تطهیر و شستشوی شرعی لباس در ماشین لباسشویی

۰۶ مهر ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
شست و شوی شرعی لباس در ماشین لباسشویی

سالهاست که سوالات شما مشتریان گرامی را در مورد لوازم خانگی شنیده‌ایم و سعی داریم همواره در مسیری گام برداریم که خدمات شرکت گلدیران و به طور کلی استفاده از محصولات مورد حمایت این سازمان، موجب زندگی آسان‌تر و آرامش خاطر بیشتر برای شما باشد. از این رو این بار به بررسی موضوع «شستشوی شرعی با ماشین لباسشویی» پرداختیم که سوال بسیاری از مصرف کنندگان ماشین‌های لباسشویی بوده است و گاهی باعث نگرانی مشتریان عزیز هم شده است. در این مطلب به بررسی این سوال مهم در مورد دستگاه ماشین لباسشویی پرداختیم تا بتوانیم در استفاده‌ی صحیح از دستگاه و رفع نگرانی در ارتباط با استفاده از این محصول قدمی برداریم.

آیا ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک موجب طهارت لباس‌ها می‌شود؟

در این مورد باید بگوییم که از نظر شرعی می‌بایست به استفتائات مراجع محترم تقلید استناد کرد و بهتر است هر شخص  در این مورد تحقیقات لازم را انجام دهد. در خبرگزاری رسمی حوزه نیز می‌توانید پاسخ مقام معظم رهبری به استفتائی پیرامون «تطهیر لباس با ماشین لباسشویی» را مشاهده نمایید که بدین شرح است:

«اگر پس از برطرف شدن عین نجاست از لباس، یک بار با آب متصل به کُر شسته شود و نیز اگر داخل ماشین لباسشویی پیش از قرار دادن لباس، پاک باشد و دو بار با آب قلیل شسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک می شود.»
بر این اساس آنچه واضح است می‌بایست از پاک بودن فضای داخل ماشین لباسشویی مطمئن باشید.  که به شما پیشنهاد می کنیم با مطالعه مقاله" آموزش نحوه تمیز کردن لباسشویی " راه های تمیز کردن را بیاموزید.
پس از آن لباس را در لباسشویی قرار دهید تا شستشو انجام شود. در این مرحله به استناد حکم، چنانچه لباس دو بار با آب قلیل شسته شود و آب آن گرفته شود، لباس پاک خواهد شد. با توجه به اینکه در برخی احکام فرموده شده است که برای طهارت لباس‌ها دفعات آبکشی سه مرتبه باشد و یا آب از قسمت بالا بر روی لباس ریخته شود، در این قسمت به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان خاطر در ارتباط با تطهیر لباس‌ها، از برنامه‌هایی که در ادامه گفته می‌شود استفاده نمایید.

محل آبگیری لباسشویی کدام قسمت است؟

لباسشویی‌های درب از جلو، از قسمت جاپودری آبگیری را انجام می‌دهند و آب را از همان قسمت بالای دیگ بر روی لباس‌ها می‌ریزند و این روند با توجه به برنامه، به تعداد دفعات شستشو و آبگیری در آن برنامه، تکرار خواهد شد.

کدام برنامه شستشو را انتخاب کنیم؟

انتخاب  برنامه  برنامه شستشو  مناسب


برای انتخاب برنامه‌ی اصلی محدودیتی وجود ندارد و پیشنهاد می‌شود با توجه به نوع پارچه، برنامه‌ی اصلی شستشو را انتخاب کنید. همچنین اگر لباس زمستانی دارید می توانید با مطالعه مقاله " شستشو لباس زمستانی در لباسشویی " نحوه شستشویی درست را بیاموزید. نکته‌ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد، این است که برخی لکه‌ها با آب سرد پاک می‌شود، بنابراین بهتر است به دمای انتخابی آب توجه داشته باشید و در صورت نیاز  با کلید Temp دمای آب را تغییر دهید.
توصیه می‌کنیم برای شستشوی اینگونه لباس‌ها از برنامه‌های کوتاه مدت لباسشویی‌ها که می‌تواند در برندهای مختلف نام متفاوتی مانند Quick30، Speed14 و ... داشته باشد، استفاده نکنید، زیرا مدت شستشو کوتاه و دفعات آبگیری و آبکشی محدودتر است.
برخی برنامه‌ها هستند که در دفترچه راهنما برای از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌شود و می‌توانید از دفترچه راهنما، دستورالعمل دستگاه خود را برای رفع هر نوع لکه مطالعه نمایید. برخی دستگاه‌ها دارای برنامه‌ی Stain care یا Bio نیز هستند که این برنامه برای شستشوی لباس‌هایی که لکه دارند، می‌باشد.

