لطفا اگر سر و صدایی از ماشین‌ لباس ‌شویی شنیدید، به آن بی‌اعتنا نباشید!

۰۲ خرداد ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

سر و صدای ماشین لباسشویی
از وقتی ماشین لباس شویی به خانه‌ها راه پیدا کرد تحول عظیمی در خانه‌داری ایجاد شد! این ماشین جادویی به سادگی زحمت رخت شستن را از دوشمان برداشت. و باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی ما شد. حالا ما هم در قبال این راحتی لازم است نکاتی را برای نگهداری از ماشین لباس شویی رعایت کنیم، تا خدای نکرده هزینه تعمیر و تعویض آن را متحمل نشویم. یکی از مواردی که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد صدای ماشین لباسشویی است.
ال جی انواع مختلفی از ماشین لباس ‌شویی را برای مصارف خانگی تولید می‌کند. این دستگاه‌های پیشرفته عموماً رتبه بالایی از نظر مقرون به صرفه بودن، عملکرد، طراحی و ظرفیت بین مصرف‌کنندگان دارند. اما ممکن است به دلایل مختلف گاهی سر و صداهایی از دستگاه شنیده شود که در اکثر موارد عادی هستند؛ مثل پیچیدن هوا اطراف درام حین چرخش. اما نگران نباشید، بسیاری از آنها را به راحتی جا‌به‌جایی چند میلیمتری ماشین لباس ‌شویی می‌توان برطرف کرد. فقط کافی است دلیل هر گونه سروصدای غیرعادی هر چه سریع‌تر بررسی شود. در واقع صدای ماشین لباسشویی یک زنگ خطر است! که ما در این مقاله به طور کامل دلایل صدای اضافی ماشین لباسشویی را برایتان توضیح دادیم. تا به سادگی بتوانید مشکل را پیدا کرده و حل کنید. با ما همراه باشید برای ردیابی 7 دلیل صدای ماشین لباسشویی.

صدای ماشین لباسشویی تا کجا عادی است؟

بعضی از صداها موقع شستشو ایجاد می‌شوند، که در مجموع عادی هستند و اهمیت کمتری دارند. اما اکثر سر و صداهای عجیب در فاز چرخش و خشک‌کن به گوش می‌رسند. هر کدام از ما ممکن است این سر و صداها را به شکلی توصیف کنیم و توضیح آن برای دیگران به هیچ وجه ساده نیست. به همین خاطر ریشه‌یابی این مشکل هم نیاز به دقت خواهد داشت. شاید نادیده گرفتن صدای ماشین لباسشویی در حالی که عملکردی به ظاهر بی‌نقص دارد، اولین گزینه انتخابی برای بسیاری از افراد باشد. بعضی از این صداها با خوش‌شانسی ممکن است به هیچ مشکل خاصی منتهی نشوند. در حالی که بعضی از صداهای دیگر در صورت نادیده گرفته شدن، خسارات گسترده‌ای به بار خواهند آورد و هزینه تعمیر آن بسیار بیشتر از زمانی خواهد بود که زود به آن رسیدگی می‌شد. پس توصیه می‌کنیم 7 عامل صدای ماشین لباسشویی را کنترل کنید. در نهایت اگر همچنان مشکل صدا حل نشد می‌توانید روی کمک متخصصان با تجربه گلدیران حساب کنید و درخواست تعمیرات ماشین لباسشویی ال جی خود را ثبت کنید.

سر و صدای ماشین لباسشویی

1. آیا ماشین لباسشویی تراز است؟

ساده‌ترین دلیل ایجاد صدای ماشین لباسشویی به خاطر جانمایی اشتباه است. در اولین قدم سعی کنید از تراز بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای این‌کار:

  • به صورت اریب به ماشین لباسشویی ضربه بزنید. اگر حرکت کرد یعنی تراز نیست.
  • ارتفاع پایه‌های دستگاه را تنظیم کنید تا هر چهار پایه کاملاً به زمین بچسبند، و فضای خالی بین آنها و زمین وجود نداشته باشد.
  • بعد دوباره سعی کنید دستگاه را حرکت دهید. اگر هیچ حرکتی نداشت، دستگاه تراز شده است.

ممکن است برای تنظیم ارتفاع پایه‌ها به آچار خاصی نیاز داشته باشید. برای اطلاع از نوع این آچار به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. گاهی قرار دادن پدهای لاستیکی زیر پایه‌های ماشین لباس‌ شویی هم می‌تواند باعث تراز شدن و از بین رفتن سر و صدای آن حین کار شود.  

