا 7 ثانیه باید نگه داشته شود.
محل قرار گرفتن کلید یخساز
در نهایت اگر در یخساز یخچال و آبریز آن به مشکل خورده است میتوانید مقالات راهنمای تعمیر یخساز یخچال + آموزش عیب یابی و رفع مشکل و مقاله ی آموزش نحوه تعمیر آبریز یخچال ال جی و آبسردکن یخچال ال جی را مطالعه کنید.

  • یخچال فریزر ال جی مدل  GR‐T628DEC - GR‐T728DEC
 تنها مدلی از یخچال فریزر ال جی می باشد که یخساز اتومات داشته و دارای شلنگ و فیلتر آب بوده و به شیر آب شهری وصل می شود اما مانند ساید خروجی یخ ندارد.

  • یخچال های ساید ال جی که فاقد آبریز و یخساز هستند :
3 مدل از یخچال های ساید بای ساید ال جی فاقد آبریز و یخساز هستند که نام آن ها در ادامه بیان شده است.

یخچال های ساید ال جی که فاقد آبریز و یخساز هستند

1. GR‐S933KBN

2. SX5033KBN

3. MDN770LB

کلید یخ ساز در یخچال

جهت روشن یا خاموش کردن یخساز نیاز به خارج کردن باکس یخ نیست.

مدل هایی که یخساز در طبقات بالا قرار دارد
مدل هایی که یخساز در طبقات بالا قرار دارد
  • مدل هایی که یخساز روی درب قرار دارد
مدل هایی که یخساز روی درب قرار دارد
  • نحوه خارج کردن مخزن یخ در یخچال ساید
برای اینکه به خوبی با نحوه خارج کردن مخزن یخ در یخچال ساید بای ساید ال جی آشنا شوید به طور کامل در این بخش به توضیح آن پرداخته‌ایم. اما در صورتیکه که باتوجه به مراحل توضیح داده شده و علت‌های دیگری تمایل به انجام اینکار را توسط خودتان نداشتید میتوانید با ثبت درخواست تعمیرات به ما اطلاع دهید تا تکنسین جهت انجام نحوه خارج کردن مخزن یخ در یخچال ساید به شما کمک کند.

نکته

زمانی که باکس یخ به دلیل یخ زدگی یا گیر کردن یخ خارج نشود می توانید به مدت یک ساعت دستگاه را از برق جدا کنید تا یخ ها نرم شود تا بتوانید مخزن را جدا کنید. در صورت عدم تمایل مشتری به این کار میتوانید با ثبت درخواست تعمیرات به ما اطلاع دهید

در مدل‌ هایی که مخزن یخ بر روی درب یخچال باشد :

در مدل‌ هایی که مخزن یخ بر روی درب یخچال باشد :

  1. جهت باز شدن محفظه یخ به آرامی دستگیره را بکشید.
  2. جهت برداشتن مخزن یخ، دستگیره جلویی را گرفته، قسمت پایین تر را کمی بلند کنید و در نهایت مخزن را بیرون بکشید.

در مدل هایی که مخزن یخ بر روی درب فریزر قرار دارد :

در مدل هایی که مخزن یخ بر روی درب فریزر قرار دارد :

مخزن یخ را با دو دست گرفته و در حالیکه آن را به سمت بالا بلند میکنید آن بیرون بکشید.

با آموزش صحیح، از تمام عملکردهای محصولاتتان استفاده کنید ...

همانطور که بیان شد با آموزش صحیح درباره هرکدام از قابلیت‌های محصولاتتان میتوانید به درستی از تمام امکانات استفاده کنید. سولاتی در رابطه با یخساز و نحوه عملکرد آن در تابستان و فصول گرم سال طرفدار و مخاطب خاص خود را دارد و حتی هنگام رسیدن فصل سرد نیاز است که بدانید چگونه آن را خاموش و غیر فعال کنید.
در نهایت اگر نیاز به تعمیر یخچال ال جی و یا تعمیر یخچال جی پلاس داشتید می‌توانید با مراجعه به بخش ثبت درخواست به صورت اینترنتی درخواست تعمیر یخچال خود را به راحتی ثبت کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن همکاران ما در بخش پشتیبانی و تعمیر گلدیران با شما تماس گرفته و در صورت نیاز به تعمیر در محل تعمیرات یخچال شما را انجام دهند. 
همچنین اگر در شهر تهران یا کرج هستید می‌توانید با مراجعه به صفحه نمایندگی ال جی در تهران و نمایندگی ال جی در کرج نزدیک‌ترین نمایندگی در محل خود را پیدا کنید. 