بهترین شوینده‌ها را،
از فروشگاه گلدیران خریداری کنید.

بهتر است در کنار برنامه اصلی از چه گزینه‌هایی استفاده کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم در کنار برنامه‌ی اصلی از گزینه‌های زیر هم استفاده کنید تا از روند شستشو اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید:

گزینه پیش شستشو (Pre wash)

محل آبگیری ماشین لباسشویی


معمولا بیشتر لباسشویی‌ها در برندهای متفاوت این گزینه را دارند و در صورتی که این گزینه را انتخاب کنید، پیش شستشو انجام خواهد شد. برای استفاده از این عملکرد لازم است در قسمت سمت راست جاپودری پودر اضافه بریزید.
البته پیش شستشو در تمامی برنامه‌ها فعال نخواهد شد و فقط مربوط به برخی برنامه‌ها است. پیش شستشو معمولا در برنامه‌های Cotton و Synthetic یا Mix و همچنین در برنامه‌های Baby Care ، Bio Care ، Boiling Care و Allergy Care فعال می‌شود.
این روند در لباسشویی ال جی بدین شکل است و در مورد برندهای دیگر هم ممکن است عملکرد پیش شستشو فقط در کنار برخی برنامه‌ها قابل انتخاب باشد؛ می‌توانید این مورد را در دفترچه راهنمای دستگاه خود بررسی نمایید. البته لباس‌ها بدون پیش شستشو نیز تمیز می‌شود و این برنامه، کمکی به حساب می‌آید.

آبکشی اضافه (+ Rinse)

آبکشی اضافه (+ Rinse) برای تطهیر و شستشوی شرعی لباس در ماشین لباسشویی

با کلید + Rinse می‌توانید دفعات آبکشی را بیشتر کنید. در نظر داشته باشید که برنامه‌هایی که انتخاب می‌کنید حداقل یک مرحله آبکشی و در برخی برنامه‌های بلند مدت تا 2 یا 3 مرحله آبکشی را دارد. اینکه تا چند مرحله بتوانید به دفعات آبکشی اضافه کنید، به برند و مدل لباسشویی شما بستگی دارد و معمولا در بیشتر برندها تا 3 الی 4 مرحله آبکشی اضافه می‌توانید انتخاب کنید.
در برخی مدل‌ها گزینه‌ی Rinse+Spin وجود دارد که آبکشی به همراه عملکرد خشک کن است و به عنوان برنامه اصلی بر روی دستگاه قرار دارد؛ می‌توانید این گزینه را انتخاب نموده و عملکرد Spin را بر روی حالت No Spin قرار دهید تا فقط عملکرد آبکشی انجام شود.
گاهی این سوال پیش می‌آید که آیا آب همزمان که برای آبکشی شرعی وارد لباسشویی می‌شود، جریان پیدا کرده و خارج می‌شود یا خیر؟ در نظر داشته باشید مرحله‌ی آبکشی به این صورت است که طی هر بار آبکشی، آب وارد دستگاه شده و در دیگ می‌چرخد و سپس تخلیه می‌شود.