2. صدای ماشین لباسشویی در چه مرحله‌ای شنیده می‌شود؟

اگر صداها موقع چرخش نهایی و در مرحله خشک‌کن شنیده شدند، توصیه ما این است که دور آهسته‌تری برای خشک‌کن انتخاب شود، مثلاً 800 یا 1000. این اقدام به احتمال بسیار زیاد سر و صدای دستگاه را برطرف خواهد کرد. مورد دیگری که باید به آن توجه داشت، میزان لباس‌های موجود در لباس‌شویی است. در صورت زیاد بودن بار موجود در دستگاه، از ابتدا دور خشک‌کن را پایین‌تر انتخاب کنید تا لباس‌ها بدون ایجاد هیچ‌گونه سر و صدا از مرحله چرخش نهایی عبور کنند.  

3. حجم و قواره لباس‌های داخل ماشین لباس ‌شویی را بررسی کرده‌اید؟

یکی از دلایل رایج سر و صدای ماشین لباسشویی این است که یک یا دو لباس سنگین در کنار آیتم‌های دیگر در ماشین لباس‌شویی است. یا اینکه این لباس‌ها به صورت نامتوازن در درام دستگاه قرار گرفته و باعث لنگر انداختن حین چرخش می‌شوند. برای مطمئن شدن از این موضوع، به روش زیر عمل کنید:

  • درام را خالی کرده و ماشین لباس‌شویی را روی دور چرخش قرار دهید.
  • اگر سر و صدا موقع خالی بودن ماشین به گوش نرسید، می‌توانید به مشکل عدم تعادل حجم لباس‌های داخل دستگاه مشکوک شوید.

سر و صدای ماشین لباسشویی
 همان‌طور که دیدید، اگر عملکرد ماشین لباس‌شویی نرمال بود، ایراد از یک یا دو لباس سنگینی‌ست که داخل ماشین قرار داده شده. چرا؟ چون این لباس‌ها با جذب آب، سنگین‌تر شده و سر و صدای بیشتری ایجاد می‌کنند. تولید صدا هنگام شستشوی پتو و آیتم‌هایی شبیه به آن هم از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد. برای رفع این مشکل، سعی کنید لباس‌های کمی سنگین‌تر را از بقیه جدا کرده و به صورت مجزا با هم بشویید. پس یک نکته طلایی چه شد؟ اضافه کردن چند لباس با حجم مشابه هم می‌تواند به برقراری تعادل در درام و چرخش متعادل و بدون صدای ماشین لباسشویی کمک کند و برای راهنمایی بیشتر می‌توانید ویدیو چقدر لباس می‌تونیم داخل لباسشویی بریزیم را مشاهده کنید این راهکار به درام اجازه می‌دهد که با کارایی و بازدهی بیشتر بچرخد.

4. پمپ تخلیه چه وضعیتی دارد؟

راجع به پمپ تخلیه می‌دانید؟ این پمپ در ماشین لباس‌شویی شما، آب را پیش از چرخش سریع، از دستگاه خارج و به سمت فاضلاب هدایت می‌کند. بنابراین اگر سر و صداها را در فواصل زمانی منظم و در طول چرخش سریع یا حین تخلیه آب می‌شنوید، احتمالاً چیزی در پمپ تخلیه گیر کرده یا پمپ خراب شده است. پمپ را بررسی کنید:

  • اگر پمپ دارای فیلتر است، موقع برداشتن آن از جلوی دستگاه، چیزی مثل حوله زیر آن قرار دهید تا آب اضافی روی زمین جاری نشود.
  • هرگونه ضایعات و کثیفی را از فیلتر پمپ پاک کنید و مطمئن شوید که پمپ آزادانه می‌چرخد و چیزی مثل سکه، دکمه، گیره مو یا موارد مشابه در آن گیر نکرده است.
  • فیلتر را دوباره سر جای خود قرار داده و چرخش آبکشی ماشین را دوباره امتحان کنید.

اگر سر و صدا ادامه پیدا کرد، نشانه آن است که پمپ باید تعویض شود. اما اگر شیر برقی یا پمپ تخلیه مشکلی نداشته باشند، صدا در زمان آبگیری دستگاه یا در زمان تخلیه طبیعی خواهد بود.

