آیا سرویس پکیج دیواری ضروری است؟

۲۶ شهريور ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

سرویس پکیج دیواری

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن مصرف کنندگان پکیج را مشغول کند، این است که آیا لازم است پکیج شوفاژ دیواری سرویس شود یا خیر؟ و اینکه پکیج‌ها پس از گذشت چه بازه‌ی زمانی باید سرویس شوند؟ به طور کلی پکیج دستگاهی است که در تمامی طول سال استفاده می‌شود و هرچند که در فصل بهار و تابستان میزان استفاده از آن کمتر است، اما دستگاه همچنان برای گرمای آب مصرفی کار می‌کند. بنابراین لازم است سرویس دستگاه به صورت سالیانه انجام شود. در این راهنما سعی کردیم به بررسی مزایا و نکاتی در مورد سرویس دوره ای دستگاه‌های پکیج بپردازیم.

چرا سیکل پکیج نیاز به سرویس دوره ای دارد؟

وقتی ظاهر پکیج را مشاهده می‌کنید اینطور به نظر می‌رسد که دستگاه بسیار ساده ای است؛ اما داخل دستگاه به آن سادگی که شاید تصور کنید نیست. داخل پکیج قطعات زیادی وجود دارد که ممکن است پس از مدتی آسیب ببیند و این خرابی می‌تواند ناشی از نگهداری اشتباه این دستگاه باشد.گاهی برخی ایرادات اتفاق می‌افتد که می‌تواند موارد زیر باشد و بهتر است با سرویس دستگاه، تا حد ممکن از بروز این ایرادات پکیج جلوگیری کنیم:

  • روشن نشدن پکیج
  • صدای غیر طبیعی پکیج
  • سرد و گرم شدن رادیاتورها
  • سرد و گرم شدن آب مصرفی
  • افت فشار و خاموش شدن پکیج
  • بروز خطا و نمایش ارور بر روی پکیج

برخی قطعات پکیج و همچنین سیستم‌های مرتبط با آن، در روند کارکرد پکیج بسیار مهم هستند. در اینجا عملکرد قطعات اصلی و دلیل لزوم سرویس این قطعات بررسی می‌شود؛ علاوه بر آن، هنگام سرویس پکیج، استانداردهای نصب پکیج، نحوه‌ی قرارگیری واشرها و عدم وجود نشتی از اتصالات داخلی پکیج نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فیلترها و صافی‌ پکیج

پکیج دارای چند فیلتر است که هر یک ممکن است پس از مدتی دچار گرفتگی شود. فیلتر‌های سر راه لوله‌های آب که به آن فیلتر Y شکل نیز می‌گویند، در صورت گرفتکی آب را عبور نمی‌دهد. فیلتر مغناطیس پکیج نیز بر راه ورودی آب شهری به پکیج قرار می‌گیرد و لازم است هر چند وقت یکبار بررسی و سرویس شود؛ در صورتی که این فیلتر گرفتگی داشته باشد و یا به درستی عمل نکند، سختی آب منطقه باعث رسوب در سیکل پکیج خواهد شد؛ البته داخل دستگاه در هر صورت پس از مدتی رسوب می‌گیرد اما وجود فیلتر مغناطیس سرعت این روند را کاهش می‌دهد. فیلتر دیگر دستگاه فیلتر گاز پکیج است که بر سر راه ورودی گاز قرار می‌گیرد و مانع ورود سنگ و ناخالصی به دستگاه می‌شود؛ بهتر است فیلتر گاز پکیج چند وقت یکبار بررسی شود. فیلتر گاز به این منظور قرار گرفته که ناخالصی‌های داخل گاز شهری به قطعات دستگاه صدمه نزند. کارشناس هنگام سرویس دستگاه این فیلترها را چک می‌کنند.

پمپ سیرکولاتور پکیج

 پمپ مانند قلب دستگاه عمل می‌کند و آب داخل دستگاه را داخل رادیاتورها به گردش در می‌آورد. اگر پمپ به درستی کار نکند، رادیاتورها خوب گرم نمی‌شود. گاهی هوای داخل پمپ باعث ایجاد صدا در سیکل پکیج نیز می‌شود که معمولا طی سرویس دستگاه، در صورت نیاز هواگیری پمپ پکیج و بررسی پمپ از نظر گرفتگی و ایرادات نیز انجام می‌شود.

بررسی مبدل حرارتی پکیج

مبدل حرارتی پکیج قطعه‌ای است که آب در آن گرم می‌شود و بهتر است پس از مدتی از نظر گرفتگی، رسوب و یا وجود نشتی بررسی شود. اگر این قطعه مشکل پیدا کند، آب نشت کرده و گرمایش مناسب تامین نمی‌شود. علاوه بر آن اگر نشتی زیاد باشد، ممکن است به قطعات قسمت پایین پکیج از جمله برد و مدار آن آسیب برساند.

