شیوع کرونا از طریق کولرهای گازی؛ شایعه یا واقعیت؟

۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

شاید هیچ یک از ما فکر نمی‌کردیم روزی شرایط به شکلی تغییر کند که تا این اندازه نیاز به مراقبت و محافظت وجود داشته باشد. اما می‌بینیم ممکن است اتفاقاتی رقم بخورد که بسیار غافلگیرکننده باشد و بهترین راه این است که یاد بگیریم این بحران‌ها را به بهترین شکل مدیریت کنیم. به این صورت کمتر متحمل ضرر خواهیم شد. در مورد روش‌های شیوع ویروس کرونا همانند هر موضوع دیگری، هم اطلاعات مفید و هم شایعات در فضای مجازی منتشر شده است و اکنون که به روزهای گرم سال نزدیک می‌شویم این سوال پیش می‌آید: از چه نوع کولری استفاده کنیم که آیا کولر گازی باعث انتشاز ویروس کرونا می‌شود و استفاده از کولرگازی در شرایط کرونا خطرناک است؟

کولرآبی یا کولرگازی در مقابل کرونا؟
آیا کولر گازی احتمال شیوع کرونا را بیشتر می کند؟


در این باره یک سوال اساسی مطرح است. کولرگازی برای روزهای کرونا بهتر است یا کولر آبی؟ البته لازم است ابتدا گفته شود کولرهای آبی و گازی هر یک دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم و برای تحلیل این موضوع بهتر است کمی در مورد کارکرد کولرها بگوییم. کولرهای گازی هوای اتاق را داخل پنل به جریان می‌اندازند و با جذب رطوبت و گرمای محیط، هوا را خنک می‌کنند؛ این در واقع همان حجم از هواست، که قبلا هم در اتاق جریان داشته و در تمامی فضای اتاق در حرکت بوده است. اما کولر آبی هوای بیرون را وارد اتاق می‌کند و البته همراه هوا رطوبت نیز به اتاق می‌آورد. در نظر داشته باشید رطوبت، فضا را برای رشد ویروس‌ها آماده می‌کند. با توجه به مواردی که گفته شد مزیت کولرآبی نسبت به کولرهای گازی انتقال هوای تازه از بیرون به داخل محیط است که البته ممکن است هوای بیرون کمی آلوده نیز باشد. بنابراین انتخاب کولرگازی برای استفاده در این شرایط در صورتی که به رعایت نکات بهداشتی توجه شود، گزینه‌ی مناسب‌تری است. در این راهنما 6 راهکار گفته می‌شود که با رعایت آن می‌توانید با خیال آسوده از کولرگازی خود در این ایام استفاده کنید و نگران انتقال کرونا از طریق کولر گازی نباشید:

1.ضرورت سرویس دوره‌ای کولرگازی برای جلوگیری از شیوع کرونا

در پنل کولرهای گازی قطعه‌ای به نام اواپراتور قرار دارد که شامل لوله‌های مارپیچ و تعداد زیادی ورقه‌ی فلزی در کنار هم است و وظیفه‌ی آن جذب حرارت محیط و انتقال آن از طریق گاز یا همان مبرد به بیرون است. با توجه به اینکه دمای این مبدل بسیار پایین است، گرما و رطوبت هوایی که از میان لوله‌ها عبور می‌کند را جذب کرده و سرمایش لازم را ایجاد می‌کند. حال اگر از قبل گرفتگی و آلودگی میان این لوله‌ها وجود داشته باشد، گرفتگی‌ها باعث ماندگاری رطوبت و ذرات در میان کویل‌های اواپراتور می‌شود و در نهایت فضایی برای رشد قارچ، ویروس و باکتری فراهم خواهد شد. بنابراین توصیه‌ می‌کنیم که حتما قبل از شروع استفاده در فصل جدید، برای سرویس کولر گازی ال جی و ضدعفونی دست به کار شوید.
نیاز به خدمات سرویس کولر گازی دارید؟ برای صحبت با متخصصان گلدیران تماس بگیرید.


2.تاثیر شستشوی فیلتر کولرگازی در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا


فیلترهای کولرگازی، قسمتی از دستگاه است که دائم از آن هوای اتاق عبور می‌کند. بدون هیچ توضیحی لزوم تمیز نگهداشتن این فیلتر مشخص و روشن است. اگر فیلتر شستشو نشود، آنچه بر روی آن قرار گرفته دائم در هوای اتاق گردش می‌کند. همانطور که در همه‌ی زمینه‌های دیگر نکات بهداشتی را در مقابل ویروس کرونا رعایت می‌کنید، لطفا شستشوی فیلترهای کولرگازی را نیز در برنامه‌‎ی روزانه‌ی خود قرار دهید تا هوای اتاق شما و خانواده‌ی عزیزتان پاک و تمیز باشد. می‌توانید با مطالعه‌ی راهنمای "چگونه فیلتر کولرگازی ال جی را تمیز کنیم؟" اطلاعات کامل را در این مورد کسب کنید.