5. سر و صدای ماشین لباسشویی فقط با انتخاب بعضی از برنامه‌ها شنیده می‌شود؟
حجم لباس

باید توجه داشته باشید که بعضی از برنامه‌ها مانند Boiling، Intensive، Baby Care و Cotton Care برای شستشو به آب 60 درجه نیاز دارند. به همین دلیل الزامیست که ورودی آب گرم دستگاه به لوله آب گرم متصل شده باشد. در صورت عدم اتصال به لوله آب گرم، دستگاه حین کار با این برنامه‌ها صدای غیرعادی خواهد داد. با مطالعه توضیح کامل برنامه‌های لباس‌ شویی، راجع به پیش‌نیاز هر یک از برنامه‌ها مطلع شوید

6. سر و صدای زیاد موقع چرخاندن دستی درام شنیده می‌شود؟

وقتی ماشین خاموش است و لباسی در آن وجود ندارد و فیلتر پمپ تخلیه هم تمیز است، موقع چرخاندن درام با دست نباید سر و صدایی از آن شنیده شود. اگر اینطور بود یک قطعه در دستگاه امکان دارد به مشکل خورده باشد. در این وضعیت نیاز به یک تکنسین مجاز نیاز دارید. کارشناسان متخصص گلدیران می‌توانند برای چکاب ماشین لباسشویی به کمک شما بیایند.

ماشین لباسشویی ال جی شما نیاز به تعمیرات دارد؟ از تکنسین‌های حرفه‌ای گلدیران کمک بگیرید.

7. دستگاه شما چند کیلویی است؟

نوع طراحی دستگاه‌های 5، 10، 11 و 12 کیلویی به صورتی است که لرزش و صدای ماشین لباسشویی در چرخش‌های اولیه آنها کاملاً طبیعی خواهد بود، و در این دستگاه‌ها تا جایی که صدای غیرعادی به گوش نخورد نیازی به نگرانی شما نیست. 

و در آخر...

امیدواریم این نکات برای رفع نگرانی شما در زمینه صدای ماشین لباسشویی کافی بوده باشد. و به راحتی بتوانید آن را عیب‌یابی و حل کنید. اما اگر مشکل لباسشویی‌تان با این 7 مورد بهبود پیدا نکرد احتمالا دچار نقص فنی شده است. نقص فنی ممکن است به قطعات اصلی و تخصصی مربوط شود و نیاز است دستگاه شما توسط تعمیرکار متخصص ماشین لباسشویی بازدید شود. تا به‌صورت دقیق عیب‌ یابی، تعمیر و در صورت نیاز تعویض قطعه شود. در این‌صورت می‌توانید خدمات سرویس ماشین لباسشویی‌ خود را در کوتاه‌ترین زمان و بالاترین کیفیت از متخصصان مجاز و حرفه‌ای گلدیران ال جی دریافت کنید. به ما اطلاع دهید..

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۹:۳۴

سلام وقت بخیر چند مدتی لباس شویی هنگام چرخش صدایی شبیه اینکه یه خارش دستگاهیی در رفته یا همون جیر جیرک داره دستگاه لرزش نداره و ترازه امروز متوجه شدم هنگام اون صدا یه سوت خیلی اهسته هم داره فقط باید نزدیک دستگاه بود تا شنید مشکل از چیه؟؟؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ۱۰:۱۷

سلام و وقت به خیر؛ لطفا موارد گفته شده در این لینک رو بررسی کنید و اگر مشکل رفع نشد برای رفع ایراد دستگاه در همین سایت درخواست تعمیرات ثبت کنید: csgl.ir/wmnoise موفق باشید

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۲۰:۲۷

سلام ببخشید لباسشویی من خاموشع ولی هرازگاهی صدا میده از پشت لباسشویی نمیدونم چیکار کنم ب نظرتون زنگ بزنم نمایندشه دستگاه خاموشه ولی صدا میده صدای تق تق

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ۰۸:۵۷

سلام و وقت بخیر، این صدا ممکن مربوط به گردش اب داخل لوله ها باشه . مثلا با باز کردن شیر اب سینک پشت لباسشویی صدا میده که مربوط به جریان اب هست. اگر حس کردید صدا خیلی غیر عادی هست از طریق لینک زیر درخواست تعمیر ثبت کنید. cs.goldiran.ir/request موفق باشید

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ۲۱:۳۸

سلام و وقت بخیر . مدتی هست که دیگ ماشین ما با دست نمی چرخد ولی با برق مشکلی ندارد.. ال جی 7و نیم کیلویی اتومات. به نظر شما مشکلی پیدا کرده؟؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ ۰۹:۰۲

سلام و وقت به خیر؛ لطفا بفرمایید در حین عملکرد هم شاهد بروز مشکل بودید و یا اینکه دستگاه ارور یا پیغامی هم میده؟

