کامل‌ترین راهنمای برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
تمیز کردن اجاق گاز

لکه‌های روغن مانند بارش باران کل سطح اجاق گاز را پوشانده‌اند! غذای سررفته در گوشه‌ای خشک شده و تکه‌های سوخته‌ی سیب‌زمینی سرخ‌شده از هفته قبل روی شعله‌پخش‌کن جا خوش کرده. برای همدردی دستتان را می‌فشارم و عمیقاً با شما موافقم که این صحنه واقعا اعصاب آدم را به هم می‌ریزد. اما علاوه بر ابراز همدری، در مقاله امروز گلدیران می‌خواهم برای همیشه مشکل تمیز کردن اجاق گاز را حل کنم. می‌پرسید چطوری؟ قرار است اولا با هم حقه‌های کوچک و ساده‌ای را یاد بگیریم تا با رعایت آن‌ها اجاق گازمان خیلی دیرتر کثیف شود، و در ادامه بهترین روش‌های برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز را به شما یاد می‌دهم. همین‌طور بعد از اینکه اجاق گازمان حسابی تمیز شد و برق افتاد، برای سلامت فنی از خدمات گلدیران برایتان می‌گوییم. پیش به سوی تمیز‌ترین اجاق گاز دنیا...!

چطوری از کثیف شدن اجاق گاز جلوگیری کنم؟!

و باز هم جمله‌ی معروف پیشگیری بهتر از درمان است! (باورتان می‌شد این جمله برای اجاق گاز هم صدق کند؟!) قبل از این‌که روش‌های تمیز کردن اجاق گاز را با هم مرور کنیم توجه شما را به نکات جالب زیر جلب می‌کنم تا با رعایت آن‌ها، زمان تمیز ماندن اجاق گازتان را چند برابر کنید:

  • کنار اجاق گازتان یک زیر ملاقه‌ای یا پیش‌دستی قرار بدهید. قاشق، ملاقه و کفگیری که در حین آشپزی استفاده می‌کنید روی آن قرار بدهید تا مواد غذایی روی آن‌ها اجاق گاز را کثیف نکند.
  • یک دستمال آشپزخانه و یا حتی یک جعبه دستمال‌کاغذی کوچک، نزدیکی اجاق گاز در نظربگیرید. به محض کثیف شدن اجاق گاز لکه‌ی ایجاد شده را با دستمال تمیز کنید. این لکه‌های بدجنس هر چقدر بیشتر باقی بمانند تمیز کردنشان سخت‌تر می‌شود.
  • هنگام سرخ کردن در لحظات اول ریختن مواد‌غذایی، قطرات روغن به اطراف پخش می‌شوند (مخصوصا اگر ماده غذایی آب داشته باشد یا تازه از فریزر خارج شده باشد). در این‌صورت می‌توانید در ثانیه‌های اولیه در ظرف را بگذارید تا روغن پخش نشود.
  • هنگام جوشیدن برنج و ماکارونی در قابلمه یک کفگیر چوبی قرار بدهید تا سر نرود.
  • اجازه بدهید اول غذا بجوشد و سپس ادویه‌های مورد نظر را به آن اضافه کنید تا اگر غذا سر رفت ادویه‌ها روی گاز نریزد و آن را کثیف نکند.

اجاق گاز

بهترین روش‌های تمیز کردن اجاق گاز کدامند؟

هر چقدر هم که نکات بالا را خوب رعایت کنید اجاق گازتان تا ابد تمیز نمی‌ماند! و لازم است که حدودا هفته‌ای یک روز را به نظافت آن اختصاص بدهید. دقت کنید تمیز کردن اجاق گاز فقط محدود به صفحه‌ی آن نیست و تمام چدن‌ها،میله‌ها، سرشعله‌ها و ... باید تمیز بشوند. برای تمیز کردن اجاق گاز روش‌های مختلفی وجود دارد. بعضی‌ها طرفدار روش‌های طبیعی هستند و بعضی‌ دیگر استفاده از مواد شیمیایی را ترجیح می‌دهند. ما در ادامه تمام روش‌های موثر را دسته‌بندی کردیم تا خودتان مزایا و معایب را کنار هم بگذارید و راه‌حل مورد نظر را انتخاب کنید.