شستشوی متمرکز (Intensive)  

شستشوی متمرکز (Intensive) جهت تطهیر و شستشوی شرعی لباس


دیگ دستگاه در حالت‌های متفاوت و با قدرت و شدت‌های مختلفی می‌تواند حرکت کند. چرخش‌های دستگاه با توجه به نوع و مدل آن می‌تواند همانند شستشوی دستی، ساییدن، پیچاندن پارچه، حرکت دادن پله‌ای لباس‌ها، غلتاندن و .... باشد.
شستشوی قدرتمند و متمرکز با استفاده از برخی از این حرکت‌های دیگ، باعث می‌شود حرکات و چرخش درام به گونه‌ ای انجام شود که لباس‌ها با تمرکز و قدرت بیشتری شستشو شوند.

منتظر پیشنهادها و سوالات سازنده‌ی شما هستیم.

سعی کردیم در این مطلب به یکی از مهم‌ترین سوالات شما در ارتباط با شستشوی ماشین لباسشویی پاسخ دهیم؛ خواهشمندیم باقی سوالات خود را در این زمینه در قسمت نظرات مطرح نمایید تا بتوانیم پیگیری‌های لازم را انجام داده و نتیجه را به اطلاع شما برسانیم. همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله " 8 اشتباه رایج در شستشوی لباس در لباسشویی " را مطالعه نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

۱۴۰۳/۰۱/۰۴ ۰۲:۱۶

سلام وقت بخیر در ماشین لباس شویی 7 کیلیویی ال جی در حالت Quick 30 دو بار آبکشی انجام میشه درسته؟ در کدام حالت سه بار آبکشی انجام میشه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۳/۰۱/۰۷ ۱۰:۰۰

سلام و وقت به خیر؛ ضمن تبریک سال نو، Quick 30 یکبار آبکشی داره و برنامه‌های طولانی‌مدت 2 بار آبکشی دارن. موفق باشید

۱۴۰۲/۰۵/۰۴ ۲۳:۳۵

سلام ببخشید با ماشین لباسشویی هایر 6کیلویی چگونه شستشوی اسلامی انجام بدیم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۵/۰۷ ۱۰:۳۱

سلام و وقت به خیر؛ با توجه به اینکه این دستگاه از محصولات گلدیران نیست ما اطلاعات کاملی در مورد کارکردهای آن نداریم. لطفا در این مورد با خدمات دستگاهتون تماس بگیرید و یا در دفترچه راهنما این مورد رو بررسی کنید. موفق باشید

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ ۲۲:۳۱

سلام.وقتتون بخیر.آیا ماشین لباسشویی دوو مدل سنیور هم مثل ماشین لباسشویی اسنوا که شستشوی اسلامی داره مجهز به این شستشو هست؟ چون یکی از فروشنده های دوو به من گفتند برنامهhijab wash در این مدل شستشوی اسلامی انجام میده منظور من از شستشوی اسلامی این هست که همزمان که آب وارد ماشین لباسشویی میشه لباسها دور بخورند و همزمان آب تخلیه بشه یعنی آب که وارد میشه جریان آب قطع نشه و همزمان با دور خوردن لباسها آب هم تخلیه بشه

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ۱۰:۵۴

سلام و وقت به خیر؛ ما در این مورد تحقیق کردیم اما با توجه به اینکه برند شرکت گلدیران نیست این امکان وجود نداره تا قطعی نظر بدیم، بهتره از طریق این سایت که فروشگاه محصولات دوو هست سوالتون رو مطرح بفرمایید تا جواب دقیقی دریافت کنید: shop.daewoo.ir موفق باشید

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۱۴:۱۹

سلام در شست و شویquick30 مرحله آبکشی و آبگیری یا همانrinse , چند بار انجام میشود ؟ و آیا در هر با آبگیری ، آب از لباس ها خارج می‌شود؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۰۷:۴۸

سلام و وقت بخیر، این برنامه یک دور آب کشی دارد. آب تخلیه میشود و آب لباس گرفته میشود و بعد وارد مرحله خشک کن میشود. موفق باشید

۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ۰۱:۵۹

سلام وقتتون بخیر ببخشید که مزاحم شدم در لباس شویی ال جی ، هنگام آب کشی ، لباس شویی به آب کر (آب لوله کشی) وصله یا خیر؟ منظورم اینه که هنگام آب کشی ، آب از لوله وارد جا پودری شده و از اونجا روی لباس ها ریخته میشه و همزمان دیگ لباس شویی هم می چرخه یا اینکه آب از لوله وارد جا پودری میشه بعد ارتباطش با آب لوله کشی قطع میشه (منظورم اینه که شیر بسته میشه) و بعد روی لباس میریزه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۰۸:۴۳