راهنمای تعمیر یخساز یخچال + آموزش عیب یابی و رفع مشکل


سرعت یخسازی در یخچال

  • در صورتی که ساید بای‌ ساید تازه نصب شده است سرعت یخسازی کم می‌باشد. معمولا یخساز بعد از 12 ساعت شروع به یخسازی می‌کند و تا 72 ساعت پس از نصب مقدار یخسازی کم است. این مورد طبیعی می‌باشد.
  • آیا مصرف یخ شما بالا است؟ تعداد یخسازی در 24 ساعت در مدل های مختلف سایدبای‌ساید متفاوت است که در صورت استفاده کامل یخ باکس، باید یک بازه زمانی جهت تولید مجدد یخ داده شود. برای آگاهی در مورد تعداد یخسازی می‌توانید از دفترچه راهنمای محصول اطلاعات کسب کنید.
یه طور مثال: اگر در یک مدل تولید یخ در بازه 24 ساعت 50 قالب یخ باشد در صورت استفاده از 40 قالب یخ، باید یک بازه زمانی جهت تولید یخ داده شود.
تعداد 50 یا 70 قالب یخ، باکس را پر نمی‌کند و تقریبا نصف باکس پر می‌شود. برای پر شدن کامل باکس حداقل 48 ساعت وقت نیاز است.

موارد دیگری نیز باعث کم شدن سرعت یخسازی در ساید  LG می‌شود:

  • کانال خروجی هوای  مربوط به انتقال سرما به قسمت یخساز در قسمت سقف کابین فریزر قرار دارد.
  • در صورتی که مواد غذایی به میزان زیاد در این طبقه و تا سقف قرار بگیرد امکان گردش هوای سرد محدود می‌شود.
    بنابرین پیشنهاد می‌شود در این طبقه مواد غذایی کمتری قرار دهید به طوری که مواد غذایی به سقف نزدیک نباشد؛ به این شکل یخسازی دستگاه بهتر انجام خواهد شد.
ایرادات یخساز
  • فیلتر آب ساید بای‌ ساید هر 6 ماه یکبار نیاز به تعویض دارد، در صورت عدم تعویض فیلتر ممکن است سرعت یخسازی را کم کند.
نیاز به تعویض فیلتر آب ساید بای‌ ساید ال‌ جی دارید؟
می‌توانید برای تعویض فیلتر آب و سرویس ساید‌  LG از تکنسین‌های متخصص ما کمک بگیرید.
  • تعداد دفعات باز و بسته شدن درب فریزر و تنظیم درجه یخچال نیز در مقدار و سرعت یخسازی تاثیر دارد.
  • در صورت پر شدن باکس یخ یخسازی متوقف می‌شود، باید باکس خالی شود تا بازوی سنجش یخ درست عمل کند. در مدل ساید‌های چهار درب به جای بازوی سنجش یخ، سنسور چشمی وجود دارد.
  • ممکن است فشار آب کم باشد که باعث می‌شود در هر آبگیری یخ ساز، همه قالب‌ها پر نشود.در این صورت نیاز به بررسی و تعمیر دستگاه از سوی تکنسین می‌باشد.
  • در صورت مشاهده یخ زدگی یا برفک به قطر بیش از نیم سانتی‌متر بر روی دیواره داخلی کابین فریزر، یخچال نیاز به تعمیر دارد.
در صورت عدم رفع ایراد نیاز به بررسی و تعمیرات یخچال ساید بای‌ ساید ال‌ جی می‌باشد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

کلهر
۱۴۰۲/۱۲/۱۲ ۲۲:۰۰

سلام وقتتون بخیر یخساز ساید ال جی من سالمه ولی لوله انتقال آب به درون قالب های یخساز یخ زده و مانع ورود آب به درون قالب یخ میشه . یخساز یخچال من داخل فریزر روی در نیست. چیکار باید بکنم تا دوباره یخساز کار کنه

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۱۲/۱۳ ۱۳:۳۴

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی لازمه دستگاهتون بررسی بشه و در صورت نیاز تعمیرات انجام بشه. لطفا در این لینک درخواست تعمیرات ثبت کنید: cs.goldiran.ir/request موفق باشید

۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۱۲:۵۲

سلام داخل سبد یخساز یخچال یک شلنگ باریک ویک قطعه افتاده ویخ تولید نمیکنه لطفا راهنمایی کنید مدل یخچال دی‌پوینت مدل باس

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۱۳:۰۷

سلام و وقت به خیر؛ امکان اعلام نظر در مورد دستگاه‌های غیر گلدیرانی وجود نداره و متاسفانه اطلاعاتی در این مورد نداریم. میتونید با مراجعه به برگه ضمانت نامه دستگاهتون از شرکت مربوطه راهنمایی بگیرید.موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ۰۹:۴۷