روش‌های طبیعی تمیز کردن اجاق گاز

بزرگ‌ترین مزیت مواد طبیعی برای تمیز کردن اجاق گاز این است که هیچ ضرری برای سلامتی شما ندارند. کار با آن‌ها و استنشاق این مواد کاملا بی‌ضرر است. به علاوه این‌که مواد اولیه آن بسیار ساده هستند و در آشپزخانه خودتان پیدا می‌شود. برویم چند روش موثر طبیعی را یاد بگیریم.

جوش شیرین و آب

یک روش ساده استفاده از خمیر جوش شیرین و آب است. برای تهیه این خمیر 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق آب مخلوط کنید و سطح لکه‌ها را با آن بپوشانید. بعد از 15 دقیقه این خمیر جادویی کار خودش را کرده و حالا می‌توانید کثیفی‌ها را به سادگی با یک دستمال پاک کنید.

جوش شیرین و سرکه

از رایج ترین روش‌های تمیز کردن اجاق گاز استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه است. دو ماده طبیعی که هر دو تاثیر فوق‌العاده در رفع لکه‌ها دارند. به این منظور مقداری جوش شیرین روی سطح اجاق گاز بپاشید و حالا روی آن سرکه اسپری کنید. بعد از گذشت 15 دقیقه می‌توانید گاز را با دستمال تمیز کنید. 

تمییز کردن گاز

لیمو و جوش شیرین

برای لکه‌های سرسخت‌تر می‌توانید از این روش استفاده کنید. کافی است یک لیموی تازه را برش دهید و آب آن را روی لکه ها بچکانید. مقداری جوش شیرین نیز به آن اضافه کنید و حالا با برش لیمو قسمت لکه را با حرکات دورانی ماساژ بدهید. بعد از محو شدن لکه اجاق گاز را با دستمالی تمیز کنید.

سرکه سفید

سرکه سفید به دلیل ترکیبات اسیدی از بهترین تمیزکننده‌ها است. بخصوص برای سطوح شیشه‌ای تاثیر خیلی خوبی دارد. برای استفاده، یک نسبت سرکه سفید را با دو نسبت آب مخلوط کرده و بر سطح اجاق گاز اسپری کنید. بعد از گذشت چند دقیقه سطح را پاک کنید.

نمک و لیمو

مقداری نمک و آب‌لیمو را با هم مخلوط کنید. سپس دستمال گردگیری را در این محلول فرو کنید و به کمک آن سطوح مورد نظر را تمیز کنید.

روش‌های شیمیایی تمیز کردن اجاق گاز

در کنار استفاده از مواد طبیعی محصولات شیمیایی فراوانی هم تولید شده‌اند که می‌توانید برای تمیز کردن اجاق گاز از آن‌ها استفاده کنید. این محصولات کم دردسر ترند، نیاز به ترکیب ندارند و سریعا عمل می‌کنند. در ادامه با چند تایی از بهترین آن‌ها آشنا می‌شویم. 

روی گاز

پاک کننده تخصصی اجاق گاز

شرکت‌های زیادی اسپری‌ و فوم‌های تمیزکننده سطوح تولید کرده‌اند. که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای اجاق گازتان تهیه کنید. برای استفاده از این مواد کافی است محلول را بر روی سطح مورد نظر اسپری کنید و بعد از یک دقیقه با یک ابر یا دستمال سطح را تمیز کنید تا تمام چربی‌ها و رسوبات به سرعت محو شوند.

مایع ظرفشویی

در صورت در دسترس نبودن تمیزکننده‌های تخصصی، مایع ظرفشویی خودمان هم کار ساز است! مقداری مایع ظرفشویی در کاسه‌ای بریزید و آن را با کمی آب مخلوط کنید. حالا به کمک یک ابر یا دستمال سطوح کثیف را پاک کنید.