انواع سنسور NTC پکیج دیواری

یکی از آسیب پذیرترین قطعات پکیج سنسورهای آن است. دستگاه برای تشخیص دمای آب دو عدد سنسور دارد که در صورت خرابی هر یک و یا عدم اتصال صحیح آن با برد دستگاه، پکیج ارور مربوط به آن سنسور را نمایش داده و متوقف می‌شود. این سنسورها که به آن NTC گفته می‌شود، معمولا به صورت کلیپسی بر روی لوله قرار گرفته و دمای آب داخل لوله را می‌سنجد؛ در برخی مدل‌ها نیز سنسور از نوع فشنگی است و داخل لوله‌ها قرار می‌گیرد. کارشناس طی سرویس پکیج عملکرد سنسور گرمایش آب مصرفی و سنسور گرمایش آب رادیاتورها را می‌سنجند و در صورت نیاز به تعویض آن، به شما اعلام می‌کنند. به این شکل شما قبل از آنکه سنسور دچار مشکل بیشتری شود و ناچار شوید برای مدتی دستگاه را به تعمیرکار بسپارید، از ایراد آن مطلع خواهید شد و برای تعمیرات آن اقدام می‌کنید.

فن و سنسور دود پکیج

پکیج‌های فن دار برای خروج دود و همینطور تامین اکسیژن مورد نیاز احتراق، دارای دو عدد فن و سنسور و قطعه‌ای به نام کلید کنترل فشار دود (Pressure) دود هستند. در صورتی که دود از پکیج خارج نشود، دستگاه ارور داده و تا زمان رفع ایراد روشن نمی‌شود. کارشناس طی خدمات سرویس، عملکرد مجموعه‌ی فن و سنسور آن را بررسی کرده و از صحت کارکرد آن مطمئن می‌شوند. استانداردهای نصب دودکش که رعایت آن بسیار مهم است و طبق مقررات ملی ساختمان می‌بایست حتما رعایت شود نیز در خدمات سرویس پکیج مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

ایرادات منبع انبساط پکیج

یکی از مهم ترین قطعات در سیکل دستگاه منبع انبساط پکیج است، که میزان آب داخل دستگاه را در حالت تعادل و بالانس نگه می‌دارد و فشار دستگاه را در سطح استاندارد حفظ می‌کند؛ در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود، فشار دستگاه دائم تغییر پیدا می‌کند و ممکن است دستگاه به این علت خاموش شده یا آب داخل دستگاه از شیر اطمینان تخلیه شود. کارشناس هنگام سرویس پکیج عملکرد منبع انبساط را نیز بررسی می‌کنند.

تست و عیب یابی فلومتر یا فلوسوئیچ پکیج

فلومتر یا فلوسوئیچ قطعه‌ای است که در سیکل پکیج ورود آب به دستگاه را تشخیص می‌دهد. اگر این قطعه دچار گرفتگی شود و یا توربین (پروانه‌) آن شکسته باشد، پس از مدتی دیگر پکیج ورود آب را تشخیص نمی‌دهد و آب مصرفی گرم نخواهد شد و یا ممکن است آب بهداشتی سرد و گرم شود. تکنسین سرویس پکیج، کارکرد فلومتر را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز به تعمیرات به شما اطلاع می‌دهند. در برخی برندها به جای فلومتر قطعه‌ی فلوسوئیچ استفاده می‌شود که تقریبا عملکردی مشابه دارد.

کاربرد ترموستات حد پکیج چیست؟

ترموستات حد یکی از قطعاتی است که بیشتر برای امنیت در پکیج قرار داده شده است. این قطعه زمانی که دمای داخل پکیج بیش از اندازه بالا برود و به حدود 102 تا 105 درجه‌ی سانتی گراد برسد، عمل کرده و فرمان مربوط به خاموشی پکیج را صادر می‌کند. در صورت نیاز کارشناس طی سرویس دوره ای به عملکرد این قطعه توجه کرده و آن را بررسی می‌کنند.  

علت عدم تشکیل شعله پکیج

مشعل (برنر)  یکی از مهم ترین قطعات پکیج است و ممکن است پس از مدتی نازل‌ها یا همان ژیگلورهای روی آن مسدود شود. علاوه بر آن الکترود جرقه زن نیز لازم است فاصله‌ی استانداردی تا مشعل داشته و بتواند به شکل استاندارد عملکرد یونیزاسیون را برای پایداری شعله انجام دهد. کارشناس سرویس پکیج مشعل و الکترود جرقه زن را هم بررسی خواهند نمود.