یخساز یخچال من یخ نمیده. برای تعمیرات یخسااز یخچال باید چیکار کنم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ۱۱:۰۲

سلام و وقت بخیر، اگر یخچال شما یخ ساخته ولی یخ خارج نمیشود لطفا موارد زیر را چک بفرمایید: *در برخی از مدل ها که تک پدال می باشد گزینه اب و یخ وجود دارد (کلید Dispenser) گزینه یخ را (در Display) انتخاب کرده اید؟ چنانچه انتخاب نکردید این امر صورت پذیرد. *اگر یخ در باکس یخ موجود باشد ولی خارج نمی شود آیا : 1) یخچال خاموش بوده؟ 2)قطعی برق داشته ؟ 3)مصرف یخ شما کم است؟ باکس یخ خارج را کنید و قالبهای یخ از هم جدا شوند و در صورتی که به هم چسبیده اند باکس یخ خالی شود و مجدد در محل خود قرار دهید. اما اگر یخ از باکس یخ خارج می شود ولی درپوشی که باید باز شود تا یخ خارج شود، باز نمی شود و یا در صورت نشتی آب داخل باکس یخ از طریق لینک زیر درخواست تعمیرات خود را ثبت کنید تا کارشناسان متخصص ما جهت رفع مشکل مراجعه کنند. cs.goldiran.ir/request موفق باشید

مسعود صداقتي
۱۴۰۰/۰۴/۲۸

سلام, خسته نباشید و ممنون از همه ی زحمتها و پاسخگویی یخساز پلاستیکی ساید ال جی ما یخ رو داخل باکس خالی نمیکنه. چن بار دیدم باکس خالیه ولی یخ در قالب یخساز هست, و فقط خالی نشده, بعد از قطع شدنه برق ها اینجوری شده. میشه راهنمایی کنید!؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۰۸:۳۲

سلام و وقت به خیر؛ لطفا در این مورد به لینک زیر مراجعه کنید: csgl.ir/n موفق باشید

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۰:۲۶

سلام من یخچال رو تازه نصب کردم الان آب خارج میشه ولی توی قالب های یخ آبی نیست که یخ سازی کنه این عادیه یا نه مدل یخچال هم ال جی x337 هست

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۲

سلام و وقت به خیر؛ لطفا بررسی کنید کلید یخساز روشن باشه. در صورتی که کلید یخساز خاموش باشه یخسازی انجام نمیشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۰:۱۰

سلام من قالب های یخ یخچال جی پلاس ام به هم میچسبند اما استفاده هم کم هست. نمیشه کاری کرد که تعداد یخ سازی کمتر بشه تا قالب یخ در یخچال جی پلاس به هم نچسبه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۰:۳۳

سلام و وقت به خیر؛ لطفا زمانی که نیاز ندارید یخسازی انجام بشه، کلید یخساز یخچال رو خاموش کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۰۸:۱۱

سلام یخچالم یخسازی میکنه اما یخ ها به هم میچسبند چیکار کنم این شکلی نشه و به صورت قالبی بتونم یخ رو دریافت کنم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۱:۱۸

سلام و وقت به خیر؛ لطفا موارد زیر رو رعایت کرده و سپس بررسی کنید: در صورتیکه یخچال مدتی خاموش بوده باشه و چنانچه اتصال برق یخچال برای مدت زمانی قطع شده باشه ممکنه یخ‌ها به هم بچسبه. ممکنه مصرف یخ کم بوده. لطفا باکس یا مخزن یخ رو خارج کنید. سپس قالب‌های یخ رو از هم جدا کرده و مجدد داخل باکس یخ قرار بدید. در آخر لازم هست باکس یخ در محل خود قرار بگیره. در صورتی که میزان چسبندگی یخ‌ها زیاد بوده، یخ‌ها رو مجدد در باکس یخ قرار ندید و اجازه بدید دستگاه مجدد یخسازی انجام بده. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۰۹:۴۲

کلید ICE TYPE برای انتخاب یخ یخچال ساید ال جی من کار نمیکند؟ چه باید انجام دهم؟ راهنمایی بفرمایید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۰۹:۵۴

سلام و وقت به خیر؛ لطفا باکس یخ رو خارج کنید، یخها رو از هم جدا کرده و مجدد داخل باکس یخ بریزید و در صورت به هم چسبیدن قالبها، باکس یخ رو کامل خالی کنید و در محل خود قرار بدید. در صورت یخ‌زدگی دیواره پشت باکس یخ و در صورت رفع نشدن مشکل از این طریق، لطفا برای بررسی دستگاه درخواست تعمیرات ثبت کنید. موفق باشید

در حال ثبت...