تمیز کردن چدن روی گاز

تمام روش‌های بالا برای تمیز کردن سطح اجاق گاز بود. اما علاوه بر سطوح تمام چدن‌ها، مشعل‌ها و دستگیره‌ها هم نیاز به پاکسازی دارند. دو روش فوق‌العاده برای تمیز کردن چدن روی گاز را برایتان توضیح می‌دهیم

سرویس گاز

روش اول) مقداری سرکه روی چدن ها اسپری کنید و بعد از 15 دقیقه آن‌ها را تمیز کنید. این روش برای تمیز کردن لکه‌های ضعیف کارساز است. اما اگر کثیفی بیشتر از این حرف‌ها باشد از روش‌های بعدی استفاده کنید. روش دوم) ظرف پلاستیکی بزرگی را آمده کنید و با مخلوط آب و مایع ظرفشویی آن را پر کنید. تمام قطعات چدنی و سرشعله ها را وارد ظرف کنید، و با اسکاچ آن‌ها را تمیز کنید تا لکه‌های سطحی از بین برود. حالا برای تمیزی عمیق و برق زدن قطعات، محلول غلیظی از جوش شیرین و آب ولرم تهیه کنید و چدن‌ها را 20 دقیقه در این محلول قرار بدهید و بعد از 20 دقیقه تمیز کنید.

پاک کردن گاز

تمیز کردن مشعل ها و کلیدها

رسیدیم به بخش‌های آخر ، برای تمیز کردن مشعل‌ها (جایی که سر شعله و شعله‌پخش‌کن قرار می‌گیرند) می‌توانید از یک مسواک کهنه، یا مسواک‌های مخصوص تمیز کردن اجاق گاز استفاده کنید. و برای کلیدها هم آن‌ها را از صفحه جدا کنید و در ظرف حاوی آب و جوش شیرین، یا آب و مایع ظرفشویی قرار دهید. طبق روال قبلی بعد از 15 دقیقه می‌توانید سطح آن‌ها را پاک کنید و بعد از خشک شدن سرجای خود قرار بدهید. شیشه بالایی و قاب دور اجاق گاز را هم می‌توانید به کمک ترکیبات تمیز کننده‌‌ای که یاد گرفتید برق بیاندازید.

نکاتی که برای تمیز کردن اجاق گاز باید بدانید

در آخر برای این‌که خیالمان راحت شود که استاد برق انداختن اجاق گاز شده‌اید چند نکته را هم اضافه می‌کنیم:

  • قبل از تمیز کردن اجاق گاز تمام شعله‌ها را خاموش کنید و اجازه دهید کاملا سرد شوند تا آسیبی به دستان شما نرسد.
  • از اسکاچ و سیم‌ظرفشویی زبر برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده نکنید. چون باعث ایجاد خش و آسیب به صفحه می‌شوند.
  • قبل از شروع نظافت، تکه‌های سوخته و درشت غذا و اضافات را با یک دستمال نمدار بردارید.
  • از هیچ‌گونه وایتکس و سفید کننده برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده نکنید. زیرا کلر موجود در آن‌ها به استیل صفحه آسیب می‌رساند.

گاز

و در آخر...

ما هر‌آن‌چه برای تمیز کردن اصولی و موثر اجاق گاز نیاز داشتید برایتان گفتیم. وقتش رسیده دست به کار بشوید و پاکیزه‌ترین آشپزخانه را بسازید. حواستان باشد بدون نظافت و نگهداری مناسب، دریچه های سوخت و منافذ اجاق می توانند مسدود شوند و باعث آسیب شوند. در صورت آسیب دیدن اجاق گاز و اختلال در عملکرد آن از کارشناسان متخصص و متعهد در این زمینه کمک بخواهید. نیروهای ما در گلدیران ال‌جی هر روز هفته خدمات تعمیر اجاق گاز را به بهترین نحو ارائه می‌دهند. پس در صورت ایجاد هر گونه مشکل در اجاق گازتان حتما به کارشناسان ما اطلاع دهید .  

اجاق گاز ال جی شما نیاز به تعمیر دارد؟ از متخصصین حرفه‌ای گلدیران کمک بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۵:۵۱

جالبه نوشتن این مقاله از سمت یک آقا... تمیز کردن گاز با این روش ها می ارزید من راضی بودم. ممنون از آگاهی هایی که به ما میدید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۵:۵۸

سلام و وقت به خیر؛ خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید و کاربردی بوده دوست گرامی.

در حال ثبت...