سلام و وقت بخیر، دستگاه به آب شهری وصل هست.جا پودری منبعی نداره که آب رو نگه داره و بعد وارد دیگ کنه، همان لحظه که آب وارد جا پودری میشه بلافاصله سمت دیگ حرکت میکنه. هر زمان آب کافی وارد دیگ شد آب قطع می شه. موفق باشید

۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۲۳:۵۲

سلام ببخشید آبکشی برنامه 14دقیقه‌ای وصل به آب کره؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ۱۵:۳۲

سلام و وقت بخیر، آب کر به میزان آبی گفته می‌شود که حداقل به اندازه‌ای باشد که اگر در ظرفی ریخته شود که طول و عرض و عمق آن هر یک سه وجب و نیم باشد آن را پر کند. و در لباسشویی این اندازه نمی باشد. مقداری آب وارد دستگاه می شود و شستشو را انجام می دهد و بعد تخلیه می کند و مقداری آب وارد دستگاه می شود و بکشی را انجام داده و تخلیه می کند و با توجه به این که برنامه 14 دقیقه کوتاه می باشد میزان آبگیری و ابکشی آن کم می باشد. موفق باشید

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ۱۹:۵۷

سلام مدل ماشین لباسشویی Gwm_J8250w روی شستشوی Mix wash و شستشوی سریع هرکدوم چندبار آبکشی داره؟ و در این دو گزینه به آب کر وصل هست یا قلیل؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۰۹:۴۴

سلام و وقت بخیر، تو برنامه Mix دو دور و تو برنامه سریع یک دور ابکشی داره ولی با کلید Rinse+ میتونید تعداد ابکشی رو تغییر بدید و زیاد کنید. تو لباسشویی بحث اب کر و قلیل نیست. فرایند ابکشی به این شکل که اب داخل لباسشویی وارد میشه و درام شروع به چرخش می کنه و ابکشی رو انجام میده و تخلیه می کنه و حالا با توجه به تعداد ابکشی برنامه این عمل تکرار میشه. موفق باشید

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۱۲:۰۲

سلام،درهنگام ابکشی لباس تیوپ طوسی رنگ هم شسته میشود قسمتی که بین درب لباسشویی وخود لباسشویی قرار میگیرد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۱۳:۰۷

سلام و وقت بخیر، به لاستیک دور درب هم آب برخورد می‌کند ولی ممکن به مرور جرم بگیرد. بعد از هر بار استفاده از لباسشویی لازمه که اون رو خشک کنید تا تمیز بمونه. موفق باشید

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۵:۵۲

سلام وقت به خیر. در ماشین لباسشویی ال جی مدل inverter 7 kg wd-10160fb در حالتی ک delicate ک حدودا 50 دقیقه زمان میبرد چند مرحله اب کشی دارد؟ سوال دیگر اینکه ایا میتوان با برنامه ای خود ماشین در حالی ک خالیست سریع اب کشی کرد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۰۸:۵۱

سلام و وقت به خیر؛ این برنامه 2 مرحله ابکشی دارد. در مورد سوال دومتون دقیقا متوجه سوالتون نشدم، لطفا شماره تماستون رو اعلام بفرمایید تا با شما تماس بگیریم و راهنماییتون کنیم. شماره تماس شما در اینجا دیده نخواهد شد و فقط از سوی ما قابل رویت است. موفق باشید

۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۱۷:۱۱

سلام خسته نباشید در ماشین لباسشویی جی پلاس شستشویی 16دقیقه ای چند دور آب میکشد و آیا لباس نجس را خوب میشوید یا نه ؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۶:۲۴