3.انتخاب بهترین سرعت فن کولرگازی و ارتباط آن با کرونا


توجه به انتخاب سرعت حرکت فن کولرگازی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است. با توجه به شرایط، بهتر است سرعت فن بالا را انتخاب نکنید تا هوای در گردش با شدت کمتری در محیط جریان یابد. معمولا با انتخاب کلید Fan Speed کولرهای گازی امکان تنظیم سرعت حرکت فن وجود دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم با این کلید، سرعت حرکت فن را در آرام‌ترین حالت قرار دهید. با هر بار انتخاب کلید Fan Speed یک سرعت حرکت فن قابل انتخاب است. لطفا حالتی را انتخاب کنید که بر روی کنترل نمایش می‌دهد که سرعت حرکت فن حداقل خواهد بود.

4.تنظیم دمپر کولر گازی برای محافظت در مقابل ویروس کرونا



کولرهای گازی دارای دو دریچه خروجی هوا هستند. به این دریچه‌ی خروجی هوا "دمپر" گفته می‌شود. دمپر بیرونی همان دریچه‌ای است که به صورت عمودی حرکت می‌کند و قابل مشاهده است. معمولا شما می‌توانید با کلید Swing این دریچه را تنظیم کنید و به صورت متحرک یا ثابت قرار دهید.
علاوه بر این دریچه، دستگاه یک دمپر داخلی دارد که به صورت افقی است و باد را به سمت راست و چپ هدایت می‌کند. در برخی مدل‌های کولرگازی امکان تنظیم این دریچه از طریق کنترل وجود دارد و یا حتی می‌توان آن را با همان کلید Swing به صورت متحرک تنظیم کرد. اگر دمپرهای افقی کولرگازی از روی کنترل قابل تنظیم نباشد، می‌توانید به صورت مکانیکی زاویه‌ی حرکت دمپر را با دست تنظیم کنید. بهتر است دریچه‌های کولرگازی را طوری تنظیم کند تا باد مستقیم به طرف افراد محیط منتشر نشود.

5.استفاده از عملکرد تمیزکنندگی خودکار کولرگازی

کولرهای گازی قابلیتی به نام "تمیزکنندگی خودکار" دارد و زمانی که این برنامه را از طریق کلید AUTO CLEAN یا A/Clean روی کنترل فعال می‌کنید، بعد از خاموش کردن پنل، دستگاه وارد مرحله‌ی «تمیز کننده خودکار» می‌شود؛ در این حالت دمپر (دریچه خروج هوا از پنل) به شکل نیمه‌بسته قرار می‌گیرد و فن با سرعت پایین گردش می‌کند. این عملکرد به منظور از بین بردن رطوبت داخل پنل و فقط در مد سرمایش یا حذف رطوبت انجام می‌شود. حذف رطوبت‌ها باعث جلوگیری از ایجاد باکتری، قارچ و ویروس می‌شود و می‌توان برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا با این روش رطوبت‌ها را از بین برد. هنگامی که این عملکرد فعال است، علامت CO نمایان می‌شود. (به مدت نیم ساعت روی نمایشگر کنترل و برای برخی از دستگاه‌ها بر روی نمایشگر پنل نیز نمایش داده می شود.) و زمانی که مرحله‌ی AUTO CLEAN به پایان برسد دستگاه خاموش می‌شود.
در صورتی که کولرگازی شما این قابلیت را ندارد، می‌توانید نیم ساعت قبل از خاموش کردن دستگاه، آن را از حالت سرمایش خارج کرده و بر روی حالت فن قرار دهید تا رطوبت داخل دستگاه خشک شود.

6.استفاده از فیلترهای ضد ویروس کولرگازی

برخی دستگاه‌ها بسته به مدل ممکن است فیلتر 3M و فیلتر پلاسما و یا هر دو را داشته باشند. توصیه‌ می‌کنیم در صورتی که دستگاه این فیلترها را دارد، از آن استفاده کنید؛ این فیلترها تا حدی از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

  • فیلتر 3M
فیلتر 3M سه عملکرد ضد گرد و خاک، ضد ویروس و ضد ذرات آلرژی زا دارد. کارکرد این فیلتر به این شکل است که خاصیت جذب کنندگی دارد و نیازی به فعال سازی ندارد.

  • فیلتر پلاسمستر آیونایزر
فیلتر Plasmaster آیونایزر کولر گازی نیز با تولید بیش از 2 میلیون یون در هر دقیقه باعث از بین رفتن ذرات آلرژی زا، ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر ذرات معلق در فضا می‌شود و برای مقابله با کرونا تا حد زیادی اثربخش خواهد بود. برای فعال‌سازی این عملکرد لازم است کلید مربوط به آن را از روی کنترل انتخاب کنید. کلید می‌تواند به نام Plasma یا Ionizer باشد و در بیشتر مدل‌ها با نام Plasma است.


با امید به روزهای شیرین پیش رو و شکست کرونا

امید داریم روزهایی خواهد رسید که دوباره شرایط به حالت عادی برمی‌گردد. همانطور که "امید" واژه‌ی درخشنده‌ی تمامی روزهای زندگی است، اکنون نیز با خود حضور همیشگی پروردگار عظیم و حمایت الهی را دائما یادآور می‌شود. بنابراین به خاطر تمام زیبایی‌ها و برکت‌های زندگی، مراقب سلامتی خود و خانواده‌ی خود خواهیم بود. لطفا نظرات، پیشنهادات و سوالات سازنده‌ی خود را برای ما بنویسید تا بتوانیم هر چه سریعتر راهکارهای لازم را بررسی و ارائه کنیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...