قربان پور
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ۰۱:۳۲

سلام خسته نباشید....من نزدیک چند ماه پیش ماشین لباسشویی جی پلاس خریداری کردم 8 کیلویی...حدود یکی دو هفته ای میشه ک موقع چرخیدن دیگ ماشین صدای تق تق میده با هر بار چرخیدن نمیدونم از چیه موقع خاموشی هم بادست امتحان کردم اما صدا نمیده ...ممنون از راهنمایی شما

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ۰۹:۰۱

سلام و وقت به خیر؛ اگه جسمی در پمپ تخلیه گیر کرده باشه، باعث صدای اضافی می‌شود. درپوش پمپ تخلیه را باز کنید و تمیز کنید. محل قرارگیری فیلتر در جلو ماشین، قسمت پایین هست. اگه این مورد رو انجام دادید و مشکل رفع نشد لطفا درخواست تعمیرات ثبت کنید که برای بررسی دستگاه مراجعه بشه. موفق باشید

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ ۱۱:۳۸

سلام من لباسشویی ال جی 9 کیلویی مدل V5 دارم.نمایندگی نصب و راه اندازی رو برای من انجام دادن. وقتی لباس کم میریزم داخلش صدا داره.صدایی شبیه به برخورد لگن به بدنه. این صدا عادیه؟ لازمه که بگم نمایندگی این رو به من گفته که صدا عادیه

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۸/۱۴ ۱۲:۲۶

سلام و وقت به خیر؛ لطفا نکات گفته شده در لینک زیر رو بررسی کنید و در صورت نیاز درخواست تعمیرات ثبت کنید تا برای بررسی دستگاه شما مراجعه بشه: https://cs.goldiran.ir/page/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%88-%D9%84%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F موفق باشید

یگانه بقائی
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۱۳:۲۶

منم همین مشکلو دارم به منم از نمایندگی گفتن عادیه اما از فروشنده های دیگه پرسیدم میگن احتمالا موتور تعویض بهتون فروختن چون ما هرچی فروختیم کسی همچین مشکلی نداشته و مدل v5 سرو صدایی نداره، مگه میشه یه دستگاه مو صدای تراکتور بده؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۱۶:۴۹

سلام و وقت به خیر؛ لطف درخواست تعمیرات ثبت کنید تا برای بررسی دستگاهتون مراجعه بشه. متشکریم

علی رحمتی
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۲۱:۴۰

با سلام و عرض ادب... ماشین لباسشویی 5 کیلویی دارم که مدتی هست در دور تند خشک کن صدای تقریبا زیادی میده. دستگاه را تراز کردم. لباسها رو طبق دستور العمل و مرتب بارگذاری کردم و فیلتر را تعویض کردم اما همچنان در دور خشک کن صدای قبلی رو میده و نگران کننده و البته آزار دهنده اس... خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید که آیا نیاز به حضور و معاینه توسط تکنیسین ها است؟ با تشکر فراوان. رحمتی

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۷/۲۱ ۱۰:۰۰

سلام و وقت به خیر آقای رحمتی؛ بله توصیه می‌کنیم درخواست ثبت کنید تا برای بررسی دستگاهتون مراجعه بشه. لازمه دستگاه شما بررسی بشه چون بیشتر مواردی که از طرف خودتون قابل چک کردن بود شما انجام دادید و مشکل مربوط به این موارد نبوده. موفق باشید

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۲:۲۵

سلام razi عزیز.. معمولا مواقعی که شلنگ ورودی سرد و گرم جابجا نصب بشه، این مشکل بوجود میاد و آبکشی با آب داغ انجام میشه. با جابجایی شلنگ سرد و گرم، این مشکل برطرف می‌‎شه.

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۰۱:۵۶

خانم روانپور عزیز...اگر فکر میکنید لباسشویی لباس ها را پاره میکند این موارد را چک کنید. زمانی که دستگاه خاموش هست سطح درام رو با دست چک کنید که بر آمدگی نداشته باشد . توجه کنید پارگی به علت شی نوک تیز خود لباس ها نباشد. (مثل زیپ "سگک کمربند") یا تارو پود لباس پوسیده نباشد.

مهشاد روانپور
۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ۰۳:۴۵

لباسشویی لباسهامو پاره و نخ کش می کنه چکار کنم ؟

razi
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۰۳:۵۸

لباسامو که از لباس شویی در میارم خیلی داغه چیکار باید کنم ؟

در حال ثبت...