سلام و وقت به خیر؛ این برنامه یک دور آبکشی دارد. طبق گفته مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال آیا ماشین لباسشویی، لباس‌های نجس را پاک میکند؟ اینگونه می‌فرمایند : اگر پس از برطرف شدن عین نجاست از لباس، یک بار با آب متصل به کُر شسته شود و نیز اگر داخل ماشین لباسشویی پیش از قرار دادن لباس، پاک باشد و دو بار با آب قلیل شسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک می شود. موفق باشید

۱۴۰۰/۰۶/۱۲ ۱۳:۵۲

سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم در ماشینهای لباسشویی ال جی شستشوی 30 دقیقه ای چند بار آبکشی انجام میشود ممنونم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۱۳ ۰۸:۲۵

سلام و وقت به خیر؛ 2 بار شستشو انجام میشه. موفق باشید

وهابی
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۲۲:۳۰

تشکر. البته سوال اولم این بود که اون سه حالت چند بار آبکشی انجام میدن.

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۰۴ ۱۰:۲۱

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی لطفا مدل دستگاه رو بفرمایید تا بر اساس مدل روی دستگاه چک کنیم و به شما اطلاع بدیم. موفق باشید

وهابی
۱۴۰۰/۰۶/۰۴ ۲۳:۳۷

ماشین لباسشویی L104sw

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۰۸:۵۶

سلام و وقت به خیر؛ دو مرتبه آبکشی انجام میشه.

وهابی
۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ۲۲:۴۸

درود. 1-در برنامه های mix, gentle care, speed14 چندبار ابکشی بصورت پیش فرض وجود داره؟ 2-اگر کاربرد هر حالت شستشو که بصورت برنامه روی ماشین لباسشویی نوشته شده را بفرمایید ممنون میشم. چون در دفترچه ننوشته.

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۲:۳۳

سلام و وقت به خیر؛ برنامه Mix برای شستن لباس‌های ترکیبیه، gentle care برای شستشوی لباس‌های ظریفه و speed14 شستشوی سریعه. برای اطلاع از برنامه‌های ماشین لباسشویی ال جی میتونید به لینک زیر مراجعه کنید: csgl.ir/awm و برای اطلاع از برنامه‌های ماشین لباسشویی جی پلاس هم میتونید به راهنمای لینک زیر مراجعه کنید: csgl.ir/agw موفق باشید

بهشتی نژاد
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۱۲:۵۰

سلام وقتتون بخیر. ماشین لباسشویی من درب از بالا هست. در قسمت بالای لباسشویی قطعه ای آبی رنگ وجود دارد که بر روی آن علامت ریزش آب هست. در کدام برنامه شستشو این عمل می‌کند و ریزش آب دارد.

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۱۵:۰۳

سلام و وقت به خیر؛ ممکنه مخزن مربوط به نرم کننده باشه. لطفا مدل دستگاه رو بفرمایید تا بر اساس مدل به شما اعلام کنیم. موفق باشید

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ۰۴:۳۳

سلام.ایا هنگام شستشو آب قطع میشه و سپس چرخش انجام میشه و سوال دوم اینکه آب ب طور کامل درب ماشین ولاستیک اطرافشو فرا میگیرد یان

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ۰۹:۲۸

سلام و وقت به خیر؛ بله آب قطع میشه. آب داخل دیگ جمع میشه در بیشتر برنامه‌ها ممکنه سطح آب پایین باشه و به طور کامل درب و لاستیک رو فرا نمیگیره. موفق باشید

مهدوی
۱۴۰۰/۰۱/۰۷ ۱۵:۴۵

چیزی که من دیدم تو ماشین لباسشویی ما (ال‌جی 11 کیلویی) بعضی اوقات همزمان با آبکشی، چرخش هم انجام می‌شه. درسته؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۱/۰۷ ۱۵:۵۹

سلام و وقت به خیر؛ بله در برخی برنامه‌ها ممکنه اینطور باشه مثلا برنامه‌ای هست که به طور پیش فرض 3 بار آبکشی داره. وقتی مرحله اول آبکشی تموم میشه دستگاه برای آبکشی دوم مجدد آبگیری میکنه و ممکنه دیگ بچرخه.

در حال ثبت...