شیر سه راهه موتوری پکیج چگونه کار می‌کند؟

شیر سه راهه موتوری پکیج قطعه ای است که هنگام تغییر مد پکیج به حالت زمستانی، تغییر وضعیت داده و مسیر آب را به سمت رادیاتورها نیز هدایت می‌کند؛ در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود، آب به سمت رادیاتور نمی‌رود و خانه  گرم نخواهد شد. ممکن است تا شروع سرما متوجه ایراد این قطعه نشوید و زمانی که قصد دارید از گرمایش دستگاه استفاده کنید، خرابی آن برای شما خوشایند نخواهد بود. تکنسین سرویس دوره ای عملکرد شیر سه راهی را نیز چک کرده و در صورت نیاز تعمیر پکیج را انجام خواهند داد.

بررسی رادیاتورها

رادیاتورها یا همان شوفاژها، آب گرم خروجی پکیج را دریافت کرده و انتشار گرما در محیط را انجام می‌دهند. کارشناسان طی سرویس پکیج، هواگیری رادیاتورها را انجام می‌دهند تا گرما به تمام نقاط رادیاتور برسد و از صدای غیر طبیعی رادیاتور نیز جلوگیری شود. رادیاتورها از نظر گرفتگی و رسوب نیز بررسی می‌شوند.

چک کردن لوله گاز پکیج و اتصالات آن

لوله‌ی گاز و اتصالات و بست‌های مرتبط با آن، هنگام سرویس پکیج بررسی می‌شود تا در صورت وجود نشتی سریعا رفع شود؛ همانطور که اطلاع دارید نشتی گاز پکیج خطرناک بوده و لازم است هر چند وقت یکبار لوله‌های گاز از نظر نشتی از سوی کارشناس پکیج بازدید شود.

پکیج قطعات دیگری همانند شیرپرکن، شیر اطمینان، کلید پرشر آب (کلید کنترل حداقل فشار آب)، نیز دارد که که خرابی آنها کمتر است و به همین علت در این مطلب به بررسی آنها نپرداخته ایم.

آیا اسیدشویی به پکیج آسیب می‌زند؟

اسیدشویی پکیج یکی از مراحلی است که در صورت نیاز می‌بایست انجام شود تا گرفتگی و رسوب‌های داخل مبدل و پکیج از بین برود. یکی از مشکلاتی که رسوب داخل مبدل ممکن است ایجاد کند، سرد و گرم شدن آب مصرفی است. قبل از اسیدشویی ابتدا کارشناس آب را در مبدل به گردش در می‌آورند که این مورد برای پیداکردن نشتی‌های احتمالی و بررسی وضعیت مبدل انجام می‌شود. محلول اسیدشویی می‌بایست از سوی کارشناس ماهر تهیه شود تا میزان و نسبت‌های آن رعایت شده و به دستگاه صدمه نزند. مدت زمان گردش محلول در دستگاه استاندارهایی دارد که می‌بایست حتما رعایت شود؛ به طور کلی اسید شویی پکیج چندین مرحله دارد. اگر یکی از مراحل فراموش شود ممکن است دستگاه آسیب ببیند.

سرویس ویژه‌ی پکیج گلدیران

یکی از نگرانی‌هایی که ممکن است بیشتر افراد در ارتباط با سرویس پکیج داشته باشند این است که آیا سرویس دوره ای به قطعات پکیج صدمه می‌زند و یا اسیدشویی باعث سوراخ شدن مبدل پکیج و رادیاتورها می‌شود؟ همانطور که توضیح داده شد، تمامی مراحل سرویس هر دستگاهی از جمله پکیج استانداردهای فنی ویژه‌ی خود را دارد و اگر از سوی کارشناس با تجربه و متخصص آن دستگاه انجام شود، به دستگاه شما لطمه‌ای وارد نخواهد شد. شرکت گلدیران در نظر دارد شروع پاییز و زمستان امسال نیز برای سرویس پکیج‌های شما مشتریان گرامی خدمات سرویس دستگاه با رعایت استاندارهای مربوط به آن را ارائه دهد.

نیاز به خدمات سرویس پکیج دارید؟ از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۳:۱۵

سلام پکیج ما تو بالکن هست و مرتب کبوتر روی اون لونه میکنه ایا برای دستگاه خطرناک هست

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۳:۴۵

سلام و وقت به خیر؛ با توجه به اینکه منفذ باز بالای دستگاه نیست مشکلی ایجاد نمیکنه. در صورتی که مشکلی باشه و یا گرفتگی ایجاد شده باشه دستگاه ارور نمایش میده. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۳:۱۴

سلام هزینه سرویس پکیج گلدیران چقدر هست

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۴:۱۳

سلام و وقت به خیر؛ لطفا برای اطلاع از هزینه سرویس پکیج در لینک زیر درخواست سرویس ثبت کنید تا کارشناس با شما تماس بگیرن و هزینه رو اعلام کنن: cs.goldiran.ir/periodic موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۳:۱۳

من پکیج ایران رادیاتور دارم شما سرویس میکنید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۳:۴۳

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی برای ما سرویس پکیج‌های گلدیران امکان پذیر هست و امکان ارائه خدمات برای پکیج ایران رادیاتور رو نداریم. موفق باشید

در حال ثبت...